Wel beter om toch even door te gaan, hè.. ik vind het ook al een beetje spannend maar omdat deze da als konijnkundig bekend staat, volgde ik haar advies toch maar op. Maar nu twijfel ik, misschien moet ik toch maar wat halen om de kuur te verlengen..
Kooien kan ik niet mee helpen Ik ga mijn kallax kast ombouwen voor de nijnen.
Coconut
Geplaatst: 04-01-19 16:47
Oh dat is ook leuk
Nou, van vreugde naar verdriet... Dit weekend komt het nieuwe konijn en nu ligt mijn oude mannetjes cavia op sterven . Beestje is al stokoud en heeft een prachtig leven gehad hier.
Iemand hier ervaring met zere hakken/sore hocks? Het viel me vandaag op dat een van de twee haar voeten probeerde te ontlasten. Ik zag dat ze eigenlijk op al haar pootjes wel van die geïrriteerde plekken op de huid had zitten (gelukkig niet super erg maar dat wil ik ook voorkomen), maar eigenlijk ook bijna geen haar meer op de onderkant. Ik had er wat calendula op gesmeerd maar dat haalt mevrouw er direct af als ik haar weer terug zet. Ik heb wel wat gekeken op Google en zag dat een zachte bodembedekking belangrijk is en het schoon houden. Ze zitten op zaagsel met wat hooi en stro (wat ze door het hele hok trekken). Is dat zacht of zijn er betere opties? Verder is ze niet te zwaar, maar het is wel echt een hittepetit die graag het hele hok rond springt.. De andere die erbij zit heeft wel wat overgewicht en is heel rustig, maar die heeft wel hele voetjes met een laag vacht.
speirs beter wel even doorgaan, kan ook verder geen kwaad Oh coconut sterkte .. en rennetje was meer van al zet je maar 3 panelen neer zodat je daar een 'kooi' van maakt
Es_ther
Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-19 18:33
Nah, sterkte .
Wat een mooie foto’s mossel !
Coconut
Geplaatst: 04-01-19 18:44
Hahaha ja snap wat je bedoelt. Dat kan misschien nog wel ja
Ik heb een gecastreerde ram met zere hakjes. Vorig jaar in februari ook een antibiotica kuur gehad, want het was heel licht ontstoken. Hij had net afscheid genomen van zijn vrouwtje en heeft echt in de lappenmand gezeten. Als ze het eenmaal gehad hebben dan zijn ze er heel gevoelig voor. Hier vooral als het regent, dan zijn de pootjes weer iets open ondanks dat hij droog kan zitten.
Behandelen juist niet met zalf e.d.! Bacteriën krijgen zo vrij spel en het wordt dan steeds erger. Ook geen honingzalf smeren. Mijn konijnkundige dierenarts raadt dit echt af.
Tevens goed kijken naar de voeding. Brokjes maximaal 20 gram per kilo lichaamsgewicht konijn. Samengestelde brok en geen gemengd voer geven. Ondergrond aanpassen naar iets wat dempt zoals fleece dekens, zand, rubber matten o.i.d.
Wel slim om hem toch even te laten checken bij de dierenarts. Vaak krijgen ze een antibioticakuur voor 5 dagen, dan moet je terug komen voor de booster prik. Heeft Guus erg goed gedaan en nu veel minder last van open plekjes. Hij kon echt amper meer lopen en zat maar in een hoekje.
Hoe sneller je er bij bent, des te meer kans op genezing! Wil je meer weten vraag gerust
Dank je wel voor je antwoord. Geen zalf dus. Mij leek dat ook juist een plakzooi worden maar las het wel veel op internet over calendula of honingzalf erop smeren. Ik heb wel verzorgende spray op basis van plantenextracten. Zou dat beter zijn? Dat is eigenlijk van het paard omdat die zichzelf een paar dagen geleden ook al heeft beschadigd waardoor de dierenarts moest komen. Qua voeding krijgen ze dus voornamelijk hooi en iedere dag iets van 80 gram Science Selective voor met zn tweeën. Dat zou ik wel kunnen minderen. Ook krijgen ze met de pot mee groente en fruit dus dat varieert een beetje. Fleecedeken vreet ze op, haha. Rubber matten of zand is lastig in het hok denk ik. Daar moet ik even over brainstormen.
Het is niet open gelukkig, anders waren we gelijk nog naar de dierenarts gegaan. Heeft antibiotica dan wel zin?
Ik zal morgen even proberen een foto te maken van haar pootjes.
Ben benieuwd naar de foto's. Als het niet open is zal ik even niks doen en het hok goed schoon houden.
Coconut
Geplaatst: 04-01-19 22:20
Heb net mijn cavia laten inslapen bij de dierenarts. Beestje wilde zo graag eten maar kon het niet. Bij de dierenarts was hij na het inbrengen van de narcose spuit al gelijk weg .
Beest heeft een machtig leven gehad hier gelukkig!
Sterkte! Nog een leuke foto van Dips kunnen maken Eergister had ik de deur van het nachthok openstaan, ze sprong er gewoon uit, is 1 meter hoog Het gaat gelukkig heel goed met Knabbel samen, ze zitten soms samen op de buiten wc ( hier heb ik iets omheen gemaakt zodat ze in de frisse lucht kunnen poepen/ plassen, is toch 30-35 cm hoog), daar had Knabbel nog nooit opgezeten, heeft hij van Dips geleerd dat je daar ook lekker kan zitten Ook als ik s morgens of s avonds thuiskom, dan komen ze met z'n 2en aanvliegen voor een snoepje