Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:14

Dieren hebben niet voor niks een vacht. Over andere naakte dieren weet ik niet genoeg, lijkt me ook niet goed, maar daar kan ik niet echt iets zinnigs over zeggen. In het geval van ratten dient de vacht niet alleen ter isolatie en bescherming, maar ook ter communicatie. Dat is geen mening maar simpelweg een feit.

Ik zeg nergens dat ze mismaakt zijn, ik schrijf bewust handicap omdat een handicap een beperking is, en geen vacht hebben is beperkend. Daar kunnen ze inderdaad een prima leven om hebben en ik heb zelf ook een allerliefst fuzzje hier, maar je kunt er toch niet omheen dat het verre van ideaal is om geen vacht te hebben? Ze zijn gevoeliger voor temperatuurschommelingen en door gewoon spelen met soortgenootjes zitten ze al snel onder de krasjes, laat staan als er eens een serieus gevecht is waarbij een vacht geen bescherming kan bieden. Daarnaast kunnen ze dus via hun vacht niet 'praten', dat is lastig voor hen, lastig voor andere ratten maar ook voor 'ons' omdat de vacht een boel zegt over de conditie van de rat. Het is toch heel simpel? Daar wil je toch niet bewust mee fokken? Alle goede fokkers die ik ken doen dat dus ook niet, o.a om bovenstaande redenen.

Lies_Miek

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:27

Ik heb ook twee naaktratjes hier zitten die nog een beetje fuzz hebben, echter is eentje hiervan een opvangertje die ik gewoon nog een fijn leven gunde. En natuurlijk naaktratjes missen een vacht en dit kan nadelige gevolgen hebben maar met een ietwat andere verzorging zit dit prima hoor. Ik smeer ze regelmatig lekker in met wat baby-olie en je moet gewoon heel goed opletten dat ze niks aan hun luchtwegen krijgen en dat de temperatuur op orde is. Ik heb overigens nog nooit gezien dat mijn naaktjes last hadden met samenleven met ratten met haar. De grootste terrorist in de kooi is wel Kale. En tuurlijk ze lopen weleens een flinke diepe kras op maar als je dat goed verzorgt dan levert dat geen problemen op bij ze.

Harley gaat nu helaas weer minder :( Haar tumor is weer wat groter dus ze heeft een dubbele dosis gekregen voor ik weg ging. Wil haar het treinreizen zo ver mogelijk besparen en ze krijgt nu toch om de twee dagen medicijnen. Het wordt ook steeds lastiger medicijnen geven en ik wil het komende week even aankijken hoe het zich ontwikkelt. Ben bang dat ik binnenkort dan toch naar de dierenarts moet met haar. Ze begon ook ineens heel hard te piepen toen ik haar in de kooi terugzette en begon heel veel aan mijn hand te likken (teken van pijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:46

Om het even duidelijk te maken, het gaat me om het fokken met fuzz e.d. Ik ontken ook nergens dat ze een prima leven kunnen hebben, maar ik snap het moedwillig fokken met een dier dat een beperking (dat is het gewoon, hoe je het ook wendt of keert) heeft niet. :n

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:30

heeft er iemand ervaring met een narcose die maar niet uitgewerkt raakt? Ratje is vanochtend half geopereerd aan een kleine tumor met een injectienarcose, ze is wel goed wakker en alert, maar ze kan nu nog niet staan. Ik heb om half 4 de dierenarts gebeld en die zei dat het nog de hele avond kan duren.
Ze is nu zo slap als een vaatdoek. ze ligt nu in de kooi met een warme kruik in een handdoek.
Iemand van jullie nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:06

Heb je druivensuiker in huis? Anders gewone suiker. Maak dan wat suikerwater en proberen met een spuitje wat naar binnen te krijgen. Verder inderdaad warm houden en wrijven helpt ook om alles weer een beetje op gang te krijgen. Je moet haar dan als het ware masseren.

En voor de toekomst, nooit meer een rat laten opereren met injectienarcose. Altijd alleen gasnarcose, daar komen ze veel beter weer uit.

Veel succes en beterschap voor je ratje!

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:52

Bedankt. We hebben haar net wat suikerwater gedaan(waarvan ze de helft weer uitspuugde)en we zijn haar aan het masseren. Ze word alweer wat levendiger.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:04

Let wel goed op met een gewone kruik, die koelen de rat mee af als ze kouder worden.

veel beterschap voor de rat!

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:24

Oke dan letten we erop dat de kruik niet te koud word. En ze word al steeds levendiger.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:26

RedPassion.

Kan je ratten ook bijvoorbeeld meenemen naar een rattenopvang om daar te koppelen en dan samen mee naar huis nemen?
of gaan ze dan thuis op eigen terrein van de oude gewoon weer vechten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:30

gerlienke schreef:
Bedankt. We hebben haar net wat suikerwater gedaan(waarvan ze de helft weer uitspuugde)en we zijn haar aan het masseren. Ze word alweer wat levendiger.

Fijn! Probeer het maar even wat vaker met het suikerwater, dat is vaak een goede boost. :)

carr_friesje schreef:
RedPassion.

Kan je ratten ook bijvoorbeeld meenemen naar een rattenopvang om daar te koppelen en dan samen mee naar huis nemen?
of gaan ze dan thuis op eigen terrein van de oude gewoon weer vechten?

Ja, dat kan zeker. :j De eerste kennismaking zegt vaak al wel of het kans van slagen heeft. Je moet dan thuis wel de 'standaard' volgende stappen van een introductie volgen, dus niet meteen samen in de kooi. Je begint dan met een dun (kleine bak) voor bv. een nachtje en gaat dan stapsgewijs verder richting de kooi.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:31

Yoh.

