Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:31

Maanoogje schreef:
Kuikens kunnen prima zonder hun moeder, hoe oud ze ook mogen zijn. Wel moet je ze heel goed warm houden en ze geloof ik speciaal voedsel bijvoeren.

Alsnog sterkte met kipje! :(:)

Ik bedoelde of ze nog warmte nodig hadden :) (dus of ze nu onder een lamp moeten ofzo, ik weet er niet zoveel van :o)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:58

Pina22 schreef:
Maanoogje schreef:
Kuikens kunnen prima zonder hun moeder, hoe oud ze ook mogen zijn. Wel moet je ze heel goed warm houden en ze geloof ik speciaal voedsel bijvoeren.

Ik bedoelde of ze nog warmte nodig hadden :) (dus of ze nu onder een lamp moeten ofzo, ik weet er niet zoveel van :o)

Op de kinderboerderij bij ons in de buurt hebben ze altijd kuikentjes onder een lamp in een 'bak'. Ze hebben volgens mij niet genoeg vacht om zichzelf warm te houden. Je kunt kuikentjes in de regen behoorlijk nat zien worden terwijl het bij volwassen kippen van de veren afrolt.

Hasiinaaax

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:22

Ogh wat naar! Sterkte!

Vandaag slapen de kuikentjes + moeder buiten in hun ren ipv. In hun bench. Hopen dus dat het goed gaat. (Normaal sliepen ze ook buiten maar dan onder een dak in zaagsel. Nu slapen ze in aarde? Kan dat kwaad? Ik heb er een zeil over heen gedaan voor als het regent.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:32

Oh nee hoor dat is prima als ze in de aarde slapen :j !
Kippen doen dat instinctmatig omdat ze dan luizen etc. tegengaan als ze in de aarde rollen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:16

kohtje schreef:
Potverdikke kom ik net thuis is mijn moeder kip gegrepen door iets en ligt dood . Dus zo maar proberen de kuikens te vangen en die dus maar in een hokje zetten. Ik baal er echt van.

Jeetje, wat naar!!

Daar is mijn kippenleed niets bij. Mijn exlegbatterijkippen vliegen de kleine Witjes aan.Ik ben gisteren begonnen om de stal in 2-en te splitsen, met 2 luiken. Want alleen het haantje komt buiten, de anderen durven niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:34

Pina22 schreef:
Maanoogje schreef:

Als je ergens een warmtelamp (of nog beter, warmteplaat of donkerstraler) vandaan haalt dan gaat het met de kuikentjes helemaal goed komen. Wel even kuikenmeel halen.

Dan zou het geen problemen moeten geven. Kuikens kunnen prima zonder moeder, anders zou het met de broedmachine ook niet zo goed gaan.

Wat sneu van de mamakip... enig idee wat er gebeurd is?

Antheman, wat lastig! Zul je net zien, gaat alles goed, gooien de kips zelf roet in het eten... maar met wat wennen moet het goed komen, toch?

Bij mij is het duidelijk: Boefie is een haantje en de andere twee zijn hennetjes. Ik had niet gedacht dat je dat met drie weken al zo duidelijk zou kunnen zien, maar Boefie heeft een kammetje en begint zelfs al lelletjes te krijgen, en de andere twee hebben nog helemaal niets.

Ik heb ze sinds donderdag meelwormpjes (dode) gegeven, haaaaaaaaaahahahahahhaaa! DAT is grappig! Gaan ze keihard in de bench rondrennen met zo'n wormpje. Ze zijn er wel al heel tam van geworden, nu ben ik aan het oefenen met oppakken. Steeds even oppakken en dan weer neerzetten. En dan daarna krijgen ze wormpjes. Gelukkig zijn handen nu totaal niet meer eng.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:46

Ik heb het idee dat ze over de kuikens heen is gaan zitten om ze te beschermen tegen een roofvogel en dat ze toen gepakt is. Nog nooit meegemaakt. De kuikens doen het goed.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:38

Mijn man heeft een extra kuikenluikje gemaakt, zodat de dames bio en de dames Wit apart kunnen zitten. Dit geeft vat rust in de tent!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:27

Ik snap mijn kuikens niet... ze zijn amper 3 weken oud (donderdag 3 weken) maar ze zitten al helemaal niet meer onder de warmteplaat. Ze zitter er wel op, maar niet eronder en ze slapen op een kluitje tegen de rand van de bench aan. :?

