Ohneeeee..... krijg ik net bericht van de man waar ik de drie serama kuikens vandaan heb, dat er eitjes zijn uitgekomen in de broedmachine en of ik het leuk vindt deze kruimeltjes verder op te laten groeien.
Dus Krielkipjes leggen ook eitjes, zijn die dan veel kleiner? Want ik wil eigenlijk wel eitjeskippen zodat ik eens een omelet kan bakken
Wat voor ondergrond hebben jullie in de ren? En als je ze op de dag een poosje los wilt laten in je tuin, heb je dan veel troep en schade?
Amaris
Geplaatst: 05-06-15 12:53
Ja, mooi zijn ze he. Heb al teruggemaild dat ik ze graag groot wil brengen.
Met het risico dat ik over een aantal weken met een hoop hanen zit te kijken, maar daar heb ik gelukkig een slacht-adresje voor als ik ze op MP niet kwijt raak.
---- Krieltjes leggen wel degelijk. En goed! Ligt ook wel een beetje aan het ras natuurlijk. Ik had er elke dag twee, van twee kipjes.
Met eitjes moet je je voorstellen dat als je normaal een gebakken ei maakt met twee grote eieren, dat je er nu ongeveer drie krieleieren voor nodig hebt. En heel eerlijk: toen mijn krieltjes even legden was er niet eens meer zoveel verschil in gewicht tussen AH eitjes en kriel eitjes.
Wij laten onze twee kippen iederer dag even los in de tuin en die heeft er wel onder te lijden hoor. En ze poepen ook ontzettend veel. Heb ook twee kindjes die in de tuin willen spelen dus dat is wel lastig.
Kleine kuikens worden groot. .. net ze in het hok bij de rest gezet met zoals een oud manneke waar ik ooit kippen bij weg haalde zei. ... dan spuit je ze in met die troep die vrouwen altijd gebruiken. .... parfum dus. .. Morgen vroeg de ren maar open zetten voordat ze elkaar af maken. ... Ben benieuwd hoe het gaat morgen
truus1970
Geplaatst: 05-06-15 23:44
We hebben nu al 3 broedse mutsen liggen, nu ben ik zoekende naar broedeitjes uit een broedmachine die over een paar dagen uit komen. Hele jonge eendagskuikens kan ook. De kippen die we nu hebben zijn ook van die ondergeschoven kuikens. Ging super. Ik wil ze eigenlijk niet nog 3 weken laten broeden. Ze liggen al zo lang.
Weet iemand in de buurt van stadskanaal iemand met grote kippen/eieren? Kriel lukt niet, die rennen onze ren uit.
Haha, parfum op je kip, zal je kippenhok lekker ruiken. Ik ben benieuwd of het werkt
Ja hoor werkt prima. Dan ruiken ze allemaal hetzelfde. Ik dacht zal speciaal vroeg opstaan Nou dat had niet gehoeven het scharrelt mooi allemaal door elkaar heen Ik heb gelukkig en hele lieve haan. Heb nu dan totaal 14 lopen waarvan 12 zijdehoenders en 2 Reds dat zijn echt de bitches die zijdehoenders niet die zijn heel lief.
Volgens mij werken kippen helemaal niet met geur, dus naar mijn bescheiden mening is het onzin.
Ik heb nieuwe volwassen kippen altijd een tijdje met een hekje ertussen erbij gelaten, en dat ging na een paar dagen prima. Ze worden wel wat meer weggepikt van lekker eten, maar dat is na een tijdje ook over.
Als het al lukt door ze 's nachts bij elkaar te zetten dan heeft dat niets met parfum te maken.
Morgen ga ik De Kruimels ophalen, vandaag even de kuikenbak (weer) in orde maken. En ik mag de haantjes mee terug naar hem nemen. Hoezee. Al heb ik geen idee hoe ik ze moet vangen. Die serama's kunnen HOOG vliegen! Kleine Lotje, het hennetje trof ik gisteren aan OP het kozijn boven schuurdeur. Dat is best hoog.
Ik beschik nu over een tiental witte hoentjes die redelijk goed samengaan. Voorheen zijn er wel eens hoentjes gekomen en gegaan, altijd wit. Nu biedt een kennis me aan dat ik één of enkele van zijn zwarte hoentjes mag hebben indien ik interesse heb. Opzich lijkt me dit wel leuk, ik heb er de ruimte voor en het extra voer kan er ook wel vanaf. Waar ik echter aan twijfel, is hoe de relatie zal verlopen tussen spierwitte en pikzwarte hoentjes. Over andere diersoorten hoor ik wel eens dat het dier met een afwijkende kleur sneller "afgestoten" wordt.
Hierboven gaf Amaris al aan dat kippen vermoedelijk helemaal niet op geur afgaan, betekent dit dat ze juist meer gefocust zijn op visuele verschillen om elkaar te identficeren?
