Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:55

Mijn beie lijders zijn ook nog merle.. De vaccinatie word niet verwerkt door de P-glycoproteïne en het gebrek daar aan is het probleem bij mdr1 lijders. Maar als het niet daardoor verwerkt word kan een gebrek daaraan ook geen probleem geven.

Kan natuurlijk stomme pech zijn dat net die honden er zo op reageerde, ik ken veel lijders (wel en niet merle) maar echt geen problemen met de weil.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 23:04

XxDiandraxX schreef:
Mijn beie lijders zijn ook nog merle.. De vaccinatie word niet verwerkt door de P-glycoproteïne en het gebrek daaran is het probleem bij mdr1 lijders. Maar als het niet daardoor verwerkt word kan een gebrek daaraan ook geen probleem geven.

Kan natuurlijk stomme pech zijn dat net die honden er zo op reageerde, ik ken veel lijders (wel en niet merle) maar echt geen problemen met de weil.

Ik juist andersom. Heel veel gevallen die wel ziek waren ervan. Gelukkig knapte de meeste ook zonder al te veel gekheid weer op.

Ik ben ervan overtuigd dat MDR1 meer inhoud dan dat er gedacht wordt. Ik heb een extreme lijder, zij zal genadeloos sterven aan verkeerde medicatie en een reactie daarop. Maar zij reageert bijvoorbeeld ook op verschillende soorten tape, maar niet allergisch. Hoeft uiteraard niet van de MDR1 te zijn, maar ik sluit het ook niet uit. Wel vind ik dat er té makkelijk over gedaan word, alhoewel de laatste jaren behoorlijk wat goede onderzoeken zijn geweest. :j Dus we zetten zeker stappen in de goede richting wat betreft genetische afwijkingen en kennis.

Maar dat zijn discussies die eeuwig blijven bestaan.

Net zoals Weil, wel of niet enten, Bravecto, EOAD, wel of niet erfelijkheid van epilepsie en zo verder.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 23:11

Over wel/niet enten, bravecto etc moet ieder voor zich besluiten.. ;)

Om een voorbeeld te noemen, mijn merle mdr1 lijder is 4x probleemloos gevaccineerd voor oa weil. Daarna kreeg hij epileptie (komt achteraf veel meer voor in zijn bloedlijnen, bij zowel lijders, dragers als vrije honden) en daarna ging hij clusteren na de vaccinatie. In dit geval dus gevolg van de epileptie en niet de mdr1.

Beetje offtopic maar ik vind juist dat er teveel bangmakerij is omtrent mdr1.. :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 23:19

XxDiandraxX schreef:
Over wel/niet enten, bravecto etc moet ieder voor zich besluiten.. ;)

Om een voorbeeld te noemen, mijn merle mdr1 lijder is 4x probleemloos gevaccineerd voor oa weil. Daarna kreeg hij epileptie (komt achteraf veel meer voor in zijn bloedlijnen, bij zowel lijders, dragers als vrije honden) en daarna ging hij clusteren na de vaccinatie. In dit geval dus gevolg van de epileptie en niet de mdr1.

Beetje offtopic maar ik vind juist dat er teveel bangmakerij is omtrent mdr1.. :')

Dat vind ik dus van Weil. :Y)

xLaraaj

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 00:24

Welke van je honden zijn leiders diandra ?
Hier nog nooit echt een reactie gehad behalve naya na de rabiës was ze de dag zelf wel iets slomer.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 08:22

suze_ schreef:
Ach t schiet niet op met Pareltje zo :(:)

Lijkt mij gezellig hoor Denies keertje samen wandelen. Ik wandel veel alleen. Dat is vaak ook wel fijn, maar soms ook wel jammer.