De plaat staat hoog genoeg, maar eronder is het wel nog een paar graden warmer dan in de rest van de bench. Het is zo'n 20 graden op die kamer.

Verder gaat alles goed, ze eten, groeien en schijten zich een slag in de rondte, maar ik vind het toch gek. Kuikens horen toch tot een week of zes extra warmte te hebben?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:29

Hoi Amaris, ik heb geen verstand van kuikens maar vond het stom om zonder reactie een eigen vraag te stellen :') als ze zelf kunnen kiezen, zullen ze er geen behoefte aan hebben?
Onze kips zijn weer terug en de bloedluis is fijn met ze mee heen- en teruggereisd -:(- Ik heb al eea behandeld/schoongemaakt, de auto uitgezogen enz, maar as we speak lopen ze ook door mijn haar :=
Voeden bloedluizen zich ook met mensenbloed? Oftewel, is het mogelijk dat wij in huis ook een plaag gaan krijgen??
Hellllp :o?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:28

Volgens mij kunnen ze niet leven op ons bloed. Hier heb ik er ook weer last van. Ik doe dus alles weer met spiritus en dreft.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:06

Klijntje schreef:
Hoi Amaris, ik heb geen verstand van kuikens maar vond het stom om zonder reactie een eigen vraag te stellen :') als ze zelf kunnen kiezen, zullen ze er geen behoefte aan hebben?
Onze kips zijn weer terug en de bloedluis is fijn met ze mee heen- en teruggereisd -:(- Ik heb al eea behandeld/schoongemaakt, de auto uitgezogen enz, maar as we speak lopen ze ook door mijn haar :=
Voeden bloedluizen zich ook met mensenbloed? Oftewel, is het mogelijk dat wij in huis ook een plaag gaan krijgen??
Hellllp :o?

Ik heb er even een googletje aan gespendeerd want vond het zelf ook wel een interessante vraag.

Het blijkt dat bloedmijt ons wel kan 'steken' en we kunnen daar ook best een behoorlijke reactie op krijgen (zeker als je allergisch bent) maar ze kunnen ons bloed niet drinken. Ze komen niet volledig door de huid heen.

Ze kunnen LANG zonder bloed overleven, maar een echte plaag zou dus niet moeten kunnen door voedseltekort.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 10:23

Help!
Ik ben steeds 1 kip kwijt. Ze komt niet bij het nachthok, soms zit ze er sochtends voor, soms niet.
Overdag zie ik haar ineens ergens opduiken maar vervolgens is ze weer onvindbaar.
Denk dat ze ergens op een nest zit, maar kan het niet vinden.
Iemand een idee?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:30

straks eens bijlezen, ik heb 2 kippetjes, zijdehoen en een barneveldsekriel dubbel gezoomd, nu een week of 18 oud

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:42

Boefie staat op MP....
http://link.marktplaats.nl/712431918

Als het goed is ga ik dit weekend een nieuw kuiken ophalen, waarvan de eigenaar bijna zeker is dat het een hennetje is, met omruilgarantie. Dit wordt een grote blauwe orpington. Toch wel handig om 1 grote erbij te hebben, dan zijn de katten weer gepast onder de indruk.

Dan zou het een trio worden van een kriel zwartje, een kriel blauw zwart gezoomd en een grote blauwe.
Dit weekend ga ik ze naar de schuur verhuizen want de bench wordt te klein.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:51

Heb inmiddels zelf idd ook wat info kunnen vinden. Ben natuurlijk niet de enige bij wie de bloedluis/mijt mee het woonhuis in wordt getransporteerd ;) De kleding die we aan hadden, hebben we in de vriezer gelegd, schijnt dat ze na een dag wel dood zijn. Daarna uitgewassen. Gisteren ook flink mijn haar uitgekamd boven de badkuip, daar kwamen er nog weleen paar uit, en uiteraard ook nog van top tot teen gedoucht.

