Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:52

fannetje schreef:
Sastaic Gefeliciteerd! Een zwarte dame wordt het dus, Leuk! Heb je al een naam in gedachte?
Bij mij op club zit ook een werklijn lab in de behendigheidsgroep, soms mist ze een beetje motivatie, maar dat ligt dan denk ik meer aan de baas (is ook een wat relaxed persoon). Op de GH1 zit dan wer een echte show-lijn lab, zo'n grove vierkante reu, denk dat dat echt een kanon wordt, als hij straks is uitgegroeid, want hij is pas 10 maanden. Zitten wel meer labjes bij ons op club hoor, maar denk dat dat de 2 uitersten zijn.
Lotte, leuke naam Hero, hopelijk doet hij zijn naam wel eer aan e is hij een beetje stoer ;)
Gister weer club gehad en Roetsj deed het weer super. Merk dat ik al meer wil, dan dat ze "moeten" op het moment. Tja ze pakt het ook zo makkelijk op. Gister voor het eerst 3 uurtjes gewerkt en mevrouw had heerlijk liggen slapen (werd net al geeuwend wakker :O ), dus ook dat lijkt goed te gaan.
En ze mochten ook even spelen in de puppyren, om te kijken naar hoe ze dat doen (en signalen die ze dan uitstralen), madam was een beetje te lomp voor haar 2 medepups, waar ze mee mocht. Volgende week theorie-avond (ben benieuwd of ik nog wat nieuws hoor ;) )

Super dat het zo goed gaat met je knappe pupje! Hoe vaak hebben jullie theorie en hoe vaak hebben jullie praktijk dan?

We denken erover om haar Zhena te noemen, maar er is nog niets zeker!

kiwiwitje

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 12:54

Zhena is wel een originele naam Sastaic!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:56

leuke naam! Ik heb ook al een heel lijstje namen :p maar ga afwachten tot de pup geboren is welke het wordt. ik heb 3 mogelijke stamboomnamen en een stuk of 30 mogelijke roepnamen :') (die in elke stamboomnaam verwerkt kunnen worden)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:01

Sastaic, theorie is maar eenmalig (2uur), rest wordt gewoon tijdens de praktijk behandeld/verteld (gedachte achter een oefening).
Zhena is een leuke naam, maar nog even onder voorbehoud dus ;)
Zoe, nog even uitzoeken welke dus het leukst is :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 13:04

Oh stamboomnamen.. :P Houop. Als Chick drachtig word, word dat nog een heel ding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:11

in belgië moet het met een R beginnen dit gaar, dus als het een eeredje wordt dan wordt het "red riding hood ruby" met ruby als roepnaam, wordt het een ander kleurtje ben ik er nog mee ana het spelen. Ik heb enkel een probleem als de teef niet van de eerste keer drachtig is, want dan wordt het een 2019 nest en moet het met een S beginnen, en ik vind mijn R namen nu net zo leuk :p

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 13:34

Grappig dat je verplichte letters hebt in BE! :P Ik heb namen met Ruby ook op t lijstje! Niet dezelfde als jij hoor :P Red is een beetje flauw bij (waarschijnlijk) alleen zwarte honden. Al kunnen we een behoorlijk toverballen nest krijgen.. Bestaat er eigenlijk een kleurencalculator voor honden? :P

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:07

Geen idee voor andere rassen laar voor borders heb je anadune. Is een grote database waar je gezondheids en kleurtesten ingeeft. De meeste fokkers geven ook alle nakomelingen van hun honden in. Op basis daarvan kan je een combi ingeven voor ze gedaan is en anadune berekend dan vanuit de lijnen en de voorkomend kleuren hierin de kleurkansen en bij honden waar geen genetische testen zijn ingegeven de kansen op bepaalde aandoeningen.
Dit waren bv de kansen voor het nest waar Kenai uit komt

Afbeelding

En dit zijn de kansen voor mijn toekomstige teef (de testen zijn hier wel ebeurd maar niet ingeven vandaar soms percentages die kansen op aandoeningen geven )

Afbeelding

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:17

Leuk dat mensen hier Hero ook een goede optie vinden! Stoer wordt hij zeker Fannetje, of in ieder geval in z'n uiterlijk :))

Jaa leuk Sastaic, hopelijk bevalt het jagen je een beetje! En uh, die oppashonden, lopen die wel gewoon los? O:) Ik denk dat dat mijn voornaamste focus wordt in de opvoeding, haha.

Fijn dat het zo goed gaat met Roetsj. Ik zie dat het ook weer 1 mei is, dus laat de puppyspam maar komen <<)

Wat een handig systeem Zoe, beetje blij met de kleurkansen voor je toekomstige teef?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:21

ja ik ben zeker blij :D ik heb deze combi dan ook uitgekozen omdat ik op alles ervan gek ben. Ik laat 2/3 eerdere combi's bij deze fokker aan me voorbij gaan om meerdere redenen (ik wil geend ragers van bepaalde aandoeningen, ik wil geen teef die op 1 of andere manier aan mijn reu verwant is en ik wil bepaalde bloedlijnen waar veel inteelt inzit nie in huis hebben). Ik wil het liefst een eered pupje of anders een zwart witte. Een tricolour is ook geen ramp, want doordat kenai dominant zwart is zal ik als ik met hen ga fokken toch nooit tricolour nageslagt krijgen.

