Noorse boskat eigenaren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 00:24

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

gaby12

Re: Noorse boskat eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:28

Als eerste Annwfyn ik ben het niet vergeten hoor maar omdat mijn vriezer ermee was gestopt en daardoor de gehele inhoud heb moeten weggooien heb ik nog steeds geen kuikens of kippennekken voor je :o ,maar zodra ik kuikens heb ben je echt de eerste.
Staan de ouders soms in pawpeds want aan de combinatie kan je ook zien of er een tortie uit geboren kon worden.
Natuurlijk ben ik ook bereid om even een kijkje te nemen naar je meisje of ze een tortie is of een warme tabby :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 12:35

Bizar dat het bij Puck zo lang heeft geduurd voor de kleur bevestigd is xD

Ik ga ook eens kijken of Ginger een kuiken of muis eet. Gisteren heeft ze heel stoer een vlieg opgegeten (die ik had dood geslagen xD)

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:39

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 17:23, in het totaal 2 keer bewerkt

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:52

Omdat er blauw en crème is uitgekomen moeten ze ook verdund hebben gedragen,in ma zie ik geen zilver dus smoke? dan zou pa zilver geweest moeten zijn.
Als je de stamboomnamen van de ouders geeft dan kan ik in pawpeds kijken of ze daarin staan,tortie kon uit deze combi inderdaad ook.

Even een kleurtjes site opgezocht:
black-tabby, rood-tabby, black-tabby-wit en rood-tabby-wit katers
black-tabby, black-tabby-wit, black-tortie-tabby en black-tortie-tabby-wit poezen

dragen beide dieren verdunning:

blauw-tabby, blauw-tabby-wit, crème-tabby en crème-tabby-wit katers

blauw-tabby, blauw-tabby-wit, blauw-tortie en blauw-tortie-wit poezen

Al dan niet met zilver mits de kater of poes dit was en aan moeders te zien niet
Laatst bijgewerkt door gaby12 op 22-06-15 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:56

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:02

Zowel bij pa en ma komen zilver en verdund voor in hun lijnen :D en witjes.
Tevens is ma effen.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:05

.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:48

Zilver/smoke zit niet in paps en mams dus komt het er ook niet uit. Verdunning ceme/blauw kan wel en dan dragen beide ouders het anders komt het niet tot uiting, ze moeten het twee keer krijgen. Bij 1 keer zijn ze drager maar zie je het niet.
Tortie hoeft niet altijd heel duidelijk te zien te zijn. Ik heb er ook eentje met paar een paar rode haren maar ze is toch echt tortie.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:52

.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:05

Kijk maar eens in mijn profiel, alleen de eenvoorlaatste foto is een creme poes. Alle andere zijn torties.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:09

.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:18

cissy schreef:
Zilver/smoke zit niet in paps en mams dus komt het er ook niet uit. Verdunning ceme/blauw kan wel en dan dragen beide ouders het anders komt het niet tot uiting, ze moeten het twee keer krijgen. Bij 1 keer zijn ze drager maar zie je het niet.
Tortie hoeft niet altijd heel duidelijk te zien te zijn. Ik heb er ook eentje met paar een paar rode haren maar ze is toch echt tortie.

Zowel bij pa en ma zit zilver en verdunning in de lijnen ( voorouders) dus ze kunnen het technisch gezien wel doorgeven.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:47

Vind al die kleuren maar lastig. :))

Even een fotootje van een van mijn knappe vriendjes. <3
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:11

Over een paar jaar als de katten die ik nu heb overleden zijn Kan dus in theorie heel lang duren, ze zijn 7 (de Noor)en 12. Wil ik twee Noorse Boskat kitten kopen.

Hoe zijn jullie te werk gegaan?
Waar hebben jullie ze gekocht?
Waar moet je op letten etc, etc.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:17

.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:24

Annwfyn schreef:
Castor heb ik gevonden via de site http://www.fokkersnoorseboskatten.info/.
Marktplaats zou mijn voorkeur niet hebben.

Als ik nu een kitten zou gaan zoeken (wat binnenkort misschien wel een optie is) dan zou ik bevriende fokkers benaderen.
In de tijd dat ik op shows ben geweest, heb ik veel contacten op gedaan onder fokkers.
Weet hierdoor ook een beetje wat welke fokker te bieden zal hebben en dat het betrouwbaar is.
Veel van deze fokkers heb ik ook op bijv. facebook en heb er af en toe contact mee.

Eisen die ik zelf sowieso zou stellen zijn:
-Ouders getest op minimaal: FIV/FelV, HCM, PKD en GSD-IV
-Kittens hebben beide entingen gehad
-Kittens hebben stamboom
-Kittens hebben chip

Dan kun je nog bedenken of je het kitten wil "gebruiken" enkel als huisdier of ook als fok/show dier (ja daar zit voor sommige fokkers verschil in).

Dank je wel. Ja via marktplaats niet had ik ook al bedacht inderdaad. Ben dan toch bang voor broodfok en dergelijke.

