Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:28

He wat balen. Heb je al Bisolvon geprobeerd? Dat hielp bij mijn dame wel toen ze langer bleef hoesten. Snap dat het lastig is met de nakies, je kan ze moeilijk een truitje aantrekken ofzo :P

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:35

Haha ik heb al regelmatig lopen grappen over truitjes breien := Ga straks wel wat bisolvon proberen bij haar. Stomen werkt meestal ook wel goed voor ze. Ben vooral bang omdat ik al twee naakies ben verloren aan luchtweginfectie en ook al een wat ouder ratje eraan. En deze is nu beide. Maar ze is wel een taaie dus komt vast wel goed met haar.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:44

Ik kom ook weer even binnen vallen met een vraagje.
Sinds 3 dagen heb ik een opvang ratje die ontzettend bijt, de eigenaar wilde de rat als slangen voer verkopen maar ik wilde hem nog een kans geven en daarom heb ik hem mee genomen.
Als ik met mijn hand in de kooi ga dan valt hij me echt aan! Hij bijt me en laat ook niet meteen meer los zodat het bloed langs me handen loopt.
Ik geef hem lekkere dingetjes en dat pakt hij wel aan maar dan vliegt hij weer naar de andere kant van de kooi om het daar op te eten.
Als ik hem op wil pakken dan gaat hij ontzettend piepen, echt heel zielig ;(
Heeft iemand tips hoe ik dit ratje een beetje tam of in ieder geval minder bang kan maken?
Zo is het ook geen leven voor het beestje want ik moet toch met mijn hand in de kooi om te verschonen, eten te geven en poepjes te verwijderen (en ik vind het eerlijk gezegd ook niet prettig om steeds een aantal volwassen ratten tanden in mijn hand te krijgen)
O ja, hij is rond de 9 maanden oud en zit met mijn 3 andere heren in een volière, de andere ratjes doet hij niks.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:48

Lies_Miek schreef:
Haha ik heb al regelmatig lopen grappen over truitjes breien := Ga straks wel wat bisolvon proberen bij haar. Stomen werkt meestal ook wel goed voor ze. Ben vooral bang omdat ik al twee naakies ben verloren aan luchtweginfectie en ook al een wat ouder ratje eraan. En deze is nu beide. Maar ze is wel een taaie dus komt vast wel goed met haar.

Denk je dat het een bacteriële of een virale infectie is?
Als het een bacteriële infectie is kan je is proberen een mengsel te maken van honing en kaneel, 1 eetlepel honing en een theelepel kaneel.
Dit even warm maken zodat het goed mengt en dit aan je ratjes geven, op je vinger ofzo.
Als ze het niet willen eten dan kan je het ook in een spuitje doen (kan je bij de apotheek halen als je geen spuitje hebt) en dan een beetje in het bekje spuiten.
Honing en kaneel werken erg zuiverend en als een natuurlijke antibiotica.
Sterkte!

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:02

Denk dat het van de kou is gekomen Arrabel, ze klinkt nu alweer een stukkie beter dankzij bisolvon.

Morgen met Harley naar de dierenarts voor haar tumor. Hoop dat er wat aan gedaan kan worden met galastop. Wil mijn pluizebol namelijk nog lang niet kwijt. Was wel mooi toen belde want er kwamen ratten naar boven van dik 8 jaar terug die nog in systeem stonden :=

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:22

De leerlingen van mijn moeder (groep 5/6) zijn helemaal gek van mijn ratten.
Nu heb ik vlak voor de kerstvakantie de mogelijkheid om ze mee naar die school te kunnen nemen.
Denken jullie dat dit zou kunnen? Het is een kleine klas van 9 leerlingen die allemaal gewend zijn aan dieren.
Mijn ratten zijn niet bang voor vreemdem maar ze springen er ook niet bij op schoot.
Waar zou ik op moeten letten als ik ze mee zou nemen?

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:47

Ik zou vooral opletten dat het niet te druk wordt en als je merkt dat je ratjes het niet meer prettig vinden ze even ergens in te zetten waar ze lekker rustig hun gang kunnen gaan.

