Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:00

lisa_xxx schreef:
is het mogelijk om japanse kwartels tam te krijgen (dus op schoot zitten en knuffelen etc). ze zijn zo leuk maar we willen wel een knuffelkipje

kweenie, ze zijn wel heel klein en het zijn nog meer 'wilde' dieren dan kippen zijn omdat er nog niet zo op karakter gefokt is. Misschien is anders een Serama kip wel leuk? Ook heel klein en wel tam te krijgen.

PBA_

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:24

Shoot, twee van mijn kuikens zijn lelijk gepikt. Een heeft het echt heel zwaar. Het is dat ik even naar stal ging anders zag ik het morgen ochtend pas. Heb ze mee naar huis genomen en de wonden verzorgd. Lamp komt er zo aan nog. Een eet al weer de ander doet niks en zit maar te zitten. Het piepje klinkt ook niet lekker alsof hij het benauwd heeft.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:31

Doe alvast een paracetamolletje in het drinkwater. Dat kan geen kwaad en dan doet het wat minder zeer voor ze.

En nondeju: ik heb een eierpikker.... Al 3 dagen achter elkaar kapotte eieren in het nest. En duidelijk ééntje aangepikt.
Wat kan ik daaraan doen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:44

Ai, dat is zuur een eierpikker! Helpt daar zo'n nep ei ook niet bij? Dat ie dan even pijn aan de snavel krijgt?

Onze kuikens snappen niet dat ze met het trappetje naar boven moeten grrrr, vandaag maar even opgegeven. Elke avond worden ze via het trappetje in het binnenhok gezet maar uit zichzelf vertikken ze het en vanavond vertikken wij het even :+

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:54

Geen idee, ik kan het proberen. Leg ik hem morgen in dat nest.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:55

Paracetamol heb ik niet in huis, ja in zetpil vorm ik gebruik vaak sarixel, maar dat is niet zo geschikt. Ga zo maar even wat water geven aan die ene echte slechte. Even een spuitje zoeken.

edit, ze zijn nu in diepe slaap. Ademen wel rustig, niet te rustig

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:26

Kuiken beter niet met spuitje water geven!

Ik moet even zoeken waarom ook alweer, maar dit is niet geschikt voor kuikens, die snappen dat niet.

*zoekt*

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:14

stikken die er niet in (in water uit een spuitje)?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:30

Spuitje kan, maar dan moet je wel weten hoe je moet dwangvoeren. Anders spuit je het te snel in hun luchtpijp.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:58

kuikens gaan goed gelukkig. nacht hebben ze goed overleefd en ze eten en drinken zelf. piepen ook al weer wat krachtiger. heb ze niet gevoerd ook of onder dwang water gegeven. wonden met honingzalf behandeld en dat ziet er al een stuk beter en rustiger uit.

nu alleen de vraag of ze wel weer worden geaccepteerd straks als ze terug kunnen.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 01:34

Arme kuikentjes :(

Onze hennen leggen sinds een paar weken. Soms hebben ze normalen eieren, maar regelmatig ligt er echt een knoeperd van een ei, met 2 dooiers erin. Ik heb er al een stuk of 3 gehad. En steeds hebben ze een ander formaat. Kan dit zijn omdat ze net zijn begonnen met leggen? Het moet sowieso pijnlijk zijn om zo'n reuze-ei uit te poepen!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:47

ik heb dat bij mijn kippen niet gezien dat ze in het begin verschillende eieren leggen. waren hooguit iets kleiner.

update van de kuikentjes. wonden zijn genezen en heb ze terug gebracht naar stal bij hun mama. ze werden meteen weer geaccepteerd en scharrelen weer vrolijk mee. heb geluk dat ik die avond toevallig even kwam spieken nog, anders waren ze er nu zeker niet meer geweest.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:12

Hier op stal liggen er met enige regelmaat dubbeldooiers tussen(geen idee welke kippen ze leggen,zijn er 18)
Maar ook soms mini eitjes waar alleen wit in zit .

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:34

Ik heb tot nu toe alleen mini-eitejes gehad in het begin van het seizoen.

Ik heb echt een rare hen. Ik heb die hen die niks doet met kuikentjes die uitkomen (behlave ze uit het nest gooien), maar die ik heb ik nu broedsaf gemaakt. En nu is ze superbeschermend naar de kuikens van de andere hennen. Ze vlieg me echt aan als ik die kuikens vast heb.

Mijn andere hen (met kuiken van ca 3 weken) zit al op de stok. De kuikens zitten bij Haan-junior onder de vleugels een stok lager. En vraag me dan echt af, of dit hoort, of dat mama-hen dan toch een slechte mams is en ik geluk heb met lieve zorgzame hanen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:04

geimancipeerde kippenfamilie heb jij daar.

wij hebben ineens een extra soort kleine eieren erbij zitten. Of 1 van de Chaamse voorheen niet gelegd heeft en nu kleintjes geeft? We hebben in ieder geval structureel 4 eieren van 5 hennen. Bubbel dooiers hebben wij niet.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:21

Hier ook wel eens een heel raar ei ertussen zitten. Met ipv een doorzichtig eiwit, een helemaal bebloede (nu al 2x meegemaakt als ik m de pan in wilde klutsen) en gatverdarrie dat ziet er niet lekker uit!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:27

zijn er hier mensen met broedmachines waarbij de eieren ieder uur worden gedraaid? Wat zijn daar de voordelen van?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:00

Gatver Pieteritus, ik zou denk ik voorlopig klaar zijn met eieren eten :r

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:42

Het gemancipeerd ouderschap werkt niet. ëén van de kuikens is blijbaar onderkoelt geraakt (en overleden). Heb het andere kuiken nu weg gehaald en appart gezet.

Mijn andere 5 kuikens (opgegroeit onder de warme lamp) zijn nu naar het kippenhok verplaatst... Verder heb ik nu nog 2 kuikens die beide door 2 hennen gemoederd worden. dus dat komt wel goed hoop ik.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:44

na dag 20 had mijn hen geen zin meer om te broeden. heb geen broedmachine en ook geen broedse hen meer. ze is er nu meer dan een dag van af en de eieren zijn koud. baal er flink van

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:49

@PBa, ik zit erover na te denken ook een kleine broedmachine te kopen. Het komt vaak voor dat de hennen van het nest gaan (ivm kuikens) en dat ik dan niks kan met de (dan nog) warme eieren.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 27-05-15 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:20

ja dat is voor de volgende keer ook een optie. voor nu wel erg zonde natuurlijk. niemand bij mij in de buurt heeft een broedmachine

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:31

Ik heb een BM, maar ik weet niet of ik in jouw buurt ben :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:52

zeewolde maar heb momenteel geen auto tot mijn beschikking

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:02

Nee dat is niet in de buurt. Zelfs niet een beetje -O-