Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:02

Zelfs op oude leeftijd probeerde mijn vorige hond dat soms bij dingen die hij super lekker of leuk vond, aahh piepspeeltje komt uit de kast, hier heb je een poot... Maar ik wachtte dan tot hij geen trucje deed en dan pas zei ik wat ik wou dat hij ging doen. Ik beloonde zijn probeertrucs nooit :P

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:09

In het begin beloon ik een initiatief, maar minder uitbundig dan als ze het correct doen. Ik werk wel met een ras wat iets minder graag werkt voor je… dus in feiten beloon ik ze voor het willen werken.

Den hond heeft ook wel een tussen woordje daardoor. Beetje mijn ‘ dank je dat je wilt werken met me, maar dat vroeg ik helaas niet.’

Heb ook een hond die ik echt te scherp heb getraind en die ziet dan een commando wat iemand onbewust geeft en doet dat meteen. Mijn vader wijst tijdens het wandelen graag met zijn vinger naar voren. Laat dat nu haar commando voor zit zijn. _O-

Deze info ook echt niet als een ‘ dit raad ik je aan’. Mijn trainings honden en mensen mogen het meestal niet zo aanpakken. Je geeft commando en als ze dat niet opvolgen lok je het commando in het begin uit.( nog wat meer tussenstappen dan dat uiteraard, maar dat zal je trainer je ook uitleggen). Alle andere dingen die ze aanbieden negeer je. Maar mijn eerste aanpak werkt voor mij heel goed bij ras groep 5 honden.
Laatst bijgewerkt door StonedRomy op 05-07-23 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:10

Haha bij mij was dat vinger naar boven. Mijn hond kende ook veel handgebaren. Van sommige trucjes weet ik zelf niet eens meer goed hoe ik het had aangeleerd zoals pasjes overkruist opzij zetten :')
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 05-07-23 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:13

moonsparkle schreef:
Haha bij mij was dat vinger naar boven. Mijn hond kende ook veel handgebaren.

Vinger naar boven is omhoog springen, vinger omlaag is liggen. Vinger naar links is linksom rondje, rechts rechtsom rondje. Twee vingers is pootje, andere hand twee vingers is andere pootje. En zo ga ik met haar nog eeuwig door met commando’s. :') Heel handig voor mij.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:21

Mijn trainster wilt ook dat ze de woorden leren zonder handgebaar. Dan kan je ze ook op afstand laten luisteren.
Een oefening is om een negatieve associatie aan te leren aan het woord foei. Dus dan mogen ze het snoepje niet uit je hand pakken en haal je het snoepje weg. Een foei snoepje blijft een foei snoepje en krijgen ze dus nooit. Hand moet op borsthoogte maar dan gaat Bonne pootje geven wat ik al had geleerd. Dan kan ik gewoon geen nee zeggen :+
Nu weet ik sowieso niet wat ik van deze specifieke oefening vindt met snoep weghalen. Ik vind het moeilijk omdat je normaal met die zelfde snoepjes beloond. En als bonne dan zo goed zijn best doet. Ik ben een zwakkeling :') gelukkig kent Bonne al Nee en He dus kom er wel mee weg met doe oefening overslaan.
Laatst bijgewerkt door StalMelyn op 05-07-23 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 22:21

Grappig hier onbewust ook veel handgebaren aangeleerd. _O-

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:33

Oh hier moeten de ook de oefeningen zonder hand gebaar kennen. Dus commando zit lig en hoog etc zit er ook op, ook als ik mijn handen achter mijn rug leg. Ik ben alleen niet zo’n prater dus doe veel met hand en voet gebaren.

Voedsel weigeren is heel handig… maar normaal leer ik het anders aan. Ik heb gradatie in lekkerheid. Dus 1 hoogste en 3 bijvoorbeeld laagste ( kan meer zijn natuurlijk )
Je pakt een 3 snoepje en zegt nee ( of laat, of foei of ja of papegaai. Maak er wat van zou ik zeggen ) zodra ze negeren bevestig je het commando nog een keer en geef je een 1 snoepje. ( of balletje of… Naja een grote beloning )

Op den duur wil ik dat ze het altijd weigeren, maar aanleren in een kleinere stap. Is een hele handige oefening om ze te leren niet zomaar van iedereen iets aan te pakken en alleen als jjj toestemming geeft ( daarom ook een commando voor toestemming )

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:39

Hier kende hij inderdaad beide stem en gebaar voor veel commando's. Door elke keer hetzelfde handgebaar bij een commando te gebruiken leren ze dat vanzelf te linken.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:01

Haha Pien, eerste keer Foei waren wij ook erg in de war.
Maar to be fair; het is echt heel handig nu ze het kent :+
Als ik foei zeg stopt Evi accuut met "verkeerd" gedrag. En we oefenen hem nu eigenlijk nooit meer met snoepjes, ze snapt het woord nu wel.