Ik heb even wat calcultrs op internet uitgeprobeerd om te kijken of er sommige kloppen maar ze geven onvolledige kleurkansen. verdunde kleuren neen ze bv niet op en ze geven kansen die onmogelijk zijn (bij mijn reu bv dus dat hij kans geeft op tri, terwijl dit genetisch onmogelijk is)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 14:33

Oh dat is gaaf Zoe! Dat is er voor mijn ras niet echt geloof ik. Ik ben er inmiddels achter dat puur vanuit de uitslagen dit de kleur kansen zijn:

- Zwart
- Brindle( zwart)
- Black and Tan/Tricolor
- Fawn/sable

Alle kleuren evt met witte aftekeningen. Waarbij zwart en brindle de grootste kansen hebben. Boellie is genetisch Black and tan. Maar doordat hij dominant zwart is, zie je dit niet.

Wit is gezien de afstamming ook nog een optie.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:49

Jazeker! Je hebt op Facebook wel de groep met iets van 'coat colors and genetics '. Daar zijn heel veel mensen met verstand. Meen dat het wel wat lastiger is dan met paarden omdat je meer kleuren hebt, meer variabelen, meer aftekeningen vaak.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 14:56

Ik weet in zekere zin ook wat er uit kan komen Kaus. Maar doelde meer op percentages :P Voor de reptielen hebben we ook calculators maar was ze voor hondenvacht nog niet tegen gekomen

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:09

Loolotte schreef:
Leuk dat mensen hier Hero ook een goede optie vinden! Stoer wordt hij zeker Fannetje, of in ieder geval in z'n uiterlijk :))

Jaa leuk Sastaic, hopelijk bevalt het jagen je een beetje! En uh, die oppashonden, lopen die wel gewoon los? O:) Ik denk dat dat mijn voornaamste focus wordt in de opvoeding, haha.

Fijn dat het zo goed gaat met Roetsj. Ik zie dat het ook weer 1 mei is, dus laat de puppyspam maar komen <<)

Wat een handig systeem Zoe, beetje blij met de kleurkansen voor je toekomstige teef?

Ik ken alleen die 2 bracco's maar nu je deze vraag stelt vraag ik me af of dit bij allemaal zo is :P
Die 2 honden trekken als idioten aan de lijn, heb soms gewoon zere handen ervan. Maar ik laat ze hooguit 2-3 keer per week uit dus vind het lastig dit gedrag eruit te krijgen als ze het bij anderen wel mogen doen. Al wordt het trekken al wel minder. Maar ik denk ook niet dat ze dus los kunnen. De reu zal misschien nog wel terug komen als ik roep, maar de teef luistert voor geen meter.
Verder zijn ze wel heel lief, maar erg aanwezig en druk en ze hebben dus geen oren :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:11

kiwiwitje schreef:
Ik weet in zekere zin ook wat er uit kan komen Kaus. Maar doelde meer op percentages :P Voor de reptielen hebben we ook calculators maar was ze voor hondenvacht nog niet tegen gekomen

Als je op color calculator dog googlet krijg je meteen een calculator maar merk dat ik echt te weinig kennis heb.
Had de eerste poging wel 50 mogelijke resultaten geloof ik :')

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:22

Is hij dubbel dominant zwart of enkel?
Kenai is namelijk dubbel en zal daardoor nooit tricolour pups krijgen. Als boelen maar enkel domint zwart is en er vanuit gaande dat chick vrij is van dominant zwart heb je al sowieso 50% kans dat het gen doorgegeven wordt. Is hij zoals Kenai dubbel dan is de kan 100% en zul je geen Black and tan pups hebben.

Edit toevoeging: bij borders bedekt het dominant zwart gen ook de Sable kleur. Ik vermoed dat dat in jouw ras dan ook zo is
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 01-05-18 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:23

Azmay schreef:
kiwiwitje schreef:

Als je op color calculator dog googlet krijg je meteen een calculator maar merk dat ik echt te weinig kennis heb.

Ik heb de eerste 5 hits op Google uit geprobeerd met de geteste resultaten van mijn reu met een vrij basic teef (waar ik de resultaten van ken) en de uitkomsten kloppen niet. Geven kleuren die weinig kans hebben hoge percentages of geven kleuren die niet mogelijk zijn toch vrij veel kans.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 15:55

Boellie en Chicka zijn beide enkel dominant zwart. :) anders had black and tan en sable geen optie kunnen zijn. T is alleen de vraag of ze KB/kbr of KB/ky zijn.

