Een andere manier van hamsters houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:50

Najoveh, dikke onzin natuurlijk. Dit is om je creatie steeds laten zien; niet een 'alles met groter en beter' topic.

Dat even terzijde.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:06

Najoveh schreef:
StormMilagro: je zou ook een glazen, plexiglas of houten plank kunnen zoeken voor in je terra zodat er meer bodembedekking in kan! Echt stro, van paarden ofzo, zou ik niet gebruiken, dat is te scherp. Fijngehakstelt stro kan wel.
Je kan ook verschillende soorten bodembedekking gebruiken in de verschillende lagen. Bijvoorbeeld hennep, cotton comfort,..

Oke, hoe bedoel je die plank? Waar/hoe zet je die neer? Ik zie het nog niet voor me haha! Bedoel je in het midden (over de lengte) zodat je in de tweede helft meer bodembedekking kwijt kunt en daarmee een soort etage krijgt?

Yes, dat soort stro heb ik toevallig al! Zaagsel heb ik ook, dus was inderdaad op zoek naar een derde, zal eens kijken naar hennep en cotton comfort, dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:13

Idd wat een onzin := , mijn dieren zijn hartstikke happy in 71 en 80 cm . Alsof ik ze gelijk in 1, 50 moet proppen met 50 cm bodem :')

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 20:23

Najoveh schreef:
Ik denk dat je gewoon niet in een topic over een andere, duitse manier van hamsters houden moet zijn als je ze in hokken van de minimale maat wilt houden :o
Ik zeg niet dat dat slechter is, maar dat is gewoon niet de insteek van dit topic...

Precies dit, ik wilde juist de andere kant laten zien en dus letterlijk een andere manier van houden van hamsters. Ook zodat andere ideeën op kunnen doen. Of simpelweg niet wisten dat dit ook kon (zoals ik eerst).

Het verbaast mij wel dat 'hoe groter hoe beter' dan ineens veel minder belangrijk is als je het gaat hebben over de minimum maten. Ik zou het alleen maar toejuichen. Wie wil nou niet dat iedereen zijn dieren steeds beetje bij beetje een beter, leuker en actiever leven geeft? Misschien denk ik over een aantal jaar wel 'hoe kon ik ooit mijn syrische hamster in zo'n aquariumpje doen, of mijn rus in een detolf!'.

En nog iets: ik zeg nergens dat een hamster doodongelukkig is of dat iemand slecht voor zijn dieren is, dat is hoe je het zelf wilt lezen. Ik zeg daar niets over. Ik val niemand persoonlijk aan.

@ Najoveh: mooie maat, je terrarium! Hoe hoog zitten de deurtjes? Je zou ook nog een plank inderdaad kunnen maken, die je iets naar achteren schuift (dat je ongeveer vijf cm overhoudt tussen de deurtjes en de plank). Dan kun je alles achter de plank gewoon ophogen en flink bodembedekking er in doen, maar valt het er niet uit als je je deurtje open wilt doen. Dan maak je een soort 'looppad' voor je deurtjes.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:53

Nimfee schreef:
Najoveh schreef:
Ik denk dat je gewoon niet in een topic over een andere, duitse manier van hamsters houden moet zijn als je ze in hokken van de minimale maat wilt houden :o
Ik zeg niet dat dat slechter is, maar dat is gewoon niet de insteek van dit topic...

Precies dit, ik wilde juist de andere kant laten zien en dus letterlijk een andere manier van houden van hamsters. Ook zodat andere ideeën op kunnen doen. Of simpelweg niet wisten dat dit ook kon (zoals ik eerst).

Het verbaast mij wel dat 'hoe groter hoe beter' dan ineens veel minder belangrijk is als je het gaat hebben over de minimum maten. Ik zou het alleen maar toejuichen. Wie wil nou niet dat iedereen zijn dieren steeds beetje bij beetje een beter, leuker en actiever leven geeft? Misschien denk ik over een aantal jaar wel 'hoe kon ik ooit mijn syrische hamster in zo'n aquariumpje doen, of mijn rus in een detolf!'.

En nog iets: ik zeg nergens dat een hamster doodongelukkig is of dat iemand slecht voor zijn dieren is, dat is hoe je het zelf wilt lezen. Ik zeg daar niets over. Ik val niemand persoonlijk aan.

