Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:21

Gehakseld stro is juist heel zacht voor de pootjes.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 01:03

Ik heb sinds vandaag nieuwe bodembedekking gehaald bij de Cranenbroek, houtkorrels. En daar overheen nog spul wat ik thuis had liggen. Wil nu nog gehakseld stro of hennepvezel gaan halen voor er over heen. :-) Zetten die houtkorrels nou uit als het nat wordt?

Ook nog een leuke takken brug voor €5,- gehaald en een houten hooiruifje voor €2,-. Kunnen ze lekker aan knagen en doen. Foto’s van de blije twee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding :D

Cranenbroek is echt fantastisch, ook handige spullen voor bij de paarden, en honden.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 01:16

Ik vind gehakseld stro inderdaad ook erg fijn spul.

Houtkorrels vond ik goed werken, alleen gingen die van mij het opgraven en opeten met een hoop darmklachten tot gevolg..

Ik ben ook fan van Cranenbroek! :D

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 02:20

Moet morgen ook ff nieuwe korrels halen. Mooi hok trouwens zo iets heb ik ook in gedachte om te maken maar dan met een dichte bovenkant en dan gazen deurtjes erin zodat ze kat proef zitten.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 08:45

Ik heb ook houtkorrels onder mijn zaagsel zitten. Ben daar week te vrede over. Heb het idee dat het allemaal wat langer mee gaat

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:10

Ik ook, en ik heb daarop grove snippers zaagsel. Ben tevreden!

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:03

Dan ga ik daar even op letten Melody, of die van mij dat ook niet doen. := Er moet sowieso meer van de tweede laag in, maar had ik even niet meer liggen. Waar halen jullie gehakseld stro?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:07

Ik heb vroeger ook wel houtkorrels gebruikt, maar als ze eenmaal uit elkaar zijn gevallen en droog zijn dan vond ik het erg gaan stoffen als ze eens een sprintje trokken.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:44

*\o/* Sorry dat ik zo binnenval, maar bokt zou bokt niet zijn of ik kom via een google zoekopdracht gewoon weer op het oude vertrouwde bokt terecht :') :j Dus ook als het over cavias gaat :D

Ik heb al jaren een guilty pleasure en dat zijn cavia's. Ik wilde, toen we nog buitenaf woonden, ook supergraag een cavia dorp bouwen in de tuin, maar mijn man was altijd minder enthousiast. Inmiddels weer een heel ander leven (nog wel dezelfde man) en heb ik vorige week een caviaflat opgehaald via marktplaats. Deze ben ik nu aan het opknappen en straks is het de bedoeling dat ik een familie cavia's ga hebben *\o/* Een klein dingetje: ik heb er niet bijster veel verstand van.... dus zoekende naar info vind ik een item op bokt met, zo te zien, allemaal ervaren caviamensen. Ik vroeg mij af of hier mensen zijn die me een beetje op weg kunnen helpen? zowel qua inrichting van het hok alsook de samenstelling van de groep/ koppel?

Afbeelding

Ik zag dat kleden als bodembedekking tegenwoordig ook wel wordt gebruikt. ivm rotzooi lijkt me dit wel een idee, maar gaan ze daar niet van eten?

Hoe stijl kunnen de trappen zijn?

Het idee was om een drachtig zeugje te kopen en dan de biggen erbij te houden, is dit uberhaupt een idee of stoot een moeder deze af en krijgen ze dan een hoop ruzie?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:01

Wat leuk dat je aan de cavia's gaat! *\o/*

Ik gebruik momenteel fleece als bodembedekking, en mijn cavia's proberen het niet op te eten... zolang er geen sierrand aan zit!
Eerder had ik fleecedekens waar zo'n sierrand in was gestikt, en een van mijn cavia's wist de draad los te krijgen. Ik moest hem letterlijk uit d'r bek vissen. Ik gebruik hydrofiele doeken onder mijn fleece.

Groot nadeel vind ik dat ik eerst alle vachtharen uit het fleece moet vegen voordat het fleece de was in kan (ik was de fleece in een waszak voor shabrakjes). Het schoonvegen gaat makkelijker als je rubberen huishoudhandschoenen draagt.
Dat schoonvegen vind ik echt een rotklus, en deze week ga ik toch eens kijken of ik weer hennepvezel in mijn hok wil gaan gebruiken (ik heb in mijn huidige hok nog geen hennepvezel gebruikt, vandaar het willen proberen).

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:14

Welkom! En wat leuk!

Ik vind persoonlijk fleece/vetbed etc niks waard. Zelf zweer ik bij plospan, maar dan moet ik er wel bij zeggen dat dat ook komt omdat ik er altijd +- 25 heb waarvan enkel twee binnen. Bedxcel is ook erg fijn, wel ietsje prijziger. Voor binnen is dat wel prettig, geen rondvliegend zaagsel door popcornende cavia's.