Richting Breda zijn meerdere mooie losloopgebieden. Chaam dus en even ervoor heb je bij restaurant de Fazanterie ook een heerlijk losloopstuk met leuk beekje erbij.. turnhoutse bossen heet dat geloof ik. Oosterhout heeft boswachterij Dorst wat ook erg leuk is en ook met gezellig restaurantje. Ik combineer graag met een lekker terrasje (en speeltuin voor het kind) :D zodra het beetje droog en aangenaam is ga ik op zondagen naar zulke plekken met zoon en honden. Dan houden we het zo een dagje vol met wandelen, spelen in het bos en dan naar restaurant. Ik hou daar zo van <3 <3

Chaamse bossen indd, bij de Fazanterie is het Ulvenhoutse bos (Turnhout ligt de andere kant op, voorbij Baarle Nassau, in Belgie dus), Oosterhout heeft inderdaad boswachterij Dorst, daar woon ik tegenaan (aan de andere kant overigens, niet aan de kant van Oosterhout) en daar zitten ook wat plekjes om vandaan te starten: Uitspanning Beum, Pannenkoekenhuis De Hannebroeck, en de Seterse Hoeve (die zitten nu in een doorstart overigens, dus of die open zijn weet ik niet, maar daar ga ik zelf geregeld heen).

@cinniz beterschap met Parel, arm dier!

Over het enten: wij hebben altijd gewoon 'volgens het boekje' ge-ent. Nou ja, Toby natuurlijk niet, die is voor het eerst ge-ent in het asiel in Portugal toen hij 5 maanden was. Op straat enten ze - gek genoeg :+ - niet ;)
Weil enten wij wel: de heren vangen nogal eens wat. Nou ja, Toby vangt van alles (vogels, muizen) en Lewis pakt het dan van Toby af. Daarnaast gaan ze ook geregeld de sloten in. Nee, het beschermt niet tegen alle versies, maar we hebben toch ge-ent. Overigens wel na overleg met de dierenarts gezegd dat ik voor Toby de entingen voor Weil en Rabies niet meer gelijktijdig wil. Daar is hij ziek van geworden het eerste jaar, dus die ent ik nu apart (Rabies hoeft ook niet jaarlijks, maar omdat wij zo dicht tegen Belgie zitten en de hond mee de grens over gaat, moeten ze ge-ent zijn voor Rabies).
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 28-02-20 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 08:28

xLaraaj schreef:
Welke van je honden zijn leiders diandra ?
Hier nog nooit echt een reactie gehad behalve naya na de rabiës was ze de dag zelf wel iets slomer.

Bjossa, en kenai was ook lijder. Elin is drager, prim is vrij of drager maar heb ik niet laten testen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:10

Goedemorgen!

Wat fijn dat het weer goed gaat met Skip!

We zijn gisteren ondanks het slechte weer nog even het bos in geweest, Popo was heel erg blij om weer los te rennen. We kwamen niet veel honden tegen, op zich wel fijn want dan gaan we qua wild doen niet meteen weer op standje vol gas. We hebben lekker wat oefeningen gedaan (om bomen sturen, hindernisje, etc) en hij werd er super fanatiek en blij van. Echt leuk om te zien. Ik hoop heel erg dat we bij de agility mogen instromen binnenkort.
Vandaag lijkt het weer wat beter maar moet ik natuurlijk de hele dag werken. Dus alleen even in de lunchpauze het bos in. :(

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:37

Ik vind dit soort dingen vaak nogal een hype. Ze wordt het eerste jaar gewoon geënt. We zijn straks veel contact met andere honden en in de wijk (veel water verderop) lopen ook ratten. Met de cursus en uitlaatservice moet ze sowieso volledig geënt worden dus weinig keuze daar.

Ik geloof dat je met een gezonde hond prima kan enten volgens het programma. Later wil ik verder overwegen maar voorlopig is dit goed voor ons.

Onze oude hond hebben we uiteindelijk om de 2 jaar geënt (15 jaar geleden). Ik zie het wel tegen die tijd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 09:44

T gaat niet om t enten volgens schema. T gaat over de bescherming. :) Ik zou dan, als je perse gewoon het entschema aan wil houden, in ieder geval 3 weken na de laatste enting een titertest doen om te kijken of ze aangeslagen zijn. Je hebt er namelijk niks aan als ze niet beschermd blijkt. :) En daarin is Parvo toch wel t belangrijkste. :)
het ent schema van 3 entingen is om te zorgen dat de kans het grootst is dat een van de entingen aanslaan.
Djessey stond op 13 weken pas op 0. Dat betekend dat waarschijnlijk op 12 weken ook voor t eerst geent kon worden. Maar dan heb je maar 1 enting die mogelijk aan kon slaan. ipv 3. Gelukkig is dmv titer aangetoond dat de enting aangeslagen is. :) Dus heeft ze maar 1 nuttige enting gehad ipv 3 waarvan er sowieso 2 nutteloos waren.