@ Najoveh: mooie maat, je terrarium! Hoe hoog zitten de deurtjes? Je zou ook nog een plank inderdaad kunnen maken, die je iets naar achteren schuift (dat je ongeveer vijf cm overhoudt tussen de deurtjes en de plank). Dan kun je alles achter de plank gewoon ophogen en flink bodembedekking er in doen, maar valt het er niet uit als je je deurtje open wilt doen. Dan maak je een soort 'looppad' voor je deurtjes.

Ik gok dat je mij bedoelde :o. Ah dat is slim! Ik ga binnenkort lekker aan de slag, heerlijk creatief zijn! Heb je verder nog tips voor spullen?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:59

Dus als we over traliekooien (en de inrichting van) willen praten moeten we een nieuw topic openen? Is prima hoor maar ik dacht dat het wel in dit topic kon.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:19

Er is ook een hamstertopic, daar kan dat allemaal [HK] Bokkers met hamsters? #2
Hier ook, maar dan moet je gewoon niet verbaasd zijn als er andere maten en manieren van inrichten geadviseerd worden, want die manier van hamsters houden is juist waarom Nimfee dit topic geopend heeft :)

StormMilagro: ik zou de plank vlak na het deurtje zetten, zodat je dus gewoon een hogere 'onderbak' krijgt.
Maar een deel van het hok zo doen is uiteraard ook een optie. :)

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:55

Najoveh schreef:
Er is ook een hamstertopic, daar kan dat allemaal [HK] Bokkers met hamsters? #2
Hier ook, maar dan moet je gewoon niet verbaasd zijn als er andere maten en manieren van inrichten geadviseerd worden, want die manier van hamsters houden is juist waarom Nimfee dit topic geopend heeft :)

StormMilagro: ik zou de plank vlak na het deurtje zetten, zodat je dus gewoon een hogere 'onderbak' krijgt.
Maar een deel van het hok zo doen is uiteraard ook een optie. :)

Mooi gezegd :)

Alleen ik heb van die glazen schuifwanden, dus over de hele lengte van het terrarium. Kan jouw idee dan ook?
Ik ga eens even kijken hoe ik het kan aanpakken!

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:00

Ik weet niet zo goed hoe ik moet beschrijven wat ik bedoel maar ga nog eens proberen he :p
Je neemt dus een plank ofzo die even lang is als je terra (de binnenmaten dan, ev nog een paar mm kleiner) en zo hoog als je wilt.
Je doet de schuifdeuren open, manoeuvreert de plank erin en zet die helemaal tegen de voorkant. Dan kan er dus meer bodembedekkig, in, de plank overlapt een deel schuifdeuren, maar vanboven is het nog open.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:16

Najoveh schreef:
Ik weet niet zo goed hoe ik moet beschrijven wat ik bedoel maar ga nog eens proberen he :p
Je neemt dus een plank ofzo die even lang is als je terra (de binnenmaten dan, ev nog een paar mm kleiner) en zo hoog als je wilt.
Je doet de schuifdeuren open, manoeuvreert de plank erin en zet die helemaal tegen de voorkant. Dan kan er dus meer bodembedekkig, in, de plank overlapt een deel schuifdeuren, maar vanboven is het nog open.

Hahahah oh wauw waarom begreep ik dat niet _O- Nu wel, thanks! Zeker het proberen waard! Ik denk dat ik gewoon zo'n lange plank ga regelen en dan verschillende dingen ga proberen

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:19

In het andere topic, Andere manier van dieren houden, wordt anders gepraat over dingen die je maakt voor je dieren. Hoe jij ze anders houdt. Ook mensen met een Duna Fun large, Alaska of confetti kooi kunnen dat hebben. Dat is ons punt in dit topic.

Zelf heb ik een aquarium, zeg gebouwd hok en grote tralie kooi, maar vind dat ook anderen mee mogen praten.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:20

Jildau schreef:
Dus als we over traliekooien (en de inrichting van) willen praten moeten we een nieuw topic openen? Is prima hoor maar ik dacht dat het wel in dit topic kon.