Ratten vindt ik erg leuke beestjes. De ratjes waar ik mee in aanraking ben gekomen door de jaren heen waren Dumbootjes. De Dumbootjes waren altijd erg rustig en vriendelijk. dus mijn 1e gevoel zegt dat ik een dombootje wil!

Maaaaaar?

Toch ben ik voorzichtig met eventueel aanschaf.

- Zit er verschil tussen de gewone en dumbo rat qua aard?
- Hoe intensief is de verzorging, hebben ze veel aandacht en stimulans nodig?
- Is een rat een groeps dier of solitair dier?
- Zijn ratten zindeiljk te maken in hen kooi?

- zijn er nog specifieke verzorgings maatregeen waar ik mee rekening moet houden, ook in het voedings concept?

Alles is welkom qua tips, zodat ik een overwogen besluit kan nemen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:37

Goed dat je info vraagt voor je aanschaft!
Ik zou eerlijk gezegd als ik jou was nog heel veel gaan lezen over de verzorging en het houden van ratten voordat je er aan begint als je niet eens weet dat het een groepsdier is terwijl je al veel met ratten in aanraking bent geweest.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 01:01

Nee, het verschil in gedrag zit 'm niet in de stand van de oren :n Lees je anders eens in op bijvoorbeeld www.ratten.nl!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 08:07

Okay dankje, De enkele ratjes waar ik mee in aanraking kwam werden enkeld alleen gehouden. I k ga de site idd goed doorlezen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:42

Jorinda schreef:
knip*
Wat voer je Kaus? *knip*

Ik voer mijn ratten Rat Nature en Science Selective. Ik had eerst Reggie Rat maar las dat dat geen goed voer was. Toen in ongeveer 1 week over gegaan op Selective. Aangezien ze dat niet goed aten (na een hongerstaking van 1 week met af en toe een paar brokjes) heb ik er Rat Nature door heen gemixt.
Ze eten hun extraatjes liever dan hun gewone voer maar het voer gaat wel gewoon goed op nu.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:55

ik meld me!

ik ben vandaag gaan kijken voor ratjes en heb er twee gereserveerd.
het zijn 2 zusjes van dezelfde leeftijd dus hetzelfde nest.
ze zijn nu een goede 6 weken oud en blijven daar nog een weekje zodat ik alles fatsoenlijk kan aanschaffen.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:29

LEUK! :D
je zal geen spijt hebben van je keuze denk ik zo, het zijn geweldige diertjes
en zoals het klinkt haal je ze bij een fokker,
1000x beter dan bij de dierenwinkel ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:41

ik haal nooit meer dieren in een dierenwinkel.

ze zijn idd bij een hobbyfokker vandaan gekomen,geen prefix of rattery maar wel iemand die let op gezondheid en niet fokt met ongezonde dieren.
kreeg een mooi stukje info over huisvesting en verzorging mee en heb dus vandaag ook een bod gedaan op een kamervoliere die ik ga ombouwen tot mooie grote rattenkooi waar ze veel in kunnen spelen en klimmen.

Afbeelding

het zijn dus zusjes en nog allebei naamloos.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:43

Ohhh wat een snoepjes <3
Heel veel plezier met ze! Klinkt goed, een kamervolière!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:48

ik heb jaaaaren geleden een rat gehad maar die moest wegens verhuizing helaas weg.
wist er dus wel iets vanaf maar vond het toch fijn dat deze meid (2 jaar ouder dan ik maar) mij toch de nodige info meegaf.

beestjes zien er ook super uit en mooi op gewicht,hokken netjes schoon en niet teveel dieren in 1 hokje (afgezien de jongen bij de moeder nog)

oow en ze had zulke leuke dumbo ratjes!
die waren alleen nog veel te jong

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:50

Ik hoop dat het goed zit, maar op die foto zitten ze op zaagsel en hooi(?), zo ongeveer de eerste regel bij het houden van ratten is dat ze absoluut niet op zaagsel mogen... Bij een fokker die dat niet weet (of niet interesseert) zou ik geen goed gevoel hebben. Maar ik hoop dat je gezonde dieren krijgt waar je lang plezier van mag hebben. :j

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:53

nee hebben ze ff in deze bak gezet voor de foto want ze zijn nog niet helemaal tam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:04

Weet je wel zeker dat het goed zit daar? Ze zouden op deze leeftijd heel goed tam moeten zijn als een fokker lekker met ze bezig is geweest. Ik bedoel het echt niet vervelend, maar dit lijkt me toch niet 100% een goede fokker. Op welke bodembedekking zaten de ratten?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:27

ik kon ze gewoon oppakken hoor,maar ze sprongen nogal wat in het rond dus daarom ff in deze bak gezet voor een foto.
volgens mij zag ik ze op corbo zitten.

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:12

Zien er leuk uit Inowa :)

Pf ben net pas thuis na een dramatische treinreis dus ik was al hartstikke blij dat ik besloten had om Harley dit weekend thuis te laten (heb bijna het dubbele van normaal gereisd) Kom ik terug is haar tumor enorm gegroeid :( Denk dat opereren geen optie meer is en dat ik haar moet laten gaan. Van de week maar even de dierenarts bellen voor haar voor vrijdag. Ga dat kleine vrolijke pluizenbolletje echt heel erg missen als ze er niet meer is. Heb die andere drie nog maar dat zijn niet bepaald van die kroelerds.

Wil overigens nog wel even overleggen met de DA over de optie om te opereren als het nog mogelijk is met haar tumor en wat voor kostenplaatje dit met zich mee zou brengen. Enige mensen hier ervaring met melkkliertumoren en de kans dat operatie slaagt en het risico op terugkomen van de tumor?