Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kristie

Re: Sphynx liefhebbers, wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:46

Ik weet niet goed hoe een andere kattenbak uitloopt met grit, ik moet wel regelmatig grit stofzuigen -sushi springt volgens mij altijd over het trappetje heen :+. Uitgraven kan niet echt, want het trappetje is links en het poep gedeelte rechts..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 17:51

Bedankt voor de uitleg, ik wil zowiezo een kleinere kattenbak erbij dan die Cat it.

Ik ben er uit wat de naam betreft :D Nu nog een kitten haha.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:04

Ik ga er zowiezo nog 2 open bakken bij bestellen heb ik besloten.
Dan komt er 1 in de gang en 1 in de badkamer, de gesloten bak komt dan in mijn slaapkamer te staan.
Altijd handig met 2 katten om meerdere bakken te plaatsen denk ik. :)

heb ook al even overdacht hoe ik de introductie ga aanpakken, even bekijken of het ook kan (afhankelijk van of de woonkamer een deur heeft):
Mowgli in mijn slaapkamer, de andere kat in mijn woonkamer&badkamer.
Eerst de woonkamerdeur open zodat de kat die daar zit rustig door de gang en keuken kan banjeren en doen.
Dan die kat terug opsluiten in de woonkamer en de slaapkamerdeur openzetten, zodat Mowgli door de gang en keuken kan banjeren en gelijk kan wennen aan de geur vd andere kat.
Paar dagen herhalen en dan beide deuren openzetten en toezicht houden.

Ik zoek trouwens nog opvang voor Mowgli voor rond de verhuizing en mijn ziekenhuisopname, zal de advertentie zometeen hier plaatsen. :)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 18:10

Ben je niet bang dat je de kattenbak in de slaapkamer gaat ruiken? Ik ga het proberen met 2 bakken, voor 3 katten. De andere twee doen het toch 9 vd 10 keer buiten, heel afentoe eens op de bak. Dus ga er vanuit dat dat moet lukken.

Introductie is bij mij ook nog een puntje, zoals jij het beschrijft wordt het ook aangeraden dus ik denk dat dat wel goed komt.

Mijn huis is een oude koeienstal van 300 jaar oud, de enige deuren die ik heb zijn de voordeur, de achterdeur en de deur naar het toilet. De badkamer is open, en de bovenverdieping is 1 grote open ruimte. Ik heb dus geen enkele mogelijkheid om ze gescheiden te houden. Er komen bij mij dus boven en beneden 2 feliway stekkers. Ik heb een kattenkooi/bench gekocht om die kleine even op een veilige manier te introduceren aan de haarballen. Dus even een kwartier in de bench laten zitten en de andere op veilige afstand kennis laten maken. En dan maar langzaam eruit. := Om Chuck maak ik me niet zo'n zorgen, alleen wat Texas gaat doen weet ik nog niet. De introductie is wel iets waar ik niet echt naar uitkijk zeg maar.

Hier staat nog in hoe de introductie van Chuck bij Texas ging. Maarja toen was Texas nog klein!
Splash_ @ [BB] 2 katertjes, of een katertje en een poesje?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:13

Splash:
Als je de bak netjes elke dag of om de dag uitschept en elke 2-3 weken volledig uitsopt ruik je zo goed als niets. :)

Citaat:
Ivm verhuizing van Nunspeet naar Almelo en vrijwel gelijk erna ziekenhuisopname zoek ik iemand die op Mowgli wil passen.
Mag bij jou thuis (mits je geen 'terror'katten hebt), mag ook bij mij in huis.
Alle onkosten worden vergoed.

Bij voorkeur in omgeving Nunspeet of Almelo.
Data:
Bij uit logeren gaan vanaf ong 13-5 tot op zijn vroegst 24-5 maar kan met wat pech minimaal 2 maanden duren afhankelijk van hoe de operatie verloopt.
Bij aan huis iig 20 en 21 mei, als er complicaties zijn iig t/m 25 mei maar kan langer duren.
Uiteraard wordt je overal netjes van op de hoogte gehouden. ;)

