Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:56

Ach wat cute, een lesbisch kippenstel met duobaan!

En hier ook nog een nounou-ochoch moment. Mijn bruine kippen zijn na twee maanden eindelijk geaccepteerd door de Clan. Hoera!
Het legt hier ook als een tierelier nu, 8 eieren per dag en daar ben ik blij mee!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:03

Ik wil als de tuin af is een setje kippen :j
Heb nu twee rassen bedacht, een duo marans en een duo araucana, nu nog een duo er bij verzinnen welke in de winter lang doorleggen en de tuin zo ver zien te krijgen , als het goed is hebben we nu het puin wel uit de grond(serieus nog een schoorsteen opgegraven)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:11

Pieteritus1 schreef:
Haal die eieren eronderuit en zet haar in een lege doos of ergens waar ze niet bij een plekje kan waar ze kan gaan zitten. Voor mij part zet je haar even in de tuin of in de schuur.
Je kan een kip niet eindeloos laten broeden, want dan gaat ze onherroepelijk dood.

Ik krijg mijn kippen echt niet van het broeden af als ze dat niet willen. Heb echt al alles geprobeerd.
En als ik wil dat ze blijven broeden...maar dan wel in een apart hokje en ik zet ze om, dan stoppen ze accuut met broeden en zijn ze de hort op 8)7 . Maar dat werkt dus weer niet als ik ze van het broeden af wil krijgen, dan blijven ze weer stug zitten op de nieuwe plek. Hier zitten ze dus ook gerust 3-4 maanden te broeden, terwijl ik elke dag de eieren er onder uit haal en de kip van het nest gooi, zodat ze even gaat eten, drinken en poepen.

Op dit moment heb ik 2 broedse kippen. 1 zit al 2 weken in een afgesloten leghok, zodat er geen anderen bij kunnen. Helaas al 2 van de 6 eieren kapot gegaan onder de kip. Nu hopen dat uit de rest nog wat komt.
Andere kip hebben we sinds dit weekend in oud konijnenrennetje zitten op 7 eieren.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:19

oef wat is mijn hen met kuikens fel zeg. Ziten al flink wat littekens op mijn hand bij het verschonen van het hok. Dit was mijn liefste kip, oeps.
Wat wel schattig is, is dat mijn haan met een andere kip ( de rest is broeds) steeds bij de bench komt staan om bij de kuikens en de hen te kijken. Dat wordt het denk ik niet meer lastigf terug te plaatsen toch? Of zie ik dat verkeerd?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:31

Aaaah die duo dames met kuikens.

Onze broedse kip is al bijna een week 'over de datum'. Voorzichtig schudden lijkt te wijzen op ontwikkeling in het ei. Met de zaklamp wordt ik niets wijzer. Er leek wel een barstje te zitten in 1 ei.
Lastig! :\

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:11

Amaris schreef:
Dat ligt maar geheel aan het weer ed.

Heb je ze binnen onder de lamp? Ik heb nog nooit zes weken warmte gehaald. Werkte voorheen met een warmteplaatje en daar hebben ze nog nooit de volle zes weken onder gezeten.

Nu werk ik met een lamp en de kuikens zijn een week oud. Moet de lamp overdag 's middags al uit doen, omdat de kamer waar ze staan op het zuiden ligt en ze echt met de vleugeltjes wijd liggen anders. (lamp hangt ook al vrij hoog)

Ook hier ga ik de zes weken bij lange na niet halen.

Heb anders nog wel een warmteplaatje voor je. Ik vind de lamp prettiger werken. Kan ik zo naar je opsturen als je wilt.
Deze heb ik:
http://www.kippenhuis.nl/opfokmateriale ... plaat-25cm

Ik heb ze inderdaad onder een lamp. De vorige 4 kuikens waren "verstoten" door mams. En die Mams is alweer verder met broeden :roll: (net zoals 4 andere hennen) heb wel geteld 1 hen die legt en daarnaast dan nog de ene met kuikens

Ik heb niet het idee dat de kuikens het te warm hebben. Overigens staan ze in de schuur. Als het te warm wordt gaat de lamp overdag uit. Maar dat kan nog wel even duren.

Jammer genoeg is de ren waar ze nu in zitten niet zo groot, maar dat komt omdat deze als enige "rat"-veilig is. En aangezien een rat me vorig jaar 3 kuikens heeft gekost ben ik wat voorzichtiger. En deze winter hadden we een regelrechte rattenplaag (de hele regio trouwens). Ik wil een oude leg-kist ombouwen voor de kuikens, maar moet daar ff wat tijd voor vinden. Overigens durven de ratten niet in de buurt te komen van de hen met kuiken }:) Maar ik moet het kippenhok ook nog upgraden (naar rat-veilig) voor als de kuikens onder de lamp weg mogen (en dus het kippenhok ingaan)

Wanneer weet je dat ze zonder de lamp kunnen? Natuurlijk als het 's nachts niet meer koud is zal het sneller zijn.. maar nu heb ik het eigenlijk altijd een beetje gegokt.

Ik vond het wel erg zielig, ik weet niet of de kleine die eruit gegooit is het overleeft, maar ze had ook 3 eieren eruit gegooid (waarvan ik 2 snel onder één van de andere broedse had gelegd, maar weet niet hoe lang ze al "koud" waren) en 1 ei daar was al wel een stukje, maar zal allemaal zand in, dus dat kuiken is waarschijnlijk gestikt... leefde ook niet meer.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:29

Meestal gooit de hen niet zonder reden eieren uit haar nest. Grote kans dat er iets mis mee is/was. De hennen voelen dat en gooien ze dan weg.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:37

Ik had zelf het vermoeden dat ze "klaar" was met broeden en daarom alles uit het nest gegooid had. Haar "oudste" kuiken waren ook al ca 7 dagen oud. Kan me voorstellen dat ze dan niet blijft zitten?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:34

Ik heb de kuikens de eerste dagen uit zo'n kuikensilo laten drinken omdat ze het concept 'water' en 'drinken' nog even moesten doorkrijgen, maar wat een ondingen zijn dat... zeker nu ik moet werken en dus niet drie keer per dag dat ding kan verversen. Kwam gisteren thuis: heeeelemaal vol met hennepvezel.

