Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:36

AOC Terra college, MBO opleiding :)
Weet nog niet precies wat ze heeft, alleen dat ze er medicatie voor krijgt. Ik krijg er vandaag meer over te horen :) Quarantaine sowiso ;) Eerst even rustig settelen in het huisje hier voordat ze kennis gaat maken met Porsche :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:37

Jammer dat ze daar nog altijd dieren hebben (heb ook een tijdje op het AOC gezeten, had er toen al moeite mee), maar fijn dat het beestje bij jou terecht kan! Ik hoop dat het allemaal goedkomt. :)

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:39

Tigress schreef:
AOC Terra college, MBO opleiding :)
Weet nog niet precies wat ze heeft, alleen dat ze er medicatie voor krijgt. Ik krijg er vandaag meer over te horen :) Quarantaine sowiso ;) Eerst even rustig settelen in het huisje hier voordat ze kennis gaat maken met Porsche :)

Het AOC in Assen of in Meppel ? Ik heb zelf namelijk ook in Meppel gezeten.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:46

Groningen ;)
tsja, voor de dieropleiding moeten ze wel. Leren hoe je een konijn hanteert is moeilijk als er geen konijnen zijn :')
De hokken zijn verbeterd in vergelijking met een paar jaar terug bij ons. Ze hebben grotere hokken gekregen en meer opties voor klimmen etc. Het jammere vind ik de fokopdracht...voor een opdracht konijnen, ratten of muizen fokken :n
Zoveel beestjes die rond die tijd ineens ziek worden :c
Maar het is dit, of de slang (wat mijn andere leraar dus steeds wil -.-'')
Gelukkig weet de dierverzorgster mij altijd te vinden mocht er wat zijn (veel connecties, hihi :') )
En in dit geval kan ik er zelf een opvangen <3
heb ik ook met Porsche gedaan. Die was al 3x voor de python neergezet, omdat ze last heeft van een lymfeklier die opgezet is. Vaak zakt de bult weer weg, en soms blijft ie weer een paar dagen. Ze heeft er geen last van verder. Nu leeft ze vrolijk bij mij. Geen pythons etc :D

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:43

Dat kan toch in de beroepspraktijkvorming (stage)? Ik bedoel, ik doe de opleiding tot doktersassistente, maar wij hebben op school ook geen patiënten rondlopen. :') Wij leren de praktijk allemaal op stage haha.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:49

Even een vraagje.. Als jullie een ratje laten inslapen nemen jullie dan zijn vriendje(s) mee, om die "afscheid" te laten nemen als ze ingeslapen zijn? Net zoals als ze bij paarden vaak doen bijvoorbeeld, aan het overleden vriendje laten snuffelen en zo. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat met ratten gaat, of die ook 'rouwen' en wat wijsheid is om te doen. Aan de ene kant denk ik meenemen, aan de andere denk ik lekker thuislaten.. Ik ga Baxley morgen in laten slapen namelijk, het gaat echt niet meer ;(

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:50

is niks geworden trouwens met het ratje. Ze is vanmorgen ingeslapen, was ineens heel erg geworden. kopje kon niet meer recht worden gehouden etc, dus dat was niet meer dierwaardig -O-

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:52

Jorinda schreef:
Dat kan toch in de beroepspraktijkvorming (stage)? Ik bedoel, ik doe de opleiding tot doktersassistente, maar wij hebben op school ook geen patiënten rondlopen. :') Wij leren de praktijk allemaal op stage haha.

Helaas werkt dat bij ons niet zo makkelijk :')
Aangezien je dan heel gericht een knaagdierenstage moet zoeken, en die er eigenlijk niet zijn waar ze echt goed tijd voor je hebben, kun je dan moeilijk uitgebreid leren om ze te hanteren, fixeren etc.
daarbij worden er ook toetsen mee afgenomen, en hebben we allemaal rasdieren daar zitten zodat we overal het ''perfecte'' voorbeeld van zien :')

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:53

Yinthee schreef:
Even een vraagje.. Als jullie een ratje laten inslapen nemen jullie dan zijn vriendje(s) mee, om die "afscheid" te laten nemen als ze ingeslapen zijn? Net zoals als ze bij paarden vaak doen bijvoorbeeld, aan het overleden vriendje laten snuffelen en zo. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat met ratten gaat, of die ook 'rouwen' en wat wijsheid is om te doen. Aan de ene kant denk ik meenemen, aan de andere denk ik lekker thuislaten.. Ik ga Baxley morgen in laten slapen namelijk, het gaat echt niet meer ;(

Aah sterkte :(:) knuffel nog maar lekker met em vanavond!
Wel een goeie vraag trouwens, zelf nog geen ervaring mee..

