Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:14

Haal die eieren eronderuit en zet haar in een lege doos of ergens waar ze niet bij een plekje kan waar ze kan gaan zitten. Voor mij part zet je haar even in de tuin of in de schuur.
Je kan een kip niet eindeloos laten broeden, want dan gaat ze onherroepelijk dood.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:33

Lord_Ik schreef:
Ik heb vanmorgen de eitjes doorgelicht, maar ik was te laat. In de overige eitjes groeide niks, maar het ene kuikentje dat wel uit zijn ei was gekomen is helaas gestorven.
Nu alle eitjes weggehaald en weer eentje van andere kip onder gestopt, derde keer goede keer? Ik hoop dat ze het overleeft.

:n

Niet doen, je kip gaat dood.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:41

Ik heb bij de mijne de eieren gewoon er onder vandaan gehaald. Vond ze niet leuk ze heeft nog 1 dag in het hok gezeten maar daarna is ze eruit gekomen en scharrelt weer tussen de rest in.

Ik zou het niet doen, ze broeden zich inderdaad dood.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:08

Lord_Ik schreef:
Het ei komt uit het nest van een andere kip die (nog) niet broeds is en is dus redelijk 'vers'. De broedse kip zit echt al lang op haar nest en als ze vanzelf stopt met broeden ben ik ook blij, want ik hoef eigenlijk geen kuikens meer. Ik heb ze er onder gestopt omdat ze gewoon niet stopt met broeden.

Ik heb ook nog een verdwenen kip :+ ze heeft vorig jaar een hele rits eieren verloren gelegd, dus ze zou nog wel kunnen terugkomen, maar ze is al best lang weg, dus ik hoop dat ze niet opgegeten is.

Ik had overigens het idee dat de kip net wilde stoppen met broeden toen dat kuiken er was :+ toen ben ik haar nog op haar nest gaan zetten -O- . Arme kip, dat ze maar snel weer vrolijk rondscharrelt.

Die kip zit dus al 6 weken en je wilt haar weer 3 weken op een 'vers' ei laten zitten?

Hou toch op zeg. Haal die eieren weg, haal die kip uit het broednest en sluit het broednest af. Dat is even gezeur, maar dan is het broeds zijn zo over.

Je kunt niet verwachten dat ze vanzelf broeds-af wordt als je er steeds eieren onder blijft leggen.

Arm hennetje :(:)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:23

of hang der met der kont in een emmer koud water is het ook zo over. Broeden is voor kippen een enorme aanslag op het lijf/gezondheid. Die kun je niet zomaar ff verlengen iedere keer met 3 weken. :(

Wij hebben nu een aantal eieren in de broedmachine gelegd, ben heel benieuwd!!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:17

O help, wil iemand me knijpen?
Mijn kippen hebben het volgens mij begrepen: 8 eieren van 10 hennen op één dag!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* :Y) :Y) :Y)
Ook vandaag een mini-ei, normaal zitten ze tussen de 50 en 60 gram, maar dit mini-ei woog maar 34 gram.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:28

**knijp** jaaa het is echt waar!! Gefeliciteerd!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:06

Hier een probleempje. De kippen lopen hier los. Hebben wel een nachthok( die afgesloten kan worden) en een ren (die ook afgesloten kan worden), maar lopen feitelijk dag en nacht los. Voorheen deed ik 's avonds het nachthok wel dicht en daar ben ik nu ook wel mee begonnen. Er loopt hier namelijk een bunzing. We hadden hem een tijd terug al gesignaleerd en er zelfs al een keertje eentje dood in de tuin gevonden. Maar nu is hij op bezoek geweest en heeft de eitjes die buiten het nachthok lagen aangevreten. Althans er lagen een paar eitjes met een gat erin en helemaal leeg van binnen.
De cavia's gaan nu ook maar 's nachts naar binnen. Maar ik vind het toch zonde om de kippen nu dag en nacht in de ren op te sluiten. Dus ik hoop maar dat de bunzing zich overdag gedeisd houdt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:30

Wennen ze snel aan hoor, die van mij (nadat er 2 gepakt waren door roofdieren) heb ik ook weer in de ren opgesloten.
Het is even zo. Nu er weer genoeg eten is mogen ze straks wel weer los maar 2 kippen in 2 weken vond ik iets te gek.

