Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 09:20

Nou ik verbaas me er telkens weer over hoeveel ze kunnen verstouwen.
Nu 2 dagen verder is dat stuk (9 m2) al weer haast kaal. Ze hebben er vandaag eigenlijk al niet genoeg meer aan.

De mannen -die nu samen achter zitten- gaan goed. Ik hoor zelden meer een ruzie-geluidje en ze lijken ontspannen in het nachthok te zitten.

Ik denk er stiekem over om ook daar een groter schuurtje te maken zodat de dames naar achter kunnen vanwege de hoeveelheid gras en de heren naar mijn achtertuin te halen. Anders heeft de ene groep niets meer en de ander veel te veel.
Maar Jewel wil ik in haar wellicht drachtige staat niet achter hebben, maar die ga ik toch straks naar binnen halen als ze echt drachtig gaat tonen. Ze zit nu in week 7.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:43

Ze zitten hier meer voor het idee op het gras. Het is niet zo'n groot stuk en mijn ouders willen het ook wel een beetje gras laten. Meer om lekker te bewegen en wat te knabbelen.
Mijn 2 logees zijn weer opgehaald komen waarschijnlijk van de zomer nog 3 weken was erg leuk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 22:12

In tegenstelling zijn ze hier dus echt om het gras kort te houden, dat scheelt mij echt wekelijks maaien :)
De mannen hadden vandaag geen zin om al naar binnen te gaan, ik moest er achter aan hollen en ze de goede kant op zien te krijgen :D

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:25

Hier zitten niet speciaal op het gras om het kort te houden, maar het is wel handig :D

Mijn cavia's zitten ook alleen maar buiten als het mooi weer is, net zoals vandaag. Tot ik ineens mijn papa van uit de tuin hoorde roepen: "Stefanie! Caviaaaaa's! Reeeeegeeeen!"
Dan heb ik ze toch maar snel binnen gehaald, met dat weer hier de laatste dagen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 22:36

Dat is het voordeel van een schuurtje wat groot genoeg is om ze gewoon in te laten overnachten :D
Ze rennen er vanzelf in als het ze te nat wordt :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:02

Ze hebben het volgens mij echt heel erg goed gehad :-) nu ook wel weer gezellig dat ze thuis zijn.

Zit er toch weer aan te denken om bedxcel te bestellen maar twijfel zo

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:36

Ja die van mij rennen ook vanzelf naar binnen bij (harde) regen.
ben vannacht toch om n uur of 2 nog uit bed gegaan om de binnenkooi weer op te zetten en ze te gaan vangen.
t was écht noodweer. en dan die enorme donderklappen.. brr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 11:22

Daarom doe ik ze 's nachts ook dicht (en voor de roofdieren).
Het spul heeft weer een vers stukje gras, kunnen ze weer 2 dagen mee doen.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:56

Ik durf hier niets buiten te laten overnachten, genoeg sterke dieren die hier los lopen. Steenmarters kennen hun weg hier ook... :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:04

Ja hier ook, maar als het schuurtje dicht is komen ze daar echt niet in :D

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:36

Nadat mijn konijnen ooit zijn meegenomen, durf ik het echt niet meer :) Hier binnen zitten ze veilig, dan ben ik tenminste zeker :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:58

Hoeveel cavia's ik al niet kwijt geraakt ben wil je niet weten ;( Maar daartegenover hebben ze misschien een korter, maar wel vrij leven gehad.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:47

Pfoe, kan je dan je cavia's met een gerust hart buiten laten? Ik zou dat niet kunnen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 20:03

Ik moet er alleen voor zorgen dat de deurtjes op tijd dicht gaan en goed kijken of iedereen binnen is :)

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 00:23

DubbelDun schreef:
Ik moet er alleen voor zorgen dat de deurtjes op tijd dicht gaan en goed kijken of iedereen binnen is :)

nou heb ik natuurlijk geen schuur maar een gewone 'buitenkooi'.. maar ik vergeet dat dus altijd.. dus ze kunnen ook s nachts vaak in de ren. tot dus vorige week toen opeens de buurtkat er in aant hengelen was en de caafs helemaal over hun toeren gingen.

