[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:40

Spruit schreef:
LoveUggs, wat een gaaf compliment! Laat je horen hoe het verder gaat? :D En je bakje ziet er al mooi helderder uit :)

Martin, wat jammer :( En met guppen zal je precies hetzelfde hebben hoor... Misschien een niet-eierlevendbarende? Of een weinig voorkomende, zoals de Phalloceros caudimaculatus?

Ja klopt, die heb ik ook al eens gehad maar toen vervangen voor Zwaarddragers :D
Een niet levendbarende zou ook wel leuk zijn alleen ik heb totaal geen ervaring met eierlegende vissen :')

Anoniem

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:12

Dan is dit toch een uitgelezen kans om daar ervaring mee op te doen? :D De Celestichthys margaritatus (Rasbora Galaxy is de (foutieve) naam waaronder de vis bekend staat) schijnt ook relatief makkelijk te kweken :) De Epiplatys annulatus (driebandsnoekje?) schijnt ook leuk te zijn om te houden en te kweken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:00

Donders en bliksems.. maar goed dat ik elke week mijn waterwaardes nakijk.. :x
Heb ineens heel véél nitiet, nitraat en fosfor.. ik ga dus maar eens acuut een grote beurt aan mijn bak geven..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:19

Nou ik vraag me bij mijn bakken wel eens af of die teststrips wel kloppen. De waardes zijn altijd perfect :+

Maar ik ververs 2x per week ongeveer 20% en om de week filters schoonspoelen ik deed eerst 1x per week.maar het water is heel snel bruin door het hout en zo hou ik het wat lichter

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:50

Teststrips vertrouw ik eigenlijk nooit :P hoor overal om me heen al dat ze niet altijd kloppen...

Ja thuis wel ;) maar als ze naar de winkel gaan en druppeltest doen schijnen de waardes van de strip dus totaal niet te kloppen.

heb zelf daarom ook maar druppeltest destijds aangeschaft en paar keer geprobeerd, en zijn inderdaad andere waardes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:29

Ik test mijn waterwaarde nooit :+ Maar er gebeurd dan ook niet bijzonder veel in mijn bak waardoor de waarden inenen zouden moeten stijgen of dalen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:39

Toch ben ik heel blij met mijn druppel testset.. heb toch het idee dat dat een stuk secuurder meet.. :o
Anyway.. hier nu dus 40% ververst en vanavond het filter nog even schoonmaken..
Dan morgen maar weer meten.. want meten is weten.

Heb overigens de zuurstofsteen er maar even uit gehaald.. :o
Het kan haast niet anders als dat deze er iets mee te maken heeft..
In 1 week tijd is de nitriet van 0=>2,0 geschoten, de nitraat van 10=>50 en de fosfaat van 1=>5.. :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:48

Nitraat gaat toch omhoog bij teveel vissen in een bak?

Verder heb ik geen flauw idee.
Hou me ook niet bezig met wat wel en niet moet.
Alles groeit en bloeit dus het zal wel kloppen bij mij.
Waterwaardes meten doe ik om de 3 weken, gewoon omdat ik benieuwd ben.
En tot nog toe gaat dat goed :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:47

Kan.. maar hoeft niet..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:04

Maar weet je waarom die nitraat hoog is dan?

Dag net op facebook voorbij komen dat we er in assen een nieuwe aquariumzaak bij hebben.
Ook zeewater,dus denk dat ik daar vrijdag even ga kijken, is wel leuk.
Ik weet niet hoe ik een link van facebook moet kopieren,maar ze heten van Oosten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:25

Nee..
Mijn waterwaardes zijn altijd goed geweest, en nu ineens (binnen een week) zijn de waardes zo veel gestegen.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het zuurstofblok (calciumsulfaat dus) er schuldig aan is.. dat is het enige wat veranderd is in mijn bak.

Het is trouwens niet alleen de nitraat hè? Ook de nitriet en fosfaat waren erg hoog.. ;)

Nu ik er zo eens over na denk.. het kan dus goed zijn dat de labeo dáárom zo reageerde..
Die 3 elementen heb ik dus niet getest op dát moment, alleen de gh, kh en ph.. en die waren goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:50

Nou ja vreemd dat dan toch die waardes anders zijn.
Kan niet te maken hebben met de geboorte van jonge vissen?
Als dat blok er uit blijft,dan zou het weer goed moeten komen

Ik moet gaan vissen vangen zag ik net.
die twee jonge zwaardragers die al flink groot worden zijn volgens mij man en vrouw
En er zwemt nu nog een heel kleintje rond en ik meen te zien dat die een zwarte staart en vin heeft.
Dus dat vind ik wel leuk :D

En volgens mij komt er nog meer aan want ik zie dan dat de vrouwtjes achter in de bak blijven tussen de planten in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:52

Geboorte van jonge vissen lijkt mij stug, die voegen telkens zulke kleine beetjes biomassa toe, daar kunnen de bacteriën makkelijk op anticiperen :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:55

