Hèt frettentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 12:11

Hoe gaat het met iedereen en de frettenbende?

Odin eet onwijs veel en groeit ook behoorlijk! Thor eet veel minder, en maak mij een beetje zorgen. Daarom heb ik gisteren weer het 'oude' voer besteld. Door leveringsproblemen kon ik eerder geen Applaws meer bestellen en heb noodgedwongen voor ander voer moeten kiezen. Odin eet maar door, maar Thor smaakt het niet zo heb ik het idee. Vandaag wordt Applaws en Orijen geleverd. Hopelijk knapt Thor daar wat van op.

Tevens heb ik daarbij een clicker besteld...even kijken of de jongens enigszins leergierig zijn...

Wat voor extraatjes geven jullie je fretten wel eens? Die van mij vinden gedroogde kip heeeeeel lekker. En op z'n tijd ook een rauw eitje (ieder de helft).

Heb ook bedacht dat ik ze eens in de X dagen een kuikentje o.i.d. wil gaan bijvoeren. Kunnen ze nu nog wennen aan prooi of zijn ze daarvoor al te oud? (ze zijn van 18 juni 2015)

Als extra nog wat fijne plaatjes van de mannen!

Afbeelding

Odin wilde niet op de foto, maar hij moest..... :')

Afbeelding

Odin kan heel goed tassen inspecteren en uitpakken ;)

Afbeelding

Gezellig samen filmpje kijken

Afbeelding

Ook met Thor

Afbeelding

Thor vraagt zich af of het al lente is

Afbeelding

Lorre eeeehhhh Thor wil een koekie :D

Solleke_Noah

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:15

Wat een lieverdjes :)

Mormel krijgt weleens een rauw eitje of gedroogde kip of eend stukjes. Vroeger kreeg hij kippenvleugel, bil, konijnenbil enz, rauw, maar dat moet hij niet meer hebben? Heel vreemd, hij sleept er wel mee en verstopt het maar eet het niet meer op.

Hij begint terug zo'n lekker wintervachtje te krijgen, wordt altijd een mini ijsbeertje in de winter :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:13

Wij hebben een vega fret haha.
Hij is weer lekker vevelend , vind jammer dat hij niet bij je wil liggen.

Wat een leuke foto's <3

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:00

Hier helaas fret ziek. Maag problemen. Stress door wonen in groep.
Hij zit nu alleen en op de medicijnen. Mij wordt elke x weer duidelijker hoe slecht fretten samen kunnen.

Verder ben ik afgestapt van vlees. Over op hoogwaardige brok. Al heel tijd hoor. Dat gesmeer met vlees. Was wel zat.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:29

Die van mij hebben nog steeds dezelfde brok, en krijgen heel af en toe als lekkernij een beetje nutrigel. Althans, Hubble. Want Sofie is een willekeur in wat ze eet, die eet werkelijk bijna niks behalve haar eigen brok. Heel soms blieft ze een stuk kaas. Maar verder nog niks gevonden wat ze lekker vindt.

Thor en Odin zijn mooi aan het uitzwaren!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:13

Ow, wat zijn dat toch schattige diertjes!

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 07:37

@ Pluttersput: ze worden steeds maar knapper <3

Goed nieuws! Gisteren is de Applaws en de Orijen binnen gekomen. Direct in de voerbakjes gedaan en wat denk je: Thor heeft sindsdien meer gegeten dan Odin! Dat is weer voor het eerst sinds twee weken ofzo denk ik. Ben er heel erg blij om!

Oja! In gesprekken met vrienden en familie komen nog wel eens gekke termen naar boven :')

Frettish: DE verslaving van je fret, bij Odin is dat rubber en Thor heeft iets met sokken
Freternity: Fretten die samen een clubje vormen
Frettiction: Daar zijn wij baasjes de klos van....we <3 fretjes

Hebben jullie nog zulk soort termen? :+

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:22

Odin en Thor zijn leuk! Worden al flinke jongens :D
En fijn dat Thor weer wil eten. Blijven kieskeurig die fretten. Maar moet zeggen dat dat met mij fretten wel mee valt. Die eten wel verschillende brokjes gelukkig.

Als lekkernij geef ik ze ook gedroogde kipstukjes. Of een plakje kipfilet. En als ik hun nagels moet knippen geef ik ze zalmpasta. Vinden ze erg lekker :P en blijven ze mooi op hun rug liggen. En als ze aan het verharen zijn geef ik ze ook wel eens z'n pasta tegen haarballen.

Marjo89 wat vervelend zeg van je zieke fretje. Hopen dat hij zich snel weer beter voelt nu hij in zijn eentje zit. Blijft lastig vind ik dat alleen of samen of in de groep. Denk dat het toch verschilt per fret. Mijn fretten gaan gelukkig goed samen. Halen samen kattenkwaad uit. Rennen achter elkaar aan. Spelen samen en liggen ook heerlijk samen in en over elkaar te slapen <3
En moet zeggen dat ik het zelf ook wel een prettig idee vind dat ze elkaar hebben. :(:) maar dat is misschien meer voor jezelf dat ze een vriendje hebben :D

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:21

Dat is echt menselijk idee dat ze samen zitten. Vroeger dacht ik net zo.