Evi kent daarnaast ook "leave it", die gebruiken we meer voor vieze dingen die op straat liggen oid. Maar we oefenen dat bijvoorbeeld ook met d'r favoriete speeltjes.

En hoewel we inderdaad officeel zonder handgebaren werken, sluipen er toch wel handgebaren bij in :P

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 07:00

Bonne kent nu hé of nee als hij iets doet wat niet mag. Of ik roep hem gewoon en beloon hem voor het komen en dan gaan we wat dingen oefenen.

Bah is het woord voor vieze dingen op straat en als hij dan door loopt op komt krijgt hij van mij wat lekkers. Gaat ook heel goed alleen heeft hij laatst toch ergens ongezien in gerold :o
Die lucht was niet te harden, wilde hem eigenlijk op het balkon zetten haha. Gelukkig na wassen trok het uiteindelijk toch langzaam weg.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:28

Wij gebruiken inderdaad ook ‘bah’ voor dingen op straat die hij niet mag pakken. Af en toe spuugt hij het dan ook echt uit voor een beloning :')

Ik heb wel wat te doen met Charley nu. Hij mag vanwege de operatie eigenlijk nergens op kauwen nu, behalve op zachte knuffels. Zeg dat maar eens tegen een puberpub die echt dol is op gedroogde snacks en op kauwen in het algemeen… hij krijgt goede pijnstilling gelukkig, maar ik merk wel dat hij er last van heeft. Hij is wat alerter en blaft wat sneller. Ik heb ook het idee dat hij wat gefrustreerd is door de pijn en doordat hij dus niet mag kauwen. Het enige dat hij mag eten is een soort hele stevige worst, zijn brokken of gekookte kipfilet (wat hij dan gelukkig wel heel lekker vindt). We zouden vanaf vandaag beginnen met de vervolgcursus, maar dat slaan we voor nu maar even over helaas. Ik ga wel even kijken bij de les om te kijken wat ze allemaal doen.
Verder wandelen we wel lekker met hem (al is het wel goed opletten of hij niks beet pakt in verband met bacteriën) en doen we wat meer denk spelletjes met hem om hem toch wat bezig te houden. Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:38

Ik hoop dat Charley zich snel beter voelt. Ps. Zijn naam is soms raar voor mij om te typen omdat mijn vorige hond Charley heette en mensen het vaak anders schreven.

Weet je wat ik soms wel denk, als je hond heel slim is, gaat hij dan niet juist meer oppakken omdat hij weet dat hij daarna een commando met koekje krijgt? Of je zou het echt net voor moeten zijn dat je het kan zeggen net voor hij het oppakt ofzo. Of merken jullie niet dat je hond die link legt?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 10:50

Larissajulia schreef:
Wij gebruiken inderdaad ook ‘bah’ voor dingen op straat die hij niet mag pakken. Af en toe spuugt hij het dan ook echt uit voor een beloning :')

Ik heb wel wat te doen met Charley nu. Hij mag vanwege de operatie eigenlijk nergens op kauwen nu, behalve op zachte knuffels. Zeg dat maar eens tegen een puberpub die echt dol is op gedroogde snacks en op kauwen in het algemeen… hij krijgt goede pijnstilling gelukkig, maar ik merk wel dat hij er last van heeft. Hij is wat alerter en blaft wat sneller. Ik heb ook het idee dat hij wat gefrustreerd is door de pijn en doordat hij dus niet mag kauwen. Het enige dat hij mag eten is een soort hele stevige worst, zijn brokken of gekookte kipfilet (wat hij dan gelukkig wel heel lekker vindt). We zouden vanaf vandaag beginnen met de vervolgcursus, maar dat slaan we voor nu maar even over helaas. Ik ga wel even kijken bij de les om te kijken wat ze allemaal doen.
Verder wandelen we wel lekker met hem (al is het wel goed opletten of hij niks beet pakt in verband met bacteriën) en doen we wat meer denk spelletjes met hem om hem toch wat bezig te houden. [ [url=m/SSOklP.jpg]Afbeelding[/url] ]
kun je geen kong vullen? Das rubber en dan kan ie er uit likken. Of een likmat? Evt invriezen zodat ie langer bezig is

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:51

Ah arme Charley :(:)
Dat is inderdaad heel vervelend! Kauwen is net zo lekker voor ze. Hopelijk geneest zijn mond snel.