Ja het testen op die ziektes heb ik ook al over gelezen.

Ik ken geen fokkers. Hoe kan ik er dan toch achter komen of het een betrouwbaar adres is?

Voor mij hoeft het inderdaad geen showkwaliteit te zijn op dit moment.

Boris heb ik over genomen van iemand op latere leeftijd. En ik moet zeggen dat ik toen niet gelet heb op bovenstaande zaken. Dat zou ik met het kopen van 2 kittens nu dus wel doen.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:38

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:44

Fijn dank je wel. Bruikbare tips. Al hoop ik dat mijn huidige makkertjes nog even mee gaan.
Maar met 1 van 12 weet je het natuurlijk nooit. Hij kan nog 10 jaar meegaan maar ook morgen er niet meer zijn. Al heb je dat uiteraard met alle levende dieren.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:58

.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:25

Nou Annwfyn ik heb voorzichtig plannen voor eind dit jaar/begin volgend jaar :P je bent van harte welkom om eens met de dames kennis te maken en het hemd van mijn lijf te vragen.
Ook ken ik nog wel een aantal fokkers.

Voor NatasjavE ik heb 1 nestje gehad en van de 5 zijn er 2 blijven hangen :o gewoon omdat ik het vreselijk vond om er afstand van ze te doen ook al hebben ze nog zo'n goed huisje gekregen.
Het was zo mooi en vertederend om ze geboren te zien worden en in de weken daarna te zien opgroeien,ik en mijn kids hebben ervan genoten.
Ik heb pas 1 nestje gehad maar toch ook een website al is die nog niet helemaal af het begin is er.
Maar pas op als je eenmaal besmet bent met het Norenvirus kom je er nooit meer van af.

Naast de testen die Annwfyn al heeft genoemd ook beide ouderdieren op GSD4 en PKdef
Vraag of je de testresultaten mag inzien een goede fokker heeft daar geen problemen mee en zal zelfs een copy geven als het kitten verhuist.
Ik zou ook aanraden om eens kennis te maken met een aantal fokkers en hun huisgenoten maar pas op als er kleintjes lopen want dan is de verleiding heel erg groot.
Naar een show gaan is erg leuk en je kan met verschillende fokkers praten maar de katten gedragen zich daar anders als in hun normale omgeving.
Bezoek niet meer als 1 fokker per dag dit i.v.m. overdracht ziektes enz.
Er zitten meerdere Norenfokkers ook hier op het forum ;)

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:51

.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:17

Nou ik zit natuurlijk in dit topic(wordt wellicht huiskamer?)
Dus als het TZT actueel wordt zal ik ook nog wel even een balletje opgooien bij jullie.
Als dat mag

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 20:24

Ik heb dankzij Annwfyn wat meer informatie over Ginger haar achtergrond :P Ze lijkt qua uitdrukking heel erg op haar oma van pa's kant, zelfde koppie. Ook heeft Ginger nog een volle zus (met stamboom) Die ook echt heel erg op Ginger lijkt en nu echt werkelijk prachtig is <3

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:13

Ik heb helaas geen foto's/filmpje, dus jullie zullen het met de tekst moeten doen.

Gio's mereljacht (donderdagtochtend):
De katten hadden hun brokjes gegeten, en ik had de achterdeur op een kier gezet zodat ze naar buiten konden. Ondertussen kon ik eten en broodsmeren.

Gio loopt naar buiten, en ik zie gelijk al door mijn keukenraam dat hij iets in het vizier heeft. Hij richt zich helemaal op, en is gefixeerd op iets in het achterste weitje. Hop hop hop, loopt hij snel in de opgerichte houding naar de ingang van het weitje. Even staan, en nog een paar meter , hop hop hop. Dan plat in de sluiphouding .... een sprint .... en in de achterste hoek plukt hij een jonge merel uit het gras. Je weet wel, zo eentje die al wel fladdert maar nog niet echt vliegt.

Maar helaas, Gio had buiten pappa en mamma merel gerekend. Die bedenken zich beide niet, en zetten vol de aanval in op Gio. Die schrikt zich een hoedje, laat zijn prooi vallen en stuift terug naar het veilige huis, zo snel als zijn poten hem dragen kunnen. Achtervolgt door 2 woedende merelouders in een heuse luchtaanval. Gio stuift het huis in, en zo’n 1 – 1,5 meter voor mijn deur staken de vogels de achtervolging. Daar ondertussen lag Spook in aanvalshouding. Die lanceert zich de lucht in en grijpt echt een haar naast mamma merel... Waarna ook Spook nog op een boze aanval kon rekenen en dekking zoekt onder mijn auto.

Daarna ging pappa merel terug naar het jong, en mamma merel heeft nog minuten lang voor mijn deur lopen paraderen en kwetteren. Ondertussen bekeken door een bedeesde Gio in de deuropening.
Held op witte sokken....