Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:02

Heb twee broedmachines.
Één die per uur draait en één die ik met de hand draai (doe ik drie keer per dag, dus om de 8 uur).
Uitkomst is hetzelfde.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:15

Eeeeeiiiiinnnddelijk!!! Morgen ga ik drie serama hennetjes ophalen, van een week of vier.

Eindelijk een adres gevonden waar ik geen 3 uur voor in de auto hoef te zitten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:25

Wat geven jullie tegen wormen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:31

Ik heb flubenol in huis, maar ik ontworm eigenlijk niet preventief. Flubenol kun je online het beste vinden in aquariawinkels of zoeken op mp bij de afdeling vissen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:35

De drie nieuwelingen!

Ik hoef die man pas te betalen als we helemaal zeker weten dat het hennetjes zijn, is dat niet bijzonder? Heb zijn rekeningnummer gekregen en hij gaat er gewoon van uit dat ik dat regel (wat ik uiteraard ook doe)

Zijn hele huis stond vol vogels! Had een ENORME voilere midden in de kamer, overal kooien, twee broedmachines. Er vlogen drie zanglijsters los door de kamer en hij deed open met een serama haantjes kuiken op zijn hand. Dat kuiken liep los door het huis en volgde hem ooooooveral als een hondje. De bijkeuken stond vol met kanariekooien en in de tuin zaten de kippies.

Al bij al.... een zonderling huishouden, maar wel hartstikke leuk om iemand zo met zijn hobby bezig te zien!

De drie orpingtonnetjes lijken wel reuze kuikens naast de seramatjes!

Het is wel wennen voor de kuikens want ze zijn natuurbroed en dus zojuist bij de hen weggehaald.

Afbeelding

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:45

Ik baal, van de 13 eieren is er maar 1 bevrucht.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:47

kohtje schreef:
Ik baal, van de 13 eieren is er maar 1 bevrucht.

oh shoot kohtje... dat is nog sneu ook als dat kuiken alleen uitkomt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:39

Dat is jammer Kohtje!
Wat een leuke kuikens, lekker groeien en daarna eitjes leggen!~
Mijn kippen doen het nog steeds prima, maar geen broedse dames helaas.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:06

:(, dit weekend weer 4 kuikens uitgekomen en vanmiddag gaat mijn dochter kijken ligt er 1 dood in het hok. Waarschijnlijk een lompe actie van moeder kip.
Nu hebben we dus 4 kuikens van dik 2 weken oud onder de Brahma en 3 kuikens van 2 dagen oud bij de Marans kip.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:43

Ik kom me ook even melden hier...

Ik wilde al een tijdje kippen vooral voor de gezelligheid in de tuin :j en de eitjes zijn natuurlijk mooi meegenomen. En na wat rondkijken op marktplaats had ik een adresje in de buurt gevonden, ze waren ge-ent tegen mareks ziekte (weet niet hoe je het precies schrijft?) en behandeld tegen van alles en nog wat en met 98% geslacht garantie (mocht er toch nog een foutje tussen zitten mocht ik altijd terug komen of als ik vragen had mocht ik altijd bellen)!

Nou wilde ik heel graag de kleur zalm en gelukkig had hij er nog een stuk of 6 en daarvan er dus 4 van gekozen en ik ben nu sinds 2 weken in het bezit van 4 wyandotte kriel dames van nu ong 16/17/18 weken oud, en vandaag lopen ze eindelijk los in de tuin! *\%/*

Ze zijn opgegroeid in een paardenstal met een stuk of 25 zussen dus veel van de buitenwereld hebben ze niet mee gekregen en dat was te merken. Er zat 1 kipje helemaal te hijgen van de stress toen ik bij thuiskomst de doos openmaakte :(:) maar dat is ook HET stresskipje van de groep zullen we maar zeggen ze durft nog steeds niet echt en wacht altijd even op een afstandje rustig af wat de rest doet. Ze zijn wel heel hecht met elkaar kletsen lekker, maken elkaars snavel schoon en nemen een zandbad samen. En dat ziet er hilarisch uit want ze krijgen nu hun "echte" verenpak en hoe dat nou helemaal werkt zijn ze nog niet achter... _O- tot nu toe gaan ze op hun zij in het zand liggen en dan gaan ze graven met hun poten terwijl alle veren bol staan, het helpt natuurlijk ook niet dat je met z'n 4 tegelijk op dezelfde plek gaat liggen. :+

En ja de eerste worm was wel echt hilarisch... Hoe die kopjes aan het draaien waren en die pupillen van groot naar klein want interessant was het zeker wel :j maar de eerste worm is gewoon weer uit het hok gekropen _O-

