Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 03:39

risico op terugkomen van de tumor is geloof ik vrij groot.
Ik heb hier een soortgelijk geval. Lymfeklier die eerst constant opzette en dan weer afnam, maar inmiddels is het gewoon echt groot, en zitten er kleinere harde bultjes aan vast.
In mijn geval ken ik mijn ratje goed genoeg om te weten dat een operatie teveel voor haar zou worden, dus ik kijk het aan. Word het te erg of krijgt ze er last van, dan maak ik een afspraak en laat ik d'r inslapen.
Voor nu kan en doet ze alles nog normaal ondanks de bult :3
Kosten zou ik niet precies durven te zeggen, dit varieert heel erg per dierenarts denk ik.
Kans op slagen met de operatie...tsja, op zich is een melkkliertumor wel goed weg te halen. Het nadeel is, vind ik iig, het grote risico voor kleine diertjes onder narcose. Ik heb nog liever mijn kat onder zeil dan mijn ratje, merk vaak toch wel dat het kleinere grut gevoeliger kan zijn. Maargoed, dat is mijn ervaring ermee, weet niet hoe anderen hierover denken ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:42

Dat is niet zo best die tumoren, je vraagt je ook af tot in hoeverre een operatie zinvol is.

Mijn ratjes hebben nu namen.
De lichte is Eleri en de donkere is Caru

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:00

Even wat fotospam er in van mijn mannen, de propjes staan op dieet al een tijd en zijn langzaamaan aardig afgevallen *\o/*

liefde is..... lekker tegen elkaar aankruipen
Afbeelding

sloffen zijn zoooo interessant
Afbeelding

Afbeelding

(Zeus (jappie) zat al in mijn nek haha)

blauw?
Afbeelding

of roze?
Afbeelding

lekker knagen
Afbeelding

Afbeelding

Merry X-MAS!!!!
Afbeelding

van al dat rattekwaad uithalen word je moe
Afbeelding

volleerd fotomodel
Afbeelding

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:21

Ik heb 1 ratje gehad bij wie de tumor terug is gekomen... bij alle andere ratjes die ik heb laten opereren zijn de tumoren weggebleven... opereren is dus zeker wel zinvol....

let wel: je verlengt er het leven niet mee, je verbetert de kwaliteit van leven... :) (zo heeft een DA het me uitgelegd... :) )

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:44

Geweldige foto's! :)
ik wil ook nog kerstfototjes maken :D

ik heb een vrouwelijke versie van jou husky vent, lijken best wel een beetje:
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:05

Ahhh, ze heeft een moedervlekje!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:08

Ik vind ratjes zoooo leuk haha

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:33

S_en_Z schreef:
Ahhh, ze heeft een moedervlekje!!

haha, nog nooit opgevallen! :D

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:16

Ik heb een toevoeging aan mijn dameskooitje :D
dit prachtige diertje:
Afbeelding

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:06

Och wat een snoepie!
Ik ga straks proberen om hummer en porsche voor de lens te krijgen :) ik wil nog wat leuke foto's van ze. Bentley gaat misschien (hangt er vanaf hoe actief hij is xD) en Spyker laat ik maar voor wat het is...die is gewoon niet tam te krijgen, dus die haal ik maar niet eruit voor een fotoshoot :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:22

Wat een schatje @KingYasFenn !

Ik krijg mijn ratten ook nooit op de foto :') Veel te actief!

Grijsje heeft een nieuwe obsessie... Elektriciteit draadjes en lampen!
Ze heeft al een mijn mobiel oplader door geknaagd maar nu knaagt ze echt overal aan...
Ik heb alle snoeren waar ze bij kan weggehaald maar bij mijn laptop snoer kan ze nog steeds als ik op bed zit. Daar zitten allemaal van die halve knaagschrammen aan. Ook begint ze steeds aan mijn bureau en nachtlampje te knagen. Aangezien ik deze bijna nooit aan heb staan zijn ze gelukkig niet warm, maar mocht ze ze kapot krijgen is dat niet goed!
Zit er toevallig een smaakje aan kabels of lampen ofzo? Het lijkt me zo raar dat ze daar namelijk steeds aan knaagt. Ze heeft in haar kooi genoeg knaagmateriaal.

Met Witjes oogjes gaat het nu een stuk beter! Ik heb een natte handdoek over de verwarming hangen en mijn kamer ontstoft en haar oogjes zijn weer bijna normaal! :D

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:24

Wat gek Kaus, dat ze dat zo ineens doet.. Fijn dat het beter gaat met haar oogjes!

Dat is een schatje zeg, KYF!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:25

Zodra ik merk dat ze te stil naast me zit weet ik dat ze weer knaagt... Mijn oortelefoontjes, nachtlampje, laptopsnoer, mobieloplader en kruimeldief hebben allemaal van die schrammetjes. Gelukkig is ze er nog maar 1 keer echt doorheen gegaan. Lijkt me ook heel gevaarlijk, vooral als er stroom op staat!