Meer over Mowgli:
Ze is een redelijk rustig katje, wat angstig van aard (verstopt zich snel) maar ook heel aanhankelijk.
Mo is brokjes gewend (geef ik mee), maar lust zo nu en dan ook een stukje rauw vlees.
Ivm haar lichte voedselintolerantie durf ik niet over te stappen op andere brokken.
Je hebt de vrijheid om haar in die periode rauw vlees/KVV/blikvoer te geven als aanvulling, ook hiervan vergoed ik de kosten.
Let wel op haar ontlasting, die is erg snel dun en stinkt dan verschrikkelijk (lijkt op giardia, is het niet!), mocht dat gebeuren dan zou ik het liefst zien dat ze gelijk weer volledig terug gaat op de brokjes, dan verbeterd de ontlasting binnen 1-2 dagen.
Mowgli corrigeren kan als volgt: een 'uh uh', evt met lichte stemverheffing en als ze doorgaat een 'uhuh' icm een vederlichte aanraking met de vingertop, dit laatste is voor haar al een enorme straf!
Ze is erg zacht van karakter en delft daarom vrij gauw het onderspit bij andere katten, daarom ook liefst ergens alleen of bij andere zachtaardige katten.
Mowgli is een binnenkat, maar mag naar buiten in een afgezette tuin/balkon of kattenren.
Hou er wel rekening mee dat ze dan absoluut niet benaderbaar is (erg angstig), mocht je haar naar binnen willen halen kun je het beste in een boog om haar heen lopen en dan naar haar toe, dan schiet ze zelf naar binnen.
Mowgli kan met honden en kinderen, al vind ze drukkere kinderen erg spannend.

Ze krijgt mee:
kattenbak & grit
voerlabyrint
mandje
brokjes
snoepjes
een krabplank zodat ze je meubels met rust laat

enkele dagen van te voren zal ik haar voor de zekerheid ontvlooien en ontwormen.
Uiteraard wil ik van te voren even rustig kennis maken met je, zodat ik weet aan wie ik mijn kat (en wellicht mijn huis) toevertrouw. ;)

Mocht je na de advertentie gelezen te hebben zoiets hebben van 'ja, ik wil wel oppassen', reageer dan gerust. :)
Mocht je zelf nog geen katten hebben of nog thuis wonen maar willen oefenen door bij mij thuis op Mowgli te passen of Mowgli bij jou te laten logeren, dan ben je ook welkom om te reageren en kennis te maken. :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:14

Ik denk dat je heel goed op weg bent op de manier die je wil gaan proberen met de introductie.
het scheelt ook al dat je er een kitten bij wil zetten, die worden vaak makkelijker geaccepteerd dan een volwassen kat. :)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 18:15

Ik hoop dat je iemand kan vinden Lor, het is een duidelijke goede advertentie. Ik kan je er helaas niet mee helpen, maar je vind vast iemand. :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:20

Ik dacht zal meteen uitgebreid beschrijven wat de aandachtspunten zijn, weet een evt geïnteresseerde ook waar hij/zij aan toe is. :)

Ik hoop ook dat ik een adresje vind, heb wel een noodadres maar daar kan ze maar een week of 3-4 blijven en is vrij ver weg en met wat pech heb ik een week of 8 opvang nodig. :=

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 19:02

Nou ja prima toch, beter alles in 1x duidelijk. Texas is al 3 dagen alleen maar de hort op, 's nachts is hij er een uurtje en vanmiddag lag hij te slapen toen ik thuis kwam. Het is al een slank ding (hoog op z'n poten, lange staart en heel gespierd) maar hij was nu echt ingevallen. Vindiknietleuk. :\

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:11

Achgos, heeft 'ie de lente in zijn bolletje? :(:)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 19:15

Ja dat denk ik :D Als hij niet gecastreerd was zou hij echt km's van huis gaan. Hij kwam nu net binnen wandelen, het begint te onweren in de verte. Toch maar eens kijken of ik hem wat dikker kan krijgen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:18

Hier gaat het al een tijdje behoorlijk tekeer. :=
Heb net uit ellende maar de ramen en gordijnen gesloten, het donderde zo hard dat ik mezelf bijna niet meer kon horen denken. :')

Best kans dat wanneer hij weer wat meer tot rust komt, hij weer aankomt. :)
Verder zou je hem extra kunnen voeren, bijv extra brok/blik/vlees.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 19:22

Hier is de lucht echt onweer-geel en het rommelt lekker in de verte. Zo te horen zit jij er midden in.

Ja hij zal wel weer wat aankomen, maar hij heeft écht geen reserve (hij weegt maar 3 kg) en als hij afvalt valt hij meteen in in zijn flanken. Ze krijgen hier beiden taste of the wild en 's avonds een gourmet blikje. Ga hem zo nog maar wat vlees geven.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:27

Yep, we zitten er hier echt midden in, das hét nadeel van vlak bij het water wonen. :+
Voordeel is wel weer dat als de wind goed staat, ik thuis van Lowlands kan genieten. :D

Ff denken hoor, is er een variant voor actievere katten van TOTW?
Anders zou je kunnen overwegen die te gaan voeren, daar zitten vaak meer voedingsstoffen en calorieën in. :)
Mo komt iig altijd gruwelijk aan als ik voer voor young adults of actieve katten ga geven. :=

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 19:43

Nee geen andere variant helaas. Ik zit nu te denken om iets van rauw vlees bij te gaan voeren als extraatje. Ik moet alleen opletten met Chuck want die couch potato hoeft geen gram zwaarder. Ik ga me er nog eens in verdiepen.

