Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
silverdapple schreef:Wat zit er in je huidige pomp als filter? Een sponsje? Je zou kunnen kijken of je deze in de nieuwe pomp kunt plaatsen.
Let wel dat het belangrijk is dat je filter zoveel mogelijk in het aquariumwater blijft, anders loop je kans dat de bacteriën sterven.
Mocht dit niet mogelijk zijn dan zou ik beide pompen op de laagste stand in het aquarium plaatsen en zo een week of 3 laten draaien, totdat de nieuwe pomp voldoende ingedraaid is. Je oude pomp moet dan wel min of meer meedraaien, ik weet niet of dat zachte straaltje dan voldoende is (en je dus nog even door zal moeten gaan met spoelen...)
Marisje76 schreef:Ik heb ook gekeken voor discus vissen in mn nieuwe bak maar schrok me een hoedje van de prijs. (Ja ik wil dan natuurlijk ook weer de mooist gekleurde) 79 euro per vis x 6 hem needaar krijg ik buikpijn van , ga denk i k iedere ochtend met schrik kijken of ze het allemaal nog doen...
nps schreef:Hoei dat is nogal ja! Zijn discussen zo duur?
Ik heb ook weer iets gevonden wat ik eigenlijk wil maar wat echt belachelijk duur is - dimbare ledverlichting die je op een schema kan zetten (en kan besturen via je telefoon!). Dan kan je zo de zonsopgang nabootsen en snachts maanlicht aanzetten. Supertof! Alleen kosten de lamp zelf en de controller wel 300 euro bij elkaar
![]()
Melyoramel schreef:nps schreef:Hoei dat is nogal ja! Zijn discussen zo duur?
Ik heb ook weer iets gevonden wat ik eigenlijk wil maar wat echt belachelijk duur is - dimbare ledverlichting die je op een schema kan zetten (en kan besturen via je telefoon!). Dan kan je zo de zonsopgang nabootsen en snachts maanlicht aanzetten. Supertof! Alleen kosten de lamp zelf en de controller wel 300 euro bij elkaar
![]()
Welke lamp, nps?Ik ben bezig met een custom aquarium samen te stellen, en ook aan het kijken naar lampjes e.d.
Nu vind ik 300 ook aardig aan de prijs, jeetje, maar wat ik nu op het ooh heb is ook 175... Dus ik ben gewoon heel breed aan het oriënteren
Marisje76 schreef:Ik heb ook gekeken voor discus vissen in mn nieuwe bak maar schrok me een hoedje van de prijs. (Ja ik wil dan natuurlijk ook weer de mooist gekleurde) 79 euro per vis x 6 hem needaar krijg ik buikpijn van , ga denk i k iedere ochtend met schrik kijken of ze het allemaal nog doen....
Allejandro schreef:_Rianne_ schreef:Maar dat wil ik niet.Er is vast geen andere optie he? Buiten die pomp 2x per dag uit te spoelen.
Ja er is zeker wel een optie. Uit een bestaand (goeddraaiend!) aquarium water + filtervuil 'enten'. Ben je daar mee bekend?
Of je huidige filtermateriaal overzetten in je nieuwe filter.
ellepel schreef:welke pomp heb je dan rianne, heb je wel alles losgemaakt en van binnen schoon?
ik heb hier trouwens ook een motortje die niet zo denderend is,die bromt steeds ..rotding!
maar die kan ik los bestellen.
nps schreef:silverdapple schreef:Wat zit er in je huidige pomp als filter? Een sponsje? Je zou kunnen kijken of je deze in de nieuwe pomp kunt plaatsen.
Let wel dat het belangrijk is dat je filter zoveel mogelijk in het aquariumwater blijft, anders loop je kans dat de bacteriën sterven.
Mocht dit niet mogelijk zijn dan zou ik beide pompen op de laagste stand in het aquarium plaatsen en zo een week of 3 laten draaien, totdat de nieuwe pomp voldoende ingedraaid is. Je oude pomp moet dan wel min of meer meedraaien, ik weet niet of dat zachte straaltje dan voldoende is (en je dus nog even door zal moeten gaan met spoelen...)
Dit inderdaad... beste is zoveel mogelijk filtermateriaal over te zetten of het nieuwe pompje alvast erbij te laten draaien. @Rianne - wees ook voorzichtig met het heel grondig schoonmaken van je filter, je bacterien zitten gedeeltelijk in het filter en als je 'm helemaal schoonmaakt moeten die weer opnieuw worden opgebouwd. Er zitten nog geen vissen in toch? Dan misschien gewoon weer wat bacteriestartspul toevoegen als je je nieuwe pompje hebt en doen alsof je 'm net hebt opgestart. (Ik kwam er bij die van mij achter dat ik filtermateriaal gewoon niet had uitgepakt en mijn bak heeft dus twee weken staan draaien zonder het filterspul voor bacterien. Heb na het uitpakken ook weer opnieuw zo'n witte waas gehad en lijk nu weer een nitrietpiek te hebben).Marisje76 schreef:Ik heb ook gekeken voor discus vissen in mn nieuwe bak maar schrok me een hoedje van de prijs. (Ja ik wil dan natuurlijk ook weer de mooist gekleurde) 79 euro per vis x 6 hem needaar krijg ik buikpijn van , ga denk i k iedere ochtend met schrik kijken of ze het allemaal nog doen...
Hoei dat is nogal ja! Zijn discussen zo duur?
![]()
ellepel schreef:van die aquaflow moet je ook het motortje er uit halen he.
dan zit er troep in de kop en draait dat niet goed..
deel waar het filter in zit losklikken, en dan in het bovendeel zit een rotortje.
daar kan wat troep in zitten.
ook de uitlaat even goed doorblazen.
nadeel van die pompjes is dat ze wat snel verstoppen.
wat een heel goede oplossing is is het originele filter er uit halen en er filterwatten in doen.
ik heb een 70 liter bak op het werk en daar hangt een 200 in en heb ik filterwatten in gedaan.
dat werkt ook prima