Egelliefhebbers verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 23:57

Zo, computer typt iets makkelijker. :D

Een warmtemat wordt inderdaad afgeraden vanwege het gevaar op brandwonden (komt helaas voor) maar ook omdat het geen reptielen zijn en ze dus niet afhankelijk zijn van hotspots (lampen of matten) om op te warmen en als het ware te "zonnebaden". De lucht in het terrarium moet verwarmd worden, niet alleen één plekje op de grond. Als de rest van de omgeving dan een stuk kouder is loop je het risico dat de egel alleen op dat warme plekje wil blijven liggen en daardoor in winterslaap geraakt.
Daarnaast wil je geen hotspots creëren, ook niet dmv lampen. Dus zo min mogelijk fluctuatie in het hele terrarium (niet de ene kant kouder dan de andere kant). De ene egel is gevoeliger voor temperatuur dan de andere, maar ook dit kan winterslaap triggeren. Dus het meest ideale is een constante temperatuur (rond de 23-25 graden) door het gehele hok heen dmv keramische warmtelampen die geen licht afgeven, tenzij je kamer zelf al zo warm is dat je geen extra lampen nodig hebt - maar dat zal zelden voorkomen als het om een normale woon/slaapkamer gaat.

Hout is te gebruiken (bijv een houten terrarium) maar dan moet je er wel voor zorgen dat het goed waterdicht is afgewerkt zodat de urine er niet intrekt. Dit gaat inderdaad erg stinken (ongeacht diersoort natuurlijk, maar egel urine is vrij agressief dus het hout dient echt goed behandeld te worden). Egels zelf zouden niet moeten stinken, ze hebben geen lichaamsgeur en de verse poep ruik je natuurlijk wel maar met regelmatig schoonmaken heb je daar geen last van. Ik heb er 3 in een kamer en die ruik je niet. Voer heeft ook invloed op de hoeveelheid poep en de geur, goedkoop voer zit vooral vol met granen en andere rommel daar hebben ze niks aan. Dan poepen ze dus ook meer, en als er dan ook nog iets van vis doorheen zit heb je kans dat het extra ruikt.
Het beste is een hoogwaardig merk katten- of hondenvoer dat binnen de juiste richtlijnen voor vet en eiwit gehalte valt. Helaas zijn dit er maar weinig hier in NL, Royal Canin Fit 32 is een van de mindere maar wel geaccepteerde merken die je kunt voeren en die daarnaast ook overal makkelijk te verkrijgen zijn. Niet het beste, maar ook niet vreselijk. Ikzelf bestel online, zowel honden- als kattenvoer van betere kwaliteit, dus zonder granen (wel duurder natuurlijk, maar ze eten zo weinig dat het uiteindelijk wel meevalt). Dan kan het wel even puzzelen zijn om uit te komen op de juiste waardes maar het handige is wel dat je door meerdere soorten te gebruiken meer opties krijgt.

Dit is de FB pagina van die Poolse fokker die ook wel op de beurs staat: https://www.facebook.com/jezosfera/?fref=ts
Maar er zijn ook wel fokkers in NL, ken er een wat meer in jouw omgeving maar de rest (die ik ken) zit meer in het zuiden van het land.

Kiki1995

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 00:08

Oké! Dus geen warmte matje, wel een lampje in de terra draaien! Ik kan mij ook nog wel herinneren dat het voer altijd lang mee ging, zeker als ik een wat grotere zak kocht. Volgens mij heeft Royal Canin nog wel is goede aanbiedingen!

Welke fokker zit er in mijn buurt? Ik heb inderdaad gezien dat er veel in Limburg wordt aangeboden, alleen dat vind ik wat te lang rijden voor zo'n beestje :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 18:35

Als je de mogelijkheid hebt zou ik gewoon voer online bestellen, zoveel betere kwaliteit dan Royal Canin :)

Je hebt pb wat betreft de fokker! Er zitten er idd veel in het zuiden langs de grens. Zal ook komen doordat er in Duitsland meer fokkers zitten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:50

Ik zou hier ook graag mee willen praten.

