Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 07:07

Ik denk dat mijn zoon ze in zijn trui doet. Daar zitten ze lekker rustig en warm en horen de knallen niet zo.
Mijn konijnen vind ik lastiger, die zitten buiten en vinden het echt eng. Eentje kan er in de schuur, de andere 2 sluit ik op in een deel van het hok en ik doe er een deken overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 08:43

Ik voer ze altijd rond tien voor twaalf, veel lekkere extraatjes. Daar zijn ze dan drukker mee dan met die knallen. ;) Sowieso valt het wel mee hoor, hoe ratten er op reageren. Zelfs mijn wildjes kijken nauwelijks op of om.

Jorinda

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:03

Oke bedankt! :)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:16

carr_friesje schreef:
Wat leuk een centraal topic!

Heb hier een gedumpte dame zitten.
Stond een dame bij de winkel stampij te maken omdat ze er vanaf wou, winkel wou d'r niet hebben dus is ze op hoge poten de winkel uit gelopen. Toen ik even later bij 't station kwam zag ik een zelfde soort doos liggen, dus trok die doos open en ja hoor... een heel bang dametje. Heb haar maar meegenomen en ze mag hier lekker blijven.
Ze is alleen zo 'vals' als de nacht richting handen. Als er een hand in de buurt is dan hangt ze erin.
Al loopt ze los door de woonkamer heen, heb je je hand op de grond liggen dan komt ze eraan lopen, snuft aan je hand en dan hapt ze in je hand en gaat ze ervandoor haha.

Heb haar helaas wel alleen zitten, durf haar niet te koppelen. Ben bang dat ze geen anderen in de buurt duldt. :(

Meet Swiebertje, de zwerver haha!
[ Afbeelding ]

waar ergens woon je?
anders breng je haar lekker richting hier.
heb een grote sociale groep en nog nooit meegemaakt dat ze iemand niet accepteerden..
wordt ze gelijk wat her opgevoed.
Het is namelijk grote onzin om een diertje om zo'n piep reden alleen te laten zitten...

hoe maar je haar alleen laat hoe meer 'rare praktijken' ze zal gaan uitvoeren.
ook ratjes die je gered hebt van mensen en die schuw zijn verdienen vriendjes :)
en desnoods mag ze hier in de grote kooi gewoon haar hele leventjes leven.
heb ook een schuw ratje, dat wil nooit uit de kooi komen als de kooi openstaat, alleen soms met de anderen mee, maar er is genoeg ruimte en speelgoed in hun kooi, dus ze mag van mij haar eigen leventje hebben :) Dan heeft ze maar alleen rattenvriendjes, ze moeten niet altijd maar mensenvriendjes te zijn, uiteindelijk zitten die diertjes er ook gewoon tussen he ;)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:32

Zeg ik dan dat het per se een mensenvriendje moet worden?? En ga m'n dieren zeker niet zomaar ergens heen brengen.. ga binnenkort wel bij een opvang kijken.. je hoeft niet gelijk zo aan te vallen.... Damn

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:42

Het was zeker niet aanvallend bedoeld,
ik was goed bedoeld richting je diertje. maar misschien kwam mijn uitleg wat 'te hard' aaan..
excuses hoor ;)

en oke, hopelijk kan je daar met haar heen en een goede match vinden! :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:14

carr_friesje schreef:
Zeg ik dan dat het per se een mensenvriendje moet worden?? En ga m'n dieren zeker niet zomaar ergens heen brengen.. ga binnenkort wel bij een opvang kijken.. je hoeft niet gelijk zo aan te vallen.... Damn

Zomaar ergens heen brengen? Ik denk dat carr_friesje je een hele mooie oplossing biedt (beter dan een opvang, waar ze dan vervolgens weer moet verhuizen), in ieder geval een oplossing die in belang is van het diertje.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:41

Wij hadden een heel bang ritten uit de dierenwinkel gehaald (ofja, mn vriend, kon er niet tegen dat ze zo mooi was en de volgende dag weg zou gaan als slangenvoer :+ heeft ie dr zonder wat aan mij te vragen mee genomen :') )
Heel bang voor mensen, heeft ook flink wat tijd nodig gehad om aan de groep te wennen, maar is nu juist super sociaal omdat ze dit (denk ik) overgenomen heeft van de rest van de groep..
Ik zeg niet dat dat bij de jouwe ook zo is, maar t is wel het overwegen waard ;)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:23

Ga m'n diertje zeker niet naar de opvang brengen, ik bedoel dat ik naar de opvang ga voor een maatje.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:40

