Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:11

Is je kamer wel vochtig genoeg Kaus? Ik krijg zelf ook altijd last van mijn longen/ogen als de lucht erg droog is en zie het bij m'n ratten ook. Vooral als je verwarming veel brand kan het goed zijn dat de lucht in de kamer waar ze staan te droog is.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:55

Wat Vanillia zegt, misschien is je huis in de winter toch anders qua vochtigheid (de kagel staat tenslotte aan, misschien wat drogere lucht).

tevens kan het natuurlijk zijn dat ze minder voor zichzelf zorgt nu (misschien in de winter er minder uit en toch wat stress in de kooi tussen elkaar, het kan om vnales zijn)

in iedergeval denk ik met alleen rood vocht dat het geen echte ontsteking is, dus dat het niet enorm kwaad kan :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:35

Ik heb geen idee of het vochtig genoeg is. De verwarming staat wel veel aan (zolder, slecht geïsoleerd).
Hoe zou ik de vochtigheid beter kunnen maken voor de ratten?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:39

Hoi! Slapen jullie ratten ook altijd met hun kop onder zich? Allemaal hoofdloze ratjes hier, zo schattig

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:51

Kaus; ik leg vaak een vochtige handdoek op de verwarming, dat scheelt al een hoop. Is voor jezelf ook prettiger als de luchtvochtigheid goed is. Geloof dat 60% luchtvochtigheid ideaal is voor een mens. Een hygrometer is niet zo duur trouwens: http://www.kijkshop.nl/product/105424/c ... er-thg300/ .

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:56

Die handdoek zal ik proberen, bedankt voor de tip!

Doen die van mij ook LauraMc!
Schrok er de eerste keer heel erg van, ik dacht dat ze dood was... :oo

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:31

zo bedoel je? :+

Afbeelding

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:48

Sterkte met afscheid nemen Tigress!

Wat voer je Kaus? Ik merk met mijn dames, dat ze van het voer van dierenwinkels (fabriekvoer) minstens de helft laten liggen. Sinds ik het voer van Ratrations.nl voer (11a of 11b van de complete voeding) eten ze hun voer netjes tot op het laatste zaadje op en ze zijn veel actiever. Enige kleine nadeel is, dat je er Calcivet bij moet geven, maar dat zit best snel in je systeem haha. Misschien het proberen waard? In verhouding is het geen duur voer en je kan eerst een klein beetje bestellen om te proberen. :) Ik zou ook niet teveel honden/kattenbrokken (vooral kattenbrokken zit veel zout in en dat is slecht voor de nieren) en yoghurtdrops voeren, verse groenten zoals witlof, komkommer en courgette zijn echt een stuk gezonder.

Ik heb hier ook zo'n hoofdslaper, super schattig!
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7479_n.jpg

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:54

haha, die van mij aten 11b, maar werden opeens heel kieskeurig en lieten de helft opeens liggen..
toen moest ik toch over als basisvoer dat 1brok is(hier krijgen ze tenminste alle benodigde bouwsteentjes mee binnen).
Natuurlijk krijgen ze vanalles en nog wat nog als aanvulling.
die van mijn mogen soms kattenvoer, maar de royal canin, die is juist voor de gezondheid voor dieren etc en juist minder zout (want ook voor kat is dat zeker niet gezond!)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:56

Ik voer het inmiddels al ruim een half jaar en het gaat nog steeds prima, haha :P

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:56

Jaloers! want ik was ook super tevreden ermee, tot dat een paar dametjes selectief begonnen te worden..
hoop voor jou dat die van jou dat blijven eten :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:57

Ja ik hoop het ook! :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:00

dat 11a en 11b voer, wat is dat voor voeding??
Heb ze nu op de crispy pellets omnivore zitten van versele laga, is een complete brok.
Maar daarnaast natuurlijk ook appel, wortel, en af en toe wat minder gezonds haha. (als ik 's ochtends m'n brood sta te smeren met kipsalade krijgt ze altijd een stukje kip haha)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:03

http://www.ratrations.nl > Rattenvoer > Complete voeding > Nr 11b Compleet Alle volwassen ratten

Citaat:
Een complete voeding voor alle ratten, gemaakt naar het recept van Mary Giles (Zephyr Rats). Gebruik wordt gemaakt van Basis 3 met soja en niervriendelijke zaden- en granen.

Mocht u deze mix aan rittens willen voeren, dan dienen extra eiwitten te worden toegevoegd. Bijvoorbeeld gammarusgarnalen of gemengde insecten en waterdieren.

11a en b zijn grotendeels hetzelfde, met enige verschillen in fruit en kruiden. Dit voor de afwisseling.

Ingrediënten:

Hele gerst, gerstevlokken, maïsvlokken, erwtenvlokken, paddy, boekweit, witte sorghum, gemengde gierst, gemengde zaden (venkel, melkdistel, pompoenzaad, hennepzaad, lijnzaad, witte quinoa), gemengde gepofte granen (gierst, rijst, boekweit), gedroogde gemengde groenten, paardenbloembladeren, rode paprikavlokken, rode biet, zeewierpoeder en/of stukjes zeewier, wortelvlokken, gepofte spelt, gepofte rijst, knoflook, cornflakes, tarwekussentjes, kokos, krenten, gemengde bessen (vlierbessen, meidoornbessen, jeneverbessen, Mountain Ash bessen, rozenbottel), johannesbrood, citroenmelisse, braamblad, papayastukjes, tomaatvlokken, sojavlokken, basilicum, rozijnen.

