Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:22

Weer zo'n mooie bak! Jack komt er maar een beetje bekaaid af als ik dat zo zie hier!

Gefeclitieerd, Captain! Wat een mooi cadeau!

Vraagje aan de kenners hier.
Mijn filterpomp doet moeilijk. Als ik 'm uitspoel doet hij het een dag, en de volgende dag is het weer een heel klein zeikerig straaltje waar zelfs de garnalen niks van merken.

Ik heb een nieuwe, krachtigere pomp besteld, als het goed is komt die deze week binnen, maar. Hoe ga ik dat nou doen? Die bak staat net 1,5 week te draaien, als ik daar weer een nieuwe filter inhang.. gaat er dan niet van alles mis?

Peelie

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:33

Als je er een nieuwe pomp met een nieuw filter in hangt, dan moet er wel een nieuwe bacteriecultuur ontwikkelen ja. Dud dan krijg je weer een nitriet piek na een week of 2 ofzo.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:39

Peelie schreef:
Als je er een nieuwe pomp met een nieuw filter in hangt, dan moet er wel een nieuwe bacteriecultuur ontwikkelen ja. Dud dan krijg je weer een nitriet piek na een week of 2 ofzo.

Maar dat wil ik niet. ;( Er is vast geen andere optie he? Buiten die pomp 2x per dag uit te spoelen. -O-

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 01:23

Wat zit er in je huidige pomp als filter? Een sponsje? Je zou kunnen kijken of je deze in de nieuwe pomp kunt plaatsen.
Let wel dat het belangrijk is dat je filter zoveel mogelijk in het aquariumwater blijft, anders loop je kans dat de bacteriën sterven.

Mocht dit niet mogelijk zijn dan zou ik beide pompen op de laagste stand in het aquarium plaatsen en zo een week of 3 laten draaien, totdat de nieuwe pomp voldoende ingedraaid is. Je oude pomp moet dan wel min of meer meedraaien, ik weet niet of dat zachte straaltje dan voldoende is (en je dus nog even door zal moeten gaan met spoelen...)

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:36

Ik heb ook gekeken voor discus vissen in mn nieuwe bak maar schrok me een hoedje van de prijs. (Ja ik wil dan natuurlijk ook weer de mooist gekleurde) 79 euro per vis x 6 hem needaar krijg ik buikpijn van , ga denk i k iedere ochtend met schrik kijken of ze het allemaal nog doen....

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:40

silverdapple schreef:
Wat zit er in je huidige pomp als filter? Een sponsje? Je zou kunnen kijken of je deze in de nieuwe pomp kunt plaatsen.
Let wel dat het belangrijk is dat je filter zoveel mogelijk in het aquariumwater blijft, anders loop je kans dat de bacteriën sterven.

Mocht dit niet mogelijk zijn dan zou ik beide pompen op de laagste stand in het aquarium plaatsen en zo een week of 3 laten draaien, totdat de nieuwe pomp voldoende ingedraaid is. Je oude pomp moet dan wel min of meer meedraaien, ik weet niet of dat zachte straaltje dan voldoende is (en je dus nog even door zal moeten gaan met spoelen...)

Dit inderdaad... beste is zoveel mogelijk filtermateriaal over te zetten of het nieuwe pompje alvast erbij te laten draaien. @Rianne - wees ook voorzichtig met het heel grondig schoonmaken van je filter, je bacterien zitten gedeeltelijk in het filter en als je 'm helemaal schoonmaakt moeten die weer opnieuw worden opgebouwd. Er zitten nog geen vissen in toch? Dan misschien gewoon weer wat bacteriestartspul toevoegen als je je nieuwe pompje hebt en doen alsof je 'm net hebt opgestart. (Ik kwam er bij die van mij achter dat ik filtermateriaal gewoon niet had uitgepakt en mijn bak heeft dus twee weken staan draaien zonder het filterspul voor bacterien. Heb na het uitpakken ook weer opnieuw zo'n witte waas gehad en lijk nu weer een nitrietpiek te hebben).

Marisje76 schreef:
Ik heb ook gekeken voor discus vissen in mn nieuwe bak maar schrok me een hoedje van de prijs. (Ja ik wil dan natuurlijk ook weer de mooist gekleurde) 79 euro per vis x 6 hem needaar krijg ik buikpijn van , ga denk i k iedere ochtend met schrik kijken of ze het allemaal nog doen...

