[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:49

Mioux schreef:
Mooie betta weer ! Vind alleen bij de man de vinnen wel sonde die krul, heeft die vinrot gehad? Wel mooie kleur !! En cambodian altijd een fan van :P

Hij heeft nog steeds finrot, toen ik hem ophaalde Had hij echt bijna geen gezonde vinnen meer, nu groeit het gelukkig weer aan :) ja die cambodian Is wel mooi, alleen veel te dik door het goede leven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:00

Kelly_ann schreef:
Die laatste is mooi Aiden!!

Ik wilde een nieuwe garnalenkudde gaan bestellen bij Corineshrimps, maar ze hebben geen red bees op vooraad... -O-

Heb ook deze site gevonden: http://www.shrimps-royal.com/c-1102864/ ... now-white/

Maar die is vrij prijzig.... iemand nog andere tips?

http://www.rendo-shrimp.de/epages/62701 ... m%20Set%22

Goedkoper, ook als je ze laat verschepen naar Nederland :)

Over de Lotus waar Casarell het over heeft, daar hoorde ik laatst over dat als je die zonder netje in de bodem zet, dat de wortels de hele bodem over kunnen nemen en hierdoor andere planten kunnen verstikken. Om de wortels zou je dan een zeer fijnmazig plastic netje kunnen doen, waarin je dan grind en een kleibol stopt en vervolgens terug zet in het zand/grind :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:23

Spruit.. weet je ook wat het verschil in wortels is, qua structuur?
Naast mijn lotus zijn de laatste tijd een hoop wortels naar boven gekomen.. maar deze zouden ook van de anubias kunnen zijn, die daar naast staat..

Afbeelding
Afbeelding

En... kan je alle wortels zonder problemen inkorten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:40

Jazeker weet ik dat :) Je kunt het vergelijken met aderen in je lichaam. Je hebt grote (slag)aders, kleine (slag)aders en haarvaten. Dit heb je ook bij planten, die hebben een paar hoofdwortels die weer vertakken en vertakken. Dit verschilt wel per plantsoort tot hoever dit door gaat. De enige manier om dit te bekijken is de plant uit de bodem halen, al acht ik de kans wel groot. Je kunt ook aan die kleine worteltjes trekken en kijken naar welke plant te toe leiden.

En dat kan prima, dit wordt juist ook aangeraden als je nieuwe planten koopt en plant. Wortels kort :) Het enige wat kan gebeuren is dat er tijdelijk een gebrek van een voedingsstof optreedt, maar dit zal tijdelijk zijn. En de plant zal even energie stoppen in het maken van wortels ipv bladeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:04

Kan ik mooi even in haken.
Ik heb nu dus nog een aquarium er bij he.
Maar wil daar eigenlijk wel planten in hebben die je niet zo vaak ziet.
Maar dan moet ik daar wel het water, de bodem naar inrichten natuudlijk.
Heb nog niet op internet rond gekeken hoor,die bak moet eerst nog schoon.
Maar hebben jullie een leuk ideetje?

Kelly ann kunnen ze geen garnalen voor je bestellen dan, of op marktplaats kijken of zelf advertentie zetten?

Casarell, gister was valentijn he, dus heb de heeeeele dag met mijn vriend door gebracht <3
Geen tijd gehad voor bokt haha

LoveUggs

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:18

Ik ben ook weer terug van weg geweest. Zat dit weekeind in Limburg op mijn oude en inmiddels ook toekomstige stage plaats voor een kennismaking met het team, erg slecht bereik.

Het spul voor de planten is HS Aqua FloraCarbo. Stond achterop speciaal voor de planten.

Kom net thuis, zit mijn grote bak ineens vol met baardalg.. :( iemand daar een goede tip voor? Op Internet lees ik vooral Co2 toevoegen maar voor mijn gevoel ben ik nog niet zo ver om daar aan te beginnen zegmaar.

Mijn kleine bak is clean, maar na dit weekeind dat ik er niet naar om heb gekeken heeft deze wel een grote opknap beurt nodig. Al het vuil ligt op de bodem, maar het water is helder dus dat is een mooi klusje voor morgen.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:39

LoveUggs schreef:
Ik ben ook weer terug van weg geweest. Zat dit weekeind in Limburg op mijn oude en inmiddels ook toekomstige stage plaats voor een kennismaking met het team, erg slecht bereik.

Het spul voor de planten is HS Aqua FloraCarbo. Stond achterop speciaal voor de planten.

Kom net thuis, zit mijn grote bak ineens vol met baardalg.. :( iemand daar een goede tip voor? Op Internet lees ik vooral Co2 toevoegen maar voor mijn gevoel ben ik nog niet zo ver om daar aan te beginnen zegmaar.

Mijn kleine bak is clean, maar na dit weekeind dat ik er niet naar om heb gekeken heeft deze wel een grote opknap beurt nodig. Al het vuil ligt op de bodem, maar het water is helder dus dat is een mooi klusje voor morgen.

Als het goed is kun je dit met een vork zo oprollen als noodles en eruit halen of is dit weer een andere alg?

En ander 3 dagen het licht uit, doe ik hier regelmatig en heb dan geen last van algen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:05

Inmiddels zijn mijn baby corydoras op kleur, 3 weekjes oud, en 1 keer raden welke soort de ouders zijn (wildvang overigens de ouders)

1 week:
Afbeelding
nu:

Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:15

Kozbi schreef:
LoveUggs schreef:

Als het goed is kun je dit met een vork zo oprollen als noodles en eruit halen of is dit weer een andere alg?

En ander 3 dagen het licht uit, doe ik hier regelmatig en heb dan geen last van algen.