Hier kent ze "los" en "leave it". Los is dus voor als ze al iets te pakken heeft, en leave it als ik iets zie liggen waar ze vanaf moet blijven. Dus een combi Moonsparkle. Ik heb niet het idee dat ze de link pakken --> brokje legt hoor. Paardenpoep was ze gék op. Maar na veel oefenen laat ze dat gewoon links liggen nu (meestal), ondanks (of eigenlijk: doordat) dat ze dus beloont wordt daarna.

Evi was ook een gefrustreerde puberpup die rustig aan moest doen en daar niet happy van werd :+
Gister is ze begonnen me het opeten van onze muur.. Oeps :+
Dus ik heb haar toch maar wat kauwdingetjes en likmat gegeven, waar ze echt heel dankbaar gebruik van maakte. Niet té harde dingen, maar toch. Liever op andere dingen dan de muur :+
En ze heeft dus nog nooit wat gesloopt, behalve d'r eigen knuffels, en 1 bloempot. Dus dit was even heel jammer van 't behang hahahahah

Ook even flink met d'r gewandeld en dat was duidelijk ook echt nodig. Weer helemaal tevreden daarna en tijdens :+:

Hoop vooral dat ze zich na de pijnstillers ook nog zo happy voelt :(:)

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:43

Wij hebben hier ook het commando "Bah!" voor vieze dingen op straat. Ik heb dat nooit heel bewust aangeleerd bij Melle, maar kwam er na een tijdje achter dat ik dat automatisch zei en hij daarop was gaan reageren. Bij Elvis is dat dus wel bewust geïntroduceerd. Ik gebruik ook wel "los", maar dat is dan toch vaker in combinatie met een speeltje of als Elvis er met de stoffer vandoor gaat. :+

Arme Charley, dat lijkt me echt enorm lastig... Hopelijk knapt hij snel weer op en kan hij lekker kauwen. Ik vond het idee van kiwiwitje om een Likimat te geven wel een goede, dan is hij toch even bezig, maar hoeft hij niet te kauwen.

Fijn dat Evi wel op lijkt te knappen. Het is zo lastig om die pubers rustig te houden hè. Ik merkte dat ook met Elvis. Het is een hele verademing als je niet meer zo voorzichtig hoeft te zijn...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:47

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 13:01

Bedankt voor de tip inderdaad! De kong krijgt hij inderdaad al met dat speciale vlees van de dierenarts, maar een likmat is ook een goed idee!

Bij ons heeft bah er echt voor gezorgd dat hij minder beetpakt, en als we het van te voren zeggen als we bijvoorbeeld langs paardenmest lopen in het bos, dan weet hij ook dat hij het niet mag pakken en daar belonen we dan ook voor. Het is bij ons een soort combinatie van ‘negeer’ of ‘laat dat zo snel mogelijk los’, maar het werkt wel :D

Ach arme Evi ook, wel fijn dat ze zich ietsje beter lijkt te voelen al. Hoe lang moet ze nog op de pijnstillers? En herkenbaar, Charley begint uit frustratie ook wat aan het meubilair helaas haha. Gelukkig kunnen we hem nog redelijk afleiden met z’n knuffels.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 13:48

Haha zo hebben wij "deze kant" onbewust aangeleerd. Blijkbaar zeggen we dat vaak want ze gaat automatisch onze kant op, bijv om een boom heen oid. Dan hoeft ze niet helemaal voor te komen, maar wel dezelfde kant op komen.

Ja ik was even 5 minuten aan 't bellen met een collega en ondertussen zag Evi haar kans _O-
Maar knuffels/zachte speeltjes heeft ze eigenlijk amper want dat is zo kapot.
Ze heeft voor 10 dagen meegekregen, dus t/m woensdag.
Als ze dan weer veel pijn laat zien zonder de pijnstillers moeten we maar even kijken wat we dan doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:23

Hebben jullie tips voor een fijne draagzak?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 19:48

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 19:59

Kan je daarvan ook de band verstellen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:00

Op mijn eigen website heb ik de rugzak benoemd in de puppy 101, beter dan die heb ik nog niet gevonden. Kan zo even het linkje erbij zoeken.
Laatst bijgewerkt door KimD op 07-07-23 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:01

Ja. En hij is erg soepel en draagt ook fijn. Senna is nu 4,5 kilo. Hoe het is als ze het dubbele is weer ik niet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:41

KimD schreef:
Op mijn eigen website heb ik de rugzak benoemd in de puppy 101, beter dan die heb ik nog niet gevonden. Kan zo even het linkje erbij zoeken.

Graag

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:42

Bo_Y schreef:
Ja. En hij is erg soepel en draagt ook fijn. Senna is nu 4,5 kilo. Hoe het is als ze het dubbele is weer ik niet.

Ik las bij reviews dat mensen de tas wel erg klein vinden meer geschikt tot 7kg dan 15. Op zich zou dat denk ik voor de eerste tijd wel prima zijn.