Wie heeft er nog meer een jachthond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:41

Ik heb dit ook al in het centrale topic gezet, dus heb het even gekopieerd :) :

Kan iemand mij wat vertellen over de Weimaraner? Heb veel gelezen op het internet en mij verdiept in dat ras, maar ik ben nu meer op zoek naar persoonlijke ervaringen en verhalen. Zowel 'negatief' als positieve verhalen :)

ingeb0rg

Re: Wie heeft er nog meer een jachthond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:53

Tsjah mijn soort is het niet.
Maar dat komt omdat ik sowieso niet heel veel heb met staande honden, mijn ervaring is dat ze toch wat "scherper" zijn in karakter. Maar als je ervan houdt is het toch prima?

Ik vind de retrievers aangenamer, zachter en voor na het schot dus dat is hier ook belangrijk. Alleen van de ches ben ik niet weg. Vandaar dat er hier een leuk labje rond hobbelt. Wel eentje met een kop erop, maar ben zelf gelukkig vrij dominant dus een tutje heb ik niks aan.

Je moet zelf beslissen wat goed voelt. En wat bij je past. Misscjien eens gaan kijken bij een trainingsgroep met verschillende rassen?

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 05:55

ingeb0rg schreef:
Maar dat komt omdat ik sowieso niet heel veel heb met staande honden, mijn ervaring is dat ze toch wat "scherper" zijn in karakter. Maar als je ervan houdt is het toch prima?

Ik vind de retrievers aangenamer, zachter en voor na het schot dus dat is hier ook belangrijk. Alleen van de ches ben ik niet weg. Vandaar dat er hier een leuk labje rond hobbelt. Wel eentje met een kop erop, maar ben zelf gelukkig vrij dominant dus een tutje heb ik niks aan.

Je moet zelf beslissen wat goed voelt. En wat bij je past. Misscjien eens gaan kijken bij een trainingsgroep met verschillende rassen?

Klopt zo ongeveer wat je zegt, retrievers hebben over het algemeen een meer sociaal vermogen, willen meer samenwerken. Dat heb je met een weimaraner een stuk minder, die zijn een stuk zelfstandiger. Weimaraners zijn ook een stuk territorialer dan een retriever. Dit is algemeen, verschilt natuurlijk per hond en (HEEL belangrijk) opvoeding.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:41

Maar is het niet zo dat de langharige weimeraner minder scherp is? Ik vind dat ook hele mooie honden.
Volgens mij geldt het ook voor de duitse staande honden. En dan is de langharige versie (waar ik helemaal dol op ben) echt een 'doetje' . Maar wat xxxlottie zegt : opvoeding is zoooo belangrijk.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:13

xxxlottie schreef:
ingeb0rg schreef:

Klopt zo ongeveer wat je zegt, retrievers hebben over het algemeen een meer sociaal vermogen, willen meer samenwerken. Dat heb je met een weimaraner een stuk minder, die zijn een stuk zelfstandiger. Weimaraners zijn ook een stuk territorialer dan een retriever. Dit is algemeen, verschilt natuurlijk per hond en (HEEL belangrijk) opvoeding.

Ik hou zeker van de (kortharige) Weimaraner; vind het zo'n mooi en leuk ras. Met de Retriever heb ik persoonlijk niets :o, vind het een mooie en lieve hond om te zien, maar niet om dit ras aan te schaffen :) Vind de Weimaraner mooi op de manier hoe hij overkomt: statig, mooi hoofd en een mooie bouw.

Over het karakter heb ik veel gelezen. Ze zijn fijngevoelig, beschermend voor het gezin, baasgericht en een temperamentvolle hond. Maar ik zou zo graag eens wat persoonlijke verhalen willen horen van mensen met een Weimaraner, hoe is deze hond werkelijk in de omgang?
Zo heb ik ook gelezen op het internet dat als deze honden alleen thuis zijn, de hele boel slopen. Natuurlijk moet je een hond ook niet te lang alleen laten, maar het is wel een pré als een hond even alleen kan zijn zonder heel het huis af te breken :P :+ Denk dat dit persoonlijk per hond ook wel verschilt. De ene Maltezer (voorbeeld) kan ook beter alleen zijn dan de andere Maltezer.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:46

Nou ja, als ik mijn lab niet opgevoed had met de bench had die de hele toko ook gesloopt hoor :D

Ik heb er eentje die deuren openmaakt, de koelkast en dan de kaas eruit jat. En de voordeur en dan rustig naar twee hoog loopt om bij haar vriendin voor de deur te gaan zitten.. Heeft denk ik ook te maken met wat voor ondernemend karakter de hond heeft.

