[HK] Puppy erbij 2016/2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:22

melissac schreef:
Ik merk de laatste paar dagen heel erg dat Bentley afvalt, hij is natuurlijk druk met groeien en spelen waardoor er bijna niks meer van hem overblijft. Ik heb een beetje het idee alsof hij een groeispurt krijgt doordat het ineens zo dramatisch is, hij krijgt nu 3 keer op een dag puppy brokken van bonzo maar ik krijg een beetje het gevoel alsof hij daar niet genoeg uit haalt. Ook hebben we hem al meer gegeven dan dat we normaal geven en express veel snoepjes geven maar niks lijkt te werken..
Iemand een idee? Of is er vrij weinig aan te doen?
Hij is nog wel heel actief en vrolijk maar het ziet er gewoon echt niet goed uit...

Zo zag hij er vandaag uit:
[ Afbeelding ]

Bonzo is niet echt goed voer. Zit veel zout in. Wij hebben onze pup op Nutro staan. Onze vorige honden ook en daar deden ze het allemaal goed op.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:27

Standfoto. Denk ongeveer twee weken geleden.

Afbeelding

petitparis

Re: [HK] Puppy erbij 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:31

Kenai is idd ook serieus opgeschoten!

Kiko is duidelijk ook een held op sokken :D

Cita heeft vandaag voor het eerst sinds ze 15weken was bewust gezwommen. Zo vlotjes en soepel, leek wel alsof ze als een slang het water in ging en een rondje maakte. Toen ik voor mijn reu stokken gooide ging ze dapper achterna (kind heeft een veel beter zwemtechniek), maar kreeg water in haar oor toen ze tegen mijn reu botste. Toen leek het even alsof ze vergeten was hoe te zwemmen :+

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 00:02

melissac schreef:
Ik merk de laatste paar dagen heel erg dat Bentley afvalt, hij is natuurlijk druk met groeien en spelen waardoor er bijna niks meer van hem overblijft. Ik heb een beetje het idee alsof hij een groeispurt krijgt doordat het ineens zo dramatisch is, hij krijgt nu 3 keer op een dag puppy brokken van bonzo maar ik krijg een beetje het gevoel alsof hij daar niet genoeg uit haalt. Ook hebben we hem al meer gegeven dan dat we normaal geven en express veel snoepjes geven maar niks lijkt te werken..
Iemand een idee? Of is er vrij weinig aan te doen?
Hij is nog wel heel actief en vrolijk maar het ziet er gewoon echt niet goed uit...

Zo zag hij er vandaag uit:
[ Afbeelding ]

Haal je pup alsjeblieft zo snel mogelijk van bonzo af. Bonzo is naar mijn mening geen volledige brok, maar handig om als training snoepje te gebruiken. Daarnaast zit er veel zout in.

Als ik eerlijk ben vind ik je pup er best beroerd uitzien. Mag aardig wat gewicht bij.

Geef je je pup wel op tijd rust? Een pup welke teveel beweegt en weinig rust gaat de hoogte in en groeit niet geleidelijk op.

Mijn advies is ga voor een kwalitatieve goede brok.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 06:26

Deze pup heeft er tot voor kort heel gewoon uitgezien. We hebben ze vaker naast elkaar bekennen om te vergelijken. Zo ook een paar weken terug. Nou zeg ik niet dat bonzo een goeie brok is maar ik vind wel dat hij snel achteruit is gegaan. In het labrador forum adviseren ze eukanuba large breed puppy brok. Beertje stond tot een paar weken volledig op kkv maar werd ook wat schraal met wat groeipijn. Terwijl er toch behoorlijk wat vlees in ging. Daarom heb ik het schema aangepast. Ik denk dat hij er dan anders ook wel zo uit had gezien, wanneer ik volgen voerschema was blijven voeren.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 08:26

Ik vind hem ook brij mager vanaf die foto. Bonxo is echt slecht voer maar helaas weten veel mensen dat nog niet. Maakt niet uit je weet het nu. Tijd om eens over te schakelen naar een andere brok. Wellicht kun je wat advies vragen aan zijn fokker?

De teef die gedekt is wordt over een week gescand. Duimen voor goed nieuws!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 08:37

Oef, ik vind hem ineens toch ook wel erg mager. Verder geen voertips van mij, aangezien mijn pup nog bij moeders ligt, hoef ik daar nog niet over te puzzelen. Succes met hem.

Spannend, AmandaVD.

Hahaha, dappere Kiko. En Cita die het zwemmen goed onder de knie heeft. Super lief.