Pff haal ik Harley uit de kooi, begint ze ineens te piepen wat ze nooit doet. Ze laat haar linkerachterpootje ook hangen en ze gebruikt hem niet. Ze sleept hem gewoon. Morgen DA ook daar maar even opwijzen als ik er ben. Kan het een verlamming zijn komend van haar tumor? die zit linksvoor namelijk

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:56

Gisteravond dus met Harley naar de dierenarts geweest. Had haar bijna al niet meer terug gekregen := Dierenarts vond haar zo erg lief en rustig. Onderzoekjes mochten gewoon gedaan worden en zelfs toen er een naald inging deed ze helemaal niet moeilijk en er kwam geen geluid uit. Ze kwam met de optie om te opereren maar durfde niet te zeggen hoe ze daar uit zou komen. Dit omdat ze loopt met haar pootje en de dierenarts vermoed dat het halfverlamd is omdat ze ermee sleept. Af en toe leunt ze er wel een beetje op maar veel is het niet. En ook DA gaf aan dat ze geen pijn eraan lijkt te hebben en gewoon te kijken of nog opknapt of niet. Voor nu heb ik Galastop als behandeling nadat ik dit voorstelde (Fijn een DA die zo goed naar je luistert) en ik hoop dat het bij haar gaat aanslaan.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:22

Oh hopelijk knapt Harley nu snel opLies_Miek.. Ff afwachten dus..

Wij proberen onze ratjes een beetje te trainen, maar t is geen succes.. Ze willen dan eerst wel vaak 1 brokje met iets lekkers, maar daarna zijn ze niet meer geinteresseerd en super afgeleid :') iemand tips?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:13

Saintelette schreef:
Oh hopelijk knapt Harley nu snel opLies_Miek.. Ff afwachten dus..

Wij proberen onze ratjes een beetje te trainen, maar t is geen succes.. Ze willen dan eerst wel vaak 1 brokje met iets lekkers, maar daarna zijn ze niet meer geinteresseerd en super afgeleid :') iemand tips?

Ja, een beetje yoghurt aan je vinger :) geef ze één likje en ze zullen alles doen voor meer. Hebben ze ook lekker snel op :)

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:31

Even een update over Harley :)

Dierenarts belde eergisteren op met het nieuws dat Galastop in recentelijk onderzoek geen invloed had op 9 van de 10 ratten omdat het alleen effect heeft bij tumoren die zijn ontstaan door een tumor in de hersenen die teveel hormoon aanmaakt wat dus geremd wordt met galastop. Ook zou de dosering dan 2x per dag 3 ml moeten zijn voor een optimaal effect en opereren zou dan ook volgend hem de enigste optie zijn.
Ik heb besloten toch maar te kijken of Galastop enig effect heeft en hij gaf aan dat ik 2 keer per dag zoveel mogelijk zou moeten geven dan. Ik heb voor nu gewoon besloten 2 keer daags 0,1 ml te geven omdat ik het toch wel onzinnig vind en ook zielig om een rat zo vol te proppen met medicatie. Het lijkt wel enig effect te hebben op de tumor (Lijkt al kleiner en is ook zachter) en ze loopt nog steeds vrolijk rond, voor zo ver dat gaat. Haar pootje zit helaas geen verbetering in op dit moment. Ze laat hem nog steeds hangen en gebruikt hem wel iets voor steun maar het gedeelte met de teentjes lijkt gewoon verlamd (Geen reactie als vingernagel er zachtjes induw) Door dat pootje lijkt het me ook aanemelijk dat er mogelijk een tumor in haar hersenen zit misschien en dit effect heeft op ook het zenuwstelsel. Of ik denk in de meest complete rare manier :P

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 00:38

Misschien een stomme vraag hoor, maar ik ben gewoon nieuwsgierig. Geen ge-oordeel of wat. Maar waarom kies je ervoor om niet 2x daags 3ml te geven als de dierenarts je belt met de mededeling dat 2x daags 0,1ml eigenlijk geen effect heeft? Dan heeft het toch eigenlijk geen zin wat je doet? Die onderzoeken die zijn er niet voor de lol, daar steken ze veel tijd en geld in, dus meestal mag je toch wel uitgaan van het resultaat van zo'n onderzoek. :P

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:05

Ze had eerst een lagere dosis Jorinda, van eenmaal daags een druppel. En de DA gaf ook al aan dat 3 ml teveel zou worden omdat ratten niet bepaald een grote maag hebben. Dus ik heb vanaf toen de dosis verhoogd en twee keer per dag van gemaakt omdat DA dus zei dat ik ipv die 3 ml per keer maar moest aankijken hoeveel ze wilde. Ook is een flesje galastop nog best prijzig en zou er dus met een dosis van 3 ml per keer elke dag een flesje doorheen gaan aangezien 1 flesje van dik 20 euro maar 7 ml bevat. En nu met deze dosis twee keer per dag zie ik wel enig effect bij haar betreffende de tumor.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:53

Lastige situatie Lies_Miek. Hoe oud is Harley? En hoe voelt ze zich bij de Galastop?