Mijn ouders bouwen de bench meestal af vanaf 14 maanden, maar ik heb met die van mij echt tot een maand geleden gewacht, 18 maanden dus.. Gewoon wat ze niet aanleren hoef je ook niet af te leren.

Bovendien is het wel zo, neem je een jachthond zal deze moeten werken dan heb je ook geen hond die gefrustreerd raakt. Als je er eentje uit werklijnen hebt, ga je de showkant op is het al minder..

Maar langharige zijn inderdaad wel zachter volgens mij van karakter :D maar zoals ik al zei ik ben niet zo van de staande honden. Ieder zijn smaak toch? Probeer er eentje te leen te krijgen dan weet je meteen hoe of wat!

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:10

Hier een staande hond. Een Duitse staande lang haar. Ik vind ze meer afhankelijk van de baas (houdt ons constant in de gaten) maar tegelijkertijd wel meer hyperkineet dan een weimaraner. Ook hier fanatiek in jachttraining, dat heeft hij echt nodig... Anders had ik hem achter het behang geplakt waarschijnlijk. Als ze kunnen werken zijn het thuis de braafste honden en dat geld voor bijna elke jacht gefokte hond...

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:45

@Yunaa, een kennis van ons heeft een weimaraner, hebben we veel op gepast. Ik ken alleen deze hond maar wat je beschrijft klopt ongeveer, hij weet hoe hij deuren openmaakt en doet dat ook. Had voor een tijd terug alle deuren opengemaakt en dus ook die naar mijn kamer (had toen een hamster, had die expres overdag op mijn kamer gezet...) had ie mijn hele kamer overhoop gehaald en hamster weg. Die vonden we gelukkig dezelfde dag nog terug tussen een stapel handdoeken :o .

Maar ik kan je aanbevelen om gewoon eens met iemand met een weimaraner af te spreken, en dan ook meerdere want elke hond is anders. Doe een oproepje op facebook, een forum, site van de vereniging...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:19

Wij hebben sinds juli een weimaraner pup.
Tot nu toe zijn we enorm blij dat we voor dit ras gekozen hebben!
Zeer aanhankelijk, enorm slim waardoor makkelijk te trainen, waaks en baasgericht. Je moet ze wel geestelijk bezighouden omdat ze anders zelf op ontdekkingstocht gaan en koppig kunnen zijn. Wij wandelen nu 1x daags een uur met hem waarbij hij los kan en lekker kan speuren en spelen. De overige wandelingen zijn gewoon een blokje om van 15 a 20 minuten. Straks gaan we meer met hem doen.
Momenteel zit hij in de pubertijd, hij probeert nu wat meer uit en wordt soms iets dominant naar andere honden maar daar wordt hij wel voor op zijn plaats gezet door zijn soortgenoten.

Verder doet hij nu jongehonden jachttraining met dummy's wat hij geweldig vind! Sinds vorige week gaat hij het water in dus dat gaat nu ook goed.
De GGA doe ik zelf met hem wat iets lastiger is omdat meneer de konijnen, honden en andere lekkere luchtjes ruikt.

Omdat hij klaar is met wisselen mag hij nu ook met de tennisbal spelen en dat vindt hij het einde!! Helaas luistert hij dan ook niet meer als hij een bal heeft maar daar hebben we wat op gevonden :D

Onze Yip houd van eten dus dat moeten we goed in de gaten houden. Maar het eten op het aanricht blijft hij tot nu toe van af!
We hebben hem in de bench en dat gaat prima. Hij kan ook prima een paar uur alleen beneden blijven terwijl ik boven ben. Hij heeft dan vaak wel wat dingetjes verzameld waar hij dan bij ligt :') een schoen, das, sokken, slof oid om dan toch wat van ons bij zich te hebben.
Heel soms knaagt hij de binnenzool er uit maar de rest heeft hij nog niet gesloopt.

