Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:38

Op zich is dat dan €5 per dier, valt uiteindleijk ook nog wel mee, maar snap de teleurstelling wel. Met broedeieren via de post blijft natuurlijk moeilijk, want je kunt de post niet regelen. Heb zelf ook broedeieren verstuurd, bij het ene adres de volgende dag daar, het andere adres pas 4 dagen later, terwijl ze gelijk op de post zijn gegaan. Kijk, dan kunnen mijn eitjes nog zo goed zijn, dat werkt natuurlijk niet in het voordeel :(

Hier wachten we met smart op het uitkomen van de kuikens in de broedmachine.
Ää

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:57

Ik ben weer een kipje rijker. De kip moest weg, had te weinig ruimte. Het heet een boerebruin kip. Ik heb me suf gegoogled, maar het is een onbestaand ras. Ik hoop dat Suus kan aarden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:54

Dan heb ik nog niet de stroomkosten van de broedmachine erbij geteld hé :P

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:25

Voor het verzenden van broedeieren staat 'Junai' goed bekend, die zitten in Blijham en onder Junai hebben ze een FBpagina. Hebben vrij veel rassen lopen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:42

Antheman zou dat niet een bruine legkip aka lohman kunnen zijn dan?

Gisteren Lotje de microkip eens apart genomen, ze laat zich nu zo makkelijk oppakken. Supercute!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:43

Ik kan ze niet vinden op facebook

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:48

Pieteritus1 schreef:
Vos langs geweest? Die zijn heel naar!

En potverdorie mijn mega-eierleggende kip heeft vandaag wederom een eitje geproduceerd van 100 gram.

Bij een vos heb je vaak wel een hoop bloedsporen en dat was niet het geval. er was ook geen in/uitgang te vinden en geen (dode) kippen . Ze zaten in een best goed beschermde ren omdat hij in de buurt van een dassenburcht woont. Hij baalde er heel erg van.

Ik ben er vrij nuchter in. Heb mijn laatste lichting hanen zelf geslacht. Maar vind het te veel werk.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:40

Die microkip (bestaat zoiets dan??) is zo schattig! wordt die nog groter of blijft ze zo?

Mijn kippen leggen nog steeds als n dolle. Zijn de schade van deze winter in aan het halen. Als ze zo door gaan, mogen ze blijven!
Deze winter ga ik toch nog maar proberen om de lamp aan te hebben, zodat ze heel misschien blijven leggen. Afgelopen jaren was dat niet het geval maar je moet hoop blijven houden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:43

Lamp kun je altijd proberen, baad het niet dan schaadt het niet toch? Tijdklokje erop en gaan.

De microkip is nog maar een kuiken, dus ze wordt nog iets groter. Ze is in vergelijking met de orpingtonkrielkuikens zo micro dat ik haar zo ben gaan noemen. Ze is nu iets groter dan een kwarteltje.

En dapper! Als er een dikke duif in de ren landt, dan stormt zij erop af als een kanonskogel (euh.. hagelkorreltje) hilarisch! En die duif maar vliegen voor die micro hahahaha!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:53

Aahhwww Kleine Lotje de Super micro kip heeft hoogstwaarschijnlijk gaapworm.

Vandaag de eerste ontwormdag, hopelijk werkt het spul.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:07

Zo'n uurtje geleden is een van mijn dames over de schutting van 1.80 hoog gevlogen :oo , ondertussen is ze gelukkig al weer terug gekomen toen ze hoorde dat haar zusters in paniek waren. Nu ga ik er toch over na denken om ze te kortwieken iets wat ik hoopte te vermijden door een wat steviger ras uit te kiezen, maar als ze eenmaal door hebben dat ze kunnen vliegen en dat de buurvrouw een lekkere moestuin heeft vrees ik voor het ergste... -O-

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:46

Ik heb mijn kippen nu ook gekortwiekt .. Blijven ze netjes in de wei

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:49

Ik wiek niet. Ze lopen hier vrij rond. Als er een roofdier voorbij komt, kunnen ze nooit meer op tijd wegkomen. Dat vind ik zielig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:51

Ik kortwiek ook niet: toen ze nog op de wei liepen vlogen ze over de sloot heen en kropen hoog in de bomen weg. De kip die niet meer best kon vliegen vonden wij in meerdere stukken terug brrrr

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:00

kohtje schreef:
Ik kan ze niet vinden op facebook

Ik wel gewoon junai intypen.