Wij hebben nu zo'n 3 jaar egels, een mannetje en een vrouwtje.
Het mannetje, Prikkels Grumpie is nu 3 jaar oud.
Het vrouwtje, Prikkels Gini is bijna 3 jaar oud.

Wij hebben ze apart zitten, maar de bedoeling was wel dat ze ooit voor kleintjes zouden zorgen... Helaas willen ze niet hard :').

Wij hebben ze in een terrarium van een meter bij 60 zitten (allebei dezelfde maat) en allebei op een andere ondergrond die ze het fijnste vinden.
Gini is heel mensgericht, Grumpie wat minder.

Grump krijgt momenteel royal canin fit 32 gevoerd met eens in de week wat gekookte kip (hij eet helaas niks anders >;) )
Gini is een dikkerdje en krijgt royal canin Light 40 gevoerd met daarbij wat stukjes kip.
We zitten te denken om Gini op iets anders over te zetten, aangezien ze gewoon mollig blijft :').
Gelukkig werkt mijn vriend in een dierenspeciaal zaak (en nee, niet zo'n speciaal zaak waar ze geen verstand van dieren hebben en je als klant meer weet dan de verkoper :+) dus we kunnen in ieder geval veel testen. We zitten nou te denken aan Samsfield. Is er op dit moment alleen nog maar voor honden, maar komt straks ook voor katten. Het is een hoogwaardig voer met weinig graan. Daarnaast zijn we de blikjes voer van almo nature aan het uit testen. Dit is een blikvoer (ook in zakjes te verkrijgen) wat voor 99% uit vlees en vleesvocht bestaat en de andere 1% is rijst. Even kijken hoe ze het daar op doen.

Zal binnenkort even foto's plaatsen van die van ons.

Nou heb ik ook meteen een vraag.
Een kennis van ons heeft ook een egeltje. Dat beestje die loopt door het verblijf heen en krap zichzelf om de zoveel tijd.
Ze staat niet op hout, maar op back to nature korrels. Ze heeft geen huidirritatie, er zijn geen andere huisdieren in het huis aanwezig.
De kennis heeft ze al ontvlooit, maar dit helpt verder niet.

Heeft 1 van jullie misschien een idee van wat het geweest kan zijn?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:13

Heeft je vrouwtje wel eens eerder kleintjes gehad?
Als je wil fokken is het namelijk verstandig om dat voor een jaar oud te doen. Dit is omdat dan het bekken nog niet aan elkaar gefuseerd is en er dus makkelijker kleintjes door kunnen. Als je vrouwtje pas op latere leeftijd voor het eerst kleintjes gaat krijgen kan het voorkomen dat ze de kleintjes er niet uit krijgt.. Als je er niet op tijd bij bent kan het gebeuren dat je vrouwtje overlijd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:20

Er wordt juist aangeraden om het niet voor een jaar oud te doen, dit omdat ze dan nog te jong zijn en de kans op het opeten van de kleintjes heel groot is.

Dit is overigens ook wat beide fokkers van onze beide egels vertelde :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 00:21

Dat klopt niet, de vrouw moet inderdaad niet ouder zijn dan een jaar en niet jonger dan 6 maanden. Daarna wordt de kans op complicaties groter.
Met 3 jaar is het dus sowieso te laat.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:24

Dat is niet wat de fokkers zeiden hoor.
Ik weet niet wat jullie ervaring er mee is verder, maar dit waren wel ervaren fokkers :o.

