Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polivy

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:05

Hij is idd ook dominanter dan zijn broer, maar die vindt het allemaal wel prima over het algemeen. Zolang het nog goed gaat hou ik ze bij elkaar. Ik vind alleen ook altijd maar zo alleen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:18

Dat is een typisch menselijke gedachte, maar daar hebben solitaire dieren vrij weinig boodschap aan natuurlijk. Die hebben geen 'vriendje' nodig :)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:27

Weet ik hoor. :) Daarom gaan ze ook echt uit elkaar als het niet gaat. Maar ze liggen vaak ook zo lief naast elkaar enzo. Dat is gewoon lief :) En als het goed gaat, waarom niet...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:30

Ik heb te weinig verstand van baardagamen om er iets over te kunnen zeggen. Bij sommige dieren is het wel gevaarlijk, bijv die ik heb, want als het ineens omslaat kunnen ze flink vechten. Overigens denk ik dat 'lief naast elkaar liggen' ook een menselijke projectie is.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:49

Wat een leuke foto's allemaal, wat fijn dat je egeltje opgeknapt is.. En spic niet zo verdrietig is. Wat jammer van Span wel ;(

Scully graaft veel, ik vermoed dat het komt omdat ze alweer vervelt. De kat van m'n broertje slaapt nu nonstop voor het terrarium, moet het 's nachts het bed gewoon uit om hem binnen te laten want hij blijft springen, schrapen en miauwen tot hij binnen mag. Scully zit dan ook kort bij en dan staren ze de hele tijd naar elkaar.

Ik wil een slang maar mag er geen. M'n moeder is bang dat ik na een slang nog niet genoeg reptielen heb :') Ik wil namelijk ook nog een varaan, gecko en pad. Dus daar zal ik maar niets over zeggen :+ Maar ik mag wel een tweede baardagaam bijvoorbeeld... Maar Scully blijft lekker alleen, die heeft kattenvriendjes genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:55

Fiffill schreef:
Overigens denk ik dat 'lief naast elkaar liggen' ook een menselijke projectie is.

Ligt natuurlijk aan de diersoort. :)
Over hamsterratten bestaat ook de algemene opvatting dat ze solitair leven, of op zijn minst alleen gehouden kunnen worden. Omdat ik toen ik ze aanschafte nergens goed onderbouwd kon vinden of dit al dan niet waar was heb ik mijn gevoel gevolgd en er twee genomen. Als ik zie hoe ze samen spelen, communiceren en altijd samen slapen heb ik toch niet het idee dat dit slechts projectie is; ze vinden het echt prettig samen.

Maar zoals gezegd weet ik van andere dieren niet voldoende (en zou ik ze ook te slecht kunnen lezen denk ik), wellicht is daar wel meer echt over bekend.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:01

Maar zoals je zelf al zegt bestaat er over hamsterratten alleen een opvatting.
Zie dat samen slapen van baardagamen, dat ziet er lief uit maar is dus eigenlijk gewoon dominantie. Sowieso zit er natuurlijk een verschil tussen reptielen en zoogdieren.

Neem bijv egels (solitaire dieren) als voorbeeld; iemand hield ze al langere tijd, over het algemeen schijnen vrouwen samen met name moeder/dochter of zusjes wel goed te gaan dus ze besloot de dochter bij de moeder in de kooi te houden. Ze sliepen ook samen, aten samen etc.
Enkele maanden later heeft de moeder op een nacht de dochter zo toegetakeld dat ze is overleden.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:12

Natuurlijk is 'lief' een menselijke projectie, maar dat is 'grappig' ook. Maar ze slapen wel vaak tegen elkaar aan, dus daar kan ik geen projectie op loslaten. Maar uiteindelijk is alles wat wij over dieren vinden menselijke projectie. Zelfs als we zeggen dat het 'natuurlijk gedrag' is in een andere setting dan de natuur. Dus zo kun je alles wel wegschrijven. Ik ben me er bewust van dat het altijd fout kan gaan, maar ze zoeken elkaar ook vaak op (ja, I know, menselijke projectie), dus een haat-verhouding zal er nog niet zijn.
En er is natuurlijk nooit garantie dat het altijd goed gaat, maar dat heb je sowieso niet bij dieren. Maar als het bij sommigen/meesten fout gaat betekent het ook niet dat het nooit goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:17

Fiffill schreef:
Zie dat samen slapen van baardagamen, dat ziet er lief uit maar is dus eigenlijk gewoon dominantie. Sowieso zit er natuurlijk een verschil tussen reptielen en zoogdieren.

Ja, daarom vroeg ik ook hoe mensen dat weten. Er worden over dieren gewoon vaak 'feiten' gepresenteerd die dat wellicht helemaal niet zijn. Hoe zie je of een reptiel gelukkig is, of eenzaam is, of juist geen gezelschap wil?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:23

Ligt aan het reptiel, maar hoe het eruit ziet, hoe goed het eet, bepaald gedrag (tics), dominant gedrag, vluchtgedrag, etc.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 01:52

RedPassion schreef:
Fiffill schreef:

Ja, daarom vroeg ik ook hoe mensen dat weten. Er worden over dieren gewoon vaak 'feiten' gepresenteerd die dat wellicht helemaal niet zijn. Hoe zie je of een reptiel gelukkig is, of eenzaam is, of juist geen gezelschap wil?

