De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:01

vanmorgen lag er 1 konijntje dood en ook echt buiten het nest gelegd. Helaas...
En op 1 ander konijntje na doet de rest het heel erg goed. Nu is de vraag, waar doe ik nu eigenlijk het beste aan. Zou met alle liefde de kleinste (en rimpelige) bijvoeden, maar het hoe en het wat he.
Dus ik word deze morgen nog door een konijnendierenarts terug gebeld.

aanvulling: Dierenarts belde terug en gaf eigenlijk aan er niet mee te gaan rommelen en het nest verder met rust te laten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:37

Ik moest van dierenarts de kleinste juist bijvoeren (2x per dag extra aanleggen bij de moeder).
Maar de moeder liet dit ook allemaal toe. Bij haar kwam het omdat ze een ontstoken tepel had en de sterkere jongen het zwakkere dus wegduwen voor de beste tepels te kunnen hebben.
Uiteindelijk bleek moeders buik heel wat tumoren te hebben. Ze is daar ook aan gestorven helaas, net een paar dagen voor ze geopereerd zou worden.

Echter ben ik wel te weten gekomen dat de kleinste ook niet heel lang geleefd heeft (gegeven aan een vriendin), ik denk 4 à 5 maanden oud geworden? Lag zomaar ineens dood in het hok.

NAIWHL

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:46

Aanleggen bij de moeder gaat het hier niet worden in elk geval. Checo is best heel sociaal naar mij toe en voor snoepjes krijg ik echt wel veel bij elkaar, maar aanleggen zal teveel worden.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:35

Aanleggen was hier ook geen optie. En als ze nu al achterlopen is er vaak ook wel iets mis mee. Of Checo heeft niet genoeg melk voor zoveel baby's. Ik zou het nest ook niet teveel verstoren.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:05

Nee, dat zei ze inderdaad ook dat de kans groot is dat er wat mis is met de achterblijvers. Ik laat het nest verder lekker met rust. Checo had het andere overleden jong er zelf ook netjes buiten gelegd. Dus dat hou ik in de gaten en dan ruim ik die op. Verder mogen ze lekker groeien en zelf bepalen wanneer ze hun neusje buiten het nest steken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:58

@NAIWHL weet je al hoeveel jonkies er zijn in Checo d'r nest? :)

Ik moest zo om Henk lachen vanochtend :P

Afbeelding

Als Henk ergens zit dan blijft die maar zitten, zoiets onzinnigs als een stofzuiger die tegen hem aan botst gaat meneer niet in beweging brengen :=

Nog een oude foto gevonden van hoe Henk zijn dutjes neemt... ben soms jaloers op dat beest, zo'n ontspannen leven als hij weet te leiden :P

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:05

Hoe grumpy hij ook naar die stofzuiger kijkt _O-

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:06

Wat een lekker beest in Henk!

En heb nog geen definitief aantal. Ik gluur soms even kort door het haar en het ligt zo door en op elkaar dat het niet te doen is om te tellen zonder de hele boel te verstoren.

Op deze foto zijn ze niet allemaal zichtbaar
Afbeelding

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:20

Hahaha Henk is top!

@naiwhl ik zou de natuur zijn gang laten gaan en alleen checken of alles leeft. Eventueel dode weghalen. Verhalen op internet zijn horror. Ik volg mijn eigen gevoel

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:21

Oooooo die mini oortjes <3
Als je maar genoeg foto's maakt kom ik er vanzelf een paar adopteren :D

Ik ga dit jaar voor het eerst in lange tijd in het hoogseizoen op vakantie. Resultaat: nergens nog een plekje voor opvang te vinden -O- Wij zijn recent verhuisd, geen van de directe buren heeft huisdieren dus om dan meteen te vragen of ze zin hebben om 3 weken op te passen vind ik lastig.
Iemand goede tips voor vakantie oppas vinden? Of iemand die in Hilversum woont en 2 hooligans wil verzorgen van de zomer? :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:12

Lanngggg niet meer geweest, maar hier ook weer baby's <3
NHD, nestje van 7 :+: Mama is blauw japanner, met blauwe ogen.. Papa is choco bruin <3

Afbeelding

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:34

Die oortjes gaan denk ik nog wel groeien Oeska. Maar er komen er wel een paar beschikbaar voor adoptie denk ik. Alleen de rammetjes al. Daar zouden we er 1 van kunnen houden. En verder hoop ik op veel dames.

Net nestcheck gedaan. Die ene kleine leeft nog. Verder geen overledenen gelukkig. Al denk ik niet dat de kleinste het gaat redden. Maar wie weet verbaast die ons. Kon ze nu wel eindelijk tellen en kwam op 9 uit. Scheelt wel als ze rustig liggen en niet door elkaar springen. Dus ik zal er ook wel 1 dubbel geteld hebben de eerste snelle keer. Of er is er nog 1 overleden. Dat kan natuurlijk ook. Maar die kan ik dan iig niet vinden.

En wat en lekker nestje Utopia. Genieten…
Laatst bijgewerkt door NAIWHL op 03-05-22 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:35

Ahh wat schattig! Heb je veel nestjes gepland staan?
Ben benieuwd naar die japanner baby!