Een duur kleed krijgt hij ook niet omdat hij aan zijn deken loopt te plukken. Dat doet hij voor hij gaat slapen.
(Duimen doet hij ook :o )

Wij vinden ze geweldig! Zo lief, slim, enthousiast, vrolijk en grappig!

Ik weet niet waarheid woont maar je mag gerust langskomen!
Afbeelding

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:34

Bedankt voor alle reacties, super! +:)+

Ik heb me aangemeld voor een nestje bij een fokker, wat in 2017 gepland staat. Ben heel benieuwd! Ik woon nog thuis, maar mijn ouders vinden het ook leuk :D Mijn vader is ook heel actief en wil ook echt veel met de hond wandelen en noem maar op. Hij is er ook helemaal weg van :')

No_No, bedankt voor je uitgebreide bericht! +:)+ Helaas woon ik wel ver van je vandaan, maar bedankt voor het aanbod hoor ;) Wat is 'ie mooi zeg en het karakter hoe je hem omschrijft, staat mij zeker aan :j

Ik heb alleen een vraagje: een bekende van mij heeft vroeger een Weimaraner gehad. Zij vertelde dat doordat ze een hele dunne huid hebben, je snel bultjes ziet zitten. Is dit bij jouw pup ook van toepassing? :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:40

Zit nu mobiel maar heb ook een weim. Zal vanaaf of morgen even uitgebreid reageren.

Voor nu fijne kerst allemaal!

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:17

Yunaa schreef:

Ik heb me aangemeld voor een nestje bij een fokker, wat in 2017 gepland staat. Ben heel benieuwd! Ik woon nog thuis, maar mijn ouders vinden het ook leuk :D Mijn vader is ook heel actief en wil ook echt veel met de hond wandelen en noem maar op. Hij is er ook helemaal weg van :')

No_No, bedankt voor je uitgebreide bericht! +:)+ Helaas woon ik wel ver van je vandaan, maar bedankt voor het aanbod hoor ;) Wat is 'ie mooi zeg en het karakter hoe je hem omschrijft, staat mij zeker aan :j

Ik heb alleen een vraagje: een bekende van mij heeft vroeger een Weimaraner gehad. Zij vertelde dat doordat ze een hele dunne huid hebben, je snel bultjes ziet zitten. Is dit bij jouw pup ook van toepassing? :)

Bultjes, teken etc. zie je wel snel zitten, maar dat is niet zozeer iets slechts, alleen maar handig.
Leuk dat jullie enthousiast zijn, maar als je een pup krijgt, niet vergeten die genoeg te laten slapen he :D Zie tevaak dat dat niet gebeurt en hondlief te vroeg 'kapot' is. Een goede richtlijn is om te kijken naar hoeveel weken de hond is. Is de hond 10 weken, kan je er 10 minuutjes mee wandelen/werken, is de hond 20 weken dan 20 minuutjes. Wou het eventjes zeggen :D

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:43

xxxlottie schreef:
Yunaa schreef:

Bultjes, teken etc. zie je wel snel zitten, maar dat is niet zozeer iets slechts, alleen maar handig.
Leuk dat jullie enthousiast zijn, maar als je een pup krijgt, niet vergeten die genoeg te laten slapen he :D Zie tevaak dat dat niet gebeurt en hondlief te vroeg 'kapot' is. Een goede richtlijn is om te kijken naar hoeveel weken de hond is. Is de hond 10 weken, kan je er 10 minuutjes mee wandelen/werken, is de hond 20 weken dan 20 minuutjes. Wou het eventjes zeggen :D

We hebben thuis ervaring met een hond :D, dus dat moet goedkomen :j Maar bedankt! :D

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:04

Trouwens, gezien je reactie neem ik aan dat het er eentje met stamboom word? (Fokker nest in 2017 haha)

Chapeau als het zo is! Ik zou je zo een pup van ons meegeven met alle research die je doet. Meen ik serieus :D

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:29

Yunaa schreef:
xxxlottie schreef:

We hebben thuis ervaring met een hond :D, dus dat moet goedkomen :j Maar bedankt! :D

Ik heb stage gelopen op een hondenschool en daar vertellen belachelijk veel mensen dat ze een uur gaan wandelen met een pup, of 2 uur met een jonge hond... Dus ik dacht kan geen kwaad toch als ik het er nog even bijzeg ;)

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:07

Ja en het sneue is dan dat als ze 2 jaar zijn ze alleen nog maar twee keer een kwartier aan de riem lopen :+

Wij hebben wel echt een flexwerker... Sommige dagen is hij 4 uur in de weer met trainen, wandelen etc en sommige dagen is het een uur een vrije wandeling... Merk dat zolang ik hem regelmatig die uitdaging geef hij net zo hard ligt te tukken thuis op de dagen dat hij niet 'werkt'.