Gisteren zijn we gaan puppy knuffelen. Was flink managen met de kinderen en daarbij puppy's op schoot houden, dus geen foto's helaas. Maar wat waren ze al groot! En lief. En schattig. En zacht. Hahaha. We zijn helemaal verliefd. Dochter wilde vandaag weer, maar ze moet even wachten. Zaterdag gaan we weer naar de pups. Zoon is ondertussen Wiebe's bal vast aan het houden, zodat onze geur eraan komt, hahaha. Dat moesten we met een knuffel doen en gaan we nu weer met een nieuwe knuffel doen, maar het geeft in ieder geval aan hoe druk ook de kinderen ermee zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:36

Als hij in zo'n korte tijd zoveel is afgevallen zou ik er mee naar de DA gaan.
Eukanuba is ook niet zo'n goede brok en krijgen ze ook veel jeuk van.
Hoeveel wordt er aanbevolen van de Bonzo en wat geef je nu? En hoeveel zou hij moeten wegen en wat weegt hij nu?

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:51

petitparis schreef:
Is hij ontwormd?
Verder at hier de pup 2x de aanbevolen richtlijn en die is voor het oog nooit te dik geweest (als je voelde wel op de rand van)

Ja, hij is vorige week nog ontwormd.
Ik denk ook dat het komt doordat hij nu druk bezig is met wisselen en nu een groeispurt krijgt.
We gaan ook overstappen op ander voer want misschien kan hij er nu niet genoeg uithalen.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:41

Beter voer geven en meeeer. Niet volgen wat op de verpakking staat, elke hond is anders. Sowieso stoppen met puppyvoer, gewoon normale brokken of nog beter vlees.
Ik voer altijd op het oog, elke hond is anders.. Als ik mijn honden voerde wat ze aanraden dan waren ze broodmager.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:53

Waarom geen puppvoer? Zit meer in als in voer voor volwassen honden aldus mijn DA. Ik moest daarom juist stoppen met puppyvoer, Kiko was net wat te dik en met de sterilisatie onlangs was het beter om asap over te gaan omdat de kans groot was dat ze helemaal te dik zou worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:12

Ik geef greenheart summerstyle. Bij witjes verzendhuis te koop. Niet echt pup voer maar voer voor de erg actieve hond of herstellende hond. Kenzo doet het er fantastisch op! Hij krijgt overigens sinds begin van wisselen al maar 2x voer en tussen de middag flink gedroogd knaagspul.

Qua mager zijn. Ja hij is wat te mager Bentley maar zelfs zie ik dat liever dan iets te dik!!
Kenzo is ook erg schraal maar door vacht dikte valt het minder op ;) echter hij krijgt gewoon genoeg en hou het graag zo! Hij krijgt al lange tijd 2x 220 gram brok ;)

Bonzo idd gauw mee stoppen! Echt verre van goede voeding

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:29

Bentley is idd erg mager. Zou de DA om advies vragen, zeker omdat hij zo fel is afgevallen op korte tijd.

Petit staat op vlees en doet het hier goed op :j

Hij is vandaag een hele dag mee geweest op wedstrijd :D We hebben hem toch regelmatig even alleen gelegd in de camionette zodat hij toch wat kon slapen.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:36

IngeN86 schreef:
Beter voer geven en meeeer. Niet volgen wat op de verpakking staat, elke hond is anders. Sowieso stoppen met puppyvoer, gewoon normale brokken of nog beter vlees.
Ik voer altijd op het oog, elke hond is anders.. Als ik mijn honden voerde wat ze aanraden dan waren ze broodmager.

Waarom stoppen met puppyvoer?

Puppybrok is niet voor niks ontwikkeld, tenzij er varianten als junior brok aanwezig zijn. Vaak zijn deze calcium en fosfor verhoudingen ook beter dan volwassen brok voor een pup.

Hierboven zei ook iemand eukanuba. Ben er zelf geen fan. Honden groeien veel ste hard.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:50

Zelf ben ik ook niet van de eukanuba maar ik zie er toch een hoop honden netjes groot op worden. En het is vriendelijk voor de portemonnee. Ik voerde ook vlees maar Beertje bleef er erg schraal op terwijl er toch behoorlijk wat in ging. Daarom ben ik er toch maar orijen bij gaan voeren en hij ziet er gelijk beter uit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:51

Ik geloof niet in puppyvoer. Bijna alle pups op puppyvoer in mijn omgeving hadden groeipijnen en waren makkelijk aan de schrale kant. Alle pups die met de volwassen honden mee aten (meestal kvv) groeiden veel gelijkmatiger zonder groeipijnen.
Meeste fokkers die ik ken raden ook geen puppyvoer aan.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:15

Het wordt hier steeds meer werkelijk, zeg maar. Vandaag pupje ingeschreven voor de puppycursus bij de hondensportvereniging. Manlief gaat die cursus doen, omdat hij verder geen hondervaring heeft en daarna mag ik door voor basis 1 en 2.