Dan maar even in de ren maar wel dat ze nog leven

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:40

Maar goed even opsluiten is natuurlijk gewoon uitstellen. Als het nu niet verantwoord is ze los te laten lopen is dat over een paar weken/maanden ook niet lijkt mij.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:49

Ze zitten nu al een maand of 3 opgesloten bij mij, hebben een ren ter beschikking van 5x6 ongeveer met z'n 5e.

Toen het gebeurde liepen er nog te weinig muisjes enz enz op het land... er is nu weer genoeg eten voor de roofvogels

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:14

Ik wilde even vertellen dat ze dus zelf gestopt is met broeden :D er ligt nog steeds een eitje in het nest en daar gaat ze nog steeds wel op zitten, maar ze gaat zelf weer eten en drinken (voorheen moest ik r van haar nest halen). Ze loopt het grootste deel van de dag te scharrelen en ziet er erg goed uit!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:29

Haal dat eitje dan ook even weg.

Wat heeft het voor nut dat te laten liggen?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:31

Amaris schreef:

+1

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:37

Mijn kuikens hebben 2 mama's ;)

Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:39

OOhh wat schattig van die tweede hen!

Gaan ze ook bij allebei onder de vleugel zitten?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:40

Ahhh wat lief...

Ja wat heeft het voor zin/nut om dat ene ei er ook nog te laten liggen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:41

Amaris schreef:

Ik laat altijd een eitje liggen opdat ze geen eieren verloren zouden leggen :+ zo heb ik vorig jaar twee verrassingsnesten gehad.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:43

Oh... apart.

Als dat nodig is, dan kun je toch gewoon een nep-ei neerleggen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:45

Heb mij altijd al het nut afgevraagd van een nep-ei, waarom een vals, als je ook gewoon een echt kan laten liggen en steeds het oudste weg kan nemen als er twee liggen :? ik zie meestal wel het verschil

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:55

oooh ik las ook verkeerd. Ik dacht dat die verrassingsnesten met dat ei te maken hadden.

Maar je had natuurlijk verrassingsnesten als je het ei niet liet liggen.

Ik zou het nu toch echt een paar dagen weghalen. Hen moet even helemaal uit de broedmodus komen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:18

Amaris schreef:
OOhh wat schattig van die tweede hen!

Gaan ze ook bij allebei onder de vleugel zitten?

Ja, ze hebben de eitjes samen uitgebroed en voeden ze samen op. <3

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:25

omg dat is gewoon TE gezellig!

Dat is nog een project voor in de toekomst, natuurbroed.

Eerst maar eens zien of van de drie donsballen die nu rondstuiteren iets hennetje is. Ze hebben allemaal op een week tijd precies tegelijkertijd bijna volledig vleugelveren gekregen en ik heb ooit gelezen dat hennetjes daar iets eerder mee zijn... dus laten we het hopen. Nog een paar weken dan kan ik het wel zien denk ik.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:37

Vraagje, Mijn hen met kuikens heeft er 4 onder haar hoede, jammer genoeg heeft ze gister haar leg hok leeg getrokken waarbij dus 1 kuiken wat Nog aan het opdrogen was ook een ruw uitgegooid werd. Ik heb dat kuiken nu onder de warmtelamp samen met 1 ander kleintje en 4 die al bijna 3 weken oud zijn. Maar dat is nogal een grote verschil. Vanaf hoeveel weken kunnen de kuikens zonder warmtelamp? Want dan kan ik de kleintjes meer rust geven.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:47

Dat ligt maar geheel aan het weer ed.

Heb je ze binnen onder de lamp? Ik heb nog nooit zes weken warmte gehaald. Werkte voorheen met een warmteplaatje en daar hebben ze nog nooit de volle zes weken onder gezeten.

Nu werk ik met een lamp en de kuikens zijn een week oud. Moet de lamp overdag 's middags al uit doen, omdat de kamer waar ze staan op het zuiden ligt en ze echt met de vleugeltjes wijd liggen anders. (lamp hangt ook al vrij hoog)

Ook hier ga ik de zes weken bij lange na niet halen.

Heb anders nog wel een warmteplaatje voor je. Ik vind de lamp prettiger werken. Kan ik zo naar je opsturen als je wilt.
Deze heb ik:
http://www.kippenhuis.nl/opfokmateriale ... plaat-25cm