Kaus schreef:Misschien een domme vraag trouwens, maar wat voor aandacht geven jullie je ratten?
Ik heb mijn ratten zo'n 1 tot 2 uur per dag los in mijn kamer lopen waarbij ik ze af en toe knuffel wanneer ze even bij me komen kijken. Verder geef ik ze snoepjes wanneer ze in hun kooi zitten en ik praat veel tegen ze.
Af en toe gaan ze in mijn trui mee naar beneden maar nooit te lang, tenzij ze slapen, anders proberen ze steeds op de stoel/bank te komen wat niet mag.
Wat voor aandacht geven jullie je ratten dus eigenlijk op een dag?
Mijn heren:
Behalve lekkernij, trainen om dingen zachtjes aan te pakken, tegen ze praten en eens een aai als ik het hok verschoon, eigenlijk niet. Ze zijn niet echt mensgericht, zeker Spyker niet. Hummer kan het nog wel lekker vinden om 5 minuutjes op schoot te zijn, maar verder doe ik hem een groter plezier met de kriebels in het hok. Bentley vind het voor een minuutje wel best, en dan rent ie er vandoor 
Hoe vaak ik het ook probeer, oefen, noem het maar op...zij willen niet in mijn nek blijven zitten. Kruipen constant naar beneden toe, en zijn zelfs bereid van me af te springen. Nouja...met nog 5 katten in huis is dat gewoon geen succes
Ik geef ze stimulans in het hok door dingen te verstoppen, klem te zetten (dus dat ze moeten nadenken) en voor de extra beweging hebben ze nu ook een loopmolentje, wat Hummer helemaal super vind.
Porsche (mijn dame dus) kan ik wel een plezier doen met 's avonds uit het hok gaan. De ene keer is zij het na een paar minuten al beu, de andere keer kan ze echt uren bij me zitten, dus ik laat het van haar zelf af hangen. Toch merk ik wel vaak dat als ze in een goede bui is en er zin in heeft, ook echt na een bepaalde tijd mijn muts opzoekt (of buidel als ik zo'n sweater aanheb) en daar lekker in gaat liggen slapen. Ook zij krijgt stimulans in het hok met dingen klemzetten, opzoeken etc.