Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:25

Knap gedaan +:)+ . Ook een mooie hamster !!

Macs

Berichten: 7658
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:49

Wat een cutie lifaya, en een mooie scape! Vind het nog moeilijk om het zo vol te krijgen zoals bij jou, maar ben al goed bezig.
Gisteren weer wat aangepast omdat hamster op de standaard van zijn wieltje plast. Nu anders neergezet en volgens mij heeft ie een ander plekje gevonden. Ik heb het graafgedeelte groter gemaakt en beter af laten lopen en de bodembedekking beter gemengd. En ik zag hamster zowaar graven net!
En nog even een mooie foto van hem, eindelijk een die scherp is! Soort van dan.. Afbeelding

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:37

Floki <3

Afbeelding

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:40

Ahhhw wat een leukerd!

Mijn hamster vind het echt niet fijn om in de hand te zijn, ze kan buiten haar hok, in mijn handen, niet eten. Terwijl ze echt niet bang is of bijt ofzo maar ze vind het niet prettig dus ik respecteer het ook maar dan. Ze is superlief, accepteert alles, maar ze ontspant niet en daar maar ik uit op dat ze liever niet te vaak in de hand is. Afentoe pak ik haar eff maar dan voor een minuutje ofzo. Wil haar geen stress geven ofzo

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:00

Floki zit daar precies wel fijn !

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:18

Hij vindt het altijd beetje spannend op je hand. In het begin blijft hij altijd wat stil zitten en heel snel ademen en dat wordt eventjes later wel wat minder en daarna begint hij ook wat rond te lopen

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:18

Deze is ook nog super schattig

Afbeelding

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:43

Ahhhh zo lieeef!

Chikie die blijft maar lopen van hand tot hand, enigste wat ze doet. Afentoe eff wassen maar dan weer verder lopen :+

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 19:41

Waaruit maken jullie op dat de hamster 'stress' ervaart wanneer ze uit de bak zijn? En mogen ze dan ook over je schoot lopen?

Puur uit nieuwsgierigheid. Wellicht kan ik een gedraging uitleggen. Hier komt alles eruit (logisch ik wil zien of het karakter geschikt is om mee te fokken) maar hier staat dus veelal 1 of 2 honden er met hun neus bovenop. Dat was in het begin spannend en nu steken ze nog net niet hun middelvinger naar ze op :P

Afbeelding
Mijn knappe Chiara is flink aan het groeien! Nog even en ze kan gekoppeld worden :D

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:48

JesdaJinn schreef:
Hij vindt het altijd beetje spannend op je hand. In het begin blijft hij altijd wat stil zitten en heel snel ademen en dat wordt eventjes later wel wat minder en daarna begint hij ook wat rond te lopen


Dit is wat ik net een keer zei. Ik heb natuurlijk helemaal geen verstand van gedrag van een hamster :P

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 20:38

Ooh sorry! Op mijn mobiel leest het niet makkelijk en ik sla ook niet zoveel op momenteel haha.

JesdaJinn schreef:
Hij vindt het altijd beetje spannend op je hand. In het begin blijft hij altijd wat stil zitten en heel snel ademen en dat wordt eventjes later wel wat minder en daarna begint hij ook wat rond te lopen


Wat bedoel je met snel ademhalen? Op welke manier zie je dit? Want in principe is zowel de hartslag als ademhaling van een hamster al vrij snel maar ook niet heel duidelijk waarneembaar.


Hamsters zijn natuurlijk prooidieren en zeker wanneer ze bij iemand weg komen waar ze niet veel van jongs af aan in de handen zijn geweest is dat echt iets wat ze moeten 'leren'. Niet zo zeer dat je ze dwingt maar je gaat ze laten zien dat wij een veilige en leuke plek zijn. Persoonlijk zou ik dat niet doen door voer aan te bieden. Maar het met regelmaat oppakken (desnoods in een kommetje laten lopen), al is dat maar een paar tellen, geeft wel de mogelijkheid om die angst steeds meer weg te nemen. Je moet in je achterhoofd houden dat als er een keer iets is je de hamster wel goed moet kunnen hanteren/fixeren om te kunnen controleren. Als het normale oppakken dan al veel stress geeft, gaat het op zo'n moment heel negatief uit pakken en dat is echt zonde!
Ik geloof niet dat een hamster er voor aandacht uit zou willen. Ik geloof ook niet dat een hamster het per definitie fantastisch vind om op schoot te zijn. Maar ik denk wel dat ze het neutraal kunnen vinden zonder stress :) Lekker over je schoot laten lopen of handje over. Een beetje de omgeving verkennen tot zover ze het kunnen 'zien'. Hier en daar een keer een knabbeltje en weer lekker terug. Niet te lang in een 'grijp'-houding houden (dus volledig in je hand) want dat is natuurlijk heel eng, stel je voor dat je ineens eindigt als hapje :P

Je moet niets, alles mag. Maar wellicht heeft iemand er iets aan :)

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:42

Geeft niks :P Via telefoon is soms ook niet handig.