Vandaag lekker met zijn grote papa twee uur het bos in geweest. Ondanks kerst en het mooie weer gelukkig niet druk. En ze hebben zelfs nog gezwommen op tweede kerstdag, moet niet gekker worden {:)

Vader en zoon

Afbeelding

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:35

Haha die lab van mij lag vorig jaar na de vorst gewoon tussen de ijsschotsen te dobberen. Die gaat het hele jaar door kopje onder :D

Ik vind die van jou ook heel leuk blondies :D

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:54

Hier een baasje van twee DSK's, (Duitse staande kortharen) het zijn kleindochter Jassou en grootmoeder Chanouk. Het is een heel verhaal, ooit heb ik zelf een nestje gefokt uit Chanouk waar ik dus een teefje en twee reuen van gehouden heb. Reutjes zijn dan elk apart vertrokken met mijn broers toen die uit het huis gingen. En het teefje is jammerlijk gestorven aan nierfalen toen ze twee jaar was. Ik was daar kapot van en wou toen een nieuw nestje doen met één van de reutjes die bij mijn broer leefde. Dus helemaal in orde gemaakt om dekreu te mogen worden, shows gelopen en testen laten doen bij hem. Hij werd enorm graag gezien door de DSK kennels in België en Nederland met als gevolg dat hij zo'n 70-tal kinderen heeft lopen uit 7 verschillende nesten, waar ik ééntje uit gekozen heb van zijn eerste nest.

Mijn Jassou Du Domaine Chablesse is dan ook mijn grote trots en beste vriendin. :D
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:55

Wat leuk dat je je hebt aangemeld voor een pup! Spannend hoor!

Er is een Facebookpagina voor weimaraners uit Nederland en België. Daar komen hele leuke foto's en verhalen voorbij. Soms ook een herplaatser, ik weet niet of he dat wat vindt..?

Het dunne huidje klopt wel, net als de dunne vacht. Ze hebben geen ondervacht namelijk. Onze Yip wil niet nar buiten als het regend, soms heeft hij het ook echt koud dus heeft hij nu een regenjas. Werkt super want nu struint hij in de regen ook lekker rond!
Verder zijn het gevoelige honden. Ze moeten absoluut niet met een harde hand gecorrigeerd worden. Even goed mopperen en hem even afwijzen is hier voldoende. Ik moet zeggen dat hij daar nu wel gevoeliger voor is dan eerst.

Vandaag zijn we voor het eerst naar het strand geweest met Yip!! Hij vond het fantastisch *\o/*
3 uur in de auto om een uurtje aan het strand te spelen maar het was het meer dan waard! We gingen met twee tennisballen heen en kwamen met 4 weer thuis :oo
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:57

Gave hond laureas +:)+

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:28

Booooooh wat een drukte daar op het strand! Wel leuk! Die van ons, 14mnd , heeft nog nooit het strand gezien. Vanuit hier ook 3 a 4 uur rijden...

Maar hier dus ook kunnen zwemmen... Voor een apport zouden ze ook de ijsschotsen inspringen maar geheel vrijwillig toch nog net niet haha.

Laureas, wat een ontzettend mooie korthaar. Ik ben zelf uiteraard bevooroordeeld voor de langhaar hihi maar vind deze wel erg mooi! Ben je van plan er ooit een nestje mee te fokken?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:53

Apporteren is hier ook de grootste hobby van mijn korthaar. Ze heeft energie ten over, typisch voor het ras. ;)

Jassou heeft een volle broer die dekreu is bij een kennel https://www.duitsestaandekorthaar.eu/onze-honden/, en ze heeft twee volle zussen die al een nestje hebben gekregen.