Dan nu een paar foto's van de dames in kwestie...(mijn moestuin is afgezet maar dat zie je niet overal even duidelijk)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:51

woow die zijn mooi! Prachtig zo met die oranje pootjes. Ik vind alleen die koekenpan in de tuin een beetje.... euh.... spannend. Je vindt de kippies toch wel echt leuk? _O-

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:03

hahaha ja die pan ligt echt klaar om er 1 een mep te geven als ie het perk inloopt ofzo haha _O-

Hier de eerste kuikens uit de broedmachine, leuk! Zitten nu in de woonkamer, piep piep :) :) :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:07

NenaC schreef:
hahaha ja die pan ligt echt klaar om er 1 een mep te geven als ie het perk inloopt ofzo haha _O-

Hier de eerste kuikens uit de broedmachine, leuk! Zitten nu in de woonkamer, piep piep :) :) :)

Oh jij hebt nog een redelijk euh 'aardige' motivatie voor die pan.

Ik dacht meteen meer richting friet met kip en appelmoes :')

Kuikies! Kuikies zijn zo leuk! Maar ook zo snel groot.... mijnes zijn nou bijna 5 weken en al echt minikippies.

Van de drie serama kuikies zijn (vrees ik) twee haantje... Gelukkig is de mooiste een hennetje, ze heet Lotje. Een van de haantjes heet Gijsje en voor de derde heb ik nog geen naam. Maarja ze moeten uiteindelijk toch weg.... bummer.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:35

O ja die pan ja hahaha _O- ja dat ziet er apart uit maar daar drinken de vogels graag uit, die heb ik ooit toen ie afgeschreven was in de tuin gegooid en een tijdje later zag ik allemaal musje badderen en drinken dus toen is ie blijven staan...

En ja kuikens groeien snel hoor :j

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:49

@Boompje, oow, wij gooien ons afval ook altijd in de tuin :Y)

Grapje, wat heb je een leuk stel kuikens ! :~

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:46

hielkebro schreef:
@Boompje, oow, wij gooien ons afval ook altijd in de tuin :Y)

Grapje, wat heb je een leuk stel kuikens ! :~

:D en dankje!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:52

Misschien een leuke tip voor kippenhouders nu er warme dagen aan komen. Bij onze kippen is het namelijk een grote hit.

Snijdt een oude motorband of autoband in twee halve delen en vul de twee halve banden met water. Ze vinden het heerlijk om in het water te gaan zitten, om op de randjes rubber te klimmen, om met hun snaveltjes in het water te pikken, of om in het midden van de halve band te gaan zitten en te bepalen welk soortgenootje wel of niet toe mag treden :)

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:48

Ja!! Ik heb zo'n blauwe zandbak schelp voor op warme dagen. Dan vul ik hem ook met een bodempje water. Dikke pret!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:16

Echt waar? Ik kan me niks voorstellen met kippen & water.

Moet eens bedenken wat ik zou kunnen doen, want heb geen autobanden en/of schelp...

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:52

Amaris schreef:
Echt waar?

Echt waar!

Ze worden er geen eendjes van, dat hoeft ook helemaal niet, maar ze kunnen het zeker waarderen en ze zijn er als de -kippen- bij wanneer ik het water ververst heb en de band weer terug kom zetten.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:42

Ik ga me toch even melden hier... en ik hoop binnenkort eens de tijd te hebben om alles te lezen.

Ik heb een grote tuin van zo'n 7 bij 16 meter. Een al sinds ik er woon denk ik eraan om kipjes te gaan houden. Omdat het toch wat gezelligheid geeft, en natuurlijk voor eitjes.

De kosten van een hok en de locatie waar deze te plaatsen zitten me nog een beetje in de weg. Ik zit nu eens te kijken of ik geen konijnenhok kan ombouwen tot iets moois. Tochtdicht maken en wit te kalken...

Ook wil ik ze niet altijd overal los laten, maar een grote ren in mijn halve tuin vind ik niet fraai... Dus nu denk ik aan kleinere kipjes die in een kleinere ren bij het hok kunnen lopen, en evt. een stukje tuin erbij op mooie dagen als ik thuis ben. Maar leggen kleine kipjes ook fatsoenlijke eitjes? b.v. kriel Wyandottes?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:33

Krieltjes leggen toch hetzelfde als gewone kipjes? Ongeveer 1 ei per 28 uur.

En hatseflats, vandaag een ei van maar liefst 102!!!! gram!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:33

^ Flinke boterham!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:40

Gemiddeld wegen ze tussen de 45 en 75 gram.
Mijn laatste giga-ei woog 96 gram maar deze 102! Niet normaal.
Daar zitten zeker te weten 2 dooiers in.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:29

arme kip..... volgens mij legt ie een week geen eieren meer ;)

Vandaag in een profi leghennenstal geweest, indrukwekkend om te zien.