Het grote gerbiltopic!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:41

Weet iemand waarom mijn gerbils ineens aan het ijzer/metaal waar de loopbrug aan hangt knagen en of dit kwaad kan? Het maakt vooral een irritant geluid, maar ik weet niet of het slecht is voor de tandjes?

Afbeelding
Luna <3

_Karlijn

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:27

Ik denk zolang er geen verf op zit dat het geen kwaad kan. Ze komen er snel genoeg achter dat ze er niet doorheen komen denk ik :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:23

Er zit verder geen verf op. Luna viel alleen naar beneden omdat ze op het drinkflesje ging zitten, zich uitstrekte en eraan ging knagen :+ Nibbit is slimmer door gewoon op de brug te gaan zitten :P.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:48

Hier doen ze het soms ook, naar mijn idee uit verveling wanneer er niks anders leuks te doen is. Ik zie het als uiting dat ze nieuw (of ander) speelgoed willen, of een ander soort uitdaging.

In mijn hok ligt echt genoeg hout, karton, etc. Maar die stukjes ijzer.... dat is HET. Bij verveling wordt daaraan geknaagd. Dan heb ik het over o.a. deze speeltjes:
http://www.derussischedwerghamster.nl/b ... ngbrug.jpg
(zie je die kleine ijzeren uitsteeksels helemaal onderaan, die je kan gebruiken om het speelgoed op te hangen? daar knagen ze bij mij aan, de mafkezen)
Dit speeltje heb ik ook:
http://www.goedkoopdierenspeelgoed.nl/f ... s/1952.jpg
Je zou denken... als ze zich vervelen dan kunnen ze lekker schommelen. Schommelen? Schommelen is voor sukkels, knagen aan die ketting, DAT is pas cool! Tenminste... dat is wat mijn gerbils er van vinden.

Anyway als ik zie dat ze aan zulke nutteloze dingen gaan sabbelen (veel meer kunnen ze niet) dan geef ik ze meestal iets leukers (toiletrol, nieuw kartonnetje, ik laat ze werken voor wat snoepjes (de mijne kennen een paar kunstjes) of ik haal ze er gewoon even uit zodat ze de benen kunnen strekken en wat nieuwe indrukken kunnen opdoen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:51

Nu ben ik wel benieuwd wat voor kunstjes die van jou kunnen :))

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:01

Hier knagen ze gelukkig nog niet aan kettingen. Wel aan al het andere :').

Ooh gaaf kunstjes, mijn hamster kon dat ook , misschien wil ik de gerbils ooit ook nog kunstjes gaan leren :D !

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:03

Telpeva schreef:
Hier doen ze het soms ook, naar mijn idee uit verveling wanneer er niks anders leuks te doen is. Ik zie het als uiting dat ze nieuw (of ander) speelgoed willen, of een ander soort uitdaging.

In mijn hok ligt echt genoeg hout, karton, etc. Maar die stukjes ijzer.... dat is HET. Bij verveling wordt daaraan geknaagd. Dan heb ik het over o.a. deze speeltjes:
http://www.derussischedwerghamster.nl/b ... ngbrug.jpg
(zie je die kleine ijzeren uitsteeksels helemaal onderaan, die je kan gebruiken om het speelgoed op te hangen? daar knagen ze bij mij aan, de mafkezen)
Dit speeltje heb ik ook:
http://www.goedkoopdierenspeelgoed.nl/f ... s/1952.jpg
Je zou denken... als ze zich vervelen dan kunnen ze lekker schommelen. Schommelen? Schommelen is voor sukkels, knagen aan die ketting, DAT is pas cool! Tenminste... dat is wat mijn gerbils er van vinden.

Anyway als ik zie dat ze aan zulke nutteloze dingen gaan sabbelen (veel meer kunnen ze niet) dan geef ik ze meestal iets leukers (toiletrol, nieuw kartonnetje, ik laat ze werken voor wat snoepjes (de mijne kennen een paar kunstjes) of ik haal ze er gewoon even uit zodat ze de benen kunnen strekken en wat nieuwe indrukken kunnen opdoen.