De betere pensions en hondenscholen accepteren titer inmiddels ook.
https://www.vaccicheck.nl/wat-is-vaccicheck

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:55

Wij hebben een uitstekende hondenschool en prima uitlaatservice maar daar gelden de gewone entingsprotocollen.

De 9 weken enting en kennelhoest is iig prima gegaan.

Misschien ben ik er zo wars van omdat we net op het kdv van mijn dochter een mazelen uitbraak hadden ivm niet geënte kinderen. Ik word een beetje moe van de "woke" beweging rond dit soort thema's.

Ik zal bij de 12 weken enting eens aan de DA vragen hoe en wat. Maar zoals ik er nu in sta vind ik het niet nodig.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 10:04

En dat mag natuurlijk. voor de duidelijkheid gaat het mij er NIET om dat je ent, of hoevaak. Maar puur en alleen om de bescherming. :) Enten geeft gewoon GEEN garantie op bescherming. Zeker zo jong. En ik ben uiteraard VOOR enten, maar wel VOOR bescherming.
Dus we willen t zelfde. Alleen via de titer is er een bewijs van bescherming en via enten niet. Als je gewoon heel je schema wil doen is dat gewoon prima. alleen adviseer ik om dan in ieder geval te controleren of ze beschermd is. Want dat wil jij toch ook? dat ze beschermd is?

Ik denk echt, en dat bevestigd jouw laatste bericht dat je echt niet begrijpt wat titeren inhoud. Want daar zeg je '' ivm niet geente kinderen''.
Daarom het linkje gestuurd, dan kun je op je gemak lezen wat het echt is. er word gewoon geent bij titeren. Je komt niet onder enten uit als je t goed wil doen.

Overigens is de cocktail enten om de 2 jaar veel te veel. :) de cocktail (DHP) is sowieso gewoon 3 jaar geldig. en kennelhoest/weil moeten jaarlijks willen ze nuttig zijn. En anders moet je weil weer boosteren.

Ik wil dit niet opdringen, en iedereen moet doen wat ie zelf wil. Maar ik vind t jammer dat er keuzes gemaakt worden op onjuiste informatie. En dat is t enige doel wat ik hier mee heb. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:08

kiwiwitje schreef:
En dat mag natuurlijk. voor de duidelijkheid gaat het mij er NIET om dat je ent, of hoevaak. Maar puur en alleen om de bescherming. :) Enten geeft gewoon GEEN garantie op bescherming. Zeker zo jong. En ik ben uiteraard VOOR enten, maar wel VOOR bescherming.
Dus we willen t zelfde. Alleen via de titer is er een bewijs van bescherming en via enten niet. Als je gewoon heel je schema wil doen is dat gewoon prima. alleen adviseer ik om dan in ieder geval te controleren of ze beschermd is. Want dat wil jij toch ook? dat ze beschermd is?

Ik denk echt, en dat bevestigd jouw laatste bericht dat je echt niet begrijpt wat titeren inhoud. Want daar zeg je '' ivm niet geente kinderen''.
Daarom het linkje gestuurd, dan kun je op je gemak lezen wat het echt is. er word gewoon geent bij titeren. Je komt niet onder enten uit als je t goed wil doen.

Overigens is de cocktail enten om de 2 jaar veel te veel. :) de cocktail (DHP) is sowieso gewoon 3 jaar geldig. en kennelhoest/weil moeten jaarlijks willen ze nuttig zijn. En anders moet je weil weer boosteren.

Ik wil dit niet opdringen, en iedereen moet doen wat ie zelf wil. Maar ik vind t jammer dat er keuzes gemaakt worden op onjuiste informatie. En dat is t enige doel wat ik hier mee heb. :)

Ik denk dat de berichten over het titeren dweilen met de kraan open is, het kwartje valt duidelijk niet over wat we proberen duidelijk te maken.