Hier zijn de baby's vandaag gewogen en gevaccineerd. Wegen nu tussen de 370 en 415 gram.
Als ik goed gekeken heb, zijn het 3 jongens. Maar over 2 weken nog maar eens kijken. Ze zijn nu 5 weken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:40

Es_ther schreef:
Hoe grumpy hij ook naar die stofzuiger kijkt _O-

Ja ja, hij was flink verontwaardigd uiteraard :=

Ik dacht altijd dat konijnen uit zichzelf aardig schichtig waren... en toen ben ik Henk tegengekomen :P

xXutopiaXx schreef:
Lanngggg niet meer geweest, maar hier ook weer baby's <3
NHD, nestje van 7 :+: Mama is blauw japanner, met blauwe ogen.. Papa is choco bruin <3

[ [url=m/9lvn2q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aww dat is toch schattigheid zelve <3

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:44

Gigi, moet je de konijnen als ze met 5 weken geënt worden nog een herhalingsprik? Of zijn ze dan direct klaar?

Mijn dierenarts gaf aan met 8 weken dat ze geënt moesten worden.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:22

Ja, dat word best wel geboosterd. Aangezien als de moeder gevaccineerd is, ze mogelijks nog teveel antistoffen vanuit de melk hebben en dan werkt dat het vaccin tegen.
Dat moet dan voor 6 maanden leeftijd geboosterd worden. Maar er staat niet echt een vast aantal weken op. Ik ga het wrs over 8 weken boosteren, aangezien dan de rest hier gevaccineerd moet worden ook. Of je kan wachten tot 7 weken leeftijd, dan zou boosteren niet meer nodig zijn, maar ik vind dat er al best wat muggen zijn..
Althans als ze gevaccineerd worden met nobivac myxo rhd plus. :)

Zo te zien heb je best wat wildkleur baby's en ook redelijk wat met wit. Ben benieuwd hoe groot die oortjes nog gaan worden!
Hier een vergelijking, 2 weken oud:
Afbeelding
5 weken oud:
Afbeelding

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:31

Dank je! Hier vallen de muggen erg mee. Er ze worden hier ook met nobivac plus gevaccineerd.

Ooh wat een verschil al he. Ze groeien echt als een malle die kleintjes. Ze zijn ook erg leuk van jou zeg.

Het lijkt inderdaad hier zowel chinchilla als
Wildkleur. Met de witte oren van mams.
Afbeelding

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:26

<3 <3 <3
Wordt je toch spontaan verliefd op :j

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:23

Fly_high schreef:
Aww dat is toch schattigheid zelve <3

Nou hè :+:
Zo te zien aan je profielfoto ga je ook wel 's crossen in Moordrecht, wat leuk! :D Liggen ook al wel flink wat zweetdruppeltjes van mij :')

Gigixponys schreef:
Ahh wat schattig! Heb je veel nestjes gepland staan?
Ben benieuwd naar die japanner baby!

Jaa, ben ook erg benieuwd hoe die op gaat groeien, die is dan ook al gereserveerd.. want daar waren meer mensen op slag verliefd op natuurlijk :') En heb best wat nestjes gepland staan, maar heb al sinds najaar vorig jaar erg veel moeite om de voedsters drachtig te krijgen := Met veel pijn en moeite heb ik nu 1 nestje.. maar vandaag waren er 4 (!!) uitgerekend, en heb er welgeteld 0 :') Dus we zeiden al: weet niet wat er hier in 't water zit..... :')

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:13

Wat zonde dat het zo lastig gaat en nog niet echt wil. Hopelijk heb je dan binnenkort meer geluk.

De kleinste achterblijver in het nest leeft nog steeds. Had ik niet direct verwacht. Misschien heeft die ook meer de genen van de vader en minder van de moeder.

En we gaan hier wel nieuwe hekken plaatsen. Zaterdag gaan we bij bedrijf die van die dubbelstaafmat hekken hebben. Want hebben nu hek van 130cm hoog en daar klimt Max nog overheen. Het poortje is nu dus open dat ze niet zo hoeft te klimmen/springen.
We gaan dus hekken van 180cm neerzetten met een fatsoenlijke deur de wei in. Kost een vermogen zo die beesten _O-

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:21

Ik kom weer even binnenvallen :o . Lees nog steeds trouw alles mee maar heb het heel druk dus 's avonds niet meer de energie om op iedereen te antwoorden. Heb wel veel schattige baby's langs zien komen <3