Dus alsnog de drinknippel tevoorschijn gehaald. Eerst was het natuurlijk een Eng en Nieuw ding (hij staat op een omgekeerde zwarte plantenpotje dus dat was ook Eng en Nieuw) maar echt he! Binnen vijf minuten had ik ze zover dat ze snapten dat daar vanaf nu het water uit komt.

Wat zijn ze slim eigenlijk he die kippies.

Ben aan het denken om te experimenteren met clickeren.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:37

Clicker werkt super bij kippen. Ik hoor mensen vaak zeggen dat kippen dom zijn, nou echt niet! Vooral niet als het om een lekker snackje gaat!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:40

Nou, die van ons zijn echt niet al te snugger hoor. :+ Of ik snap hun intelligentie gewoon niet. :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:52

Flowerbomb schreef:
Clicker werkt super bij kippen. Ik hoor mensen vaak zeggen dat kippen dom zijn, nou echt niet! Vooral niet als het om een lekker snackje gaat!

Ja, ik ben daar ook wel van overtuigt eigenlijk. Het probleem is alleen dat je dan wel een op een moet werken en het is nog even teveel gevraagd om een kuiken van uit het groepje te halen. (alhoewel... met iets lekkers valt het misschien nog te proberen)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:10

o jee toch, hoe krijg ik straks tamme kuikens kippen als mama mij nu aanvalt :')

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:21

Gewoon het kuiken regelmatig even oppakken. Lekker met warme handen. Eerst alleen even oppakken en gelijk weer terug naar mams en dan steeds iets langer vasthouden :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:15

mams is zo beschermend dat ze voor de kuikens duikt en ons letterlijk aanvliegt.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:37

Alsnog kuikens vastpakken :P dan went mama er ook aan (als het gaat anders haar ook even oppakken?)

Ik heb mijn warmtelamp vandaag 1 standje lager gezet... was vergeten dat hij dat kon :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:51

Mijn kuikens (mamaloos dus) accepteren het oppakken nu al niet meer. Wordt nog verdoemd lastig om ze uberhaubt te pakken te krijgen. Bak is groot en chicks zijn watervlug! Gelukkig heb ik ze nu zover dat ze voor vlokkreeftjes ALLES doen, en dus ook op mijn hand gaan zitten. Maar de hand naar boven en echt "vasthouden" is not done.

Best lastig want ik zou graag de kontjes eens schoonmaken, maar met maar twee handen en een wriemelend kuikie is dat niet te doen.

De lamp gaat overdag al uit, en 's nachts wel aan, maar dan hangt hij heeeeeel hoog, en dan nog liggen ze in hun eigen hoekje en niet onder de lamp. Wordt blijkbaar echt wel warm genoeg in die kamer.

Zo slapen ze 's nachts, als een stel puppies op hun dekentje:

Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:57

Ahhh lief.

Ik nam ze ook iedere dag in handen maar echt tam.. nee
Als ze verschoond werden deed ik ze in een boodschappentas _O-

Ja waterbak en hennep iod een ramp.
Zat de bak weer vol met die troep.

Heb op een gegeven moment de hennep aan de ene kant van de bak, de voerbak dwars erop zodat de waterbak wat vrij stond zeg maar....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:03

Wat dat betreft is zo'n nippel echt i-de-aal. Gewoon geen gedoe meer met vies water!

Ik zet ze in een zo'n kattenvervoerding, en de deksel dicht want ze jumpen er zo uit.

Soms staan ze nu al zo omhoog te kijken 'haal ik het wel... haal ik het niet... zal ik? zal ik?!'.

Ik zal de bak nog op de grond moeten gaan zetten (staat nu op een curver bak op een tafeltje) want vandaag of morgen springen ze eruit en dan vallen ze nu veel te ver naar beneden.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:07

De kuikens van mijn overleden haan zijn nu een week oud, mamakip is van het nest gegaan dus snel de eieren in de broedmachine gedaan. De kindertjes zitten hier braaf onder de lamp maar zodra ik de kamer binnen kom gaan ze staan krijsen dat ze bij mij willen zitten. S avonds liggen ze met z'n zessen dwars over me heen te slapen tijdens het tv kijken. Als ze daarna naar hun nestje moeten worden ze woest hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:09

Iemand een foto van zo een water nippel?

En iemand een idee wat ik kan doen tegen mee-eters? Heb kauwen en een duif die ons voer stelen uit de voederbak....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:11

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:39

Waar staat die op? Ik zat zelf te denken aan zo'n konijnenwaterdrinkfles... evt zonder balletje en dan in een bakje met water zodat hij niet leegloopt... (net zoals bij de drinkautomaat voor de grote kippen) of werkt dat niet?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:07

Deze staat op een warmhoudplaatje voor de foto. In het echt niet doen natuurlijk, tenzij je de kippies thee wilt serveren.

Die van mij staat nu op een omgekeerde bloempot, met daar nog iets tussen. Moet steeds hoger ivm groeien kuikens. Momenteel staat er op de bloempot nog een potje en daarop de drinkfles.

Oh wacht kan je laten zien! De camera pakt dat stukje nog net mee.
Oh moet in nieuwe reaktie. Suf.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:14

Foto:
Afbeelding

Op bloempotje op cremepotje dus. Crea in het kippenhok :Y)