Dit zit aan mijn planten vast, dus dan trek ik mijn planten mee :+ Ik denk dat jij draad alg bedoeld.

Draadalg;
afbeelding te groot

Baardalg;
Afbeelding

Draadalg 'zweeft' los in je bak, komt vooral voor in vijvers.
Baardalg groeit vast aan je planten en decoratie etc.

Dat licht uit kan ik wel proberen, maar gaat het daarmee weg, of voorkom ik dan alleen dat het verder groeit?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:30

Licht uit zie ik geen heil in met deze alg.. het groeit op langzaam groeiende planten, die nog langzamer gaan groeien als er geen licht is.

De beste manier is een kuur met vloeibare co2 (via een spuitje direct op de alg spuiten).. of een baardalg etende vis..!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:52

Ja die las ik idd ook, maar moet ik dan daarvoor de plant uit het water halen? Kan het spul geen kwaad voor mijn vissen?

En daarnaast, heb ik afstand gedaan van mijn algen eter omdat deze te groot werd en ik garnalen wilde gaan houden.. Welke vis eet deze alg nog meer? Iemand een idee?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:04

Plant gewoon laten staan en onder water de easycarbo op de alg spuiten..
Easy carbo wordt door sommigen van ons juist dagelijks gebruikt om co2 in het water te krijgen en kan geen kwaad, maar je moet wél op de maximale dagelijkse dosering letten.

Ga eens zoeken naar een chinese algeneter.. daar zijn verschillende varianten van en een aantal is gek op baardalg.. ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:05

Ga ik eens even naar kijken! Bedankt!

Edit;
Ik kom uit bij Affinis algeneter (otocinclus affinis) en Peru dwerg algeneter (parotocinclus sp. Peru)

De Affinis word 3-5 cm en de dwerg algeneter 0-3 cm, dus beide lekker klein blijvend, en dat is toch wel een dingetje dat ik op dit moment graag wil hebben. De rest word allemaal groter dan 10 cm, en dat vind ik te groot voor in mijn bak. Nu even verder zoeken wat deze vissen graag hebben en of ze dan ook die baardalg eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:37

Mioux, corydoras aeneus (black)?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:38

Nee dit is de jongen van corydoras bronze wildvang:P Kleur is iets donkerder als je in winkel tegenkomt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:51

Corydoras bronze ís corydoras aeneus :D

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:54

maar dit is geen black ;)

edit: alleen t grind is black :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:57

Vandaar dat ik het tussen haakjes zette :D Krijg ik nu ook een koekje of wasmachine, omdat ik het zo goed als goed had? :D

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:59

haha *geeft koekje aan spruit*

wasmachine gaat niet :P heb ik nodig in me nieuwe huisje hahaha

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:44

Ik heb ff meedenkers nodig... :o

Mijn waardes blijven nu hangen.. ik zal even opsommen per dag, das overzichtelijker..
10 feb. no2=2,0 en no3=50.. uiteraard gelijk 30% water ververst.
11 feb. no2=2,0 en no3=50.. wederom 30% water ververst en bacteriën toegevoegd.
12 feb. no2=0,5 en no3=25.. al wat verbeterd, dus wederom 30% water ververst.. 2x zelfs.
13 feb. no2=0,5 en no3=15.. bacteriën toegevoegd.
14 feb. no2=0,5 en no3=20.. weer 30% water ververst.
15 feb. no2=0,5 en no3=20.. dus weer 30% water ververst en bacteriën toegevoegd.
16 feb. no2=0,5 en no3=25.. je begrijp het al.. straks weer water verversen en bacteriën toevoegen.

Het lijkt er dus op dat mijn goeie bacteriën het zwaar hebben.. en niet alle nitriet om kunnen zetten naar nitraat.
Maar heb geen dooie vissen (zelfs geen zieke) of rottende planten, alles ziet er eigenlijk keurig uit.

Is het erg als je de goeie bacteriën over doseerd?
Dus vanmiddag de maximale dosis en evt vanavond weer?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:13

Nou de 2 meter bak gaat verhuizen *\o/* *\o/*

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:14

Teveel doseren kan het wederom in de war schoppen, wat gebruik je voor pomp en vulling ?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:41

De Eheim Professional 2.. met daarin 1 bakje met keramische pijpjes en een grove filtermat, en een bakje met substraat pro en 1 fijne filtermat; en bovenaan nog een fijne filtermat.

De grove filtermat spoel ik altijd uit en gaat terug.. de onderste fijne filtermat gooi ik weg, en de bovenste gaat naar de plek van de onderste.
Op de plek van de bovenste komt weer een nieuwe.. zo rouleer ik dat.
Het spoelen van het materiaal en filtermatten doe ik altijd met lauw water, en zet ze zo snel mogelijk terug in de filterpot om de boel weer zo snel mogelijk draaiend te hebben.

Nu weer 30% water ververst en bacteriën toegevoegd.. op naar morgen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:25

Mag ik vragen waarom je die bacteriën er in doet?
Is dat ergens voor nodig , niet dat je bak gewoon met wat rust zelf wel weer stabiel word?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:44

Normaliter zitten deze bacteriën in je filter en je bodem.. en die zetten het giftige nitriet om in nitraat.
Bij mij waren beide waardes duidelijk veel te hoog, en dus ververs ik vaak water om de waardes te 'verdunnen'..
De nog aanwezige nitriet moet dus omgezet gaan worden (naar nitraat) en dus voeg ik bacteriën toe die hiervoor verantwoordelijk zijn.

De bak met rust laten is geen optie.. want die zal alleen maar giftiger worden als je niet ingrijpt.
Pas als de waardes ideaal zijn, is het het moment om de boel met rust te laten.. ;)