Ik heb trouwens even een vraagje: onze jongste ritten (die hele bange) was heel erg aan het niesen. Niks vreemds, deden alle ratten eerst van de stress een beetje.. Nou niest ze al een stuk minder (na 2 weken), maar ik hoor wel duidelijk dat er nog veel nattigheid in de luchtwegen zit en haar neusje blijft ook rode vloeistof zitten.. Wat kan ik hier het beste mee doen? Of gewoon nog wat langer de tijd geven?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:47

ik geef ze dan heel vaak wat (natuurlijk afgekoelde/koude) kruidenthee.
gewoon die van de kruidvat tegen verkoudheid en slijm, ze drinken het en graag en het helpt best goed :)

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:23

Ik zou ook gelijk kijken wat de oorzaak kan zijn, als het vaker voorkomt kan het zijn dat ze op de tocht staan of dat er te grote temperatuurschommelingen zijn Saintelette. Hier gaat er overigens wat hoestdrank voor kinderen door het water en soms als er eentje heel erg reutelt een klein beetje van een lepeltje af (Tutti-frutti smaak is hier zeer geliefd) Helaas is het reutelpreutelseizoen hier ook weer begonnen bij de dames. Maak me het meeste zorgen om Kale, die is nu al bijna twee jaar oud en hoop dat ze geen luchtweginfectie krijgt deze winter.

Harley gaat overigens nog vrij goed, hij is wel iets gegroeid maar niet bizar groot. Ze lijkt er geen last van te hebben en ik geef haar nu om de twee dagen medicatie omdat het steeds lastiger gaat en ik nauwelijks verschil merk met elke dag geven. Haar tumor is dus om zo te zeggen nu stabiel. Ze huppelt overigens nog steeds vrolijk rond door het hok en ik geef ze nu af en toe wat brinta om ze wat voller te krijgen. Harley leek laatst iets dunner te zijn geworden maar ze ziet er nu al weer prima uit. Het is wel heel lastig te zien hoor bij der met die dikke pluizige haardos van haar := Bij die naaktjes weet ik gewoon dat ze meer moeten hebben zodra ik ribbetjes kan tellen

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 00:35

Goeie tips thanks! Ik denk dat het nog steeds een overblijfseltje van de stress is, andere ratten hadden dit ook in het begin, nu gelukkig niks meer! Maar misschien wat kruidenthee geven kan geen kwaad..
Nooit verwacht dat ik zooo van de ratjes zou gaan genieten <3 <3 ze zijn zoooo leuk

En gelukkig gaat het goed met Harley! Hopelijk blijft dat nog lang zo (:

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:03

Mijn Q wordt grijs!
Meneer is een beetje donkerbruin (met wit buikje, voetjes en staartpuntje) maar hij krijgt er allemaal witte haren doorheen, behalve op z'n rug :+

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:01

Hoi,

Weet iemand een goede rattery in de buurt van Wageningen? We kunnen met het openbaar vervoer reizen. Een van mijn dames is overleden en nu wonen er nog maar twee dames in mijn enorme kamer volière (60x60x160). Ik zoek minimaal twee jonge dames.

Tot nu toe heb ik alleen maar afdankertjes (ratten van iemand die nu in het buitenland woont, was een oplossing voor geregeld maar moesten ineens weg daar. Ratjes van marktplaats, 4 ratten was te lawaaierig in een kinderkamer dus gingen er twee weg). Nu wil ik graag zelf mijn nieuwe ratjes zien opgroeien, vandaar dat ik nog geen zielige ratjes op marktplaats heb zitten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:16

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:31

Nou, mijn zoektocht naar een tweede dame word gestaakt. Ik zocht nog een geschikte dame om erbij te nemen voor Porsche. Na het plotselinge overlijden van haar dinnetje zit ze alleen. Maar haar lymfeklierbult neemt ineens flink toe, en er komen nog kleine (hardere) bultjes bij, wat mij doet denken aan kankerbulten. Verder heeft ze veel last van ''bloedneusjes'' (er is een andere naam voor, weet zo gauw niet meer welke :')) Ze krijgt van mij bijenpollen voor weerstandverhoging, maar veel zal het niet uitmaken. ze was sowieso al ongezond (school fokt nou niet bepaald inteelt vrij) maar ik denk dat ze tussen nu en halverwege winter al weg zal zijn. Dan verwen ik haar liever met langer eruit halen en lekker verwennen, dan dat ik een dinnetje erbij haal, en dat dat dinnetje over een paar maanden ook alleen zit, en het hele verhaal opnieuw begint. Haar eetlust word al minder, dus dat trigger ik met dingen die ze écht niet kan weerstaan (hondenbrokken bijvoorbeeld :'))
Opereren van de bult ga ik niet doen. Ik ken Porsche, en weet dat zij te zwak is daarvoor, en dan geheid overlijd. Lukt het niet meer? Dan lukt het niet meer en laat ik haar gaan. Ik heb haar genomen om een paar mooie laatste maanden bij mij te geven (school zag het al niet meer zitten destijds en zette haar voor de slang), en ik denk dat de werkelijke laatste paar maanden nu ingaan :c

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:38

Oooh mag ik mij nog melden?? :wave:

Ik heb ook ratten gehad.. 4. 2 mannetjes en 2 vrouwtjes.
Wil ze ooit wel weer !

