Agressie naar ons

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:22

sasja0705 schreef:
MIJN mening is en blijft dat ts niet alleen verantwording heeft voor haar hond maar ook voor haar eigen veiligheid en vooral die van anderen.

Eens!

Maar mijn mening is dan weer dat het geen fluit uitmaakt hoe ze aan de diagnose komen. Een hond met een dergelijke gedragsstoornis hoort NAAR MIJN MENING niet in het openbare leven, levenslang opsluiten is ook geen optie. Al was de oorzaak dat ie de pimpelpaars met gele vlekjesziekte had, zo'n beest moet van de straat en het liefst VOOR hij onherstelbare schade aanricht.

Maar daar hoeft niemand het mee eens te zijn ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:05

Lekker kort door de bocht "een hond met een dergelijke gedragsstoornis". We hebben het hier over een psychiatrische stoornis waarvan een heleboel mensen zich afvragen hoe je die überhaupt kunt diagnosticeren bij een hond.
Sinds wanneer hebben we DSM voor honden??

En dan wordt (door Sevke) een negen maanden oude puber veroordeeld omdat hij "nou eenmaal een vechthond is", dus dan zal hij wel aangeboren agressief zijn en onmogelijk tot normale hond op te voeden.

En hop er kan er wel weer eentje dood, de fokkerij vaart er wel bij. Nemen we toch gewoon een hondje die vanzelf gezellig groot wordt. Stel je voor dat je je moet verdiepen in het wezen hond, en dan ook nog in zo'n specifiek ras puf puf vermoeiend hoor!
Onvoorstelbaar hoe makkelijk er wordt omgesprongen met een leven.

Spatter: leuk dat je zoveel honden kent, maar ik haal alleen maar aan wat jij schrijft, en vraag jou of je kunt zien hoe absurd het is wat je zegt.
En ik wil best geloven dat de hond "een steekje los heeft": als iemand kan uitleggen wat er is vastgesteld en op welke manier. En dat lijkt vooralsnog niemand te kunnen/willen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:29

Nikass Tja, omdat het ook niet simpel uit te leggen is.

Als jij al niet begrijpt dat een hond die gewoon in zijn eigen uitwerpselen gaat liggen terwijl dat totaal niet hoeft, dat dat geen normaal gedrag is, dan wordt het al lastig uitleggen.
Ik heb onze hond nooit laten onderzoeken, anders werd hij er toch niet van.
Ik bestempelde hem gewoon als zwak begaafd want zo kwam hij over.
Ik ben opgegroeid met 2 neven die dat waren en het gedrag kwam aardig overeen.
De hond had hier verder een goed leven, kon zijn eigen ding doen in zijn eigen wereldje, kreeg gewoon netjes te eten en struinde de hele dag over het erf.
De Spaanse Mastin kwam er bij toen hij 8 jaar was en zij liep er ook, begon over hem te moederen en corrigeerde op zijn honds, werd hij agressief, dan corrigeerde ze wat feller.
Duurde even , echt wel wat maanden, maar toen voegde hij zich echt onder haar maar ook bij haar en werden ze een duo waarbij zij bepaalde waar ze heen gingen op het erf .
Toen zijn artrose begon op te spelen en de nachten kouder werden besloot hij achter haar aan mee naar binnen te komen , het huis in.
Eerst in de keuken vlakbij de deur maar een jaar later lag hij languit voor de houtkachel in de woonkamer met haar in de buurt.

Tegen die tijd was zijn agressie al enorm afgenomen en was hij binnen bij kinderen ook geen probleem meer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 23:06

wonderbaarlijk hè, hoe één hond kan zorgen dat een verknipte hond weer normaal wordt. Dan is er dus toch nog hoop voor de hond van ts ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 23:25

Er liepen toen hier al 4 honden rond die dat dus niet deden, waren ook niet mans genoeg voor hem.
Dus vindt maar net een hond die niet met zich laat sollen maar toch moederlijk genoeg is om ook op te voeden.

Wij hadden heel veel geluk en een bouvier is nog geen vechthond van oorsprong met dito kaken.
Plus , wij hadden een groot erf waar achter nooit mensen komen en wel 2 m hoog omheind.