Hoei dat is nogal ja! Zijn discussen zo duur?

Ik heb ook weer iets gevonden wat ik eigenlijk wil maar wat echt belachelijk duur is - dimbare ledverlichting die je op een schema kan zetten (en kan besturen via je telefoon! *\o/* ). Dan kan je zo de zonsopgang nabootsen en snachts maanlicht aanzetten. Supertof! Alleen kosten de lamp zelf en de controller wel 300 euro bij elkaar :( :(

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:57

nps schreef:

Ik heb ook weer iets gevonden wat ik eigenlijk wil maar wat echt belachelijk duur is - dimbare ledverlichting die je op een schema kan zetten (en kan besturen via je telefoon! *\o/* ). Dan kan je zo de zonsopgang nabootsen en snachts maanlicht aanzetten. Supertof! Alleen kosten de lamp zelf en de controller wel 300 euro bij elkaar :( :(

Welke lamp, nps? :+ Ik ben bezig met een custom aquarium samen te stellen, en ook aan het kijken naar lampjes e.d.

Nu vind ik 300 ook aardig aan de prijs, jeetje, maar wat ik nu op het ooh heb is ook 175... Dus ik ben gewoon heel breed aan het oriënteren :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:15

welke pomp heb je dan rianne, heb je wel alles losgemaakt en van binnen schoon?
ik heb hier trouwens ook een motortje die niet zo denderend is,die bromt steeds ..rotding!
maar die kan ik los bestellen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:22

Melyoramel schreef:
nps schreef:

Welke lamp, nps? :+ Ik ben bezig met een custom aquarium samen te stellen, en ook aan het kijken naar lampjes e.d.

Nu vind ik 300 ook aardig aan de prijs, jeetje, maar wat ik nu op het ooh heb is ook 175... Dus ik ben gewoon heel breed aan het oriënteren :P

Oh dan hoor ik ook graag waar jij op uitkomt :D Ik kijk naar de Juwel Helialux Spectrum omdat ie makkelijk op mijn Rio 125 past. Daar kan je dan weer een controller bij kopen en die kan op de wifi en die kan je dan instellen via een app. Maar ik sta ook open voor andere opties, als ie maar is in te stellen en op m'n rio past.

*Edit - deze dus: https://www.aquastorexl.nl/helialux-spe ... ntrol.html
Laatst bijgewerkt door nps op 19-01-21 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:24

Marisje76 schreef:
Ik heb ook gekeken voor discus vissen in mn nieuwe bak maar schrok me een hoedje van de prijs. (Ja ik wil dan natuurlijk ook weer de mooist gekleurde) 79 euro per vis x 6 hem needaar krijg ik buikpijn van , ga denk i k iedere ochtend met schrik kijken of ze het allemaal nog doen....

Discussen zijn duur, maar 80euro per vis valt mee. Mijn vader had toen 200per vis voor een koppel betaald. En ook dat valt nog mee.
En ze zijn redelijk gevoelig kwa eten en waterwaardes.

Ik had ze ook erg graag gehad, maar nu niet meer de ruimte voor.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:07

_Rianne_ schreef:
Maar dat wil ik niet. ;( Er is vast geen andere optie he? Buiten die pomp 2x per dag uit te spoelen. -O-

Ja er is zeker wel een optie. Uit een bestaand (goeddraaiend!) aquarium water + filtervuil 'enten'. Ben je daar mee bekend?
Of je huidige filtermateriaal overzetten in je nieuwe filter.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:36

Allejandro schreef:
_Rianne_ schreef:

Ja er is zeker wel een optie. Uit een bestaand (goeddraaiend!) aquarium water + filtervuil 'enten'. Ben je daar mee bekend?
Of je huidige filtermateriaal overzetten in je nieuwe filter.

Ik heb dit vroeger wel eens gedaan.. maar dat is jaren geleden.. ik ken nu ook niemand met een goed lopend aqua eigenlijk :-(
ellepel schreef:
welke pomp heb je dan rianne, heb je wel alles losgemaakt en van binnen schoon?
ik heb hier trouwens ook een motortje die niet zo denderend is,die bromt steeds ..rotding!
maar die kan ik los bestellen.

