Kittenkletstopic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:51

Magrathea schreef:
TinkerTreas schreef:
Hier krijgen ze ook onbeperkt brokjes, ik voer Taste of the wild dus dat is voor volwassen katten en voor kittens.
Ik geef ook brokjes in een voertoren, maar zolang er brokjes in hun bakje zit zijn ze te lui om het uit de toren te halen.

Ik wil dat ook wel eens proberen maar het is echt 5x zo duur als de brokjes van de supermarkt... -O-
Als ze er echt minder van eten en minder van gaan poepen ( = minder kattengrit nodig en minder drollen scheppen is altijd prettig natuurlijk) wil ik het best proberen, maar doen ze dat ook echt? :+

Ik kan het niet echt vergelijken of ze er minder van eten, omdat ze bij ons onbeperkt krijgen natuurlijk. Onze katten zien er super uit en hebben mooie harde ontlasting.
Wij zijn het gaan voeren omdat onze Siamees geen granen kon verdragen, nadat hij giardia heeft gehad. Inmiddels is hij overleden, maar de andere katten doen het er ook super op dus dan verander ik het niet.

Maar aan de andere kant hebben we vroeger bij mijn ouders een kat gehad die 23 is geworden op felix en whiskas enzo. Dus tja, ik denk dat je moet voeren waar je je goed bij voelt (en je kat natuurlijk ook)

Magrathea

Re: Kittenkletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:56

Ja ik zit er gewoon mee dat ik elke dag de bak leeg schep en ik versteld sta van de hoeveelheid drollen die eruit komen :\ Dat kan toch nooit de bedoeling zijn denk ik dan, de helft van wat ze eten komt er gewoon weer uit.

Een zak kopen kan geen kwaad natuurlijk :) Kijken of ze het er beter op doen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 00:28

kittens poepen zowiezo veel, doordat ze meer eten en een snelle spijsvertering hebben. :)
Graanvrij is zeker een goede optie. :j
Andere optie is (deels) overzetten op KVV of zelf samengesteld rauw vlees, maar dat kun je niet onbeperkt voeren.
Ik geef Porthos zelf Smuldier kip ipv blikvoer, maar heb voor de oppas of wanneer ik vergeten ben het op tijd te ontdooien blikvoer liggen.
Mowgli lust geen blikvoer, wel af en toe een theelepeltje Smuldier.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 00:43

Ik heb een kitten van bijna een half jaar en een kat van ruim 1 en voer ze samen onbeperkt Nutrivet (is me hier aangeraden). Met een zak (6kg) doe ik +/- 5 weken, wat volgens een snelle berekening uitkomt op rond de 60 gram per dag ongeveer? Is even snel berekend hoor, correct me if I'm wrong, het is al laat :+ Ik weet niet of het klopt, het klinkt wel weinig. Beide katten zijn goed op gewicht.

Ik bestel overigens bij Bitiba, dat is de discountshop van Zooplus, misschien een aanrader voor anderen :)
Laatst bijgewerkt door _Karlijn op 11-08-15 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 00:59

Over het voer ben ik nog niet helemaal uit. Kat bij mam kreeg altijd onbeperkt voer, dus dat wil ik sowieso gaan doen, welk voer ik dan wil gaan voeren tja... Betaalbaar met een redelijk vleesgehalte.

Mijn kat bij mam kreeg altijd purina, krijgt nu Prince anti stress...

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:52

Pffff wat een voerdilemma's. ik heb er zelf ook last van, want sinds de kittens wegzijn krijg ik de moeder niet goed meer in vorm. Qua gewicht is ze ok ( ong even zwaar als voor de dracht 3,75 kg), maar ze is ingevallen en bottig op rug, borst en heupjes.
En waar ze eerst alles zo wegvrat, moet madam nu niks meer. Alleen verse rosbief :D . Gekookte vis en kip belieft madam ook niet.
Heb nu een smorgasbord aan superduur, hoogkwalitatief blikvoer gehaald, maar na 2 hapjes houdt ze het weer voor gezien.
Ze is verder hyperactief en gzd sinds 4 dgn een keer niet meer krols, dus hopelijk gaat ze weer haar brokjes van Prins eten en trekt het vanzelf bij.
De Carnibest en Smuldier raadde de dierenarts niet aan, omdat de mineralen etc er niet altijd voldoende in schijnen te zitten.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:57

Mario verstopt steeds al zijn speeltjes onder de bank. En dan moet ik ze er weer onder vandaan vissen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:35

ikkedus schreef:
De Carnibest en Smuldier raadde de dierenarts niet aan, omdat de mineralen etc er niet altijd voldoende in schijnen te zitten.