Ik vind het wel jammer om de puppycursus niet zelf te doen, maar dit is wel een goede beslissing, denk ik.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:26

Ik moet eerlijk toegeven dat mijn vader de beslissing heeft gemaakt over het eten wat hij nu krijgt en hij gaf het ook zelf aan hem. Het viel me gewoon de afgelopen paar weken op dat hij echt heel erg in viel, het is verder nog wel dezelfde Bentley lekker druk en vervelend. :') Genoeg slaap krijgt hij ook, hij gaat vaak genoeg naast me liggen slapen alleen soms moet je hem even afremmen doordat hij door blijft spelen dus dan gaat hij even de bench in voor een paar uurtjes.

Hiervoor kreeg hij dus 3 keer op een dag bonzo puppy brokken maar ik heb afgesproken dat ik het nu geef 3 keer op een dag en dat we rustig gaan overstappen op ander voer. Mocht hij over een weekje nog erger worden gaan we naar de DA, ik bel sowieso morgen even de DA voor advies als zij zegt dat ik langs moet komen dan gaan we er natuurlijk meteen naartoe.

Hij is overigens wel veel bezig met groeien, mijn beste vriendin was vorige week zaterdag bij mij en gister avond weer en ook zij zag dat hij ineens de lucht in gegaan was.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:29

petitparis schreef:
Ik geloof niet in puppyvoer. Bijna alle pups op puppyvoer in mijn omgeving hadden groeipijnen en waren makkelijk aan de schrale kant. Alle pups die met de volwassen honden mee aten (meestal kvv) groeiden veel gelijkmatiger zonder groeipijnen.
Meeste fokkers die ik ken raden ook geen puppyvoer aan.

Daarom bestaat er Sanimed en Hill's!
Ik raad echt Sanimed aan, weinig calcium.. Dit is heel belangrijk, om de groei geleidelijk te laten gaan en ze hebben hierdoor ook geen last van groeipijn, minder kans op LPA.
Verder is de brok ontzettend voedzaam.

Iedere hond is natuurlijk anders, maar voor middelgrote/grote honden is het erg belangrijk dat er weinig calcium in de brokken zit.
Veel fabrikanten van hondenbrokken hebben een calcium percentage van 2 tot 7%, echter is 0.7% het beste. Ze adverteren niet voor niets vaak dat de hond dan snel groeit etc.
De meeste DA's zeggen dan ook dat een hond op een natuurlijk proces moet groeien om problemen te voorkomen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:45

72Melanie27 schreef:
Daarom bestaat er Sanimed en Hill's!

evengoed die problemen gezien op Hill's. Maar goed iedereen zweert bij waar hij/zij de beste resultaten mee heeft/had.

Het valt mij wel op dat de nieuwere merken die claimen meer gebaseerd te zijn op het "natuurlijke" dieet van de hond/wolf, geen puppy of senior variant in hun gamma hebben...

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:09

Dat is niet helemaal waar, Petitparis. Acana, Orijen, taste of the wild en wolf of wildernis hebben allemaal een puppy (en soms ook junior) variant. Dat zijn toch merken die in ieder geval een hoog vleesaandeel in hun brok hebben zitten.

Voor ons is het overigens niet zo boeiend. Pup wordt afgespeend op vlees en brok en wij gaan daarna fijn verder op kvv. Daar zit die verdeling van pup/volwassene niet, maar als je naar het calcium gehalte en de verhouding calcium/fosfor kijkt, zie je dat niet alle diersoorten bij alle merken goed te voeren zijn (of in ieder geval uitgebalanceerd gegeven moeten worden). Zo is paard van hoog in calcium. Niet zo'n probleem, maar dan wel graag een laag in calcium diersoort tegenover zetten. Of een ander merk zoeken waarin dat diersoort veter zit qua verhoudingen...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:22

imo zijn de merken die jij nu op noemt djinnie ook al vrij populair en allemaal geëxpandeerde brokken. Ze zijn al eerder een "gevestigde" waarde op de markt (zeker orijen). In mijn zoektocht 2j terug ben ik veel meer merken tegen gekomen, die nog maar net op de markt waren en die hadden het dus niet altijd.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:28

Ik ben nu aan het overschakeling op geperste brok van naturis. Die heeft toch ook echt een puppie variant

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:07

Dat klopt wel ja, Petitparis. Ik ken ook niet alle merken. Maar deze merken grijpen wel terug op "natuurlijke voeding", althans, zo noemen ze het zelf. Ik zou overigens met het juiste calciumgehalte absoluut geen puppybrok hoeven, hoor. Zolang dat calciumgehalte maar niet te hoog is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:33

Hier Cavom puppybrok gevoerd, Calcium gehalte was 1.0. Voer wat we nu hebben als volwassenen voer heeft een hoger calcium gehalte.