Dat met dat tweede speeltje, heb ik ook, dat vinden de mijne ook :+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:06

Ze herkennen hun eigen naam, ik kan ze roepen en als ik ze bij naam roep dan kijkt degene ik roep meteen op.
Verder kunnen ze op commando:
- Op de hand komen zitten (met 4 pootjes, gewoon netjes even stil zitten)
- Kusje geven (hun neus tegen een mensenneus aan duwen)
- Spullen pakken, deze is nog in de oefen fase. Ik beloon ze nog voor het aanraken (met de voorpootjes) en proeven van spullen, dit wil ik uitbouwen tot echt oppakken en vasthouden.
- Een van de twee kent ook het commando dat hij zelfstandig terug zijn hok in moet/gaat... dat is verschrikkelijk handig, ik heb het de andere gerbil nog niet aangeleerd maar dat doe ik misschien wel. Super handig wanneer je ze snel terug in het hok wilt hebben, bijvoorbeeld wanneer de bel gaat en zo.

Ze zijn, uit mijn hoofd, 5 maanden oud nu.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 30-06-15 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:07

Gaaf! :D

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:51

Na lang met jullie meegelezen te hebben mag ik me hier nu ook melden *\o/*
Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar ven 2 gerbil vrouwtjes van 4 maanden oud.
15 jaar geleden had ik 4 gerbils,dus ik weet hoe leuk ze zijn.
De ene is wildkleur met wit, de andere is blauw grijs met wit(ik weet niet hoe de kleuren precies heten).
Ik zal binnenkort even foto's plaatsen van mijn dames en hun hok(terra van 100 x 40 x 50 cm)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:58

Welkom colunder

Mijne knagen idd ook aan frame van het looprad, naja vooral snowy die moet echt bezig gehouden worden. Ik maak altijd een soort kus geluidje waar ze meestal op reageren. En als ik op de bank zit en ze zitten naast me op het plateau, reageren ze wel op mijn stem als ik tegen ze praat.

Helaas zijn ze niet tam en kunne al helemaal geen kunstjes. Denk dat ik ze maar bij telpeva laat logeren tijdens mijn vakantie :')

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:09

Ik kom mij ook weer eens melden. Met Pan, Nyx en Smaug gaat het nog steeds super met zn 3en. Ik heb ze nog nooit zien vechten of ruziën ze zijn echt zo leuk met zn 3en. Lekker samen op een hoopje slapen en ze proberen zich altijd met zn 3en in een wat kleiner huisje te proppen, hilarisch vind ik dat want ze passen er net met zn 2en in.

Nu had ik een vraagje voor advies aan jullie. Met deze warmte merk ik toch dat ze wat minder actief zijn. Ze zullen het natuurlijk ook wel warm hebben. Het gerbilarium staat niet in de zon en ik heb alleen tot 12:00 de zon op mijn ramen dus het is nog goed te doen op de ker. In de kamer is het wel wat warm maar ik doe er alles aan om dat te beperken (Jaloezieën dicht, raam open als het buiten is afgekoeld etc). Maar toch denk ik dus omdat ze minder actief zijn dat ze het wat warm hebben ofzo, zou ik ter verkoeling een glazen fles met (ijs) koud water in de kooi kunnen leggen? De fles is knaagproef, hij is dus van glas met een metalen dop.

Hebben jullie misschien nog andere ideeën om het mijn gerbils wat comfortabeler te maken of moet ik ze maar gewoon een beetje laten, ikzelf doe immers ook minder met deze hitte?

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 00:04

Wat leuk dat ze dat kunnen telpeva. Hier reageren ze ook wel als er tegen ze gepraat word en heb het idee dat ze het woord pitje (zonnebloem pitje) ook wel snappen. Welkom colunder heb je foto's? Acrylicmess leuk dat het goed met ze gaat .. Hier zijn de mannetjes juist heel veel zichtbaar maar normaal hebben we een heel koel huis dus heb het idee dat ze hier de temperatuur juist wat aangenamer vinden. Met die fles is best een goed idee denk ik of misschien een koele steen ofzo. Binnenkort eens de dames wegen in de hoop dat ze misschien al zwanger zijn

