Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:22

Vraagje,wat doen jullie om je kippen broeds af te krijgen? onze zijdehoender is nogal hardnekkig broeds. Haal de eieren weg dus ze zit op niks.
nachthok wilde ik dichthouden maar dan kkunnen ze dus hun eieren niet kwijt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 07:05

Paar keer per dag van het nest halen en buiten zetten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 07:09

De methode van kohtje pas ik zelf ook toe.
Ik heb ook gehoord dat het helpt om de broedse kip voor een dag in een doos te stoppen....dit gaat misschien sneller, maar ik vind dat een beetje sneu.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:02

Ik sloot het legnest af. Maar had het geluk dat ze allebei broeds waren, dus ze hoefden allebei hun ei niet kwijt.

Binkie heb ik wel eens in een bench gezet, maar dat gaf veel stress. Dat doe ik dus niet meer.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:58

Ik heb gisteren de kip van de buurman met haar kont in een emmer koud water gestopt :brr: :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:02

VivaLaVida schreef:
Vraagje,wat doen jullie om je kippen broeds af te krijgen? onze zijdehoender is nogal hardnekkig broeds. Haal de eieren weg dus ze zit op niks.
nachthok wilde ik dichthouden maar dan kkunnen ze dus hun eieren niet kwijt.

Ik maak het nachthok wel dicht. Als ze echt verlegen om een ei leggen zijn, doen ze dat ook wel in het zand.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:29

Dat ei komt er idd op de één of andere manier toch wel uit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:05

Hier proberen we de kip ook te laten stoppen met broeden. Er zat niets in de eieren.
Van minimaal 3 verschillende kippen die bij de haan lopen geen enkel resultaat. Schiet onze haan met losse flodders of is dit toeval?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:17

Gister ging ze maar gewoon naast het hok zitten broeden op het gras :') heb nu weer het hok dicht en de kip is al wat minder geobsedeerd.
overigens heeft ze gister mm kat aangevallen, heb de kat nog nooit zo hard zien rennen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:19

Als eieren onbevrucht zijn kan dat aan de haan liggen. Maar kippen kunnen ook een tekort hebben door de voeding of niet buiten komen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:59

hmm dan vrees ik voor onze haan.
Kippen lopen hele dag buiten en krijgen legvoer aangevuld met groenvoer. En leggen goed eieren. Zie de haan er ook meerdere keren per dag op zitten. Kippen hebben er kale plekken van in hun nek :P
Ach ja, hij is zo ook leuk. ik hoef niet perse kuikens (maar daar is mijn vriend het niet mee eens)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:57

Kan idd zo zijn dat je haan niet vruchtbaar is.
Vorig jaar had ik er twee die ik geslacht heb, die wel mannelijk waren, maar geen ballen hadden (van binnen dus, kun je pas zien als je de ingewanden eruit hebt gehaald. De ballen zitten tegen de ruggengraat aan.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:36

Isabonny schreef:
Op dit moment heb ik 2 broedse kippen. 1 zit al 2 weken in een afgesloten leghok, zodat er geen anderen bij kunnen. Helaas al 2 van de 6 eieren kapot gegaan onder de kip. Nu hopen dat uit de rest nog wat komt.
Andere kip hebben we sinds dit weekend in oud konijnenrennetje zitten op 7 eieren.

Jippie!!!! Dit weekend zijn de 4 overgebleven eieren allemaal uitgekomen! Duidelijk kruising Marannetjes met grote Wyandotte haan :).
Komend weekend ben ik benieuwd of de andere kip ook kuikens krijgt. Manlief vroeg al wat ik met al die kippen ga doen als alles uitkomt en of hij het hok moet gaan vergroten :P . Ach, als er 1 haan bij zit, dan mag die al naar de buren, want hun haan is opeens "weggelopen" :+ . Ach ja hij is de weide wereld misschien weer ingetrokken; zo kwam hij ook opeens bij hun aanvliegen en is hij dus enkele jaren gebleven.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:09

Pieteritus1 schreef:
Ik heb gisteren de kip van de buurman met haar kont in een emmer koud water gestopt :brr: :)

Wil je dit nóóit meer doen?
Afgezien dat dit achterhaald is en helemaal niet werkt, is het ook nog eens super dieronvriendelijk... :n

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:27

Nou, ik heb nu echt een hekel aan één van mijn hennen.... die zit op het nest puur voor het broeden, niet voor de kuikens... :n

Ze had gisterochtend een mooi gezond kuiken (was die nacht uitgekomen) en ik kom 's middags langs, kuiken lag buiten het nest, helemaal koud en rug kapot gepiekst en de enige die daar komt is zij. Ik heb het kuiken onder de warme lamp gelegd, maar ben bang dat er iets kapot is aan de rug, hij kan namelijk niet overeind komen. (en hij kon 's ochtends prima staan en lopen)

Ze zit nog op eieren, maar zodra ze uit komen haal ik het kuiken weg en straks ga ik haar broedsaf maken. (of als er niks uitkomt dan gaat ze over een week eraf en dan gooi ik de eieren weg)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:15

Onze eerste is nu uit het ei in de broedmachine. :):) en nu afwachten op de rest, hoe lang kan zo'n beestje erin blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:11

2 dagen
Maar ligt aan type broedmachine

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 06:38

Hmmm ik hoor al uit het kuikenhok en heel hoog en onzeker gekraai komen.
Ze zijn nu een maand of 3.5 is wel vroeg maar zo aandoenlijk.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:59

Wij hebben een volautomatische die zelf vocht en temp regelt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:31

Ik laat ze erin tot ze zo'n beetje droog zijn. En dan in het hok op een handdoekje onder de lamp (en de eerste dagen zelfs nog zo'n rubber warmtezak waar ze graag tegenaan lagen)

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:52

Ik heb een broedse hen op eieren, ik ben benieuwd!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:19

hallo :)

Sinds vorige week hebben wij ook kippen in onze tuin. We wilden er drie maar vooralsnog eerst alleen een geschikt duo kunnen vinden. Twee brahma krielhennen van 2014. ze zouden aan de leg zijn.
Is het zo dat ze eerst moeten wennen voor ze eieren gaan leggen? want daar zitten we toch wel op te wachten ;)
We willen we nog wel een 3e bij maar valt niet mee, worden alleen kuikens en hanen aangeboden lijkt het wel :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:51

Ik heb ook vrij recent 3 hennen gekocht van 2014 en die hadden al 2 eieren in de reiskist gelegd :D

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:19

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:59

Amaris schreef:
Ik laat ze erin tot ze zo'n beetje droog zijn. En dan in het hok op een handdoekje onder de lamp (en de eerste dagen zelfs nog zo'n rubber warmtezak waar ze graag tegenaan lagen)

haal jij er dan één uit of allemaal? Hij is namelijk gisteren op dag 18 uitgekomen, terwijl ik de rest eigenlijk pas over 2-3 dagen verwacht. En overal staat niet de broedmachine openen, tijdens deze laatste dagen, maar ik wil ook niet dat hij nu dood gaat. :(