Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
XxDiandraxX schreef:Mijn beie lijders zijn ook nog merle.. De vaccinatie word niet verwerkt door de P-glycoproteïne en het gebrek daaran is het probleem bij mdr1 lijders. Maar als het niet daardoor verwerkt word kan een gebrek daaraan ook geen probleem geven.
Kan natuurlijk stomme pech zijn dat net die honden er zo op reageerde, ik ken veel lijders (wel en niet merle) maar echt geen problemen met de weil.
XxDiandraxX schreef:Over wel/niet enten, bravecto etc moet ieder voor zich besluiten..![]()
Om een voorbeeld te noemen, mijn merle mdr1 lijder is 4x probleemloos gevaccineerd voor oa weil. Daarna kreeg hij epileptie (komt achteraf veel meer voor in zijn bloedlijnen, bij zowel lijders, dragers als vrije honden) en daarna ging hij clusteren na de vaccinatie. In dit geval dus gevolg van de epileptie en niet de mdr1.
Beetje offtopic maar ik vind juist dat er teveel bangmakerij is omtrent mdr1..
suze_ schreef:Ach t schiet niet op met Pareltje zo
Lijkt mij gezellig hoor Denies keertje samen wandelen. Ik wandel veel alleen. Dat is vaak ook wel fijn, maar soms ook wel jammer.
Richting Breda zijn meerdere mooie losloopgebieden. Chaam dus en even ervoor heb je bij restaurant de Fazanterie ook een heerlijk losloopstuk met leuk beekje erbij.. turnhoutse bossen heet dat geloof ik. Oosterhout heeft boswachterij Dorst wat ook erg leuk is en ook met gezellig restaurantje. Ik combineer graag met een lekker terrasje (en speeltuin voor het kind)zodra het beetje droog en aangenaam is ga ik op zondagen naar zulke plekken met zoon en honden. Dan houden we het zo een dagje vol met wandelen, spelen in het bos en dan naar restaurant. Ik hou daar zo van
![]()
kiwiwitje schreef:En dat mag natuurlijk. voor de duidelijkheid gaat het mij er NIET om dat je ent, of hoevaak. Maar puur en alleen om de bescherming.Enten geeft gewoon GEEN garantie op bescherming. Zeker zo jong. En ik ben uiteraard VOOR enten, maar wel VOOR bescherming.
Dus we willen t zelfde. Alleen via de titer is er een bewijs van bescherming en via enten niet. Als je gewoon heel je schema wil doen is dat gewoon prima. alleen adviseer ik om dan in ieder geval te controleren of ze beschermd is. Want dat wil jij toch ook? dat ze beschermd is?
Ik denk echt, en dat bevestigd jouw laatste bericht dat je echt niet begrijpt wat titeren inhoud. Want daar zeg je '' ivm niet geente kinderen''.
Daarom het linkje gestuurd, dan kun je op je gemak lezen wat het echt is. er word gewoon geent bij titeren. Je komt niet onder enten uit als je t goed wil doen.
Overigens is de cocktail enten om de 2 jaar veel te veel.de cocktail (DHP) is sowieso gewoon 3 jaar geldig. en kennelhoest/weil moeten jaarlijks willen ze nuttig zijn. En anders moet je weil weer boosteren.
Ik wil dit niet opdringen, en iedereen moet doen wat ie zelf wil. Maar ik vind t jammer dat er keuzes gemaakt worden op onjuiste informatie. En dat is t enige doel wat ik hier mee heb.
Salsa schreef:Ik weet dat titeren anders is dan niet enten. Maar ik vertrouw gewoon dat het goed gaat zoals de DA het doet.
Het kwartje valt wel maar ik heb gewoon geen zin om er nu naar te handelen. Weer bloedonderzoek met een pup etc met bijkomende kosten. Je mag het bewust kop in het zand steken noemen. Dat lijkt er meer op dan kwartje valt niet.
Ik kan titeren wat ik wil maar uiteindelijk zegt de uitlaatservice: we willen alle puppy entingen. En aangezien ik daar afhankelijk van ben en je hier moet vechten om een plekje bij de uitlaatservice houd het titeren verhaal gewoon op.
Salsa schreef:Er werd hier ook eerder genoemd dat deels puppy enten niet nodig zijn en of ik nu na de 9 weken ging titeren.
Heb ook gezegd dat ik later wil overwegen (dus bij de jaarlijkse enting) maar voor nu (dus tot 12 weken) gewoon ent.
En ik ga ook niet extra enten na 12 weken. Dus ik ga het ook niet onderzoeken. Ik heb dat bewijs niet nodig want ik vertrouw erop dat het dan goed is. Geen zin om dat nog met extra bloedonderzoek te doen
Heeft niks met snappen te maken maar meer met accepteren dat ik het zo wil gaan doen
Salsa schreef:Er zijn met titeren twee uitkomsten
Niet beschermd na enten: extra (want tm 12 weken heeft ze gehad) enten wat ik niet ga doen
Wel beschermd na enten en genoeg antistoffen: niet enten en dat ga ik ook niet doen omdat ik voor bepaalde entingen de stickers moet hebben over de grens en bij uitlaatservice.
Enige wat ik wellicht wil testen later is of op de niet verplichte entingen genoeg antistoffen zijn om niet te enten.
Ik heb je stuk gelezen maar het is precies zoals ik in mijn hoofd heb