Een drachtig zeugje zou kunnen, maar dan heb je wel gelijk alle risico's erbij en weet niet of dat heel slim is wanneer je geen ervaring hebt? Bovendien moet je er rekening mee houden dat de beertjes uit het nestje dan ofwel gescheiden moeten worden ofwel één castreren en die tussen de zeugen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:21

@zimbabwe: welkom hier.
Om te beginnen leuk dat je ook 'in de cavia's' gaat :)
Het hok is leuk, maar een crime om schoon te maken; teveel hoekjes en gaatjes waar je straks maar moeilijk bij kunt.
Het trapje vind ik vrij steil, maar jonge dieren zullen er minder moeite mee hebben.

Een nestje is leuk, maar na 3-5 weken zit je al met jonge dieren die zich voort kunnen planten en met een nestje weet je nooit hoeveel beren je krijgt.
Zeugjes kunnen prima bij de moeder blijven, als ze het drinken zat is kan ze dat heel goed duidelijk maken :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:24

Ik haal gehakseld stro altijd (voor de muizen) bij een winkel hier in de buurt. Dat merk hebben ze wel op meer plaatsen, Supasoft bedding van Tiny Friends Farm.

Wat leuk dat je nu dan toch aan cavia's gaat beginnen Zimbabwe! :D Een zeugje met jongen is heel leuk, maar dan moet je wel veel geluk hebben met de geslachten. Wat Ilja zegt ben ik het ook wel mee eens, er kan toch best wat misgaan dus misschien is het beter om met een groepje volwassenen te beginnen.. Dan kun je later altijd nog een leuk zeugje uitkiezen om te laten dekken.
Kwa samenstelling zou ik gaan voor zeugjes met een castraat, dat is de makkelijkste combinatie. Fleece vind ik ook niets. Ik gebruik ook altijd plospan zaagsel, daar zit niet zoveel stof in en het maakt ook makkelijk schoon.

Welke maat is je kooi?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:15

Het hok is 3x 100x 55cm plus 3 x een nachthok van 50x 30. Schoonmaken zal vast een dingetje worden maar ik hoopte de cavias zindelijk te gaan maken☺️. Ik ga even googelen op de voorgestelde bodems... Hoop dat ik niet alleen op bokt terecht kom

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:19

Cavia's zindelijk maken is vrijwel onmogelijk, dus daar zal ik niet al te veel op hopen :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:21

Haha succes met zindelijk maken :') smeerkezen zijn het.

Hier nu zaagsel, normaal een laag hennepvezel er over maar 1 had wat last van een voetje en dit lijkt wat zachter. Heb badmatten geprobeerd, helaas vond ik dat heel snel stinken. En t wassen vond ik niet fijn, moest ik echt plannen.

Verder zou ik een leuke castraat met 2 zeugjes doen, minste kans op gedoe denk ik.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:23

Zouden die silica korrels ook kunnen denk je? Die hadden we voor de kat altijd..

Anders ga ik denk ik voor dat vlas wat ik ook altijd in de stal deed denk ik?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:33

Vlas is scherp, heeft weerhaakjes dus zou eerder hennep pakken. Die korrels ken ik niet maar ze vreten alles dus zou het niet wagen :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:58

@zimbabwe: als je oppervlakte van het hok uitkomen met de standaardmaten zou je eens kunnen kijken naar bedonderleggers (40x60 - 60x60 - 60x90).
Die gebruik ik al jaren en ben er heel tevreden over. Het maakt het schoonmaken iig een stuk eenvoudiger/sneller.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:20

Silica korrels zijn giftig dus dat zou ik niet doen. Vlas kan wel prima, al is mijn ervaring dat dat wat sneller stinkt dan zaagsel. Een iets wat zurige lucht voor zover ik het kan beschrijven

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:22

Mooi hok hierboven! Het inrichten ervan is ook altijd leuk. :D Ik ben benieuwd wat voor cavia’s je gaat nemen!

Melody, bij welke winkel haal jij je gehakseld stro? Ik woon volgens mij best dicht bij jou. :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:38

In Oirschot, dierenspeciaalzaak van Nuenen. Ik gebruik het alleen voor de muizen dus koop 1 of 2 pakken per jaar :+

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 23:15

Ah, halfuurtje van mij vandaan. Ik kan hier in Dorst (omgeving Breda) geen winkel vinden die het verkoopt. :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 08:32

_Evelien schreef:
Ah, halfuurtje van mij vandaan. Ik kan hier in Dorst (omgeving Breda) geen winkel vinden die het verkoopt. :+

Niet? Hier ligt t ook bij de welkoop (Boerenbond) daar al gekeken?

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 09:38

Ah daar kan ik ook nog kijken ja! Dank je. :-)