Vogels in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:10

Dacht ik een ijsvogeltje te zien maar nee het was een pimpelmees die er verdacht veel op leek haha

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:53

De laatste tijd zit er een terror-merel in de tuin. Daardoor komen er opvallend minder vogeltjes (veel minder eigenlijk, wordt er bijna triest van). En de merel heeft een uitgesproken hekel aan het roodborstje. Die wordt echt de tuin uitgejaagd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:57

Kraanvogels komen hier ook over, maar vaak ben ik te laat om te kijken ;)

Afgelopen najaar waren er ook veel ooievaars hier in de buurt. Hier vlak boven de wei ook een groep van 20 of 30 over gekomen. Die hebben een dag gerust in een bosje vlak bij de wei en die gingen weer verder. Was ook erg mooi.
Dat dan tegenover de kraanvogels die altijd erg hoog vliegen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:42

Vanmorgen was onze Woody druk aan het werk in de bomen aan de rand van de tuin.

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:28

Gini schreef:
terror-merel
:= ~~}>
Gaaf Palousaboy de ooievaars!
Mooie foto Neonlight.

Hier horen we elke morgen de bonte specht ratelen vlak boven ons hoofd als we de paarden gaan verzorgen. Zo gaaf. Alleen laat hij zich niet zien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:21

Ik had trouwens een heel stukje getypt over kraanvogels en dat ik dat ook zo machtig vind als ze in grote groepen overvliegen tot ik besefte dat ik het over Canadese ganzen had en ik nog nooit een kraanvogel in het wild gezien heb. :D

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:23

Mijn tante dacht hier een ijsvogeltje te zien, was achteraf gewoon 'n pimpelmees die verdacht veel er op leek, behalve de gele borst die bij ijsvogeltjes oranje is en het koppie waar je soms een soort patroon ziet bij isjvogels, haha.
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:09

Gini schreef:
Ik had trouwens een heel stukje getypt over kraanvogels en dat ik dat ook zo machtig vind als ze in grote groepen overvliegen

Kraanvogels boven ons huis: <3

https://goo.gl/photos/wZMYPHc55EDq2Um49

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:56

Alhoewel, na het zien van die foto, begin ik echt te twijfelen of het toch geen kraanvogels zijn die ik hier soms zie overvliegen. Maken ze ook zo een kenmerkend geluid? Je hoort ze al van ver aankomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 07:54

Gini schreef:
Maken ze ook zo een kenmerkend geluid? Je hoort ze al van ver aankomen.
Ja, ze maken een enorme herrie en als ze niet cirkelen om te verzamelen (doen ze in doodse stilte) dan maken ze inderdaad een enorme herrie waarvan je 100% zeker weet: KRAANVOGELS, rennen naar binnen voor de verrekijkers <3

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:53

Ik heb ze één keer over zien vliegen in West-Brabant, ik was niet 100% zeker (vanachter het raam, dan hoor je zo weinig :+ en het gebeurt nu eenmaal niet zo vaak) maar waarneming.nl gecheckt en daar kwam in de loop van de dag het antwoord wel langs want ik was niet de enige die ze opgemerkt had.

Dat cirkelen, doen ooievaars dat ook?
Ik heb in Marokko (buurt van Marrakesh) een keer een enorme groep vogels zien samen cirkelen in de herfst en ben er zonder verrekijker vanuit gegaan dat het ooievaars waren qua kleur / vlucht / grootte zo uit de verte. Maar als die dat niet doen heb ik het misschien wel helemaal fout gehad haha ;)

Geluid van vliegende kraanvogels is op YouTube wel te vinden; inderdaad duidelijk te herkennen (en zeker anders dan een overvliegende groep ganzen, die kun je ook vaak wel horen)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:56

Hier is het prachtig weer, dus ben gaan wandelen. Misschien moeten we de titel van het topic maar veranderen in: "vogels in en rond de tuin". Want ik heb zoveel gezien dat ik toch eventjes vogels hier ga spammen:

Heel veel gezien:
Koolmeesjes, pimpelmeesjes, vinken, cirlgorsjes, spreeuwen, duiven waaronder de Turkse tortel (hier zeer veel voorkomend), kauwen

Gezien:
reiger, buizerd (heel dichtbij en enorme grote buizerd), torenvalkjes, witte kwikstaart, geelgors.

Als klap op de vuurpijl zag ik voor het eerst van mijn leven de ZWARTE SPECHT *\o/* . Geen twijfel mogelijk.