Hier krijgen ze overigens ook best eens wat ongezonds (de yoghurtdrops of appel) of katten(nat)voer, maar over het algemeen krijgen ze voornamelijk veel verse groenten en rijst of pasta (gekookt en ongekookt). :P Maar van de ongezonde dingen krijgen ze geen heel bakje vol. Van de yoghurtdrops krijgen ze er 1 per dag en dan niet iedere dag en van een appel krijgen ze bijvoorbeeld ieder een stukje zo groot als 2 vingertopjes. En van de hondenbrokken krijgen ze ook geen bakje vol, maar gewoon ieder 1 brokje :P
Laatst bijgewerkt door Jorinda op 05-12-13 19:05, in het totaal 2 keer bewerkt

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:03

op ratrations.nl kun je 11a of 11b bestellen haha :P

wat hebben jullie eigenlijk in de wctjes? nu we dan toch allemaal zo'n vragen stellen :)

ben overigens ook opzoek naar wat toevoeging in mijn kooitjes,
iemand nog echt goede rattery's? :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:06

wow! bijna 35,- voor 10kg... Ik heb nu 20kg voor 29,95.
Die van versele laga is toch ook gewoon een goede brok?

wc'tjes heb ik hier niet, schep elke dag/2 dagen de drollen eruit.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:06

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:14

ja die van mij hebben eigenlijk door het hele hok fleece als vloer en hebben dus 2 wctjes boven en onder ( eerst alleen onder maar ik heb een luie donder die haar plasjes niet wil ophouden tot onder als ze boven in haar hangmat ligt te slapen en dus dan maar ook boven)
Dat doen ze overigens wel super hoor, maar ze hebben daar nu gewoon kattengrit in. maar of dat optimale wc vulling is?
Jorinda, inderdaad super ratten.nl alleen geen enkele rattery komt in de buurt van mijn huisje (Sittard) en nu heb ik zelf wel vaker nestjes etc. maar ik wil gewoon wat vers bloed om het zo maar te zeggen :)

overigens ben ik bereid wat verder te reizen hoor, maar dan wil ik ook vinden wat ik zoek..
of marters of harley's of fuzzy ( en een red devil mag ook nog wel een keertje, al vind mijn vriend die niks..) .. maar kom nergens een rattery tegen daar in?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:32

Ik heb van die geperste houtkorrels van Woody Cat. Stofvrij, blijft goed in het toiletje liggen en als ze plassen valt het uit elkaar dus kun je goed zien wanneer het verschoond moet worden :) En het is maar 3 euro voor 5 kilo en daar doe je makkelijk een maand mee.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:13

Hahaha KingYasFenn! Precies dat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:41

KingYasFenn schreef:
joverigens ben ik bereid wat verder te reizen hoor, maar dan wil ik ook vinden wat ik zoek..
of marters of harley's of fuzzy ( en een red devil mag ook nog wel een keertje, al vind mijn vriend die niks..) .. maar kom nergens een rattery tegen daar in?

Omdat de goede (!!) ratteries ook niet fokken met die ratten. ;) Bij slechte fokkers zul je ze wel vinden, maar of je dat moet willen en er dan ook nog zelf mee moet fokken? Fuzz is gewoon een handicap, dat moet je toch niet willen?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:51

Waarom vind jij fuzz een handicap RedPassion?
Ken een aantal fokkers die fuzz muizen fokken, beestjes doen het prima.
Zitten niet buiten, hebben soortgenoten waar ze bij liggen en nestmateriaal waarin het lekker warm is.
Dus ik zie het probleem niet, je hoort toch ook niemand over sphynx katten?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:53

ik wil er ook helemaal niet mee fokken hoor!
en oke, ik was niet bewust van dat Harley's en marters zo'n mismaakte diertjes zijn?
(misschien ben ik daar te onbekend in, heb ze nooit gehad. En ook nooit echt overgelezen)

Ik kende de fuzzy ook amper...
Ben ooit in het bezit gekomen van zo'n diertje via iemand en die leeft al 3,5 jaar (en gezond, geen tumortje of wat) dus dacht dat dit hele gezonde diertjes waren..
oke, ze zijn voorgekomen uit een foutje en je moet zeker niet fuzzy x fuzzy gaan proberen of fratsen als double rex, omdat je dan niet goed bezig bent. maar om ze nou een handicap te noemen?
Ze kunnen prima uit super gezonde ratjes komen hoor, en er hoeft niet persee wat met ze mis te zijn...

je hebt ook naakt hondjes en katten etc, allemaal mislukt?
het wordt een soort ras, net zoals dat langharige, is dat ook mismaakt?
nee, ze worden lange neit altijd 100% zuiver gefokt. Maar niet elke fuzzy wijst op inteelt of wat dan ook of genetisch niet in orde.
Mijn fuzzy is ook gewoon x een normaal ratje.
ik steun zeker geen slechte fokkers en al helemaal niet inteelt of wat dan ook. maar dat allemaal gebeurd ook met de 'normale rat'. Je moet de juiste en gezonde diertjes eruit zoeken denk ik dan..

Ik was overigens ook helemaal niet van plan om ermee te gaan fokken...

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:06

ik wil overigens niet zeggen dat ik 100% gelijk heb en dat alles maar goedgekeurd moet worden maar ik denk dat in ieder geval elke diersoort dan foutjes heeft :)

en natuurlijk, iedereen zijn eigen mening en denken! :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:06

Volgens mij zegt RedPassion ook nergens dat er bijvoorbeeld bij fuzz op inteelt wijst, of wel dan? :Y)
Laten we het hier gezellig houden en mensen geen woorden in de mond leggen.