[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:02

Ok, ja ik snap :D
Tot nog toe heb ik gelukkig geen problemen, hopelijk gebeurd dat ook niet,maar je weet maar nooit.
Hopelijk is het bij jou er snel in orde

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:21

Ik heb zojuist mijn kleine bakje onder handen genomen. Nog niet helemaal wat het moet zijn, maar meer kon ik niet verversen. Ik voel me schuldig tegenover mijn visjes, wat een smerige boel was het. Van de week nog maar een keer het overige vuil opzuigen en dan ben ik tevreden. Ben blij dat ik plantjes besteld had :j die kwamen gister binnen dus hebben even in mijn grote bak mogen staan maar hebben nu een mooi plekje in de kleine bak.

Afbeelding

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:40

Sorry dames, ik klets even niet zo veel mee.
En heb verder geen verstand van waardes of wat te doen bij algen, dus kan daar ook niks zinnigs over zeggen.

Maar ik had vandaag wat foto's gemaakt van mn kwikwi's en die wilde ik wel even delen :)

Alle kwi kwi's verzamelen!
Afbeelding

Even later was de rust terug gekeerd.
Afbeelding

En mooi verschil in borstvinnen te zien tussen man en vrouw.

Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:03

Toch zijn ze wel geinig :D
Hoe groot zijn ze?

Love uggs, mooi geworden hoor :j

fleurtjeuh

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:06

6 a 7 centimeter denk ik.
Geen idee precies.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:24

Hmm, nu ik ze nog eens bekijk en mn hand ernaast heb gehouden als er een op de grond ligt(lag heel mooi tegen het raam) ben ik tot de conclusie gekomen dat ze toch wel een beetje groter zijn.
Een centimeter of 10 a 11 denk ik toch wel :p

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:33

Dat scheelt nogal ja!
Op een foto zie je dat niet he hoe groot ze zijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:37

Mooie maat vis!

Hier minder geluk.. de nitriet is (minimaal, maar toch) gestegen terwijl de nitraat hetzelfde in gebleven.. -O-
Dus.. zo op naar de BB om weer een fles aquasafe en bacteriën te halen, én een lading cabomba.
Deze komen op de plek waar ik er een anubias uit ga halen.

Die anubias geeft licht misvormde bladeren, maar bovendien zijn de wortels donkerbruin..
En bij de anderen zijn zowel de wortels als de bladeren mooi deze groen.
Ik twijfelde omdat hij wél elke keer nieuw blad geeft.. maarja.. het probleem komt ergens vandaan, dus ik ga hem er nu eerst uit halen.. :o
Oh.. en een steen die ik niet helemaal vertrouw.. het is een maaskei, maar kleurt steeds meer 'roodbruin'.
Bij de speciaalzaak zeggen ze dat het geen kwaad kan.. maar.. ik zit wél met een ontraceerbaar probleem..
Alles waar ik ook maar iets aan twijfel gaat er nu echt uit!!!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:56

Balen casarell.. :(

Ik heb hier weer baby's gespot. Maar toen ik mijn netje pakte omdat ik ze wilde overzetten naar mn kleine bak waren ze natuurlijk spoorloos verdwenen. Denk dat ze afgelopen nacht geboren zijn want ze waren nog geen halve cm groot.

Ik had verwacht dat ik de garnalen in mijn kleine bak niet zou gaan zien door de beplanting, maar niets is minder waar! Ze zwemmen echt van hot naar her en zijn behoorlijk in de weer met poetsen enzo. Super leuk om te zien! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:01

LoveUggs, Netjes hoor! Lekker groen :D

Fleur, ze zijn cool! Knap dat je ze stil op de foto hebt weten te krijgen :P

Casarell, dat de steen roodbruin kleurt betekend dat er ijzer in zit, die is dan lichtelijk aan het roesten. Ik weet ook niet of dat schadelijk is of niet, maar ik ken wel verhalen dat mensen spijkers bij de wortels van planten stopten voor de ijzertoevoer.