Ik zou uitgaan van het gedrag dat de betreffende diersoort in zijn natuurlijke omgeving vertoond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:55

Ja. :j Punt is alleen dat dat over sommige dieren niet (helemaal) bekend is, daarom haalde ik het aan. Geen idee of dat voor reptielen ook geldt, over sommige is natuurlijk meer bekend dan over andere. Maar bij hamsterratten kwam ik het tijdens mijn zoektocht tegen, dat er niet echt bekend is hoe ze in het wild leven (in groepen of solitair), vandaar.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:56

Dat is denk ik moeilijk te pijlen. Veel zoogdieren die als solitair worden bestempeld zijn later ook in kleine groepjes gezien. (Vooral mannetjes die samen een bachelor groepje vormen, ook vaak broers) Het lijkt me wel moeilijk te bepalen bij reptielen wat nu de juiste keuze is. Sociaal contact lijkt mij wel wat van verrijking voor dieren die hun hele leven in een glazen bak doorbrengen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:36

Iemand een idee waar ik een volwassen bidpsprinkhaan kan kopen? :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:12

Mag ik vragen waarom je een volwassen bidsprinkhaan wilt? Dan kan je er hoogstens een paar maandjes van genieten... ze leven niet erg lang.
Welke soort zoek je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:30

Ik meld me ook hier. Ik wil graag een baardagaam aanschaffen, ik heb er al heel wat over gelezen, alleen weet ik nog niet of ik er 1 of meerdere moet houden. Ze zijn van nature solitair, maar hoor van sommige dat ze dan toch ongelukkig worden. Wat denken jullie? Op nestjes zit ik trouwens niet te wachten, ik heb daar helemaal geen ervaring en tijd/ruimte voor.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:40

Als je een stukje naarboven leest hier dan zie je al een aantal meningen over baardagamen dan wel alleen of samen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:51

Maar is het dan 'Ik zou uitgaan van het gedrag dat de betreffende diersoort in zijn natuurlijke omgeving vertoond.' (dus alleen) of 'Sociaal contact lijkt mij wel wat van verrijking voor dieren die hun hele leven in een glazen bak doorbrengen.' (dus samen). Ik vind het moeilijk omdat ik als ik bijvoorbeeld op Marktplaats kan er heel erg veel worden aangeboden in een koppel, dus ik denk dat er dan wel veel samen zitten, maar of dat nou echt goed is of niet..

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:07

Ik denk dat als deze dieren uit hetzelfde nest komen en dus al sinds geboorte samenzitten je ze wel met zijn tweeën zou kunnen houden, maar dan lijkt man+man me het beste met de minste kans op gevechten.
Het is puur mijn mening trouwens dat het misschien goede verrijking is, ik weet niet veel van reptielen, misschien is het juist wel erg stressy.

Wat ik persoonlijk zou doen is het bovenstaande en een bak aanschaffen die groot genoeg is om eventueel een scheidingswand in te maken, of twee bakken als je woonsituatie dat toelaat zodat je ze kan scheiden mocht het later ineens niet gaan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:18

Sommige dieren komen in de natuur alleen samen om te paren. Dan zou je voor verrijking dus (tijdelijk) man/vrouw bij elkaar kunnen zetten, maar goed, niet iedereen wil (of kan) fokken.
Bij de meeste dieren zijn mannen onder elkaar het agressiefst. Imo kun je dan beter kiezen om je dier alleen te houden dan het risico op gevechten te nemen (ik spreek hier niet specifiek over baardagamen trouwens)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:20

Fiffill schreef:
Mag ik vragen waarom je een volwassen bidsprinkhaan wilt? Dan kan je er hoogstens een paar maandjes van genieten... ze leven niet erg lang.
Welke soort zoek je?

Misschien ook wel handig om te vermelden ja :D
Ik zoek de Europeese bidsprinkhaan, Mantis religiosa, die al wat krekels eet, kleinste maat :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:45

Europese is niet heel makkelijk aan te komen volgens mij, misschien op de beurs in Houten?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 05:16

Vriendlief gaat straks richting Hamm. Onze witlippython is verkocht aan een Duitser die hem wil om mee te kweken, is ook een heel mooi beest.
En dan neemt vl een dumerilli varaan vrouw mee naar huis voor bij onze man. Kijken of we daar eieren van kunnen krijgen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:35

Ik ga niet naar beurzen :=
Iemand nog een idee waar ik ze kan krijgen?
Of wat voor bidsprinkhaan anders aan te raden is ?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:54

Fiffill schreef:
Ik had de meest 'simpele' soort (om te houden), Hierodula membranacea. Zijn die bakken helaas wel te klein voor dus het is idd wel een goed idee om naar een maatje groter te kijken. Het zijn erg leuke diertjes, die orchidee bidsprinkhaan is ook mooi :j
Die oogjes geven ze ook echt karakter, die van mij zat ook heel vaak los op mijn bureau plant want ze doen toch weinig :P

Deze site is wel handig http://bidsprinkhanen.nl/

Ik quote mezelf even, miss heb je er wat aan :)