Maar goed dan nog, was mijn vraag niet over het fokken van de egels :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 00:25

Elke fokker (behalve die van jou blijkbaar) zal je dit vertellen. Staat overigens ook overal makkelijk te vinden op internet. Ben nu wel benieuwd wie die fokker was?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 00:29

M_D_H schreef:
Grump krijgt momenteel royal canin fit 32 gevoerd met eens in de week wat gekookte kip (hij eet helaas niks anders >;) )
Gini is een dikkerdje en krijgt royal canin Light 40 gevoerd met daarbij wat stukjes kip.
We zitten te denken om Gini op iets anders over te zetten, aangezien ze gewoon mollig blijft :').
Gelukkig werkt mijn vriend in een dierenspeciaal zaak (en nee, niet zo'n speciaal zaak waar ze geen verstand van dieren hebben en je als klant meer weet dan de verkoper :+) dus we kunnen in ieder geval veel testen. We zitten nou te denken aan Samsfield. Is er op dit moment alleen nog maar voor honden, maar komt straks ook voor katten. Het is een hoogwaardig voer met weinig graan. Daarnaast zijn we de blikjes voer van almo nature aan het uit testen. Dit is een blikvoer (ook in zakjes te verkrijgen) wat voor 99% uit vlees en vleesvocht bestaat en de andere 1% is rijst. Even kijken hoe ze het daar op doen.

Zal binnenkort even foto's plaatsen van die van ons.

Nou heb ik ook meteen een vraag.
Een kennis van ons heeft ook een egeltje. Dat beestje die loopt door het verblijf heen en krap zichzelf om de zoveel tijd.
Ze staat niet op hout, maar op back to nature korrels. Ze heeft geen huidirritatie, er zijn geen andere huisdieren in het huis aanwezig.
De kennis heeft ze al ontvlooit, maar dit helpt verder niet.

Heeft 1 van jullie misschien een idee van wat het geweest kan zijn?

Je kunt ook hondenvoer geven. Als de ingrediënten maar goed zijn en het vet en eiwitgehalte in orde is. Enige nadeel is dat de brokken vaak te groot zijn, maar ik gebruik een vijzel om ze kleiner te maken en dan kunnen ze het prima eten.
Almo Nature ook wel eens gegeven maar voer dan liever gewoon vers vlees en bij mij raken ze ook een beetje aan de dunne van dat natvoer.

Wbt het egeltje van je kennis: hoeveel krabt ze? Hoe oud is ze? Het kan ook een ander soort infectie zijn, mijt is niet het enige wat jeuk veroorzaakt er zijn ook andere huidproblemen bijv. Als ze echt vaak krabt zou ik even langs de DA gaan voor onderzoek.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:32

Het waren 2 fokkers.
Ook op Internet heb ik andere informatie gevonden.
Maar nogmaals...
Wij hoeven het niet te hebben over het fokken.

Ik had een vraag over de egel van de kennis van mij.
Ik snap best dat jullie het goed bedoelen, maar het zijn nog altijd onze egels en wij hebben er veel informatie over opgezocht en hebben er ook heel veel informatie via fokkers over opgevraagd.
Daarbij, zoals ik ook al aangegeven heb, doen ze het niet hard en zitten ze daardoor vrijwel nooit meer bij elkaar (ze vonden het leuker elkaar aan te vallen dan iets met elkaar te beginnen :+).
Daarnaast zijn wij er ook al 2 jaar mee bezig geweest.

Nu zou ik het persoonlijk heel fijn vinden als dit onderwerp verder gesloten werd, want nogmaals... Het was niet mijn vraag.

(Excuses als ik een beetje bot over kom maar ik hou er echt niet van km op deze manier aangesproken te worden. Ik voel mij heel aangevallen hier over terwijl jullie niet weten hoeveel informatie wij hebben opgezocht, opgevraagd en hebben onderzocht en jullie ook niet weten hoe lang wij hiermee bezig zijn)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 00:54

Het is gewoon een risico, en neem aan dat ook Evelyne het beste met de beestjes voor heeft :) Er zijn helaas altijd nog 'fokkers', zeker in NL, die gewoon erg weinig weten over deze dieren. Inteelt, broodfok etc. komt helaas vaak voor. Je hoort de vreemdste dingen.
Leeftijd is een algemeen bekend punt (een snelle blik op Google "hedgehog breeding age" zegt genoeg), ik zou persoonlijk geen fokker vertrouwen die het daar niet zo nauw mee neemt, maar er zijn genoeg mensen die hun fokker geloven en het daarbij laten. Niks persoonlijks, wij kunnen immers ook niet weten hoeveel jij er over zou hebben opgezocht.