Zoals ik dacht ongeveer

brindle: 40.63%

black trindle: 40.63%

black tan: 9.38%

fawn: 9.38%

https://bulldna.com/

Dan heb ik alleen wel bij Chick gekozen om 1x KBR in te vullen en bij boellie 1x KY. Want dit weet ik dus niet.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 01-05-18 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:58

Zoe_97 schreef:
Azmay schreef:

Ik heb de eerste 5 hits op Google uit geprobeerd met de geteste resultaten van mijn reu met een vrij basic teef (waar ik de resultaten van ken) en de uitkomsten kloppen niet. Geven kleuren die weinig kans hebben hoge percentages of geven kleuren die niet mogelijk zijn toch vrij veel kans.

Mja zo ver dat ik het kan controleren ben ik niet nee :')
Ben al blij dat ik het bij de paarden onder de knie heb. Misschien de honden ook nog ooit eens uitpluizen :Y)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:30

Hihi ik ken het hoor. Bij honden is de genetica per ras ook nogal verschillend omdat er andere lokussen van toepassing zijn :+
Ik heb het voor de border collie en de cattle Dog aardig onder de knie. Andere rassen kan ik vrij basic iets over zeggen maar niet dieper. Ook omdat er over enkele belangrijke genen de vererving niet van bekend is in enkele rassen (bv het gen dat in een Duitse herder bepaald op die het typisch zwart met gele is, wolfsgrauw is of zwart is. De lokus is bekend maar de vererving dus niet).

Ik heb ooit eens geprobeerd de kattengebtitca te leren maar dat is een ramp

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:03

Vandaag weer gaan puppyknuffelen. I’m soo in Love <3 <3

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:30

De Duitse herder is ook raar qua kleur. Wij kennen 3 kleuren (zijn er meer maar niet erkend) alleen heten die heel anders dan de normale benamingen. Zo zijn mijn oude teef en reu allebei zwart bruin, maar zouden volgens mij verschillende benamingen hebben in normale termen?

We doen namelijk alleen aan zwart bruin, zwart en wolfsgrauwe. Maar zwart bruin kan dus bijna helemaal zwart met bruine poten zijn tot de bekende kleur. Wolfsgrauwe kan echt grijs met zwart zijn, maar ook weer zwart bruinig :')

Ik vind het knap zoe, dat je dat zo goed weet. En ik hoop een 2018 nest want die naam vind ik wel geweldig!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:37

Hier een pechvogeltje.. Ze is mijn elleboog tegen gekomen en nu is haar hoektandje afgebroken. Helaas ligt ook het wortelkanaal bloot.

Om te voorkomen dat een eventuele ontsteking de andere tanden (melk of volwassen) en d kaak aantasten en omdat een bloot liggend wortelkanaal suoer zeer doet zal dit tandje vanavond nog getrokken worden.. |(

Afbeelding
De goede kant!

Afbeelding
Zijkant (achterste tandje)

Afbeelding
En vanuit de onderkant, hier zie je goed dat het wortelkanaal bloot ligt (onderste tandje)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:43

Zoe_97 schreef:
Ik denk dat je de gemiddelde labrador niet zomaar een showlijn mag noemen. Over het algemeen wordt er echt op showlijnen neergekeken in alle rassen door mensen die werken met honden. De labrador is het ras bij uitstek waar zomaar op los gefokt worden en dat in de broodfok enorm populair is. De gemiddelde kans dat als je een lab tegen komt is veel groter dat het zo’n eroplosgefokt ding is. Zeker bij mensen die zomaar wat in huis halen omdat het moet omdat “het hoort” want dan mag het niet teveel kosten.

Bij borders wordt er door mensen die werken ook enorm neergekeken op de showlijnen. Toch werken mijn honden prima in de gehoorzaamheid en flyball en kan ik meerdere mensen die met honden uit deze lijnen (een halfbroer en een halfzus van mijn Kenai bv) op grote bedrijven (lees meer dan 500 schapen) werken.

Hier ook hoor, als iemand met een show-border aan de start verschijnt ga ik ook even kijken wat ze ervan bakken. Er zit echt een héél groot verschil in, zo hoef je met werkers niet op show te verschijnen en met showers niet op de sport. Het kan over en weer wel, maar ideaal is het zeker niet.

Die illusie moet je niet willen hebben, en ook zeker niet verkopen als 'sporthond', ook daarvoor geldt, andersom ook niet.

Onze puppies zijn bijna geen puppies meer, nog maar twee maanden. :oo Gaat zo snel!

Ik kijk nu al uit naar de volgende puppies, die mogen weer zo makkelijk zijn. <<) hahaha!

Veel puppy foto's delen, vinden we heerlijk. :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:43

Oh bah! Krijg er kriebels van! Wat sneu :(:)

Zijn hier nog mensen die naar Animal Event gaan met hun honden? :))