Ik heb weer een broedse kip dus heb haar nu op 6 eitje die ik nog had gezet.
Zal ze bij dag 10 schouwen is het niets haal ik er even een paar bij junai volgende week

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:00

Ik heb geen wei... Ik moet het doen met een stadse achtertuin met wat struiken, stukje gras en een afdakje waar hun hok onderstaat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:16

kortwieken klinkt heel drastisch maar je knipt toch maar aan 1 vleugel een aantal pennen weg. Zou het wel doen als je een stadstuin hebt en verder niets te duchten hebt van vossen ed.

Mijn eerste hennen waren ook gewiekt. Ze vlogen nog wel, maar niet meer zo hoog en niet meer zo recht.

Lotje vliegt nu naar believe in en uit de ren. Maar ze is zo klein dat ik het poepjestechnisch en 'tuin in orde houdt technisch' geen probleem vindt. Vind het wel gezellig, zo'n kruimel die rondscharrelt.

Gelukkig heeft ze zo weinig binding met de drie orpingtons dat die er geen bal om geven als zij buiten het hek is. Geen paniek en gedoe dus aan die kant.

Ze heeft vandaag 1 dag ontworming erop zitten, en ik zie nu al verschil! Ze kan zowaar piepen, nouja tjilpen! *\o/*

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:58

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:05

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:09

Ik heb ze net gekortwiekt, wel met een beetje stress want ze zijn nog nooit opgepakt verder maar op zich viel het mee! :j

Toen ik ze eenmaal vast had waren ze stil en ben ik eerst even rustig met een kip op schoot gaan zitten, vervolgens heb ik een handdoek over de kip gedaan zodat de kip rustig bleef zitten en ik met 2 handen kon werken en heb ik de rechtervleugel geknipt.

Nu denk ik dat ik er te weinig af heb gehaald (op de filmpjes zie ik dat de pen veren ook veel langer zijn dan bij mijn jonge kipjes), maar beter later nog een keer knippen dan per ongeluk iets te veel eraf knippen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:34

Als ik het stressloos wil doen dan pluk ik ze van de stok af. Die van mij komen ook niet vaak in de hand ,maar als je ze gelijk goed vasthoudt dan kunnen ze niet spartelen en ervaren ze dus niet veel stress.

Je kunt er geloof ik niet te veel vanaf halen... Of je zit in het vlees te knippen en dat merk je wel. Ik heb de veren bijna Helemaal kort geknipt. Was een tip van een valkenier ,want als je ze wel regelmatig in de hand hebt en ze gaan fladderen met half geknipte veren dan kunnen die flink krassen/snijden

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:56

Ja dat indd goed vasthouden is belangrijk, vleugels lichtjes tegen het lichaam aan drukken en zorgen dat de poten zich niet ergens tegen kunnen afzetten en zelf rustig blijven is ook niet onbelangrijk. Ik had ze ook van te voren ook in het nachthok gedaan zodat ze niet alle kanten op konden gaan wat nog meer stress veroorzaakt. Ondertussen loopt het weer oud vertrouwd gezellig rond te scharrelen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:56

Op de plaatjes te zien mag/kun je behoorlijk kort gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:14

Ik kom me hier ook melden en meelezen. Van mijn oorspronkelijke krieltjes is er nog maar een over dus tijd voor nieuwe kipjes. Ga ik gelijk de huisvesting verbeteren. Mijn krieltjes zaten gewoon in een paardenbox met zit stokken _O- en straks ga ik op pad voor een kindertuinhuisje die ik ga inrichten voor de kipjes en het stuk tuin er omheen afzetten want ik heb ook veel katten en een jagende hond.

Mijn buren zijn professionele kippenfokkers dus dat is makkelijk. Ze hadden sowieso nog twee cochins en een phoenix voor me, misschien marans, en ze gaan eens kijken of ze hun contacten kunnen aanwenden voor araucanas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:02

Ik heb ook 3 katten en 3 honden maar van de eigen beesten blijven ze wel af (konijnen voorheen, kippen)