Natuurlijk niet, de dierenarts wil zijn eigen merk slijten en zal in 9 vd 10 gevallen beweren dat rauw vlees niet goed is. :+
KVV bevat alles wat je kat (of hond of fret) nodig heeft, alleen de enkelvoudige versies niet maar dat is te ondervangen door veel af te wisselen en/of compleet versies te voeren.

Overigens zijn er meer merken dan Carnibest en Smuldier, oa bij http://www.versvoer.nl/producten/katten/mix-menus kun je KVV en rauw vlees bestellen.
De link leidt overigens naar de KVV, onder het kopje 'webwinkel' vind je bij 'katten' nog meer opties. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:39

lor1_1984 schreef:
ikkedus schreef:

Natuurlijk niet, de dierenarts wil zijn eigen merk slijten en zal in 9 vd 10 gevallen beweren dat rauw vlees niet goed is. :+
KVV bevat alles wat je kat (of hond of fret) nodig heeft, alleen de enkelvoudige versies niet maar dat is te ondervangen door veel af te wisselen en/of compleet versies te voeren.

Overigens zijn er meer merken dan Carnibest en Smuldier, oa bij http://www.versvoer.nl/producten/katten/mix-menus kun je KVV en rauw vlees bestellen.
De link leidt overigens naar de KVV, onder het kopje 'webwinkel' vind je bij 'katten' nog meer opties. :)

Het ding is wel dat carnibest volgens mij meer voor honden is. Op zich is het niet slecht maar de verhoudingen van wat je kat nodig heeft kunnen verkeerd zijn. Misschien bedoelde ie dat. Je kunt beter een KVV kiezen speciaal voor katten.
Beetje jammer dat de DA nu weggezet wordt als een geldwolf die alleen maar wil verdienen -O- Voor hetzelfde geld weet ie ook niet beter.

Ik ga straks even naar de dierenwinkel, kijken wat ze hebben. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:44

Maanlicht schreef:
Mario verstopt steeds al zijn speeltjes onder de bank. En dan moet ik ze er weer onder vandaan vissen.

Heel herkenbaar.
Doet me overigens denken aan een 'off the mark' die ik ooit tegenkwam:
Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:46

Hahahaha :')

De balletjesracebaan is hier erg in trek! Heel leuk ding is het, het balletje kan niet kwijtmaken en het maakt een gek geluid dus dat is natuurlijk ook fantastisch

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:50

Magrathea schreef:
Het ding is wel dat carnibest volgens mij meer voor honden is. Op zich is het niet slecht maar de verhoudingen van wat je kat nodig heeft kunnen verkeerd zijn. Misschien bedoelde ie dat. Je kunt beter een KVV kiezen speciaal voor katten.
Beetje jammer dat de DA nu weggezet wordt als een geldwolf die alleen maar wil verdienen -O- Voor hetzelfde geld weet ie ook niet beter.

Ik ga straks even naar de dierenwinkel, kijken wat ze hebben. :)

Daarom verwijs ik ook naar de afdeling 'katten'. :)
Overigens is het grootste verschil dat kattenKVV veel fijner is vermaald dan hondenKVV.
Wil je 100% zeker zijn dan moet je zelf gaan samenstellen, overigens zijn supplementen niet nodig zoals 1 van mijn vorige dierenartsen beweerde, zolang je maar afwisselt tussen spiervlees, orgaanvlees en bot.

De meeste dierenartsen willen toch echt verdienen door hun eigen merk te verkopen, daarnaast is het natuurlijk erg makkelijk om mensen bang te maken voor bacteriën enzo. :j
Zolang je de hygiëne in acht neemt (aanrecht schoonhouden, aparte snijplank, handen wassen), hoef je daar dus niet bang voor te zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:58

Huh, doen ze dat? := Nog nooit meegemaakt.