Maar goed, jouw egels inderdaad. Het was iig geen aanval, en wat jij ermee doet is jouw keuze uiteraard :) Meer hoef ik er ook niet over te zeggen hoor :P

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 02:55

Sorry als je je aangevallen voelt maar ik probeerde je slechts te informeren.
Ik zou het vreselijk voor je vinden als er iets met je egeltjes gebeurd!
Mss had ik wat emoticons moeten gebruiken om het wat vriendelijker over te laten komen :o
Ik zal er verder niet op door gaan maar weet wel dat ik niet een persoon ben wat zomaar zegt :)
Ik heb al zeker 16 jaar exotische dieren en reptielen en van elk soort maak ik een studie alvorens ik iets in huis haal.
Kortom gewoon goed bedoelt :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:51

Ik heb ook nog een vraag! Hoe vaak halen jullie de egeltjes uit de kooi?
Ik twijfel over onze vloer, vinyl. Als Pepper rondloopt krijgt ze koude voetjes. Lijkt me niet heel goed? Ik laat haar nu dan maar elke dag op schoot slapen en op de bank, ipv op de vloer.
Kan het kwaad, koude voetjes?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 17:28

Je kan ook iets op de grond leggen (bijv kleed) in een afgezet stuk, misschien scheelt dat?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:06

Ja zou ook kunnen. Afzetten wordt een beetje lastig omdat ons nieuwe huis juist uit twee grote vierkanten bestaat (eetkamer en woonkamer). We hebben wel een kleed in de woonkamer, maar daar racet ze net zo snel weer af :D
Heb jij je egeltjes wel elke dag los lopen? Ik doe het nu paar keer per week, en dan de kooi open zodat ze zelf weer terug kan (wat ze na een tijdje dan ook doet).

Zomerdag wordt vast weer beter {:}

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 19:25

Je kan ook zo'n ding kopen bijv:

Afbeelding

die heb ik ook wel gebruikt in een niet egel-proof kamer. Wel minder ruimte natuurlijk, maar misschien voor de winter wel een oplossing. Je hebt ze in verschillende maten en je kunt ze makkelijk opbergen omdat ze in kunnen klappen.

Bij mij lopen ze momenteel niet allemaal elke dag los, maar dat komt vooral omdat ze niet tegelijk los kunnen. Uiteindelijk wil ik er een ivm zijn grootte elke nacht los laten lopen (dmv trappetje naar het hok) maar dan moet ik eerst andere hokken bouwen (staat op de planning).

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:55

Ja zoiets zal een oplossing kunnen zijn. Soort egel-ren :-) Wel jammer inderdaad dat het dan nog niet supergroot is. Pepper racet vaak heel de kamer door, kruipt in kasten enzo. Heb het idee dat ze wel graag rondloopt. Maar dan dus wel echt koude voetjes na een tijdje, lijkt me dan ook weer niet fijn.
Het is wat, de egeltjes :D Meisje waar ik ze van heb overgenomen deed er niet zoveel mee, had geen warmtelamp, voerde alleen brokjes. Wij dachten: Oh, makkelijke huisdiertjes! Totdat ik me goed ging inlezen haha. Op zich valt het nog reuze mee, maar je moet wel met veel rekening houden!
Afgelopen kerst bijvoorbeeld, waren we vier dagen in Overijssel bij fam. Dus, egeltje mee in een soort grote reisbox. Zelf warmtelamp boven geknutseld, hele doos met voer en spulletjes mee.. Allemaal voor zo'n klein mini-egeltje :D Ging gelukkig heel erg goed.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 11:17

Het is inderdaad wel wat meer werk dan een konijn of hamster oid. :P Helaas zijn er nog steeds wel mensen die denken dat een warmtelamp niet nodig is en goedkope supermarktbrokjes prima zijn en ze verder niks hoeven. Soms gaat het qua warmte dan nog wel een tijdje goed, maar vaak lopen ze uiteindelijk toch tegen problemen aan. Ik weet mijn eerste egeltje nog goed, was hetzelfde verhaal, die konden we helaas niet meer redden. Vermoedelijk orgaanschade door het constant nét te koud zitten. Eigenaresse had haar bij een tuincentrum oid vandaan en dus ook totaal geen voorlichting gekregen.