Wat erg Tigress..

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:43

ach, het is het risico van oudjes/zwakke ratjes opvangen. Je weet niet hoelang je er nog plezier van hebt, en je gunt ze het beste...maar dat het eerder komt dan mijn twee jonge heren is een feit. Ik ben al blij dat ik nog volop van Hummer kan genieten met zijn 4,5 jaar. Had hem ook allang al de pijp uit verwacht (al deed hij dat eergisteren trouwens haast....zittie niet goed te kauwen, stikt ie bijna in een stukje brood. Gelukkig heeft hij het zelf weg kunnen krijgen)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:01

Net als vorige winter heeft Witje weer 2 rode oogjes. Ze lijkt niet ziek, maar volgens mij is ze niet helemaal gezond... Ze is een keer zo klein als haar zus (ze zijn beiden ong 1 jaar) Ik denk dat ze ongeveer 200 gram weegt. Ze is niet mager maar gewoon heel klein.
Ze eet volgens mij prima, vooral van de extra's (honden en kattenvoer, rattensnoepjes en puppysnoepjes die ook voor ratten kunnen) het voer dat ik ze geef eten ze alleen wanneer de extra's op zijn. Ik voer ze Rat Nature en Selective.
Zijn de rode oogjes erg/gevaarlijk? Schoonmaken lukt helaas niet...

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:16

ik zou eerlijk gezegd gaan voor geen extratjes zolang ze hun normale eten niet op hebben, anders krijgen ze niet alle bouwsteentjes binnen! :)

Ik neem aan dat je bedoel om de oogjes heen? dan zit er gewoon een beetje ontsteking denk ik. kan opzich niet enorm veel kwaad maar een beetje oogzalf erop zal geen slechte actie zijn ;)
(die van mij hebben dat gehad toen ze per ongeluk hun kooi op de tocht hadden)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:30

Dat doe ik inderdaad ook. Ik geef ze eten, dan moeten ze tenminste hun halve voerbakje leeg eten, en dan krijgen ze wat lekkers. Honden en kattenvoer is onderdeel van hun normale eten, dat krijgen ze wel steeds gewoon.

Ja, ik bedoel om de oogjes heen. In de zomer was het over, maar nu komt het terug. Hun kooi staat al een jaar op de zelfde plek. Staan direct naast een deur die altijd dicht zit, weinig tocht dus.
Wat voor zalf zou ik kunnen proberen?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:33

ik heb ooit eens een tube bij de Dierenarts gehaald, voor ontstoken en wondjes rondom de ogen. ga eens kijken of ik de naam terug vind ;)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:40

Oogontstekingen kenmerken zich door rooddoorlopen ogen en het dichtplakken van de oogleden, vaak is er sprake van een geelgroene of bloedrode (porfyrine) afscheiding. De dierenarts zal een oogzalf voorschrijven. Oogontstekingen kunnen onstaan door een oogbeschadiging of door virussen en bacterieën. oogbeschadigingen kunnen weer voortkomen uit strootjes of zaagsel in de ogen krijgen etc.
Het traanvocht van ratjes is volgens mij ook gewoon rood? dus kan ook zijn dat traanbuisjes wat hebben OF je ratje doet haar eigen verzorging rondom de oogjes niet mee fatsoenlijk uitvoeren. Is de rest van haar vacht etc. wel prima in orde? Ook door stress houden ze zichzelf minder goed bij.

kan de tube niet vinden hier, oeps!
anderen gewoon de dierenarts bellen als blijft en het is echt een ontsteking... die heeft vast wel de juiste benaming :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:43

Het traanvocht is inderdaad rood. Haar oog plakt niet dicht (wat ik tot nu toe heb gezien).
Ik gebruik beukensnippers als bodem bedekking, geen stro of zaagsel dus.
De rest van haar vacht ziet er gezond uit.
Het rare vind ik vooral dat het de hele lente/zomer over was en dat het nu weer terug is.
Ik kan de dierenarts inderdaad wel eens bellen/bezoeken.

Bedankt voor de moeite!