@nicky jeetje dan ben je wel even onderweg voor je een pup hebt...
Ik snap wel dat je bij meerdere fokkers op een lijst staat overigens, als ze dan ook de lijnen én karakters fokken die je zoekt. Nestgrootte laat zich niet helemaal voorspellen natuurlijk en net wat je zegt: soms pakt een dekking niet, wordt een teef ineens toch niet loops volgens planning of whatever.... Ben je ineens wel heeeeeeel lang aan het wachten. Als je dan ook nog eens op één paard gewed hebt, kun je zomaar echt jaren wachten. Zonde.
En natuurlijk snap ik ook dat fokkers andersom zeggen 'als je een hond wil, kost dat soms gewoon lange wachttijd'. Maar járen vind ik nog wel echt iets anders dan 'een jaar'.
Nou ben ik natuurlijk niet zo ras-vast als sommigen hier, en al helemaal niet specifiek lijn-vast of met de wens om zelf te fokken en daarvoor specifieke bloedlijnen willen. Dat maakt denk ik ook dat je er iets anders in staat. Als je wil fokken of op hoog niveau in de sport mee wil, heb je andere (hardere) eisen denk ik zo... Mijn spaniel was destijds al geboren, de fokker had gehoopt op veel teven, want daar had hij mensen voor. Helaas voor de fokker rolden er 2 teven en 6 reuen uit... Tjah, geluk voor ons, want wij zochten een reu.
Bij de doodle ging het uiteindelijk ook sneller dan verwacht en daar waren wij de enigen die een reu wilden (nest van 8, 2 reutjes, 6 teefjes, dus wederom een gelukje).
En Toby bestond natuurlijk al én was in NL in de opvang, daar hoefde ik helemaal niet op te wachten, maar dat is een heel andere situatie

Maar zelfs mensen die ik ken met wat 'meer bijzondere' rassen, hebben eigenlijk altijd wel binnen 12-16 maanden een hondje mogen verwelkomen - weliswaar dus niet met fok-ambities, maar puur een gezonde, gezellige huishond en evt wat sporten voor de lol. 2,5 jaar is wel heftig vind ik hoor!