In de zomer is de vloer misschien wat minder koud?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:34

Nou, hier zitten het mannetje steeds onder 1 warmtelamp en het vrouwtje onder 2 warmtelampen. Constant een thermometer er in zodat we de tamperatuur kunnen garanderen.
Helaas is ons vrouwtje toch al 3 keer te koud geweest :n.
2 keer omdat beide lampen kapot waren. Vriendje en ik zijn overdag beide aan het werk dus toen we thuis waren lag daar een onbeweeglijk egeltje... Dus toen hebben we haar in warme handdoeken met kruiken gewikkeld en toen kan ze gelukkig weer bij.
En 1 keer vorige week zondag. Raam van onze slaapkamer stond open en madam had zich onder haar ratje in het verste hoekje van haar verblijf ingenesteld... daar waar het raam op staat en beide lampen dus schijnbaar net niet bij komt?
Dus toen hebben we haar maar weer bijgebracht weer onder de lamp gelegd en vanaf nu is overdag het raam dicht.

Vind het nog wel moeilijk dat zij er zo vatbaar voor is. Het mannetje staat naast het raam en doet het prima op 1 lamp.

Het is natuurlijk ook zuur dat bij ons nou al 2 keer de lampen tegelijkertijd gesneuveld zijn terwijl we aan het werk waren. Tegenwoordig hebben we altijd 4 sets reserve lampen liggen :')

Beide komen trouwens op dit moment nauwelijks meer los, wij hebben er helaas geen ruimte voor en ik was de zoektocht naar Grump een beetje zat :'). Die weet zich echt zo goed te verstoppen als hij weer eens ontsnapt is. En wij hebben tapijt op de vloer van onze slaapkamer en ik de lucht van de poepjes trekt daar zo in (als Grump weer eens ontsnapte en van zijn kleed af was, ging hij natuurlijk overal poepen :') ).

Gini heeft tegenwoordig ook een slot op haar terrarium.
Die was er namelijk achter hoe zij zelf haar deurtjes open kreeg. En ik was het een beetje zat om haar of op te vangen (voor ze 2 meter van de kast naar beneden stort), want ze rollen zich op dus bij opvangen heb je de stekels tot bloeden toe in je handen staan, kan je vertellen... dat doet zeer!
Of om een bof te horen en dan snachts de lamp aan te doen en te constateren dat er een egelvrouwtje mist...
Heb het haar zien doen, ze wringt gewoon beetje bij beetje het deurtje open, met haar neus... met haar voetjes, met uiteindelijk haar hele lijfje... je zou denken dat dat glas te zwaar was om open te krijgen voor zo'n beestje, maar dat valt vies tegen :wow:.

Onze droom is ook dat als wij later op ons zelf zitten, wij 1 hele kamer als egel verblijf kunnen inrichten. Opdelen in 2 verblijfjes, egels die altijd los kunnen. Verwarming goed aan voor een constante temperatuur van 25 graden. Prachtig lijkt mij dat <3. Wat zouden de egeltjes dan blij zijn <3

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:12

Ik heb Pepper nu wel weer veel los, ben er ook achter waarom ze weer in de kooi wil.. Als ik alle lampen uit heb blijft ze lekker rond racen :-D zijn er lampen aan, dan gaat ze weer snel richting kooi. Dus nu doe ik alle lampen uit als ik ga douchen bijvoorbeeld, en dan rent ze lekker half uur tot een uur rond. Ze is sowieso erg actief laatste tijd, veel op haar loopradje aan het rennen. Slapen op schoot zit er ook even niet meer in, veeeel te druk. Zal wel goed in haar vel zitten denk ik maar.