Daarnaast zou ik als ik jou was stoppen met de bacteriën, je voegt ze nu al een tijdje toe maar het lijkt niet te helpen :) Cabomba, kleine beetjes verversen en de steen er voor de zekerheid uithalen moeten in mijn ogen voldoende zijn.. Daarnaast nemen planten nitraat op en natuurlijk, teveel is schadelijk maar volgens deze links:
http://www.aquariumholland.nl/aqua/Aqua ... _water.htm
http://www.aquascaping-blog.com/216/nit ... ijk-vissen

kan de hoeveelheid in jou aquarium nog geen kwaad.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:05

Casarell schreef:
De Eheim Professional 2.. met daarin 1 bakje met keramische pijpjes en een grove filtermat, en een bakje met substraat pro en 1 fijne filtermat; en bovenaan nog een fijne filtermat.

De grove filtermat spoel ik altijd uit en gaat terug.. de onderste fijne filtermat gooi ik weg, en de bovenste gaat naar de plek van de onderste.
Op de plek van de bovenste komt weer een nieuwe.. zo rouleer ik dat.
Het spoelen van het materiaal en filtermatten doe ik altijd met lauw water, en zet ze zo snel mogelijk terug in de filterpot om de boel weer zo snel mogelijk draaiend te hebben.

Nu weer 30% water ververst en bacteriën toegevoegd.. op naar morgen..

Je zou kunnen proberen om eens weekje actief kool te filteren. misschien dat die er nog wat dingen uit haalt en het zo stabiel word.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:18

Spruit schreef:
LoveUggs, Netjes hoor! Lekker groen :D

Casarell, dat de steen roodbruin kleurt betekend dat er ijzer in zit, die is dan lichtelijk aan het roesten. Ik weet ook niet of dat schadelijk is of niet, maar ik ken wel verhalen dat mensen spijkers bij de wortels van planten stopten voor de ijzertoevoer.

Daarnaast zou ik als ik jou was stoppen met de bacteriën, je voegt ze nu al een tijdje toe maar het lijkt niet te helpen :) Cabomba, kleine beetjes verversen en de steen er voor de zekerheid uithalen moeten in mijn ogen voldoende zijn.. Daarnaast nemen planten nitraat op en natuurlijk, teveel is schadelijk maar volgens deze links:
http://www.aquariumholland.nl/aqua/Aqua ... _water.htm
http://www.aquascaping-blog.com/216/nit ... ijk-vissen

kan de hoeveelheid in jou aquarium nog geen kwaad.

De steen blijft bedenkelijk.. want ijzer voegt hij in ieder geval niet toe aan mijn water.. :n
En ik stoor me ook niet zozeer aan het nitraat, maar wel aan de nitriet.. dát moet eruit!
De nitraat meet ik alleen om te zien of het stabiel blijft, toeneemt of afneemt.. ivm de nitriet icm de bacteriën.

Ik voeg inderdaad bacteriën toe, en het lijkt misschien niet te helpen.. maar wie zegt dat het dat ook niet doet?
Kan goed zijn dat deze de boel nu stabiel houden, en als ik stop de nitriet weer omhoog schiet.
Dus ik ga eerst afwachten wat er gebeurd nu die plant en die steen eruit zijn, en de cabomba erin staat.. icm met waterverversing en de bacteriën.. :o

Tis echt ff zoeken naar de spelt in de hooiberg.. :x

Als ik morgen geen resultaat zie, zal ik er inderdaad eens een koolfilter in doen.. thanx voor de tip.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:55

Kan iemand mij uitleggen waarom easy carbo word aangeraden boven spul om van algen af te komen, om dus van mijn algen af te komen? :+

Daarnaast las ik iets over 1 ml per 50l water.. Mijn bak is 63L maar met alles aan zand etc, zou 1ml dan goed zijn? Iets minder dus dat de precieze dosis die erin moet maar liever dat dan te veel..

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:00

Ik gebruik inderdaad ook standaard 1ml in de 60 liter bak. Omdat er ongeveer 50 liter water ingaat. Dit doseer ik met een spuitje.
Ik ben het langzaamaan aan het verhogen omdat ik wat puntalg op mijn blad heb.
Ik heb ook cappatablad toegevoegd op aanraden omdat de ph te oog zou zijn als je alg op je bladeren hebt.
Cappatablad zou je ph verlagen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:20

LoveUggs schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom easy carbo word aangeraden boven spul om van algen af te komen, om dus van mijn algen af te komen? :+

Omdat spul tegen algen vaak iets chemisch is, en easycarbo niet..
Maar het licht er wel aan welke algen hoor.. bij blauwalg heb je bv niks aan easycarbo.. :n

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:41

Wat is dat catappa blad nou eigenlijk?
Ik zie wel eens van die volgens mij gedroogde bladeren, maar hoe gebruik je het? En voor wat gebruik je het?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:48

Ik weet in elk geval dat je vissen het lekker vinden :+

Ik heb net easy carbo gehaald, en kwam zomaar een algeneter tegen die voldoet aan mijn eisen! Zat naast de chinese algeneter in het bakje, alleen kon de chinese wel 12 cm worden, en deze blijft hangen op max 6.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:57

Spruit schreef:

.