Ik ben benieuwd naar jullie advies over het toevoegen van de zwarte hoentjes aan mijn witte hoentjes. Indien jullie het me afraden, ga ik er sowieso niet aan beginnen. Indien jullie aangeven dat het wél zou kunnen, waar moet ik dan rekening mee houden de eerste dag(en)? Hoeveel zal ik er van die man afnemen? Ter info: ik heb 160 vierkante meter aan goed omheinde kippenweide tot mijn beschikking.
Geen tip over de kleur, want daar geven kippen niks om. Maar het is wel algemeen bekend dat je geen "losse" kip (één stuk) bij een bestaande groep moet zetten. Altijd twee of meer. Dit omdat de kippen sowieso de nieuweling gaan pesten en pikken en met twee of meer erbij wordt het percentage dat zich erop stort veel lager.
Bedankt voor de tip! Ik denk dat ik het precieze aantal dan af laat hangen van de huidige eigenaar en dat ik hem ook laat beslissen welk bestaand groepje of duo hij mij mee geeft.
Kan ik iets doen om het pikken-op-de-nieuwelingen tot het minimum te beperken?
Zo manlief heeft het hok wee behandeld tegen die rottige bloedluis. Dit keer met stofzuiger, verfbrander, en anti luis spray. Hopen zijn we er nu poos van af. Zag op vorige pagina nog leuke zalmkleurige wyandottes voorbij komen. Die hebben wij ook.
leven in harmonie met elkaar. Haan is erg goed voor zijn kippen. Zoekt eten voor ze. Beschermd ze en voorkomt ruzie. Een echt haantje. Wij hebben dagelijks eitjes,2a 3 van 3 kipjes. Van ongeveer 42 gram. Heerlijke eitjes van onze scharrelende kipjes.
Mando
Geplaatst: 07-06-15 16:30
Ik heb allemaal verschillende kleuren hier. . Geen probleem.
Vandaag mochten ze uit de ren dat is nog best wel spannend haha
Het is druk voor de ingang haha
Alles scharrelt nu heerlijk rond.
maria1991
Geplaatst: 07-06-15 18:40
Aah wat heerlijk al die zijdehoendertjes hierboven Ben ook weg van mijn silkie , zo tam. Als ie rondscharrelt kan ik m zo aaien en niet te vergeten ze is beste vriendjes met mn mond. Vanmiddag aten ze samen van een ijsje, jammer dat ik dat nie op de foto heb.
En ik heb twee nieuwe, de jongste wordt zo gepikt dat ik m gister toen ik m op schoot nam, ze meteen in slaap viel. Bleef echt op schoot liggen en at plantjes uit mn hand .Zal het filmpje ook nog es uploaden hier.
Gelukkig beschermt de hond haar goed
Amaris
Geplaatst: 08-06-15 08:47
Wat een leuke foto's hierboven!
Ik heb gisteren twee haantjes terug gebracht en drie kuikens meegebracht. Toen ze er net waren dreven ze me bijna tot wanhoop met hun gepiep. Hard! En het ging maar door. Eerst het warmteplaatje lager gezet, geen effect. Toen de ingeving: zo'n rubberen warmwaterzak kruikding onder het warmteplaatje gelegd, en toen was het eindelijk stil.
Ze zijn heel anders dan de orpingtonkuikens. Laten zich heel makkelijk pakken, zijn totaal niet schrikkerig, en blijven heel rustig op mijn hand zitten.
Ik baal, één hen van mij was verdwenen en mijn vermoeden was dat ze zich ergens een netstje had gebouwd. Had haar dit weekend gevonden en ze lag echt op een lastige plek (voor ons) Dus ik had het nest in de kattenbench verplaatst. Dit isn bij andere hennen altijd goed gegaan. Maar zij is zo'n stresskip dat ze gelijk broedaf was... Ik laat haar nog even appart. Ik wil haar namelijk gaan kortwieken zodat ze niet meer uit de kippenweide kan. Misschien gaat ze dan straks weer broeden....
Ik heb ook een ongeplande broedse kip 4 dagen weggeweest en mijn vriend had geen eieren geraapt Ik weet niet hoeveel eronder zit, ze is superfel en komt niet eens voor wat lekkers of water het nest af
Dit weekend moeten mijn haantjes een kopje kleiner, ze kraaien al Zie er niet naar uit
Amaris
Geplaatst: 09-06-15 09:08
Oh... dat is ook triestig... ik heb mijn twee haantjes teruggegeven aan degene waar ik ze vandaan had, en daar hebben ze ook niet bepaald nog lang te leven.
Kleine Lotje het serama hennetje trekt zich steeds meer terug van de orpingtons. Vind ik wel sneu. Ze is veel alleen. De orpingtons slapen 's nachts op de grond, Lotje heb ik eergisteren van heel hoog geplukt. Ze zat OP het kozijn van de schuurdeur, ze kan zo hoog vliegen! Kan er maar net bij. Heb haar toen bij de orpi's gezet en daar heeft ze toen geslapen.
Gisteravond was ik haar kwijt, zat ze weer zo hoog. Heb haar weer op de grond gezet, maar later op de camera zag ik dat ze weer hoog was gaan zitten. Heb haar maar gelaten, maar dan zit ze daar de hele nacht helemaal alleen. Vind ik zo sneu.