Hebben jullie nog tips hoe ik haar kooi zo fijn mogelijk kan inrichten? Heb nu hooi op de grond (kruipt ze lekker in), een wilgentunnel (slaapt ze vaak onder), een looprad (Flying saucer), een toiletje met grit en een bak met chinchilla zand. Ze rolt en graaft tot heden alleen nog in het grit maar hoop dat ze het andere zand daarvoor gaat gebruiken.
Ik wil echt vanalles met die kooi maar dan is het al snel te klein :-D is 130 bij 50 maar snel vol. Grotere kooi gaat me niet lukken bij m'n vriend.
Hoe hebben jullie de verblijven? Misschien leuk om foto's te laten zien?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:55

M_D_H schreef:
Nou, hier zitten het mannetje steeds onder 1 warmtelamp en het vrouwtje onder 2 warmtelampen. Constant een thermometer er in zodat we de tamperatuur kunnen garanderen.
Helaas is ons vrouwtje toch al 3 keer te koud geweest :n.
2 keer omdat beide lampen kapot waren. Vriendje en ik zijn overdag beide aan het werk dus toen we thuis waren lag daar een onbeweeglijk egeltje... Dus toen hebben we haar in warme handdoeken met kruiken gewikkeld en toen kan ze gelukkig weer bij.
En 1 keer vorige week zondag. Raam van onze slaapkamer stond open en madam had zich onder haar ratje in het verste hoekje van haar verblijf ingenesteld... daar waar het raam op staat en beide lampen dus schijnbaar net niet bij komt?
Dus toen hebben we haar maar weer bijgebracht weer onder de lamp gelegd en vanaf nu is overdag het raam dicht.

Wat eng trouwens.. Hoe warm is de kamer waar ze staan dan, dat ze daar zo koud van wordt? Wij hebben het in huis altijd 18 graden, als de verwarming uit is. Daarbij zit ze in een terrarium wat ook wel warmte binnen houdt volgens mij. Denk dat het in de kooi zo'n 20 graden blijft als de lamp uitvalt.
Misschien is je kooi te open, dat het zo snel afkoelt?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:07

De kamer is rond de 19 graden als de verwarming uit is. Als de verwarming aan is, is de kamer rond de 21,5 graden of warmer.

Terrarium is gewoon rondom glas met 2 ventilatie punten.

Wij weten het echt niet, enige wat wij kunnen verzinnen is dat ze gewoon moeite heeft met haar warmte vast te houden (ze is vrij... Euhm... dik :') ) maar of ze echt te dik is of dat ze gewoon heel groot is? Geen idee.
Mevrouw kan zich nog gewoon oprollen en of we haar nou minder, dieet of ander voer geven, ze wordt gewoon niet dunner.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:48

M_D_H schreef:
De kamer is rond de 19 graden als de verwarming uit is. Als de verwarming aan is, is de kamer rond de 21,5 graden of warmer.

Terrarium is gewoon rondom glas met 2 ventilatie punten.

Wij weten het echt niet, enige wat wij kunnen verzinnen is dat ze gewoon moeite heeft met haar warmte vast te houden (ze is vrij... Euhm... dik :') ) maar of ze echt te dik is of dat ze gewoon heel groot is? Geen idee.
Mevrouw kan zich nog gewoon oprollen en of we haar nou minder, dieet of ander voer geven, ze wordt gewoon niet dunner.

Oh raar joh! Juist als ze dik is zou ze haar warmte beter vasthouden zou je denken. Wel eng dat ze zo koud kan worden ineens!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:55

Ja heel eng, we proberen juist de kamer toch een beetje warm te houden voor het geval dat de lampen het begeven, maar ze kan het zo in eens hebben en elke keer dan schrik ik mij weer dood omdat ik bang ben dat we haar kwijt zijn.