Maar helemaal nu als ik zie hoe dol gelukkig hij nu is. Wel is waar op de medicijnen. Maar de vraag of hij ooit helemaal zonder kan.
Maagproblemen veel voorkomend probleem. En ze hebben het vaak al voordat je er erg in hebt :(.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 07:28

@ Marjo89: Hoe kan je precies vaststellen dat het komt doordat hij in een groep leeft? En denk je dat hij nog wel met de rest samen kan spelen? Of is dat nu ook helemaal out of the picture? Heel veel beterschap aan je zieke kereltje!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:19

Hij was alleen maar aan het vechten en ruzie maken. En kon weinig hebben. Als je hem liet schrikken zat hij onder de tafel en daar bleef hij. En in de kooi sliep hij altijd alleen. En vaak komt het door mede soortgenoten.
Dit is niet de 1e x dat ik het mee maak. Vandaar nu de keuze gemaakt om hem echt alleen te houden. Hij loopt ook in een andere ruimte los. Echt zijn plekje. Langzaam wil ik hem wel weer verder in het huis introduceren. Maar voor nu ff nig niet.
In de kooi slaapt hij onderin. Zo kan hij makkelijk de kooi in en uit. (Zijn loop terrein is de douche & d'r slaapkamers)

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:58

Ja dat is zeker een menselijk idee :o en snap ook zeker dat sommige het beter doen in hun eentje. Maar blijft toch een discussie wat nou beter is. Heb toen ook naar een fretje gekeken in een opvang. Die kon absoluut niet met andere fretten. En die man vertelde me toen ook dat dat echt niet erg is. In een andere opvang waar ik toen was gaan kijken. Waren ze toen echt voor 2 fretten ( als dat samen kon natuurlijk). En daar worden ook vaak fretten aan elkaar gekoppeld. En dat je vaak op verschillende sites leest dat het beste speeltje toch een andere fret is.

Heb toen voor mezelf besloten dat ik er toch graag 2 wilden. Vond ik een prettiger idee. Dat ze toch altijd elkaar hebben. Ook omdat ik toen full time werkten en niet altijd lang thuis was. Maar snap ook heel goed dat mensen er voor eentje kiezen. Dan krijg je misschien toch een wat sterkere band met z'n diertje.

En als jou fretje het nu veel beter doet en happy is dan is dat toch goed zo. +:)+

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:22

Nadeel van 2 is wel weer, als er 1 dood gaat, dan is die alsnog alleen. Deze zou ik dan ook alleen houden.

Mijn fretje vince is echt super blij !
Zal even foto van hem zoeken.

Afbeelding

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:16

Vince is leuk! <3

Ja dat is wel een nadeel ja. Geen idee wat ik dan zou doen. En ligt er misschien ook aan wat voor een leeftijd ze hebben. Ze zijn nu net 4 geworden. Mocht er nu een overlijden dan denk ik dat ik toch bij een opvang ga kijken of hij met een ander fretje kan worden gekoppeld. Maar als ze al oud zijn laat ik het denk ik voor wat het is. Wil hierna ook geen fretten meer. Zijn hartstikke leuke beestjes. Maar ze vragen wel echt alle aandacht. En ze zijn ook niet echt kindvriendelijk :D Nu ik een kleintje heb vind ik dat toch wel jammer. Met de tijd zou ik toch graag 2 konijntjes of 2 cavia'tjes voor hem willen. Zijn net ff wat handelbaarder en vriendelijker. Maar dat gaat dan weer niet samen met de fretten. Maar dat zie ik dan wel tegen die tijd...

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 07:00

Was Vince het ziekje kereltje?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:28

Macchiato schreef:
Was Vince het ziekje kereltje?

Ja. Nog steeds wel. Hij zal gevoelig blijven.
Heb er dan nog 3

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 20:38

Ben vandaag begonnen met een clicker. Goed begin met Thor gemaakt. Odin die pakt het snackje wel aan, om het vervolgens ergens op de grond te laten liggen...niet heel handig :')

Heb ik nog een vraag: sinds kort als ik Thor aan het kriebelen ben, likt hij mij op mn arm of hand. Is hij mij dan aan het terug groomen?

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:46

Werkt een clicker bij fretten? Dacht eigelijk dat je die eigenwijze beestjes niks kon leren... :o

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:49

_KiMmi_ schreef:
Werkt een clicker bij fretten? Dacht eigelijk dat je die eigenwijze beestjes niks kon leren... :o

Ik gok dat niks wordt. Ze zijn poepie eigenwijs.

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:17

_O- wel dapper van je. Begin er niet eens aan :') als ze hier iets niet mogen. Kan ik ze echt 500 keer ergens weg halen. En 500 keer komen ze gewoon weer terug. Is echt niet normaal soms hoe hard leers die beestjes zijn. Soms moet je echt heel heel heel veel geduld hebben en een lange adem. O:)

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 22:31

Ja ze zijn eigenwijs, maar ik probeer ook niet dingen achterelkaar te vragen. Ik vraag of Thor wil komen door op de grond te tikken, hij komt, ik beloon, en hij gaat weer zijn gangetje. En dat is helemaal prima.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:23

Clicker kan wel degelijk :j
Hubble komt op zijn naam, kan op zijn achterpootjes zitten, rondje linksom en rondje rechtsom, en het liggen begint er nu ook redelijk in te komen :D wel zonder clicker, maar hij vindt het fantastisch om iets te doen!

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:06

@ pluttersput wat knap zeg! +:)+ doe het jullie echt niet na _/-\o_ die van mij willen ook niet eens knuffelen. Alleen maar spelen en dingen doen die niet mogen :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:00

Hubble vond dat met 4 maanden fantastisch leuk, dus daar heb ik meteen gebruik van gemaakt :D vooral dat komen op naam kan ik erg aanraden. Soms ben ik hem kwijt, dan ligt hij ergens anders te slapen dan zijn vaste slaapplek. Dan hoef ik maar te roepen en even te wachten en dan meldt hij zich wel :)

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 16:07

Ga jullie weer lastig vallen met Thor en Odin :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lekkere monsters <3