Nu we het toch over de DA hebben, ik moet er nog heen bellen :)*

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:09

Heb het bij verschillende dierenartsen meegemaakt, de ene begon over supplementen en dat dat heel nauw luistert en de ander over de hygiënische aspecten.

ik verwacht vandaag telefoon vd mijne, de uitslag vh kweekje van Porthos zou vandaag bekend zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:10

Spannend Lor. Ik belde om 11:59 maar helaas was de pauze al in gegaan denk ik. Ik was tien minuten de eerst wachtende en heb het er toen maar bij gelaten :')

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:15

Afbeelding

Mario is net voor het eerst in het parkje geweest. Hij was heel enthousiast!

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:55

Magrathea schreef:
TinkerTreas schreef:
Hier krijgen ze ook onbeperkt brokjes, ik voer Taste of the wild dus dat is voor volwassen katten en voor kittens.
Ik geef ook brokjes in een voertoren, maar zolang er brokjes in hun bakje zit zijn ze te lui om het uit de toren te halen.

Ik wil dat ook wel eens proberen maar het is echt 5x zo duur als de brokjes van de supermarkt... -O-
Als ze er echt minder van eten en minder van gaan poepen ( = minder kattengrit nodig en minder drollen scheppen is altijd prettig natuurlijk) wil ik het best proberen, maar doen ze dat ook echt? :+

Nou.. dat was ook altijd mijn mening.. nu voer ik orijen, wel afgemeten op de hoeveelheid die ze mogen hebben per dag ivm mogelijke vetzucht }> Per kg betaal ik 7,38€ als ik het goed heb, nu zitten mijn katten op zo'n 55gr per kat per dag. Dan heb ik er een drinkfonteintje bij omdat ik ze niet elke dag blikvoer (cosma nature) geef. Ze zien er supergezond uit, het voer is graanvrij dus geeft mij een gevoel dat ik goed ben voor m'n poesjes en ik probeer er ook nog eens gezondheidsrisico's (nierproblemen, diabetes etc. ) mee te voorkomen!
Maar zoals al eerder gezegd, kittens poepen veel.. het zijn echt mini drolletjes die goed van structuur zijn maar wel veel. En ze plassen ook nog eens erg vaak door het drinkfonteintje (werkt echt super goed!!)

En eigenlijk merk ik nu ook dat het met kattenbakkorrels geldt: Goedkoop is duurkoop..

Jullie nog een tip? Ik heb nu de micro fresh van biocat van zooplus, maar dat is het niet echt vind ik... stinkt heel erg terwijl ik hem twee keer per dag helemaal uitschep.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:04

Ik vind de 3-voudige hygiëne van de AH echt prima :j Als ze net zijn geweest ruik je het wel maar verder alleen als je aan het scheppen bent. Nauwelijks last dus. :)

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:23

Ahh lief mario hierboven!
Hoe heb je hem aan het riempje leren lopen?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:27

We hebben het tuigje gister geleend van de buren, dus 's avonds hier even op de binnenplaats uitgeprobeerd, ging best aardig. Hij snapt alleen het meeloop gedeelte nog niet echt. Maar hij loopt wel flink met dat tuigje, dus volg ik hem vooral door het parkje. Uiteindelijk liep hij wel aardig mee, maar dat kan ook komen doordat hij dezelfde kant uit wilde als ik, haha! :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:28

Ik gebruik het grit van de lidl. Klont goed!

Als je een kat aan een tuigje wil leren lopen zo vroeg mogelijk mee beginnen. Ginger heeft er geen problemen mee. Sonic vind het vreemd

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:30

Mario vind alles wat er om hem heen gebeurd veel interessanter dan het tuigje, dus daarom gaat het best goed. Ik probeer vanaf nu bijna elke dag even te oefenen.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:32

Haha oke dankje, gewoon mee beginnen dus! :)
Had me bedacht het tuigje bij thuiskomst om te doen, dat ze al verkennend aan het tuigje went.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:49

Zou persoonlijk niet gelijk het tuigje aandoen als ze voor het eerst thuis komt. Zo'n verhuizing is al inspannend genoeg voor die kleintjes.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:50

Ik gebruik van alles, liefst houtkorrel maar das ivm het gewicht. :)
M'n rug trekt gewoon grit nogal slecht bij het geheel verschonen. :=

heb wel een voorkeur voor klontvormend trouwens, dus als het ff kan bestel ik cats best ecoplus, is duur (tegen de €30,- voor een grote zak) maar fijn in gebruik: stuift niet, lichtgewicht, klontvormend, neemt de geur redelijk goed op.