Wij hebben sneeuw in de achtertuin. <3

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 10:13

Oeh jaloers met die sneeeeeuw <3

Ach ik heb t in ieder geval geprobeerd. :) We hebben ook bij NML Health de folders aangevraagd, want al hun folders zijn niet meer te bestellen.. Maar dan kunnen ze mee de bestellingen in.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:14

Ik weet dat titeren anders is dan niet enten. Maar ik vertrouw gewoon dat het goed gaat zoals de DA het doet.

Het kwartje valt wel maar ik heb gewoon geen zin om er nu naar te handelen.(dan maar ongenuanceerd) Weer bloedonderzoek met een pup etc met bijkomende kosten. Je mag het bewust kop in het zand steken noemen. Dat lijkt er meer op dan kwartje valt niet.

Ik kan titeren wat ik wil maar uiteindelijk zegt de uitlaatservice: we willen alle puppy entingen. En aangezien ik daar afhankelijk van ben twee dagen in de week en je hier moet vechten om een plekje bij de uitlaatservice houd het titeren verhaal gewoon op.

En ja ik vind het lijken op de hele hype rondom enten en het woke zijn op dingen. Ik kijk gewoon nu wat praktisch is en wat ik nodig heb om de hond zo te laten trainen en uitlaten zoals ik het wil.

Kunnen jullie een andere mening op hebben en is prima. Iedere situatie is anders

Ik waardeer de "waarschuwing" en de toon van kiwi is al prettiger dan verwijtende van anderen. Maar dit is mijn keuze om bovenstaande redenen
Laatst bijgewerkt door Salsa op 28-02-20 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 10:18

Salsa schreef:
Ik weet dat titeren anders is dan niet enten. Maar ik vertrouw gewoon dat het goed gaat zoals de DA het doet.

Het kwartje valt wel maar ik heb gewoon geen zin om er nu naar te handelen. Weer bloedonderzoek met een pup etc met bijkomende kosten. Je mag het bewust kop in het zand steken noemen. Dat lijkt er meer op dan kwartje valt niet.

Ik kan titeren wat ik wil maar uiteindelijk zegt de uitlaatservice: we willen alle puppy entingen. En aangezien ik daar afhankelijk van ben en je hier moet vechten om een plekje bij de uitlaatservice houd het titeren verhaal gewoon op.

Je snapt t duidelijk niet. je hebt al die pup entingen dadelijk toch al gedaan. want de 12 weken wil je gewoon geven en t advies is toch ook om 3 weken NA de 12 weken te titeren?!
dat heeft geen ruk te maken met de uitlaatservice.. want dan heb je die 3 entingen toch gewoon gedaan? T enige wat het jou bewijst is dat ze beschermd is.. Of dat t niet zo is en dan kun je maatregelen nemen.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:22

Er werd hier ook eerder genoemd dat deels puppy enten niet nodig zijn en of ik nu na de 9 weken ging titeren.
Heb ook gezegd dat ik later wil overwegen (dus bij de jaarlijkse enting) maar voor nu (dus tot 12 weken) gewoon ent.
En ik ga ook niet extra enten na 12 weken. Dus ik ga het ook niet onderzoeken. Ik heb dat bewijs niet nodig want ik vertrouw erop dat het dan goed is. Geen zin om dat nog met extra bloedonderzoek te doen

Heeft niks met snappen te maken maar meer met accepteren dat ik het zo wil gaan doen ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 10:25

Laat maar. Want je haalt nu van alles door elkaar.

Lekker doen zoals jij t wil doen.
zoals al eerder gezegd ik wil niks opdringen, maar t gaat gewoon om onjuiste informatie. :)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:29

Er zijn met titeren twee uitkomsten

Niet beschermd na enten: extra (want tm 12 weken heeft ze gehad) enten wat ik niet ga doen

Wel beschermd na enten en genoeg antistoffen: niet enten en dat ga ik ook niet doen omdat ik voor bepaalde entingen de stickers moet hebben over de grens en bij uitlaatservice.

Enige wat ik wellicht wil testen later is of op de niet verplichte entingen genoeg antistoffen zijn om niet te enten.

Ik heb je stuk gelezen maar het is precies zoals ik in mijn hoofd heb

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 10:34

Maar als de hond onbeschermd is voor bijv Parvo, dan ga je toch extra enten?