Die jongen zijn allemaal opgegeten.. :+
Bovendien.. ik heb zelfs jonge panda mannen uit die bak gehaald, dus is het aantal vissen in die bak verminderd..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:03

Ok nou ik leer weer van jullie antwoorden :P
Nou hopelijk zij dan straks de waardes weer helemaal in orde

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:05

Even een vraagje van mijn kant;

Ik vraag me af of ik iets fout doe.. Ik zie overal zo veel filmpjes voorbij komen van cory's, druk in de weer, zie steeds verhalen over kieuwen spoelen met zand, maar hier zie ik het tegenover gestelde.. Bij mij liggen ze voornamelijk stil, of dwarrelen rustig van de ene naar de andere kant van de bak, de meeste zitten verstopt bij het hout, en ik zie ze al helemaal nooit actief op en neer zwemmen, of spoelen met zand.. Doe ik iets fout of is dit normaal gedrag voor cory's?

Daarnaast heb ik al een tijdje 2 kuhli's in mijn bak. Overdag zie ik ze niet, maar met het licht uit wel. Zag net dat een van de twee een beetje een paarsige gloed onder zijn kop/kieuwen had. Maar dan wel echt aan de onderkant, van onder de buik vandaan zegmaar. Iemand daar verstand van? (Kan ook komen door mijn lampje hoor) heb de gewoonte als ik de avond niet thuis ben geweest toch even te checken als het licht al uit staat. :+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:21

Sorry.. geen ervaring met cory's, en ook niet met kuhlii's.. :+

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:32

Haha daar heb ik toch niets aan :=

Nee, ik lees me wel in, maar begin altijd compleet als een leek aan vissen. De hobby is bij mij nogsteeds aan het groeien en er is nog zo veel dat ik niet snap dus neem je niks kwalijk :+

Mijn waardes zijn overigens wel goed, heb een test van jbl, zijn wel strips maar er zit zo'n app bij. Die scant dan je strip, en daar komt dan uit wat je waardes zijn, of ze goed, mogelijk gevaar, of heel slecht zijn, en geeft informatie over wat je er aan kan doen.

Nitriet: 0
Nitraat: 0
GH: 7
KH: 6
PH: 7.4
Chlorine: 1.5
Co2: <15

Iemand die iets zorgwekkends ziet waar het gedrag van de cory's misschien aan kan liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:55

Kuhlii's beginnen zich meer overdag te zien als ze met minstens 5 zijn (niet dat ze zelf kunnen tellen, maar toch :') ). Daarnaast zijn het wel dieren die voornamelijk in het schemer actief zijn, dus dat je ze enkel ziet met licht uit is omdat ze zich dan het veiligst voelen.

En wat voor soort cory is het? Soms kan het zo zijn dat er te weinig stroming is (bv de habrosus wil iets stroming) of dat het licht te fel is. Verder heb ik ze niet dus deze twee antwoorden heb ik in verloop van tijd voorbij zien komen op Aquaforum :+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 01:16

Je chloor moet 0 zijn.. dit is giftig voor vissen..!
Zou me niks verbazen als dat de oorzaak is..

En voor het mooie mag je ph wel iets naar beneden en je co2 omhoog.
Maar als je de co2 opschroeft zal de ph automatisch wat gaan zakken.. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:01

Ik heb ook kuhlis,vraag me echt af of die nog leven,wamt heb ze al weken niet gezien.
Net als de helena slakken,zitten er nu 4 in en ik heb nog steeds 100 andere kleine poelslakjes _-:(

Maar goed kuhli, denk toch lichtval hoor dat je die verkleuring zo ziet:j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:07

Hoe komt dat chloor dan weer in mn water? :/

Het zijn Panda's trouwens!

Dat de kuhlii's zich meer laten zien in een groter groepje dat wist ik, had resurch gedaan van te voren :+ Ik wilde eerst zien of ze me bevielen, en ik vind ze erg leuk. Mijn broertje ook trouwens, die vond het erg leuk dat er nu slangen in mijn bak zitten :+

Ik heb van de week wel spul gehaald voor de planten, wilde zien of het verschil maakte. Verhoogd dit de Co2? Hoe verhoog ik die? :o

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:56

Wat voor spul heb je gehaald voor je planten?

Waar de chloor vandaan komt kan ik je niet zeggen..
Je zou evt je water kunnen laten testen bij een speciaal zaak.
Kan natuurlijk ook zijn dat die teststrip het finaal fout heeft.. :o

Als er wel chloor in zit , zou je bv aquasafe kunnen gebruiken.
Ook kan je over kool gaan filteren..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:24

Heb je nog water ververst,chloor zit ook in kraanwater,misschien daarvan.
Handig om ook je kraanwater te testen

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:52

Ik heb een flesje van HS aqua geloof ik.

Ik gebruik met verversen altijd Aquasafe.

Ik kan ook nog wel even met andere strips testen, heb verschillende liggen namelijk. :j