Wat ik bedoel met snel ademen zal de hartslag zijn. Als je zelf iets spannend vind dan gaat je hartslag ook sneller en ik denk dat dat aan de hand is.
Het moment van oppakken vind ie dan spannend en gaat dan altijd even rustig zitten en om zich heen kijken en na een minuut of 2 dan wordt zijn hartslag weer rustiger en gaat zijn buikje minder op en neer en begint hij ook rond te lopen.
Ik laat hem niet 'los' lopen want dat lijkt mij een beetje raar want als hij los loopt dan heeft hij een mega 'plein' waar hij zich niet kan schuilen want op de grond ligt natuurlijk niks voor hem.
Hij doet zelf altijd over mijn armen lopen en laat hem dan via mijn andere hand weer terug lopen dus eigenlijk loopt hij gewoon rondjes.
Vaak na een minuut of 5-10 zet ik hem weer terug.

Edit:
Ik denk zelf persoonlijk, puur persoonlijk dat Floki het, het fijnst vind ik zijn bak. Lekker graven en lekker rennen en natuurlijk eten en drinken. Zijn bak is echt een bende qua omploegen en gangen en noem maar op maar hij zit er volgens mij prima in

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 20:50

Het is ook heel belangrijk dat de hamster zich in zijn bak fijn voelt, dat is immers de plek waar die 24/7 moet door brengen :) Die richten wij natuurlijk ook op zijn wensen in zodat ie zich daar fijn voelt. Alles daar buiten is al snel spannend maar wel belangrijk om dat te oefenen om het minder spannend te maken. Los lopen zou ik inderdaad ook niet voor kiezen, net als een ren vind ik dat altijd een lastig dingetje.

Ik zal eens op de hartslag/ademhaling van mijn hamsters letten. Ik heb daar zelf nooit op gelet omdat het mij niet zo opviel dat het harder zou gaan. Nou heb ik wel hamsters die allemaal al in de hand zijn geweest van jongs af aan.

xRaisin

Berichten: 1763
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:04

Bilbo vond het toen hij jong was vooral heel spannend om opgepakt te worden. Eenmaal in je hand was het weer goed. Dat heb ik opgelost door hem eigenlijk niet meer op te pakken, maar in een kommetje te laten klimmen. Daar is hij dan weer nieuwsgierig genoeg voor. En soms loopt hij ook mijn hand op. Al heb ik niet het idee dat hij het heel boeiend vind buiten zijn bak.

Van het weekend heb ik weer lekker gescaped!

Afbeelding

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 11:23

Dat ziet er weer heel tof uit xRaisin!

Het is ook logisch dat ze de bak fijner vinden. Maar wat meer rust buiten de bak is ook een belangrijk iets om aan te werken op je gemak. Je weet maar nooit wanneer je het nodig hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:27

Ik kom mij ook melden. Vandaag mijn eerste bak gescaped. Ben nog niet helemaal tevreden. Denk dat ik voor volgende keer ga kijken plexiglas, zodat ik de voorste rand hoger kan maken.

Bak is nog onbewoond en is 80×40. Komt een rusje in.
Afbeelding

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 23:37

Hee wat leuk! Die zag ik langs komen. Al ontzettend goed bezig!

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:41

Knap zeg voor de eerste keer! Maar euh, ik vind het rad niet zo passen bij het geheel.

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:45

Floki komt nu overdag ook wat vaker buurten. Gaat dan wat eten en drinken en even in het radje en met een kwartiertje gaat ie weer onder de grond.
Vanavond heb ik dit super schattige filmpje gemaakt.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:46

Lukasje schreef:
Knap zeg voor de eerste keer! Maar euh, ik vind het rad niet zo passen bij het geheel.

Vind ik zelf ook hoor. Maar vind dit praktischer dan een houten rad. En gaat erom dat de toekomstige bewoner gelukkig is. Maar misschien dat ik het in de toekomst nog wel verander.

En dankjewel xDenies

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:40

Hoi,
Mag ik hier meelezen? Ik heb in het verleden hamsters gehouden - nu zo'n twee jaar geleden is de laatste overleden. Ik hield ze in de welbekende vitrinekast van Ikea. Inmiddels begint het weer een beetje te kriebelen, hoewel ik destijds alles van de hand heb gedaan, maar ik doe er nog even niets mee, omdat de huidige veestapel al aan de ruime kant is ^^

Ik heb wel een vraag over de maatvoering van het verblijf. Ik kom namelijk drie verschillende standaarden tegen: Hamsterscaping, Licg en Duitse stijl. Waarom deze verschillen? Waar is wat op gebaseerd? Mijn voorkeur zou nu uitgaan naar een Samla bak voor één robo, gewoon vanwege het gemak. Maar deze voldoet alleen aan de minimummaat van Hamsterscaping. Licg en Duitse stijl hanteren groter. Doe ik er dan wel goed aan?

