KimD schreef:Bij 2o2o is een plank een prima manier, alleen zou ik van achteren naar voren werken en niet van voor naar achter.
Leer de hond een los commando aan met een target. Enkele namen die hiervoor veel gebruikt worden zijn: tiktik, touch, target, vlak, two. Als de hond dit beheerst kun je het aanleren met de plank. Ik zelf leg de plank voren op de grond en achter op een baksteen, aan het einde zet ik een pion neer waar ik de hond omheen laat gaan zodat deze netjes op de plank komt. Aan de voorkant twee voetlengtes verder het target. De hond krijgt het commando 'touch' en mag het snoepje van het target pakken, daarna volgt meteen een speelbeloning. Als het kwartje van de bedoeling gevallen is krijgt de hond pas een beloning als de daadwerkelijk touch getoond wordt. Twee pootjes op de grond en twee pootjes op het raakvlak. Beloning wordt gegeven op het target, niet direct aan de hond. Als dit duidelijk is dan komt de snelheid erbij, alleen de kattenloop (makkelijkste aanleren), dan een sprong en kattenloop. Sprong - kattenloop - tunnel enzoverder.
En touch is touch, ook als ik volle snelheid doorloop, touch is touch.
Er moet altijd een release aan verbonden zijn, dat is bij Puk ook één simpele "Go", op wedstrijd geef ik dus het touch commando en direct op het vlak de go, op die manier verliest zij minimale tijd en snelheid op de vlakken.
Jij legt het beter uit dan ik..
Ik ga alleen op wedstrijd ook wisselen in hoe lang ze op het vlak moet staan voor dat de release komt. Om te voorkomen dat ze dat anders zelf maar gaat beslissen (is elin wel een typje voor..)