Nunspeet, kan je práchtig rijden :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:49

Nunspeet en omgeving is idd prachtig. :j
Lekker veel bossen, er zitten 2 zandverstuivingen vlak bij (Hulshorst en in Vierhouten), er is water en er is heide.
ook veel boerengebied aan de rand van Nunspeet. :)

Is het mogelijk om ze gescheiden te voeren, bijv 1 op de deel en 1 binnen of 1 in de badkamer parkeren?
Dan zou je Chuck evt een klein stukje voor de lekker kunnen geven of gewoon een snoepje en Texas een complete maaltijd. :)
Vaak weten ze dat na 2x duvelsgoed en gaan ze zelf al naar de plekken waar ze gevoerd worden. :)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 19:54

Ik ben in december een weekendje in vierhouten geweest met mijn paard. Zandverstuiving niet geweest, maar dat vond ik ook al prachtig om te rijden. Ik zou zo graag die kant op willen verhuizen.

Ja dat kan wel, ze weten ook wel dat ze van elkaars vlees af moeten blijven. Brokken staan hier de hele dag. En inmiddels zijn ze allebei buiten, maffe beesten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:00

Malle Jan?
Samoza?

Leuk juist toch die maffe katten? :D

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 00:16

Nee, stal damsma. Super locatie, appartement was super. Stallen heel groot maar 3 dichte muren. Mijn paard was not amused, gelukkig voor hem maar 1 nachtje. Hier thuis loopt hij met zijn vrienden in de uitloop stal.

Ze zijn nu allebei binnen, kan ik heerlijk rustig aan slapen. En het is 25 april..... Kom maar kittens!!! :))

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 00:22

Damsma zegt me niets, maar dat betekend verder ook niets. ;)
Ben niet zo bekend in Vierhouten en vind het al knap dat ik de meeste dingen in 1x kan vinden in Nunspeet. :+

Heb dan ook al besloten dat ik de 15e of 17e even ga kijken of er een VVVkantoor oid is in Almelo en daar dan zo'n landkaart te halen, ook gemakkelijk als er iemand in mijn huis zit om op Mo te passen. :)

Enne, oeh spannend, ben benieuwd wanneer ze komen. :j
Zag op KP ook een leuk nestje voorbijkomen:
http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/v ... 6&t=130999 <3

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:46

Lor heb je al reacties op je advertentie?

Splash kun je m niet wat bijvoeren zodat hij wat dikker wordt?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:56

Splash_ schreef:
Oh ja die zitten er ook wel bij. Alleen ik heb er een beetje een raar gevoel bij bij het hele groepje. Ik zou een kitten kopen bij een cattery, die werd helemaal de grond ingeboord omdat zijn hcm testen alleen via dna zouden zijn gedaan. Van 2 fanatieke posters pbs gekregen. Ik telefonisch contact gezocht met fokker en bleek wel allemaal in orde te zijn. Toen werd de cattery van het een op het andere moment compleet opgehemeld en de pbs die hun mij hebben gestuurd wisten ze opeens de waarheid niet meer van. Ja ja...... Niet gek dat ik heb afgebeld. Vertrouw dat hele zaakje voor geen meter. Dus ik heb zeker mijn twijfels bij diegene die je van het is daar op dat forum.

Dat was de informatie die jij gaf ja, ik weet het topic precies. HCM testen via DNA zijn geen drol waard voor de sphynx.

PB's weet ik niets van dus daar ga ik niets van zeggen. Wel grappig dat je het daar rare mensen vindt en jij het blijkbaar niet vreemd vindt om het niet tegen die mensen daar zelf te zeggen maar het achter hun rug om op een ander forum te doen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:01

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 10:54

Lor, die creme kitten van dat nestje is <3

Wilde ik dat schildpadhol bestellen, issie uitverkocht -O-

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:39

Kristie schreef:
Lor heb je al reacties op je advertentie?

3 personen:
1 die als noodopvang wil helpen maar een beperkte tijd kan en best ver weg zit
1 die zelf katten heeft en een aparte kattenkamer
1 die thuis even overlegt of ze weg mag en dan bij mij in huis zou komen
En heb ook een oproep geplaatst op mijn FB maar daar nog geen zinvolle reactie op gehad.

Even afwachten dus met bovenstaande personen, maar meer aanbod is altijd welkom. :)

Joolien schreef:
Loraine ik zal hier ook even navragen in de omgeving.

http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... ieuwe-kat/
Ik heb deze introductie gebruikt. Nieuwe kat zijn eigen ruimte geven en vanuit daar verder.

Thnx. :)

Handige link trouwens. :j
Op het stukje aaien na komt het aardig overeen met hoe ik het voor me zie. :)