Maar je mist een optie:
Wel beschermd na enten (titer op bijv 15/16 weken) ; gewoon enten op een jaar.. En daarna nog eens 3 weken later titeren om te kijken of de antistoffen hoog genoeg zijn..

Niemand zegt dat je na titer niet meer moet enten... je HOEFT niet meer te enten. T enige wat je weet is of ze wel beschermd zijn. Want wat heb je aan enten als ze niet beschermd is? Ben je mooi klaar mee als ze voor Parvo onbeschermd is..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:36

Salsa schreef:
Er werd hier ook eerder genoemd dat deels puppy enten niet nodig zijn en of ik nu na de 9 weken ging titeren.
Heb ook gezegd dat ik later wil overwegen (dus bij de jaarlijkse enting) maar voor nu (dus tot 12 weken) gewoon ent.
En ik ga ook niet extra enten na 12 weken. Dus ik ga het ook niet onderzoeken. Ik heb dat bewijs niet nodig want ik vertrouw erop dat het dan goed is. Geen zin om dat nog met extra bloedonderzoek te doen

Heeft niks met snappen te maken maar meer met accepteren dat ik het zo wil gaan doen ;)

Ook hier bewijs je zelf in één bericht dat je het niet snapt. En de Kimmen proberen je het alleen duidelijk te .

Enten & titeren zijn twee compleet verschillende dingen. Wat je uiteindelijk geld 'bespaart'. Als je hond namelijk beschermd is en je ent (à zeg €50,-) gooi je die €50,- letterlijk weg, want de enting doet zijn werk niet. Als jij dus alle entingen laat zetten tijdens de beschermde periode dan slaat géén één enting aan terwijl je er wel voor betaald.

Als je pas overweegt om volgend jaar te titeren heb je dus de kans dat je hond een jaar lang onbeschermd rondloopt.

Het een sluit het ander niet uit, titeren en enten gaan hand in hand.

Prima dat jij via het normale schema laat enten, maar laat dan ná de laatste enting van dat schema (een maand later) een titer uitvoeren. Dan weet je op zijn minst of alle entingen zijn aangeslagen.

Als dat zo is het je perongeluk goed geënt, als de waardes dan laag zijn, of zelfs op 0 weet je dat je een hoop geld hebt weggesmeten.

Ik was inderdaad diegene die niet alle entingen als pup heeft laten hoeven zetten, want onze pups waren nog beschermd, een enting was dus nutteloos geweest! Ze hebben doordat we hebben gemeten in het bloed op het juiste moment geënt waardoor ze dus optimaal beschermd zijn, en daardoor miminimaal de komende drie jaar niet geënt hoeven te worden omdat de bescherming optimaal is.

Om je het in geld uit te drukken, we hebben ruim €950,- 'gespaard' door te titeren.

En nog een hele belangrijke, een dierenarts is niet alwetend! Je gaat toch ook niet naar de huisarts met klachten voor de fysio. ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:37

Salsa schreef:
Er zijn met titeren twee uitkomsten

Niet beschermd na enten: extra (want tm 12 weken heeft ze gehad) enten wat ik niet ga doen

Wel beschermd na enten en genoeg antistoffen: niet enten en dat ga ik ook niet doen omdat ik voor bepaalde entingen de stickers moet hebben over de grens en bij uitlaatservice.

Enige wat ik wellicht wil testen later is of op de niet verplichte entingen genoeg antistoffen zijn om niet te enten.

Ik heb je stuk gelezen maar het is precies zoals ik in mijn hoofd heb

Welke niet verplichte entingen wil je dan laten titeren?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:40

Ik neem dat risico dan inderdaad door niet te titeren na de 12 weken. ;)
Ik vertrouw erop en ga voor nu geen extra bloedonderzoek doen.

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:41

Oh kimD ben echt jaloers op je sneeuw. <3

Is dat Limburg?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:44

Ik begin het een beetje zat te worden nu eerlijk gezegd.

Ik maak bewust deze keuze om mijn eigen beweegredenen. Niet jullie keuze. Prima. Jullie mogen jullie honden titeren en ik kies voorlopig voor het gewone programma zonder extra controles. Dat ik een andere keuze maak is niet omdat ik het niet snap maar omdat ik het anders wil doen.

Fijn om gewoon opties te hebben toch?