En normaal is hij nooit geworden, wel handelbaar omdat juist Alma , de Spaanse mastin wel intelligent was.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 00:19

Tja een hele gok.Als de hond van ts het niet accepteerd dat hij gecorrigeerd wordt krijg je een bloedblad want helaas zijn daar ook voorbeelden van hier op bokt.
Welke hond kies je dan om die gok te nemen.
Spetter heeft echt mazzel gehad dat het zo super goed heeft uitgepakt en zo'n super hond als Alma heeft gevonden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:20

Zo wonderbaarlijk is dat niet. Niemand kan een hond zo goed opvoeden als een hond. Niemand kan een paard zo goed opvoeden als een paard. Bij paarden maken we daar gebruik van, denk aan paarden in opfok zetten, een jong paard beleren door hem in een 2span naast een ouder paard te zetten, eerste buitenrit van een jong paard in gezelschap van een ervaren paard. Bij paarden willen we dat ze de hele tijd contact hebben met soortgenoten.
Bij honden werkt dit net hetzelfde, maar dat zijn we niet gewoon, en dan wordt er gedacht dat Spatter heel veel geluk gehad heeft, of komen er zelfs smalende reacties.
In het voorbeeld van Spatter hoeft het geen superhond te zijn, wel een volwassen hond met een stabiel en sterk karakter. Dan is het logisch dat die meer kan bereiken dan een mens, want hij of zij begrijpt die hond beter dan wij. Alleen krijgen de meeste honden niet de kans echt volwassen te worden, want tot in het kleinste detail wordt alles voor hen beslist, en ze worden heel erg van de buitenwereld afgeschermd en krijgen weinig kans om met andere honden in contact te komen.
Ik vind het een mooi voorbeeld van waartoe een hond in staat is als we hem het vertrouwen geven.
Maar waarschijnlijk is dit helemaal niet te vergelijken met wat er bij TS gebeurt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:50

Dat is niet wat ik bedoel
Alleen is het wel een gok voor de opvoedende hond Stel dat je het zou proberen bij de hond van ts en er is idd iets niet goed in zijn kop Dan stel je wel die andere hond open aan een enorm risico met niet te overziene gevolgen.
Wat Spatter ook al zegt: het ging om een bouvier dat is wel wat anders dan de hond van ts en heeft ze flink de ruimte.Best belangrijke factoren.

Ik zou mijn hond in ieder geval niet vrijwillig bij de hond van ts zetten om te zien of ze hem kan opvoeden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:05

Nee ik ook niet. Maar als ik het goed begrepen heb zijn het bij Spatter allebei haar eigen honden en heeft de mastin stilaan spontaan de bouvier onder haar vleugels genomen. Je kan zoiets ook niet forceren, maar er wel dankbaar gebruik van maken als de mogelijkheid zich voordoet. En misschien stond er in het begin wel een emmer water klaar voor het geval dat het er wat te heftig aan toe zou gaan :) Genog ruimte maakt het ook weer al een stukje gemakkelijker.
Het is echt niet zo dat ik TS zou aanraden dan maar een mastin in huis te halen. Verhaal van Spatter en van TS zijn 2 heel verschillende dingen en mijn reactie was alleen op het verhaal van de bouvier en de mastin.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Agressie naar ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:15

Maar als jullie je hond er niet vrijwillig bij zouden laten kan je mij dan uitleggen waarom mijn kind wel dergelijke risico's mag lopen als de betreffende hond op straat loopt?

Sclimpre

Re: Agressie naar ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:41

Ik vind niet dat een agressieve hond op straat hoort. En al zeker niet zonder muilkorf.
Het verhaal van de bouvier laat zien dat een hond met een stabiel karakter een heel positieve invloed kan hebben op een andere hond. En op sommige punten meer kan bereiken dan een mens.
Dat wil niet zeggen dat een hond alles kan oplossen, ook een mens kan niet alles oplossen en ook met medicatie is niet alles op te lossen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:41