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:09

Harley is nu denk ik bijna een jaar oud, heb haar sinds vorig jaar december. Heb wel het idee dat ze wat suffiger is geworden en meer slaapt nu ze galastop heeft. Maar als ik haar bij me neem is ze nog altijd even knuffelig en vrolijk. Af en toe zie ik haar ook lekker door de kooi hobbelen voor zover haar dat lukt met haar pootje. Zolang ze nog lekker rondloopt en beetje nog kan genieten van het leven dan ben ik al blij.

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:50

Oh oh oh ik ben zo blij *\o/*
Harley gebruikt haar linker achterpootje alweer meer. Ze loopt er weer op en klimt er ook voorzichtig aan weer mee.
Geen idee of het dan toch een kneuzing was of dat het van de galastop ofzo is.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:50

*\o/* fijn Lies_Miek!!!

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:56

Jaaa ik ben echt blij dat ze nu zo goed gaat. Haar bultje is nu ook al niet meer gegroeid en lijkt zelfs stukkie kleiner. Dosering is ietsje omhoog en ze lijkt er niet suffig van te worden.

Alleen wel beetje jammer dat ze dit laatste weekend weer druk in de weer was met het reizen terwijl ze de eerste keer zo goed ging. Iemand misschien tips hiervoor om het reizen zo fijn mogelijk te maken?
Ik geef haar nu af en toe aandacht maar dan wil ze gelijk het bakje uitklimmen en dat is voor medetreinreizigers niet fijn vind ik zelf. Behalve laatst := Zat ik daar met 3 stoere kerels en eentje vroeg of ze even uit haar bakje mocht want hij wilde haar wel even zien. Dus ik voorzichtig Harley gepakt. Die kerel die het vroeg zat gelijk 3 stoelen verderop :') vanwege de staart :P

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:55

Er zijn vandaag nog 2 mannetjes bij mij komen wonen.
Ze komen uit dezelfde Rattery als Boots en Flynn en zijn 9 weekjes.
Ze had al meerdere reserveerders voor ze maar iedereen had of afgezegd of niks meer laten horen en ze kreeg ze niet echt meer geplaatst.
Ik heb toen aangeboden om thuis even te overleggen en ik heb ze vanmiddag opgehaald :)
Echt heerlijke mannetjes, een japannertje en een burmees.
Het japannertje heet Chef en het burmeesje heb ik Q genoemd. Zal morgen even een foto'tje maken, is nu een beetje te donker.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:07

Zoo, lang geleden dat ik hier weer wat geplaatst heb ;o
Hummertje vandaag maar even op de foto gezet..het ventje word oud. Wilde graag nog even wat leuke foto's hebben van hem. Ik denk dat hij de winter niet door gaat komen. Hij verzwakt, is sneller moe, en word magerder. Gezondheidscheck al gedaan, maar ik kan er gewoon niet aan ontkomen dat hij inmiddels al ongeveer 4,5 jaar oud is. tot nu toe de oudste die ik ooit gehad heb :wow:

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:17

Mijn oude ventje
Afbeelding
:(:)

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:08

Is ie al 4,5 jaar oud ??? wauw wat een mooie leeftijd zeg +:)+ , dit hoop ik ook nog eens mee te maken met mn ratties :j

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:59

QueenD schreef:
Is ie al 4,5 jaar oud ??? wauw wat een mooie leeftijd zeg +:)+ , dit hoop ik ook nog eens mee te maken met mn ratties :j

Jup, maar het is nu ook echt aan hem te merken. Hij begint steeds meer een bejaard ventje te worden :')

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:03

4,5 jaar??? Holy sh1t... dat is ECHT oud... ik mag hopen dat mijn kinders die leeftijd halen hey :D

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:05

hihi ^_^ Moet ook zeggen, ben apetrots op zijn leeftijd! :D
toen ik hem kreeg was hij al 2,5 jaar oud. Ik wilde hem eigenlijk een paar laatste mooie maanden bieden, uit gaande van het einde rond zijn 3e levensjaar. Hij bloeide echter helemaal op toen ik het jonge grut erbij kreeg, en inmiddels zijn we alweer vrolijk 2 jaar verder :')

Kan trouwens wel komen natuurlijk omdat er waarschijnlijk wilde rat doorheen zit (tenminste, dat vermoeden de vorige eigenaren)
Aangezien die nog wat makkelijker een oudere leeftijd halen omdat die minder kwaaltjes hebben, vermoed ik dat hij daarom zo hoogbejaard is :j