Binnenkort krijgt haar zusje Jadore terug een nest, .. http://www.duitsestaande.be/201695736 Ik laat het werk nu aan de echte kennels over, heb veel te veel hartzeer als ik de pups moet afgeven, daarom heb ik uit mijn eerste en enige nestje drie pups zelf gehouden van de zeven. :+

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:34

xxxlottie schreef:
Ik heb stage gelopen op een hondenschool en daar vertellen belachelijk veel mensen dat ze een uur gaan wandelen met een pup, of 2 uur met een jonge hond... Dus ik dacht kan geen kwaad toch als ik het er nog even bijzeg ;)

Kan inderdaad geen kwaad, advies vind ik juist fijn :j +:)+ Ik wist niet dat je met 10 weken 10 minuutjes mocht lopen etc, maar een uur :wow: voor een jonge hond vind ik wel heel ver gaan. 8)7 Ik heb thuis een kleine Maltezer, die is gewend om op een dag heel veel kleine stukjes te lopen in plaats van één keer twee uur. Buiten dat heeft ze er ook echt geen zin in (het zijn meer gezelligheidsdieren dan honden om uren mee te wandelen) en omdat ze al bijna 15 is heeft ze er ook geen puf meer voor. Zielig om zo'n oudje (ook al komt ze zo totaal niet over) mee te sleuren aan de riem voor een lange wandeling :')

Met een pup eigenlijk hetzelfde. In mijn ogen een beetje te vergelijken met een peuter, die kan je ook niet dwingen om een grote wandeling te laten maken :+:

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:37

Yunaa schreef:
xxxlottie schreef:

Kan inderdaad geen kwaad, advies vind ik juist fijn :j +:)+ Ik wist niet dat je met 10 weken 10 minuutjes mocht lopen etc, maar een uur :wow: voor een jonge hond vind ik wel heel ver gaan. 8)7 Ik heb thuis een kleine Maltezer, die is gewend om op een dag heel veel kleine stukjes te lopen in plaats van één keer twee uur. Buiten dat heeft ze er ook echt geen zin in (het zijn meer gezelligheidsdieren dan honden om uren mee te wandelen) en omdat ze al bijna 15 is heeft ze er ook geen puf meer voor. Zielig om zo'n oudje (ook al komt ze zo totaal niet over) mee te sleuren aan de riem voor een lange wandeling :')

Met een pup eigenlijk hetzelfde. In mijn ogen een beetje te vergelijken met een peuter, die kan je ook niet dwingen om een grote wandeling te laten maken :+:

Het is iig fijn dat mensen het goed bedoelen, maar het is wel degelijk echt schadelijk voor een pup om te lang te wandelen. Hier leiden ze assistenthonden op en als ze ergens heen gaan wordt de pup ook vaak gedragen... Zo'n klein ding wordt heel gemakkelijk overbelast.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:40

No_No schreef:
Wat leuk dat je je hebt aangemeld voor een pup! Spannend hoor!

Er is een Facebookpagina voor weimaraners uit Nederland en België. Daar komen hele leuke foto's en verhalen voorbij. Soms ook een herplaatser, ik weet niet of he dat wat vindt..?

Het dunne huidje klopt wel, net als de dunne vacht. Ze hebben geen ondervacht namelijk. Onze Yip wil niet nar buiten als het regend, soms heeft hij het ook echt koud dus heeft hij nu een regenjas. Werkt super want nu struint hij in de regen ook lekker rond!
Verder zijn het gevoelige honden. Ze moeten absoluut niet met een harde hand gecorrigeerd worden. Even goed mopperen en hem even afwijzen is hier voldoende. Ik moet zeggen dat hij daar nu wel gevoeliger voor is dan eerst.

Vandaag zijn we voor het eerst naar het strand geweest met Yip!! Hij vond het fantastisch *\o/*
3 uur in de auto om een uurtje aan het strand te spelen maar het was het meer dan waard! We gingen met twee tennisballen heen en kwamen met 4 weer thuis :oo
[ [url=m/e3cL2m.jpgc]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NS51U0.jpgc]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aB7kmx.jpgc]Afbeelding[/url] ]

Wauw, wat een mooie hond zeg en leuke foto's! Ik zal eens kijken op Facebook. Eerlijk gezegd ben ik niet zo fan van een herplaatser; ik ben meer geïnteresseerd in een pup die al van jongs af aan in het gezin deelneemt. Ik heb gelezen dat ze inderdaad heel fijngevoelig zijn.

Dank je wel +:)+