Mijn man die niets met Bokt heeft zei gelijk: "Kijk en dat moet je nu eens opschrijven in dat topic van je. Dit gaat ergens over". _O- Vind ik dan weer zo geestig.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:19

Haha, ik heb de zwarte specht nog nooit gespot dus ik kan me het enthousiasme voorstellen. :D

We kunnen ook de topic titel hetzelfde laten maar heel Nederland als onze tuin gaan beschouwen.
Zo groot is het toch niet :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:43

NoeskaMoos schreef:
We kunnen ook de topic titel hetzelfde laten maar heel Nederland als onze tuin gaan beschouwen.
met Frankrijk erbij dan, want daar woon ik :j *D

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:28

En België natuurlijk!

Morgen ga ik met een groep jongeren naar Zeeland, lekker vogels kijken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 01:29

NoeskaMoos schreef:
Haha, ik heb de zwarte specht nog nooit gespot dus ik kan me het enthousiasme voorstellen. :D

Zo groot is het toch niet :+

Ik heb een zwarte in de tuin,wij hebben hier een paar spechtensoorten.
Op het moment heb ik iedere keer een invasie van staartmeesje voor mijn keukenraam,zo leuk als je ze dicht bij kan zien.Ik heb spiegelglas dus ze zien mij niet staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 01:58

De vogels in onze tuin zijn ondertussen zo modder vet, dat ik me afvraag hoe ze in hemelsnaam nog kunnen vliegen. Volgens mijn vriend hebben we hier nu gevederde pingpong balletjes met pootjes. :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:09

Wauw pien, een zwarte specht, dat lijkt me heel bijzonder om in het echt te zien.

Ik heb van de week trouwens een ekster gehad die in de struik van een mezenbol ging eten. Dat is de eerste keer, normaal blijven ze op de grond om op te pikken wat de rest laat vallen, maar nu ging die even aan zelfbediening doen. Wel spectaculair zo een grote vogel op een klein wiebeltakje. :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 00:03

Deze grapjas afgelopen week betrapt.

Afbeelding

Afbeelding

Hij is al vaker op bezoek geweest, grasveld is een gatenkaas, allemaal holletjes. :+

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 00:04

Op zoek naar mieren! Lekker smullen hoor!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:32

Geweldig, die groene spechten. Bij ons heeft het toch echt een hele tijd geduurd voordat wij eindelijk een keertje konden zien wie ons altijd zo enorm uit zat te lachen :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:56

Prachtige vogels vind ik ze. Zitten hier ook graag en veel in de tuin. Mooie foto's Neonlight.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:57

Van het weekend zag ik 'mijn' vinkje en roodborstje helemaal niet meer dus ik was een beetje teleurgesteld...
Vandaag bleek gelukkig dat het vinkje kennelijk naar de Vinken Vergadering is geweest en daar al zijn vrienden over ons heeft verteld, want vandaag zag ik tijdens het ontbijt 4 vinkjes, 3 mannetjes en een vrouwtje :)
En de koolmezen die zich bij de achterburen volvreten komen nu ook langs! We hebben het tuinhuisje neergezet waar ook een vogelgat & nestkastje in zit, de eerste inspectie door de koolmezen was vanmorgen! Hopelijk word het goedgekeurd en krijgen we van de zomer baby koolmezen <3

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:15

(heb niet alles gelezen) Wij voeren ook de tuinvogels, het volgende volk brengt regelmatig een bezoek aan onze tuin:
-paartje koolmezen
-paartje pimpelmezen
-paartje turkse torteltjes
-vrouwtje en mannetjes merel maar of ze nu samen zijn? madame is wel de baas en vorig jaar hebben ze 2x een nestje gehad in onze klimophaag, was erg leuk <3
-roodborst, zo af en toe komt er een 2e maar die blijft nooit lang
-verschillende soorten vinkjes
-houtduif, nog erg schuw
-kauwtjes, zijn eigenlijk niet welkom maar niet/slecht weg te houden
-winterkoning, sinds kort af en toe in onze tuin te vinden maar blijft nooit lang
-boomkruiper, niet vaak en is altijd snel weg
-soms een (paar) eksters, hebben we ook liever niet
-vlaamse gaai, deze komt zelden maar zien we liever dan de kauwtjes en eksters
voorheen hadden we ook veel huismussen maar die overwinteren zeker ergens anders want we zien ze momenteel niet veel.

Nog een tip: wij smeren de vogelpindakaas op de bomen, niet alleen koolmezen maar ook de roodborst eet hiervan! Wij stonden ook even te kijken toen die laatste dat deed maar hij vind het erg lekker.
Omdat we merel ook pogingen zagen doen maar deze niet op de boomstam kan zitten heb ik een open dennenappel besmeert met pindakaas en deze in de tuin op de grond gelegd. Werd gewaardeerd en mevrouw had hem zo gevonden :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 00:50

Goed nieuws, de lente is in aantocht! Ik heb gisteren in Muizen bij Mechelen de eerste ooievaar die terug in het land is gezien! :):)