Daar valt niks aan uit leggen, ik vind het een absolute no go in dit geval

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:04

@Nikass : lezen is ook een kunst 8-)
Ik veroordeel de hond nergens "omdat hij een vechthond is". Ik stel wel, en ik spreek uit ervaring, dat dergelijke rassen sneller agressie vertonen dan de meeste andere rassen. En dat dit niet zo vreemd is, gezien hun verleden als 'vechthond'. En ja : deze rassen zijn oorspronkelijk hierop geselecteerd.
Bovendien heb ik een hele uitleg geschreven over wat de oorzaak zou kunnen zijn van dit gedrag, en dat het belangrijk is om uit te vissen vanuit welke drift dit gedrag komt, vooraleer je er iets kunt aan doen.
Tot slot vrees ik dat een hond, die al zo jong, gericht agressief gedrag vertoont naar zijn baasjes, niet meer op een verantwoorde manier te helpen is. Deze baasjes hebben heel veel moeite gedaan, maar nemen wel hun verantwoordelijkheid door te stellen : wij willen dit probleem niet zomaar in iemands mandje droppen. En daar heb ik respect voor.
@sclimpre : als onze bully aan een andere hond hangt, helpt het geen reet om er een emmer water over te kappen. En zelfs als ze los zijn op een enorm terrein, kan er nog altijd een gevecht ontstaan, zeker tussen intacte reuen die al wat sneller last hebben van hun hormonen en hun dominantie willen bewijzen.
Eerlijk gezegd vind ik veel van die adviezen die hier gegeven worden erg gevaarlijk...
De beste stuurlui staan niet meer aan wal, maar zitten achter een pc-schermpje.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:17

sevke schreef:
@sclimpre : als onze bully aan een andere hond hangt, helpt het geen reet om er een emmer water over te kappen. En zelfs als ze los zijn op een enorm terrein, kan er nog altijd een gevecht ontstaan, zeker tussen intacte reuen die al wat sneller last hebben van hun hormonen en hun dominantie willen bewijzen.

Het ging helemaal niet over een bully.
Wel over een bouvier en een mastin.
Geen 2 intacte reuen, maar een reu en een teef.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:21

Oh en ter verdere info, beide geholpen .
Je wilt van zo'n reu echt geen nazaat en de teef was in het asiel al geholpen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:27

@Sclimpre en Spatter : Dat zeg ik ook niet. Ik wou bedoelen : als twee honden vechten voor 'echt' helpt het niet om er een emmer water over te kappen. Eén van mijn Cavaliers vocht regelmatig met de Engelse Bulldog die we toen nog hadden. Het enige wat hielp was de bek van de Cavalier open wrikken met een schroevendraaier om ze uit elkaar te krijgen. En dat gaat dan nog over een Cavaliertje. Eén van de zachtaardigste rassen die er zijn.
Trouwens, onze bully heeft een hekel aan de Staffordteef van goede vrienden van ons. Hij is een reu, zij is een teef, maar moest ik hen beiden loslaten, zelfs op groot terrein, eindigt het met een dode hond.
Ik vind dit dus een gevaarlijk advies. Super dat het bij jou goed is gegaan, maar dat zal zeker niet altijd zo zijn, en de kans dat het mis gaat is wel erg groot.
Wat ik wou zeggen met 'twee intacte reuen' is dat het lontje dan dikwijls nog korter is. Castreren helpt meestal niet in dit geval. Het is wel zo dat je geen nazaat hiervan wil, inderdaad.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:03

Oh , ik ben het helemaal met je eens dat dit geen advies is.
Wilde alleen uitleggen dat ik me redelijk kan verplaatsen in de problemen waarin de TS nu zit.

Bij ons is het dus 8 jaar lang met moeite goed gegaan.
Hond liep achter op het erf en deed zijn ding , zocht gelukkig geen ruzie met de andere honden .
Kon niet bij de paarden want van hem moesten ze allemaal op stal blijven en anders beet hij, dus daar moest een hek tussen.
Schapen , kippen en katten waren geen probleem.
En zolang hij ook niks hoefde en ik hem weg zette als er eens een vreemde op het erf kwam , ging het allemaal goed.
Toen Alma kwam zocht zij hem op en was de eerste hond die contact zocht met hem .
Of dat nu kwam omdat ze zelf op de straat gelopen had en iets in hem zag, geen idee.

Maar dit kun je niet plannen of organiseren en zeker geen risico mee nemen.
Als ik TS was had ik de hond in laten slapen, alleen al voor mijn eigen gemoedsrust.
Want tig mensen beweren dat zij het wel even zullen oplossen maar als het mis gaat, wat dan ?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:16

Spatter en Sclimpre jullie vatten totaal niet wat ik nu al een paar keer aangeef: eerst wordt gezegd de hond is gestoord om vervolgens met een voorbeeld te komen van een moeilijke hond die prima hanteerbaar werd toen de juiste hond erbij gezet werd.
Maar de hond van ts is "gestoord" (er wordt nog steeds niets over de diagnose toegelicht) en moet maar worden ingeslapen. >;)
Is het wel eens bij jullie op gekomen dat deze hond óók met andere omstandigheden een prima hanteerbare hond kan worden?