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 22:17

Bix schreef:
Hoi,
Mag ik hier meelezen? Ik heb in het verleden hamsters gehouden - nu zo'n twee jaar geleden is de laatste overleden. Ik hield ze in de welbekende vitrinekast van Ikea. Inmiddels begint het weer een beetje te kriebelen, hoewel ik destijds alles van de hand heb gedaan, maar ik doe er nog even niets mee, omdat de huidige veestapel al aan de ruime kant is ^^

Ik heb wel een vraag over de maatvoering van het verblijf. Ik kom namelijk drie verschillende standaarden tegen: Hamsterscaping, Licg en Duitse stijl. Waarom deze verschillen? Waar is wat op gebaseerd? Mijn voorkeur zou nu uitgaan naar een Samla bak voor één robo, gewoon vanwege het gemak. Maar deze voldoet alleen aan de minimummaat van Hamsterscaping. Licg en Duitse stijl hanteren groter. Doe ik er dan wel goed aan?


Hartstikke welkom!

Er is geen wet die bepaald hoe groot een huisvesting moet zijn voor bijvoorbeeld een hamster. In de wet staat dat het dier zijn kont moet kunnen keren en voldoende vocht en voedsel tot zich kan nemen en uiteraard niet continu in de viezigheid moet zitten. Iedere 'gek' kan dus een advies geven, een platform oprichten en dergelijke.

Toen ik HamsterScaping ben begonnen was er ondertussen al duidelijk dat in een ruimte vanaf 80cm minder tot geen negatief gedrag vertoond werd bij een dwerghamster. Op dat moment adviseerde het LICG nog 60cm en van Duitse Stijl was hier in Nederland nog weinig sprake. Duitsland is met álles ver voor ons, dus daar zal het al best aan de gang zijn geweest. We hebben in de winkel toen heel specifiek voor een 80cm ruimte gekozen. Maar veel mensen vonden dat veel te groot.

Het heeft dan ook zo'n 2,5 jaar gekost voordat mensen de ruimte van 80cm begonnen te accepteren. Ondertussen begon op dat moment ook Duitse stijl zijn weg naar Nederland te vinden, maar die hanteren nu eenmaal groter; niets mis mee, maar het nodigt voor veel mensen (met een klein budget bijvoorbeeld) totaal niet uit. Persoonlijk vind ik de regels omtrent Duitse stijl ook vele malen strenger. Daar hebben ze vast een goede reden voor, maar er zijn meerdere wegen naar Rome :)

Ondertussen is 80cm niet eens meer zo bijzonder groot en zijn er mensen die uit zichzelf al voor een maat groter kiezen. Hartstikke positief dus. Het LICG is er tussen in gaan zitten om niemand voor het hoofd te stoten. Zij hebben hun folder aangepast nadat de Dibevo bij mij op bezoek is geweest. Zij hebben er toen zelf voor gekozen om 70x50 in hun folder te plaatsen. Ondanks dat ik zeg 80x35 of 70x40 en Duitse stijl 100x50 :)

De maten zijn minimaal en dus een adviesmaat wat betekend dat je er het beste niet onder kan zitten. Voor een basis inrichting voor een dwerghamster is 80x35, of ook wel 2800cm2, een prima ruimte waar in geen negatief gedrag vertoond wordt maar wel natuurlijk gedrag. Heb je ruimte voor groter en wil je graag wat meer, dan kan je het beste voor een grotere ruimte kiezen. Maar besef wel; hoe groter, hoe meer inrichting nodig. Kleiner moet je in ieder geval niet gaan.

Ik heb momenteel ook een Roborovski in een Samla bak wonen, die ziet er prima tevreden uit. De grootste SAMLA is 3060cm2 (binnenmaat ;) ) en dus niets mis mee voor een dwerghamster. Wanneer je er voor kiest om voor één Robo te gaan wil ik je adviseren om te kijken naar een opvang robo. Roborovski's zijn namelijk koppel/groepsdieren. Mijn Robo is helaas overgebleven nadat haar zusje en moeder al zijn overleden.

Het is aan jou de keus waar jij je voorkeur bij legt. Deze 'gek' weet ondertussen dat wat ze adviseert, en dus HamsterScaping, heel goed uitpakt *\o/* *\%/*

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:19

JesdaJinn schreef:
Floki komt nu overdag ook wat vaker buurten. Gaat dan wat eten en drinken en even in het radje en met een kwartiertje gaat ie weer onder de grond.
Vanavond heb ik dit super schattige filmpje gemaakt.

[ Video ]


Super schattig! Zooooo lief dat hij uit je hand eten aanneemt <3 !

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:21

love_western schreef:
Lukasje schreef:
Knap zeg voor de eerste keer! Maar euh, ik vind het rad niet zo passen bij het geheel.


Vind ik zelf ook hoor. Maar vind dit praktischer dan een houten rad. En gaat erom dat de toekomstige bewoner gelukkig is. Maar misschien dat ik het in de toekomst nog wel verander.


Ja dat is waar, dat is het belangrijkste !

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:23

Wow, respect en bedankt voor je uitgebreide uitleg. Duidelijk verhaal. Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar een opvang, zo heb ik het altijd gedaan. Ik zal me er wel weer even opnieuw in moeten verdiepen, want niet alle opvangadressen van toen zijn nog "in bedrijf".