Edit;
Misschien een domme vraag trouwens, maar wat voor aandacht geven jullie je ratten?
Ik heb mijn ratten zo'n 1 tot 2 uur per dag los in mijn kamer lopen waarbij ik ze af en toe knuffel wanneer ze even bij me komen kijken. Verder geef ik ze snoepjes wanneer ze in hun kooi zitten en ik praat veel tegen ze.
Af en toe gaan ze in mijn trui mee naar beneden maar nooit te lang, tenzij ze slapen, anders proberen ze steeds op de stoel/bank te komen wat niet mag.

Wat voor aandacht geven jullie je ratten dus eigenlijk op een dag?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:58

eey!
ik heb ook en knagertje gehad..
heb op de plekken waar ze vaak knaagde van die anti nagelbijt nagellak gedaan. (dus waar al schrammetjes zitten). Je had haar moeten zien kijken, haha!
maar na een paar keer haar favo plekjes te proberen en erachter te komen dat het niet meer lekker was, was het over :D
(ik geef de echt om eten zeurende hier ook graag een limoentje, bijten ze er vol vertrouwen in, krijg je een "bah gezichtje' en zeuren ze neit meer, haha!)

die van mij zitten in de kooi in de woonkamer.
als er iemand in de woonkamer is zijn altijd hun deurtjes open.
mijn laptopplaatjes aan tafel is naast hun kooi dus vanuit hun kooi kunnen ze direct bij mij op mijn schouders.. dit gebeurd dus eigenlijk altijd als ik daar zit ( enja, is gelijk ook mijn huiswerk plek etc dus breng daar zeker 4 uur door op een dag..)
tevens kunnen ze dus ook de rest van de kamer bekijken en dat dus ook de hele middag/avond en soms een uurtje in de ochtend.

Knuffeluurtjes waar ik ze echt zelf bij mij pak gebeurd natuurlijk ook vaak :)

heb altijd als ze losmogen speeltjes waar ze zelf mee kunnen klooien en een wctje en mijn flying saucer mogen ze ook gebruiken (alleen als er iemand bij is).

Dus gewoon veel zelf rondren tijd,speeltijd en knuffeltijd tegelijk :D

ik doe ook nog graag wat training qua kunstjes (ronddraaien, over iets heen springen etc.)

sla ik overigens een dagje over, heb ik grote kans dat ze boos op mij zijn... heb een eigenwijs diertje wat dat toch even laten weten door te bijten :P

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:01

Overigens,
Thanks allemaal, ze is vanaf dat ze erbij zit een enorm schatje
en ze heeft de naam Babs gekregen :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:10

Kaus schreef:
Misschien een domme vraag trouwens, maar wat voor aandacht geven jullie je ratten?
Ik heb mijn ratten zo'n 1 tot 2 uur per dag los in mijn kamer lopen waarbij ik ze af en toe knuffel wanneer ze even bij me komen kijken. Verder geef ik ze snoepjes wanneer ze in hun kooi zitten en ik praat veel tegen ze.
Af en toe gaan ze in mijn trui mee naar beneden maar nooit te lang, tenzij ze slapen, anders proberen ze steeds op de stoel/bank te komen wat niet mag.

Wat voor aandacht geven jullie je ratten dus eigenlijk op een dag?

Mijn heren:
Behalve lekkernij, trainen om dingen zachtjes aan te pakken, tegen ze praten en eens een aai als ik het hok verschoon, eigenlijk niet. Ze zijn niet echt mensgericht, zeker Spyker niet. Hummer kan het nog wel lekker vinden om 5 minuutjes op schoot te zijn, maar verder doe ik hem een groter plezier met de kriebels in het hok. Bentley vind het voor een minuutje wel best, en dan rent ie er vandoor :')
Hoe vaak ik het ook probeer, oefen, noem het maar op...zij willen niet in mijn nek blijven zitten. Kruipen constant naar beneden toe, en zijn zelfs bereid van me af te springen. Nouja...met nog 5 katten in huis is dat gewoon geen succes -O- Ik geef ze stimulans in het hok door dingen te verstoppen, klem te zetten (dus dat ze moeten nadenken) en voor de extra beweging hebben ze nu ook een loopmolentje, wat Hummer helemaal super vind.