Ze zitten nu nog binnen, even voor de makkelijkheid zodat ik morgen de buitenkooi gelijk even kan schoonmaken.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:59

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:00

En hij is al niet bruin ook :D

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:44

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 08:56

Ik ga vandaag eens bekijken of ik een deel van de hooi-opslag weer geschikt kan maken als cavia-nachthok. Nadeel is dat ik dan wat hooiruimte moet inleveren én ik moet al het hooi er uit halen m plaats te maken (natuurlijk zit die hoek achterin :D )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 10:30

Ik heb al weer een slag gemaakt...het hooi is van zijn plek en ik kan nu binnen door naar achteren.
Straks de doorgang maken (houten buitenkant wordt een deur) en een binnenwandje zodat ze geen balen hooi op de kop krijgen :D
De heren waren gezellig aan het whiepen toen ze me binnen hoorden stommelen.
Mini is erg aanhankelijk geworden en komt altijd een kroeltje halen als ik er ben.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:54

Hallo ik ben er ook weer :wave:

Ben even erg druk geweest met andere dingen maar moet de cavia's gaat alles goed. Ze worden steeds tammer en hebben het prima naar hun zin zo met 3en .
Valt mij wel op dat het middelste gedeelte van het hok gebruikt wordt de rest komen ze heel even maar zijn snel weer weg raar toch ?

@DD leuk om te horen dat Coco toch een beetje vriendjes heeft gemaakt zit hij nu bij de groep ?

Ik denk dat er bij mij geen dragend is wat ik niet erg vind. Gister Crispy gekeken en ze heeft wel een dikkere buik maar kan ook van het eten zijn. Ze zal dan nu ongeveer 4 weken dragend moeten zijn.

Hoe is het met die van jou DD ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 10:39

Coco zit nu idd 'vast' bij de andere 2 heren. Er wordt nog wel eens geklappertand, maar geen gejaag of heel veel stress. Gister toen ik zo bezig was met het nieuwe hok heb ik zo mooi in de gaten kunnen houden. Vandaag heb ik de openingen weer open gezet zodat ze alvast binnen kunnen kijken als ze dat willen.

Het is nog wel erg vroeg om nu al wat te kunnen zien hoor, zeker als het en eerste nestje is. Ik twijfel bij Jewel ook nog steeds en die zou al in week 7 zitten. Ze heeft idd wel een beetje een buikje, maar dat zijn er meer :) Bij een van de heren (Mini) zou je ook zo kunnen dneken dat die drachtig is, die heeft meer buik dan Jewel :D

Gister flink veel kunnen doen aan het nieuwe onderkomen achter bij de paarden. De deur zit er in en de opklapplank van de verdieping ligt ook. Nog een schuin stukje dichtmaken en een trappetje plaatsen. Verder een schuifje op de deur en een wat handige/snelle/veilige manier om de ingangen dicht te maken.
Dat moet morgen allemaal wel lukken en dan kunnen ze over. :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:49

Hier ook net alles lekker in de ren gehad en verschoond.
Ik ben er nog niet uit of ik BedXcel ga houden. Ben nog niet overtuigd. Vond halverwege de week al een vieze pies lucht hangen. Heb ook nog zelfs 3 keer de plasplekjes eruit gehaald. En het goed schoon krijgen van het vinyl ben ik ook langer mee bezig want alles plakt aan de bodem.
Het ziet er wel een stuk schoner uit en het makkelijk oprapen van de stukjes is ideaal! Maar ik doe ook met een pak maar 2 keer en dat vind ik toch denk ik iets te duur van het goede.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 15:43

Precies wat ik zei dus. Heb je het ook al eens met een onderlegger geprobeerd ??

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:03

Tooske schreef:
Hier ook net alles lekker in de ren gehad en verschoond.
Ik ben er nog niet uit of ik BedXcel ga houden. Ben nog niet overtuigd. Vond halverwege de week al een vieze pies lucht hangen. Heb ook nog zelfs 3 keer de plasplekjes eruit gehaald. En het goed schoon krijgen van het vinyl ben ik ook langer mee bezig want alles plakt aan de bodem.
Het ziet er wel een stuk schoner uit en het makkelijk oprapen van de stukjes is ideaal! Maar ik doe ook met een pak maar 2 keer en dat vind ik toch denk ik iets te duur van het goede.

Heb je wel een dikke laag zaagsel op het vinyl liggen? Ik heb linoleum en heb nergens last van met een goede laag zaagsel erover :j