Ts heeft er alles aangedaan... Ik geloof zeker in de beste intentie van ts, maar als basis opvoeding niet bij de baas bekend is -en dat lees ik in haar posts aan de hand van wat ze zelf schrijft- dan is dat "alles" misschien toch net niet het juiste, helaas. En dan kunnen andere omstandigheden -een ander thuis - een wereld van verschil maken.

Sevke ik vind jouw lange verhandelingen totaal niet interessant. Ts wist als het goed is toen ze de hond nam iets over het ras, en zo niet dan toch gaandeweg. Dan kan je daar dus je training op afstemmen. De hond niet in andermans handen droppen klinkt misschien heel nobel, maar als je eigen handen niet deskundig zijn is het misschien toch wel het beste. Niet via mp nee, maar er zijn ook andere wegen.

De hond op basis van wat er nu ligt: een onduidelijke diagnose en onkundige eigenaren, laten inslapen vind ik niet alleen zeer betreurenswaardig, maar ook gewoon laf.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:25

Nikass schreef:
Is het wel eens bij jullie op gekomen dat deze hond óók met andere omstandigheden een prima hanteerbare hond kan worden?

laten inslapen vind ik niet alleen zeer betreurenswaardig, maar ook gewoon laf.

Is het wel eens bij je opgekomen dat de hond in andere omstandigheden misschien wel nog meer slachtoffers maakt? Je weet helemaal niet of de hond gaat veranderen en al helemaal niet of het positief is.
Ik vind je laatste opmerking een beetje sneu. Laten inslapen is verre van laf. Als ts en haar vriend die beslissing nemen vind ik dat een hele knappe en weloverwogen beslissing, veiligheid gaat voorop.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:29

Dat deel ik dan niet met je Goof. Als je de hond naar een deskundige brengt zoals het Dierenhotel in Lelystad en daar laat testen en daarna pas beslist, dan maak je echt geen slachtoffers.
De hond laten inslapen op basis van een "bipolaire stoornis", dat maakt op zijn minst één slachtoffer, nl de hond.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:34

Ik kan Nikass wel een beetje volgen. Ik bedoel, ik ben best benieuwd wat er zou gebeuren als de hond met andere (stabiele!!) honden(of 1 hond) gehouden word. Of bij iemand die echt weet wat ie doet. Al ben ik van mening dat honden aan elkaar meer hebben dan aan mensen. Het teefje wat we hier hebben zitten zou ook wel onder ''probleem''gedrag vallen denk ik hoe ze hier kwam. inmiddels zijn we ruim 4 maanden later en is het een hele andere hond. Dat is overigens niet alleen vanwege de andere hond, of vanwege ons. Maar van een hoop dingen samen..

Nu heeft TS verschillende Dierenartsen en verschillende gedragstherapeuten bij de hond gehad, die eigenlijk allemaal het zelfde zeggen.
Vergeet alleen niet, dat je als mens, als baasje, ook een grote rol speelt in het gedrag van de hond. Niet alleen door opvoeding maar ook door je eigen(onbewuste) gedrag.

Of je wel of niet voor inslapen moet gaan. Ja daar zijn voors en tegens voor. Ik zou het wel begrijpen. Sterker nog. Ik begrijp het best als er gekozen word voor inslapen. Maar mocht je een goede plek kunnen vinden waar ze met de hond willen gaan werken, voorkeur van iemand die echt weet wat ie doet, met andere honden(of andere hond) ja dan zou ik dat niet afslaan. Al loop je wel het risico, dat het gedrag niet verbeterd, eerder verslechterd en dus ''gevaarlijk'' word.

Ik denk namelijk ook dat een groot deel van het probleem komt door opvoeding en onkunde. Bedoelend met dat de meeste baasjes gewoon niet weten wat honden allemaal voor taal laten zien, en dat het daar een tijd geleden al fout gelopen is. Het is heel frustrerend voor de hond, om geen duidelijke ''roedel'' te hebben. Dus geen duidelijke leider en geen duidelijkheid en regelmaat te hebben. Om niet te weten wat er van hem verwacht word en daardoor zelf vanalles te gaan proberen.
*er zijn er vast die het beter kunnen uitleggen/verwoorden dan ik.. :) *

Voorbeeld, ik zag onlangs een bericht over angstige staffords voorbij komen. Die waren in huis van iets gestresst en bang. Baasje werd er heel nerveus en onrustig van. Resultaat, zodra ze de honden wilden uitlaten, vluchtte een van de honden. Toppunt, honden hadden nog nooit aan de lijn gelopen en dat ging ze nu ook niet doen.
Uiteindelijk zijn de honden niet perse meer bang voor het eerste ding waar ze bang voor waren, maar dat hun baas, hun leider, geen zekerheid geeft, en aan blijft geven, continu, dat er een gegronde reden is om bang te zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:39

Nikass werk jij voor dat Dierenhotel?