Porsche (mijn dame dus) kan ik wel een plezier doen met 's avonds uit het hok gaan. De ene keer is zij het na een paar minuten al beu, de andere keer kan ze echt uren bij me zitten, dus ik laat het van haar zelf af hangen. Toch merk ik wel vaak dat als ze in een goede bui is en er zin in heeft, ook echt na een bepaalde tijd mijn muts opzoekt (of buidel als ik zo'n sweater aanheb) en daar lekker in gaat liggen slapen. Ook zij krijgt stimulans in het hok met dingen klemzetten, opzoeken etc.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:19

De namen van jou diertjes Tigress :')

heb je die dame alleen? of begreep ik je verhaaltje nou niet helemaal? haha zo dom kan ik soms zijn..

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:30

haha, Hummer, Spyker, Bentley en Porsche :') Cooper is al overleden :c

Ja klopt. Sinds een maand of twee zit Porsche alleen. Cooper (haar dinnetje) was overleden aan voedselvergiftiging. Sinds die tijd zocht ik eerst voor mijzelf tijd om het te verwerken (ookal is het ''maar'' een rat, de klap kwam voor mij hard aan. Dit was tevens de eerste keer dat ik zo'n ''volwassen'' beslissing zelf moest nemen. Ik woon op mijzelf, en moest overhaast in het weekend voor spoed de dierenarts bellen, waarna ze daar meteen is ingeslapen)
Vervolgens was ik langzaamaan op zoek naar een nieuw dinnetje voor Porsche. Helaas is Porsche een inteelt ratje wat ik gered heb van mijn school, die al last had van een lymfeklier die constant ging opzwellen, en vervolgens ook weer normaal kromp. Helaas is dit de afgelopen paar weken niet meer gebeurd, het krimpen. Sterker nog, het is gegroeid, en er zitten nu harde kleinere bultjes aan vast. Ik vermoed dat dat kankergezwellen zijn. Ik denk niet dat Porsche de winter doorkomt, dus om er nog een vriendinnetje bij te halen doe ik niet meer. Dan zit ik halverwege de winter wéér met een eenzame rat, waar ik weer een maatje voor moet vinden.
Dus ja, je snapte me correct, Porsche zit alleen, maar dus met bovenstaande reden :j
Heb er lang en goed over na moeten denken, want ja, het zijn groepsdieren...maar deze beslissing leek mij persoonlijk de beste :)
Dan stop ik liever met zoeken en focus me op nog even goed veel omgang met haar, dan dat ik halverwege de winter weer voor zo'n situatie als nu kan komen te staan (verwerken en weer op zoek moeten naar..)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:37

Dan is het al een zware tijd geweest om afscheid te nemen van je ratje en dan ook nog eens zij die een zware tijd heeft.
een slimme zet want anders stress je haar misschien alleen maar meer,
beter zo :)

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:52

Ik ga het voorlopig gewoon even aankijken met Harley, afgelopen dagen is hij niet gek groter geworden en ze rent en springt en klimt er ook nog vrolijk mee. Zodra ik zie dat ze niet meer goed gaat dan bel ik gelijk de DA. Ondertussen is er ook alweer uitbreiding geweest := En ze gaat hartstikke goed met mijn andere dames. Beetje gevecht over en weer maar het is niet zo erg geweest. Van de rat waar ik meeste problemen verwachtte kreeg ik het tegenovergestelde en de nieuwe werd gelijk door haar gepoetst.

Afbeelding

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:28

Dat is vaak zo,
diegene waarvan je denkt 'die zullen wel niet matchen' zijn opeens knuffelkonten samen :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:29

Ach wat een schatje <3

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:01

Dat is inderdaad zo KingYasFenn, nu is kale ook heel erg veranderd de laatste tijd. Ze is iets liever geworden naar de rest toe. Best gek want ik had van Harley verwacht dat die heel lief zou doen en die liep net dat kleintje te pesten en achter na te zitten. Vind jouw nieuwe toevoeging ook een lieverd om te zien :) Gaat ze goed mee in de groep?

Vannacht waren ze erg rustig, Nugget liep gisteren de hele tijd achter haar aan en vanochtend zat het samen in een huisje. Heb er nu veel meer huisjes inzitten dan normaal maar dan kan elke rat tenminste een eigen plekje uitkiezen. Merkte wel dat Nugget weer eens flink gegrepen is want ze zat onder de krassen en wonden. Haar kop ziet er echt niet uit. Straks haar maar even goed insmeren met lotion.

Het is echt een lief ratje wat graag bij je zit, merk wel dat het een springertje is := Zat met haar op mijn schouder en ze springt zo naar de tralies van de kooi die op een halve meter zaten. Maf beestje, een naam moet ze trouwens ook nog krijgen maar dat is al aan mijn vriend beloofd dat hij de naam mocht verzinnen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:40

Zo! Die lijkt op mijn rat! @Lies_Miek
Wat een schatje <3

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:27

Babs past perfect in de groep gelukkig :)
geen enkel gevechtje heeft plaats gevonden, gelijk geaccepteerd ;)