Lilly heeft vorige week maandag haar laatste injectie Draxxin gehad. Haar snot is niet weg, maar het is gelukkig wel stukken beter. Ze is echt weer het vrolijke en aan eten verslaafde konijn van eerst :D , de beste referentie om te kijken of haar snot beter is. Omdat ze sinds begin februari een hele tijd binnen heeft gezeten heb ik gewacht tot het 's nachts op zijn minst weer boven de 10° bleef, en dat zou volgende week het geval zijn. De afgelopen periode heb ik ze bij mooi weer overdag buiten gezet, maar bij de eerste keer gemerkt dat ze bang was van Lou. Lou doet niks verkeerd, hij gaat gewoon aan haar snuffelen, het is echt Lilly die vervolgens wegrent. Om stress te vermijden, wat echt geen goede combinatie is met snot, heb ik ze al die tijd dus apart gezet in de ren. Maar ik heb natuurlijk geen twee konijnen gekocht en zo'n grote ren gemaakt om ze vervolgens allebei apart op een stukje van 2 m2 te houden... Dus mijn vraag is, zouden jullie ze opnieuw proberen koppelen rekening houdende met Lilly haar snot dat ik liefst zo lang mogelijk weg houdt? Ideaal zou zijn een extra ren en twee konijnen erbij, maar dat krijg ik thuis echt niet verkocht. Een andere optie is Lilly apart houden en voor Lou een nieuwe vriendin, maar dan zit ik nog met het renprobleem. Wat zouden jullie doen?

En nog een vraagje dat daarmee te maken heeft, Lilly zou eigenlijk nodig getrimd moeten worden, zeker met dat warme weer op komst, maar ik durf ook weer niet goed met haar snot. Bang dat de stress het weer de kop doet opsteken.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:33

Ook als je Lilly aan een ander konijn zal koppelen zal dit stress gaan geven voor haar. Dus als je sowieso haar wil koppelen zou ik het eerst met Lou doen. Zeker als je eigenlijk het idee hebt dat dit met tijd toch wel gewoon weer goed moet komen, maar dat het tijd nodig heeft.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:53

Fijn dat het goed gaat met Lilly.
Het heeft met Rosie en Jerry ook echt even geduurd toen ik Jerry ook naar binnen haalde. Nu zijn ze echt kleffies samen.

Heb ze toen wel echt eerst op neutraal terrein gekoppeld, dat kostte ook wat tijd.

En ook ik zit te wachten tot de nachten warmer worden. Overdag heb ik iig 2 hele blije nijntjes buiten.

Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:14

NAIWHL schreef:
Ook als je Lilly aan een ander konijn zal koppelen zal dit stress gaan geven voor haar. Dus als je sowieso haar wil koppelen zou ik het eerst met Lou doen. Zeker als je eigenlijk het idee hebt dat dit met tijd toch wel gewoon weer goed moet komen, maar dat het tijd nodig heeft.

Dat is waar. Ik ben nog niet helemaal zeker of ik ze weer wil koppelen. Moest ik ze niet weer bij Lou zetten blijft ze helaas gewoon alleen.
Het probleem is een beetje (vergeten te vermelden in mijn vorige post) dat ze nooit 100% maatjes geweest zijn. Tijdens het voeren liep Lou altijd achter Lilly aan. Na een paar minuutjes was dat wel weer over en verder lagen ze ook gewoon samen en wasten ze elkaar, maar het was toch een paar keer per dag weer een moment van stress. En ben een beetje bang dat dat het snot weer extra zal triggeren. Vond het toen ook wel sneu voor haar dat ze steeds achterna gezeten werd, maar ik ben er redelijk zeker van dat dat beperkt bleef tot etenstijd en dan is het nog wel aanvaardbaar, denk dat er wel meerdere koppels zijn die dan even op elkaar kunnen snauwen.

Lilly blijft ook gewoon een ziek konijn, voor hetzelfde geld is het binnen een maand weer goed mis met haar snot en moet ik ze laten gaan. Ik gun Lou ook wel gewoon echt een goed maatje eigenlijk. Hij zit nu een paar maanden alleen omdat Lilly binnen zat, en iedere keer als ik ze aan de andere kant van het hekje buitenzet komt hij meteen snuffelen. Hij mist echt een ander konijn momenteel heb ik het idee. Hij is daarnaast ook (net als Lilly trouwens) een echt buitenkonijn, dus als ik Lilly deze winter evt weer binnenhaal owv haar weerstand zit Lou ofwel weer alleen, ofwel binnen terwijl hij echt liever buiten is.

Ik neig dus momenteel naar Lilly alleen houden en Lou een nieuwe vriendin, maar dan moet ik een oplossing vinden voor de ren en ergens vind ik het ook wel sneu dat Lilly dan alleen zit. Maar haar weer stress aandoen voor een nieuwe koppeling gaat haar ook niet ten goede komen dus dat is eigenlijk ook niet echt een optie... Wat een dilemma's -O-
Laatst bijgewerkt door MoppieFilou op 05-05-22 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:16

jeetje77 schreef:
Fijn dat het goed gaat met Lilly.
Het heeft met Rosie en Jerry ook echt even geduurd toen ik Jerry ook naar binnen haalde. Nu zijn ze echt kleffies samen.

Heb ze toen wel echt eerst op neutraal terrein gekoppeld, dat kostte ook wat tijd.

En ook ik zit te wachten tot de nachten warmer worden. Overdag heb ik iig 2 hele blije nijntjes buiten.

[ [url=m/KDCurH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fijn dat ze weer goede maatjes zijn bij jou!

Hier ook, heerlijk vindt Lilly het als ze naar buiten mag! De nodige binkies zie ik ook altijd passeren haha, geweldig.

Afbeelding

Afbeelding