Zo komt het inderdaad over. Erbij de hamster in de tralie kooi hier meer zelfgemaakte attributen bezit dan de anderen. Ach nouja.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:15

Heeft er iemand hier ervaring met een deksel van Plexiglas? Mijn hamster heeft extreme ontsnappings drang, en dat is hem nu ook al 4 keer gelukt. Ik heb er nu een kartonnen plank over liggen, maar dit is tijdelijk. Hij is de hele nacht bezig met proberen te ontsnappen. Ik heb al een stuk van de achterwand er lomp uitgebroken maar hij kan er nog steeds bij. Dus die hele wand moet er uit, maar dan moet eerst de kooi helemaal leeg :( Ik wilde eerst een deksel van gaas, maar ik denk dat hij daar weer heel erg aan gaat knagen en hangen, en dat wil ik juist niet

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:26

Wat voor hok heb je, een aquarium?
Ik heb hier deksels van gaas voor mijn aquariums, nog nooit een hamster gehad die daaraan knaagde.
Als je iets anders, zoals plexiglas wilt gebruiken moet je daar ook gaten in maken voor verluchting, en kan de hamster daar ook weer aan knagen..

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:03

Ja ik heb een aquarium van 100*40 en 50 cm hoog. In het topic staan ook wat fotos. Mijn hamster knaagde ook heel erg in zijn traliekooi, daarom heb ik een aquarium gekocht. Maar nu gaat ie dus gewoon door. Hij gaat ook graag hangen om de circus hamster uit te hangen, maar dat vind ik gewoon niet zon goed idee.
Hij heeft ook nog helemaal geen gangen gemaakt omdat ik het idee heb dat hij de hele nacht aan het knagen is..

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:46

Is het het aqua van Poetin op pagina 7? Is de inrichting nog hetzelfde? Dan zou ik namelijk eens proberen om niet een apart graafgedeelte te maken maar echt heel het aqua vol te gooien met een laag van minstens 15cm bodembedekking. Probeer af te wisselen in materiaal, dus zaagsel, hooi, vlas, gehakselt stro, cotton comfort,... En graaf tunnels in als het kan.
Strooi ook voer rond in het hok en begraaf het ook. Dat motiveert om te graven :D

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 19:06

Het tralieknagen indiceert dat de bak te weinig uitdaging biedt om je hamster bezig te houden. Soms kun je best even bezig zijn tot je de juiste inrichting hebt gevonden. Isa bleef ook knagen aan het gaas (deksel) maar met de inrichting zoals het nu is, doet ze het niet meer :D
Ik zou inderdaad over de gehele bak minstens 15 cm bodembedekking doen en met verschillende bodembedekkers. Druk wel de bodembedekking goed aan zodat het stevig genoeg is voor tunnels. Je kunt dan verder takken ingraven, tunnels ingraven, wilgentakken buiten plukken. Ik zou ook een grote zandbak geven. Niet te diep, rusjes graven er niet veel in (tenzij hij dat wel graag doet natuurlijk!). En verder blijven uitproberen en inrichting veranderen tot hij stopt.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:52

Sorry jongens, maar ik moet even mijn mooie meisje laten zien. Na dinsdag wil ik lekker gaan knutselen aan haar terrarium!
Afbeelding

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:25

Ik heb mijn ouders zo ver gekregen dat ik mijn 60x40 karat mag vervangen door een aqua van 90x40 (groter past niet -O- ), maar zie die nog maar eens te vinden in Zwitserland 8)7

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 11:09

Wauw wat een mooie hamster!

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:36

Dankje, ik ben ook helemaal verliefd op haar <3! Nu nog een mooi verblijf maken haha!

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:14

@Nimfee: wauw! Wat een gave hokken hebben die zeg <3

Ik vroeg me alleen 1 ding af :P, heb je die verdiepingen van alleen maar ijsstokjes gemaakt? :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 20:21

Haha nee alleen de randen ;)

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:44

Ik ben nu bezig met mijn terra, wordt er zo creatief van! Ik bedacht me, zou het leuk zijn om er een soort WIP-topic van te maken? Weet niet of mensen het leuk zouden vinden om te volgen

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 10:55

Leuk!! Wat is een WIP topic?