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 00:57

Hier hebben mijn pogingen om het hok af te koelen nooit gewerkt, ik heb waterflessen er in gehad, ventilatoren, ijs... maar het wordt hier allemaal genegeerd. Alles dat met water te maken heeft, of met luchtstromingen (denk aan ventilators) wordt hier helaas echt niet gewaardeerd. Wanneer het echt niet te houden is dan verhuis ik de gerbils tijdelijk, ik heb een bergruimte die overdag duidelijk een paar graden koeler is dan de woonkamer.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 02:22

Ik heb ook een vrij koel huis op zijn warmste 22 grade vorig jaar. Mijne worden ook wat actiever nu het minder koud is binnen. Ik heb alleen sochtens tot een uur of 10/11 de zon in de kamer. Dus ideaal voor de gerbils zo.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:20

Welkom colunder

Ik ben nog even aan het proberen wat hier het beste werkt qua afkoelen. Het kan op mn kamer echt enorm warm worden. Tot nu toe valt het mee en lijken ze er geen last van te hebben. Daarnaast graven ze zichzelf helemaal in, misschien dat dat al genoeg is.

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:26

Ja bij mij kan het helaas ook best warm worden. En ik merk gewoon dat ze wat minder actief zijn (heb het idee dat ze iets meer slapen). Het is niet dat ze helemaal niks meee doen hoor echt dat ze gewoon iets minder actief zijn. Ik heb gister avond een koude fles in de kooi gelegd en ze lagen er vlak bij (niet tegen aan) te slapen dus heb het idee dat ze een beetje verkoeling wel lekker vinden. Ik heb er vanochtend dus opnieuw een fles koud water in gelegd. :D

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:48

Hier zijn ze nog net zo actief als anders alleen maken ze wat meer gangen :D.

Zal vanmiddag er eens een pot oid met water inzetten waar ze tegenaan kunnen liggen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:06

@Telpeva: wat leuk dat ze kunstjes kunnen! Kostte het veel tijd om ze die dingen te leren?

Welkom colunder! We zien uiteraard graag foto's van je gerbils.

Qua warmte heb ik niet het idee dat ze meer of minder actief zijn. Ik heb ze gisteren regelmatig gezien, vandaag nog niet. Ze liggen nog steeds samen opgepropt in hun nestje :') ik zorg dat ik het water regelmatig ververs en verder doe ik eigenlijk niks. Laat in de middag hebben we de zon in de woonkamer waar de gerbils staan, dus ik doe ruim optijd de luxaflex dicht zodat het niet warm wordt en er geen zon op de bak komt. Met bevroren dingen zou ik toch oppassen dat ze er niet te lang op gaan liggen. Het blijven wel woestijn dieren...

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:42

Ik zal binnen kort even fotoś plaatsen,de ene lijkt sprekend op Luna van Eskegirl.
(ze hebben nog geen namen, heb nog niks kunnen vinden,voor 1 evt. Josje)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:38

Ellabellah,
De dingen die mijn gerbils nu kennen, heb ik ze in iets van 3 maanden aangeleerd, met enkele keren per dag kort oefenen.

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:32

Leuk dat je gebils kunstjes kunnen zeg Telpeva! Die van mij komen wel als ze ook maar het ruitje horen of als ik voor de kooi sta. Meestal krijgen ze dan ook wel een pitje.

Ik leg trouwens geen bevrorem water in de kooi omdat ik inderdaad zelf dacht dat dat te koud zou zijn. Ik leg er nu water in wat in de koelkast heeft gelegen of heel eventjes in de vriezer (ik laat het net niet ijs worden dan).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:29

Mijn gerbils staan nooit in de zon en het is goed te doen in huis... die hebben nergens last van :D

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:53

Wat misschien ook nog wel een handige tip is als ze het te warm hebben. Het bakje zand even in de koelkast zetten(niet al te lang). Aangezien ze vaak wel gek op zand zijn .

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:56

Ik doe een steen in de vriezer en die leg ik dan een paar uur in t hok als t warm is. Het straalt best wat kou Af en als ze het echt te warm vinden kunnen ze er tegenaan liggen.