Ik heb de superfish aquaflow 100.. er zit een sponsje in..
nps schreef:
silverdapple schreef:

Dit inderdaad... beste is zoveel mogelijk filtermateriaal over te zetten of het nieuwe pompje alvast erbij te laten draaien. @Rianne - wees ook voorzichtig met het heel grondig schoonmaken van je filter, je bacterien zitten gedeeltelijk in het filter en als je 'm helemaal schoonmaakt moeten die weer opnieuw worden opgebouwd. Er zitten nog geen vissen in toch? Dan misschien gewoon weer wat bacteriestartspul toevoegen als je je nieuwe pompje hebt en doen alsof je 'm net hebt opgestart. (Ik kwam er bij die van mij achter dat ik filtermateriaal gewoon niet had uitgepakt en mijn bak heeft dus twee weken staan draaien zonder het filterspul voor bacterien. Heb na het uitpakken ook weer opnieuw zo'n witte waas gehad en lijk nu weer een nitrietpiek te hebben).

Marisje76 schreef:
Ik heb ook gekeken voor discus vissen in mn nieuwe bak maar schrok me een hoedje van de prijs. (Ja ik wil dan natuurlijk ook weer de mooist gekleurde) 79 euro per vis x 6 hem needaar krijg ik buikpijn van , ga denk i k iedere ochtend met schrik kijken of ze het allemaal nog doen...

Echt grondig schoonmaken heb ik nog niet gedaan, wel uit elkaar en dan in het aqua water uitspoelen ( niet in de bak uiteraard :')

Er zit helaas al wel een vis in.. ( even geen idee wie dat vroeg, de quotes werken niet lekker op mn iPad. )
Jack kwam hier eigenlijk zonder veel overleg in een vaas / jampot, het aqua stond net 1,5 dag in te draaien. ( ik wist dat hij kwam, maar niet wanneer.. hij doet het prima gelukkig. )

die 2 pompen tegelijk is misschien wel een idee.. hou ik even in mn achterhoofd.

voor nu doet het pompje het nog best aardig, dus ik laat de nieuwe even in zn doosje zitten..

Discussen zijn zó gaaf... net als maanvissen trouwens... ooit.... *droomt verder*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:58

van die aquaflow moet je ook het motortje er uit halen he.
dan zit er troep in de kop en draait dat niet goed..

deel waar het filter in zit losklikken, en dan in het bovendeel zit een rotortje.
daar kan wat troep in zitten.
ook de uitlaat even goed doorblazen.
nadeel van die pompjes is dat ze wat snel verstoppen.
wat een heel goede oplossing is is het originele filter er uit halen en er filterwatten in doen.
ik heb een 70 liter bak op het werk en daar hangt een 200 in en heb ik filterwatten in gedaan.
dat werkt ook prima :j

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:51

ellepel schreef:
van die aquaflow moet je ook het motortje er uit halen he.
dan zit er troep in de kop en draait dat niet goed..

deel waar het filter in zit losklikken, en dan in het bovendeel zit een rotortje.
daar kan wat troep in zitten.
ook de uitlaat even goed doorblazen.
nadeel van die pompjes is dat ze wat snel verstoppen.
wat een heel goede oplossing is is het originele filter er uit halen en er filterwatten in doen.
ik heb een 70 liter bak op het werk en daar hangt een 200 in en heb ik filterwatten in gedaan.
dat werkt ook prima :j

Dat ga ik vanavond eens proberen! Dankje!

Gewoon waar het sponsje zit een dot filterwatten in doen? Als dat werkt dan gaat de nieuwe pomp mooi retour...

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:00

Ik heb een nieuwe bak besteld *\o/*

80 x 35 x 20 cm, dus het is een op maat gemaakt, ondiep (shallow) aquarium, 56 liter.
Als nieuwe huis voor mijn Corydoras :o

Levertijd van 10 weken, dus ik heb genoeg tijd om te bedenken hoe ik het ga inrichten en de rest van de apparatuur in huis te halen.