TS heeft het dier door 5 deskundigen laten nakijken en allemaal zeggen ze dat de hond een steekje los heeft.
Dat jij je twijffels hebt bij al die deskundigen en alleen Lelystad in jouw ogen goed genoeg is om de juiste diagnose te stellen, is meer jouw probleem.

En dat TS niet verder uitwijd over wat deze 5 mensen nu precies aan haar vertelt hebben, is haar goed recht en ze is jouw helemaal geen tekst en uitleg verschuldigd!

Leuk dat er mensen zijn die de hond van TS als leuk studie opjectje zien en wel eens willen zien hoe gruwelijk fout het kan gaan of met wat geluk, misschien toch goed.
Dat je daarbij enorme risico's neemt , nemen ze er graag bij zolang ze het maar niet zelf hoeven te doen natuurlijk 8)7

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:41

spatter schreef:
Nikass werk jij voor dat Dierenhotel?

TS heeft het dier door 5 deskundigen laten nakijken en allemaal zeggen ze dat de hond een steekje los heeft.
Dat jij je twijffels hebt bij al die deskundigen en alleen Lelystad in jouw ogen goed genoeg is om de juiste diagnose te stellen, is meer jouw probleem.

En dat TS niet verder uitwijd over wat deze 5 mensen nu precies aan haar vertelt hebben, is haar goed recht en ze is jouw helemaal geen tekst en uitleg verschuldigd!

Leuk dat er mensen zijn die de hond van TS als leuk studie opjectje zien en wel eens willen zien hoe gruwelijk fout het kan gaan of met wat geluk, misschien toch goed.
Dat je daarbij enorme risico's neemt , nemen ze er graag bij zolang ze het maar niet zelf hoeven te doen natuurlijk 8)7

Dat is dus de afweging die je moet maken. Ik kan het mij best voorstellen dat je dan kiest om de hond in te laten slapen. Als ik zo'n hond weg zou brengen naar iemand zou ik ook wel heel zeker willen zijn dat die persoon weet wat ie doet. En weet wat voor hond ze binnenkrijgt..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:46

Dan nog kan het mis gaan doordat er bij die mensen bezoek komt of hun omstandigheden veranderen(nemen zelf kinderen bv) of de hond komt los van de lijn.

Wil jij later horen dat jou hond , welleswaar bij een ander, een andere hond of kind lelijk heeft toegetakeld?
Kun je daar mee leven?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:51

spatter schreef:
Dan nog kan het mis gaan doordat er bij die mensen bezoek komt of hun omstandigheden veranderen(nemen zelf kinderen bv) of de hond komt los van de lijn.

Wil jij later horen dat jou hond , welleswaar bij een ander, een andere hond of kind lelijk heeft toegetakeld?
Kun je daar mee leven?

Ik doel niet op iemand die hem gewoon in huis neemt. Maar wel op iemand die daadwerkelijk met en aan de hond gaat werken. Dus eerder iemand die een ruim terrein heeft waar de hond kan lopen, waar verder dus ook niemand zomaar kan komen. :) Dus geen bezoek, geen kinderen, geen omstandigheden die veranderen. Geen hond in een losloopgebied, of aanlijnplicht gebied, geen hond in een woonwijk.

Niemand wil dat horen. Maar ja heel l.ullig gezegd, dat had met de doodbrave golden die wij als herplaatser in huis genomen hebben(of eigenlijk mijn vader) net zo goed kunnen gebeuren. Of de Mechelaar die tijdelijk bij ons logeerde. Of de hond die wij onlangs(een powerbreed) als herplaatser binnen gekregen hebben. Allemaal honden die WEL in huislijke kring, met bezoek, met kinderen(die dan nagenoeg nooit maar toch) die wel in losloopgebieden komen(aangelijnd) die wel in de woonwijk lopen.

Dat is net zo goed een risico. Maar mocht je dus iemand vinden die het dus wel op een afgesloten, eigen terrein doet, waar de hond, zeker niet in het begin, direct als huishond gehouden zou worden, zou ik dat best overwegen..