@kohtje gebruik jij dat mengsel in het nachthok? Of bij jou in huis. En hoe lang werkt dat? Spulletje wat ik nu heb, zou een maand werkzaam moeten zijn.
Ben nu toch erg geneigd om wat centen uit te geven voor een 'echt' kippenhok... Deze is lastig schoon te maken, veel naden/kieren en je kunt er niet goed bij. Bovendien ontsnappen ze uit de ren :')

Hee LN jij ook hier :D welkom!

@Freya, haar een keer achtervolgen?! :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:29

hallo Klijntje :D baby`s kippen, paarden, t kan hier allemaal he

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:53

Je onderschrift klopt geloof ik niet helemaal... Jullie manneke is toch van 2010?

Ontopic: knoop doorgehakt, er is een nieuw nachthok in aantocht, met een dak dat open kan en gladde wanden, dus makkelijk reinigen. Ook zullen de dames dan hopelijk niet meer in staat zijn om over het hek van de ren te fladderen :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:19

Ik doe dat mengsel in het hok en op de stokken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:27

Klijntje schreef:
Je onderschrift klopt geloof ik niet helemaal... Jullie manneke is toch van 2010?

Ontopic: knoop doorgehakt, er is een nieuw nachthok in aantocht, met een dak dat open kan en gladde wanden, dus makkelijk reinigen. Ook zullen de dames dan hopelijk niet meer in staat zijn om over het hek van de ren te fladderen :D

heb je helemaal gelijk in, typo, snel aanpassen hahaha

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:47

Morgen komt het nieuwe hok :)
Daarstraks zag ik gewoon een heel laagje bloedluizen onder de zitstok op de bodem liggen :( Het is echt een flinke plaag! Meteen de Finecto weer gepakt en alles behandeld. Ik heb nu een kilo diatomeeënaarde besteld, het maakt de schildjes van de luizen (en ook ander ongedierte!) stuk, ze kunnen niet resistent worden. Je kunt het droog strooien, ook in het zandbad, dan komt het dus ook op de kip. Het is niet giftig en mag zelfs in het drinkwater. Je kunt het ook in water oplossen en zo sprayen.
Wij hebben in huis veel last van zilvervisjes, daar ga ik het ook voor gebruiken :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:07

Waar heb je dat besteld?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:35

http://www.diatomeeenaarde.nl :) daar staat ook op, hoe het werkt/wat het is. Ik heb gezocht naar andere aanbieders, maar dit was het goedkoopst. Bijv veerluispoeder van Denka is hetzelfde spul, maar kost in verhouding veel meer.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:50

Hèhè het hok is vandaag eindelijk geleverd (dhl, duurt altijd langer) en natuurlijk meteen in elkaar gezet :)
Het is trouwens dit hok:
http://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenhokken/konijnenhokken_buiten/Konijnenhok_muffin
Ja, het is een konijnenhok :') Maar voor onze kips groot genoeg en door de gladde wanden, de deurtjes en het dak dat open kan een stuk beter schoon te houden. In de winter dek ik de voorkant af, zodat ze droog en warm zitten. Uiteraard staat het hekje onderaan altijd open, zo kunnen ze in de ren.
Ze moeten er nog een beetje aan wennen, voor vandaag hebben ze nog geen ei gelegd, hopelijk is dat een goede stok achter de deur ;)
Het poeder is ook in huis, heb het in het zandbad gestrooid, op de loopplank en in het legnest. Ze krijgen het dus sowieso aan hun lijf en sjouwen het hopelijk op die manier overal naartoe.
Hoe gaat het met al jullie chickies? :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:54

lijkt op mijn hok, alleen heb ik er 2 aan elkaar zitten en is nu 1 helft voor de kippen en 1 voor de konijnen
ik heb alleen de bovenkant volledig nachthok gemaakt door een nieuwe plaat erin te zetten die helemaal dicht is en beneden een nieuwe plaat te maken met een groot deel plexiglas voor het licht. Boven was daardoor ook meer ruimte voor een zitstok

Hier is de kooi bijna klaar, is nu helemaal groen geverfd en bij de kippen heb ik nog een legkistje maar daar heb ik nu geen foto`s van

Afbeelding

Afbeelding