Was van plan om alvast nieuw filter te halen en die op mijn 85 liter mee te laten draaien :j

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:01

Wat gaaf, Melyoramel! Heb je al een idee qua inrichting en planten? :-) Het is -denk ik- een open bak?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:47

rianne
ja ik heb de groene filterwatten er in.
de zwarte spons haal je er uit en vervang je dan door groene watten.
werkt hier echt prima.
kost bijna niks en de groene watten spoel je af en toe uit en vervangen hoeft ook maar echt weinig.

deze heb ik
https://www.aquaplantsonline.nl/technie ... -gram.html

heb ik trouwens ook deels in de andere pompen zitten :j

melyoramel wat leuk een lage bak! ben benieuwd!

ik ben zo blij met dit bakje <3

Afbeelding

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:13

Ik ben inmiddels ook al aardig op weg met mijn nieuwe bak! :D

Momenteel zitten er neon tetra's in, corydoras, meerval, een blauwe en een gouden maanvis, zebra danio's, een mossel, twee appelslakken en een paar guppen in.

De guppen gaan er uiteindelijk ook nog uit, die kwamen met de bak mee, net als een paar tetra's, een kuhli en wat garnalen.
Maar ze hadden mannen en vrouwen door elkaar, wat resulteerde in héél veel baby's en momenteel zwangere vrouwtjes :')
Dus de mannen heb ik bij mijn eigen mannen gezet en nu de anderen maar afwachten haha.

Aan de achterkant wil ik nog meer planten toevoegen en aan de voorgrond misschien nog wat grasachtig. Maar het begint langzaam wel wat te woorden :)

Afbeelding

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:40

Mooi, Ellepel! :D

@Ann een open bak ja, maar ik ga kijken of ik een plastic kas-dakje bij kan knutselen die ik kan gebruiken als ik bv een weekend wegga, om de verdamping tegen te gaan.
Maar het zal wel verder een open bak zijn!

Ik ben al wel uit over het filter en het licht, twijfel alleen nog of ik CO2 erbij neem of niet. Ik wil wel enkele rode planten erin, maar die wil ik ook emersed (boven water) door laten groeien, en ik hoor gemixte verhalen dat ze daar dan al voldoende CO2 uit halen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:17

Mooie bakken zeg.
Ik krijg van de week ook een nieuwe bak. Er komt een bak van 60 cm breed. Hoogte weet ik niet meer. Zo kan ik de groep corydoras en mollys en danios uitbreiden. Nu wil ik er ook echte planten in. Wat voor bodem raden jullie aan en waar kan ik voordelig plantjes kopen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:29

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:48

Mijn bakken zijn op fijn grind, met root tabs / voedingstabletten in de bodem voor de planten, wekelijks een beetje vloeibare plantenvoeding.
Meer hebben ze echt niet nodig om het goed te doen :j
Stem ook wel je planten af op je bak, qua temperatuur en licht. Sommige planten hebben echt veel licht nodig terwijl anderen juist veel liever met gedimd licht of in de schaduw staan.

Zand is sowieso aan te raden met corydoras, ze woelen er graag in en normaal/scherp grind kan hun baardharen kapot maken, waardoor ze ook geen eten meer kunnen vinden.

Mijn nieuwe bak wordt ongeveer 70% zand en de rest lavasteen/grind voor de scape :D

Aquasoil wordt vaak aangeraden voor planten, maar daar zou ik je aanraden om je goed in te lezen. Aquasoil is een actieve bodem die ook de pH van je bak verlaagt en zorgt in de eerste weken ook voor nitrietpiek(en). Zit echt wel een handleiding bij om dat op de jusiste manier te gebruiken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:14

Ik heb klein grind en root sticks in de bodem gestopt. En voeg wekelijks een beetje plantenvoeding toe.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:19

wat trouwens wel zo is. en ik heb meerdere corydoras.
die van mij gaan alle planten bij langs,ik heb kiezelstenen in een bak waar ze bij langs gaan, hout gaan ze bij langs
dus verschillende materialen kan wel.
dus je kunt bijvoorbeeld een deel zand, en een deel steen of grint doen.

dat van die baardharen is trouwens niet zo heel erg hoor dat ze dan geen eten vinden
ik heb een paar waar ze af zijn en dat kan ook komen door een bacteriele infectie ziekte, maar die eten gewoon.
en nou weet ik het niet helemaal zeker meer maar meende zelfs dat ze nog wel weer terug groeien ook.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:44

Bij mij gaan ze ook overal langs, als bodem heb ik fijn grind. Op zich lijken ze niet heel veel moeite te hebben hiermee, de baardharen zijn er ook niet af.

Qua planten ben ik ook nog niet helemaal over uit, wat de beste voeding is.
Heeft iemand aanraders qua merken, type oid?