Een kwestie van rustig wachten tot ze ergens gaan liggen :p

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:12

Hmm, hier nog iemand DE tip tegen baardalg we weten het niet meer. Carbo wordt toegevoegd, licht heb ik verkort, de bladeren met de meeste baardalg zitten midden in de stroming...

Daarnaast ook weer 2 corries overleden. We denken dat dat echt aan de lichting ligt. Misschien is daar een ziekte of parasiet meegekomen. Want corries zijn wel erg gevoelig, maar dat zijn de garnalen ook en die zijn niet te stoppen :P

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:28

Pff.. hier weer water ververst en bacteriën toegevoegd, cabomba erin en toch gelijk maar even een koolfilter in de pomp gedaan..
En nu maar weer afwachten.. :o

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:36

Daar ben ik ook mee aan het stoeien Riddershow, alleen begin ik er pas vandaag mee dus kan je nog niks vertellen.
Ik heb verschillende adviezen gehad. Idd Carbo toevoegen, maar ook een vis aanschaffen dat dit eet.
Nu is mijn bak te klein voor een ancistrus ofzo, dus werd me hier aangeraden een chinese algeneter.
Kreeg verschillende uitkomsten, oa Affinis algeneter (otocinclus affinis), maar vandaag kwam ik ook gewoon echt 'chinese algeneter' (Beaufortia levertii) tegen. De Otocinclus word gehouden in een school, dus deze viel al af bij mij. Geen ruimte voor een school. De chinese algeneter die ik in de winkel tegen kwam word 12 cm. Om die reden had ik afstand gedaan van mijn ancistrus, deze werd te groot. Nu heb ik er een gevonden die op de Beaufortia Levertii lijkt, maar deze blijft klein, +- 6 cm.

Als dit niet werkt tegen de baardalg, heb ik nog een optie. Mij werd te tip gegeven eens te kijken voor geweislakjes. Deze planten zich niet voor in zoet water, en binnen een week was de tipgever van zijn baardalg af. Ik heb zelf persoonlijk niks met slakken, maar dit is zeker een optie voor als het niet werkt wat ik nu doe.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:51

Die slakjes klinken goed, ik ga daar even naar kijken. Een ancistrus (inmiddel 3 ivm 2 nieuwe puppies) zit in de bak en eet helaas geen baardalg...

Een andere vis zal het niet snel worden omdat we niet meer soorten willen hebben.
Nu is het: 3 x ancistrus, 5 platy's, 4 cory luipaard, ca 5-7 cory panda en vast 1000+ garnalen...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:52

De gewei slak.. die onthou ik ff.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:01

Fleur, Catappablad is gedroogd amandelboomblad. Je stopt het in je aquarium waarna het na verloop van tijd zinkt en opgegeten wordt door bv garnalen. Ze kennen antibacteriële- en waterreinigende functies toe. Daarnaast kan de pH minimaal zakken. Ze worden daarom ook veel gebruikt bij garnalen en ik heb een aantal betta kweker verslagen gezien waarbij ze het blad bij de kleine visjes gebruikten :)

Riddershow, panda cory's schijnen moeilijker te houden te zijn dan verwacht. Veelal omdat het inteelt nakweek is en er erg jonge dieren verkocht worden.

Loveuggs, de beaufortia leeft in snelstromend en zuurstofrijk water, als je 'turn-over' (het aantal keren dat de bakinhoud door de pomp naar buiten gespuwd wordt) naar 10-15 keer kan krijgen heb je blije visjes :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:07

Casarell kun je geen nitriet spons halen? Heb ik er ook in? Misschien nog een ideetje werkt volgensmij best goed.
Alle beetjes helpen in ieder geval!