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:17

Veel sterkte Yinthee,

Ik moet nog even dierenarts bellen voor Harley maar heb niet echt het idee dat het bultje groeit. Maar eerder wel wat krimpt. Gisteren trouwens wat leuk bedachts voor de dames. Ze hadden bij de DW een knaaghoutje in de vorm van mais en laatst zag ik Jelly daar dus opzitten en toen kwam er een idee :)* Wat als ik ipv ze als knaaghoutje op te hangen ze nou eens als klimhoutjes ophangen? Dus gisteren maar 4 worteltjes erbij gehaald en dit is het resultaat:

Afbeelding
A carrotway to cornheaven :D

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:39

Tijdje terug m'n ratje gefotografeerd wat een kunst is dat zeg!
Oefening baar kunst zeggen ze?!
Om jullie even een voorproefje te showen
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:18

Tigress schreef:
Jorinda schreef:

Aangezien je dan heel gericht een knaagdierenstage moet zoeken, en die er eigenlijk niet zijn waar ze echt goed tijd voor je hebben, kun je dan moeilijk uitgebreid leren om ze te hanteren, fixeren etc.
daarbij worden er ook toetsen mee afgenomen, en hebben we allemaal rasdieren daar zitten zodat we overal het ''perfecte'' voorbeeld van zien :')

Tuurlijk zou het wel kunnen, waar een wil is, is een weg. ;) Geen aanval naar jou trouwens, jij kunt er niets aan doen. Maar dat was destijds al zo. Er zijn -zeker tegenwoordig- genoeg opvangen en goede fokkers waar het zou kunnen. De makkelijkste weg is om alles zelf te fokken en de 'restanten' als slangenvoer te dumpen, maar er zijn zeker meerdere opties als ze maar zouden willen.

Yinthee schreef:

Sterkte! Ik neem er altijd wel eentje mee (ook voor mezelf als troost) en leg het overleden ratje na de tijd nog even in de kooi zodat iedereen kan snuffelen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:30

RedPassion schreef:
Tigress schreef:

Tuurlijk zou het wel kunnen, waar een wil is, is een weg. ;) Geen aanval naar jou trouwens, jij kunt er niets aan doen. Maar dat was destijds al zo. Er zijn -zeker tegenwoordig- genoeg opvangen en goede fokkers waar het zou kunnen. De makkelijkste weg is om alles zelf te fokken en de 'restanten' als slangenvoer te dumpen, maar er zijn zeker meerdere opties als ze maar zouden willen.

Kun je er nog een aantal noemen? School wil namelijk alles zo dicht bij mogelijk houden, en vandaar dus dat we niet naar fokkers gaan etc. Daarbij hebben we ook les -ja, echt....3 uren worden er voor uit getrokken- om de hokken schoon te maken :') Gelukkig hoef ik dat klusje niet te doen dit jaar :')
Maar kun je nog een aantal voorbeelden noemen waarin we zoiets zouden kunnen aanpassen? Ik kan altijd voorstellen doen aan school :D

Wat willen ze:
-raszuiver, zodat het aan het voorbeeld voldoet
-bij school zelf hebben, zodat alles gewoon zonder reizen in 1 lokaal kan
-we hebben op het moment op school:
ratten
muizen
gerbils
degoes
cavia's
konijnen
geiten

En heb je dan misschien ook nog een idee voor het fokprogramma? Ikzelf zeg; gooi het programma weg. Nergens voor nodig.
Want ookal fok je geen dier (dracht mislukt etc) dan nog kun je een prima cijfer behalen voor het verslag wat je erbij maakt :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:40

Binnen welke straal? :) Dingen zoals hokken schoonmaken kan natuurlijk ook mooi bij een asiel of opvang, dat is een win-win situatie. Jullie leren er van en de opvang krijgt wat hulp. En hoe vaak moet je dat nou eenmaal doen om te weten hoe het moet? :+ Raszuivere dieren kan je ook bij een fokker of tentoonstelling gaan bekijken, of desnoods naar school laten komen als reizen het probleem is. Voor de grotere dieren ga je toch ook op locatie (wij toen tenminste wel), dat moet met kleine dieren dan ook kunnen zou ik zeggen.

Wat houdt het fokprogramma tegenwoordig precies in en wat zijn de eisen voor het verslag?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:14

RedPassion schreef:
Binnen welke straal? :) Dingen zoals hokken schoonmaken kan natuurlijk ook mooi bij een asiel of opvang, dat is een win-win situatie. Jullie leren er van en de opvang krijgt wat hulp. En hoe vaak moet je dat nou eenmaal doen om te weten hoe het moet? :+ Raszuivere dieren kan je ook bij een fokker of tentoonstelling gaan bekijken, of desnoods naar school laten komen als reizen het probleem is. Voor de grotere dieren ga je toch ook op locatie (wij toen tenminste wel), dat moet met kleine dieren dan ook kunnen zou ik zeggen.

Wat houdt het fokprogramma tegenwoordig precies in en wat zijn de eisen voor het verslag?

Binnen een straal van 0 :') Dat moet helaas op school gebeuren van school. Alles moet daar zijn.
Het enige waar we voor reizen is het dierenziekenhuis

Fokprogramma is:
1: je kiest een dier (over het algemeen muizen)
2: Je kijkt welke 2 je mooi vind om te kruisen
3: je zet het programma op (dwz: tijd berekenen hoelang ze bij elkaar moeten, ervoor zorgen, etc)
4: je voert het programma uit en maakt er een verslag bij

Naar mijn mening is dit overbodig, en is het fokken een extraatje. Het grootste deel van het verslag gaat namelijk over het gedrag van het diersoort (dus wat doen ze in het wilt, baltsgedrag etc)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:27

Dus iedere onervaren student mag zelf dieren uitzoeken om uit te proberen of het een goede combinatie wordt? -O-

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:28

Lies_miek: wat een superleuk idee die worteltjes! Die haal je gewoon in de dierenwinkel?

DaisWees: Leuke foto, ben benieuwd naar de rest! :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:43

Onze ratten zijn ook zo dom hè, heerlijk! De ene is een stuiterbal die overal tegenaan rent (houdt er geen rekening mee dat je ook wel eens anders gaat zitten) en de andere is juist een ontzettend voorzichtig beestje die liever geen risico's neemt.

En juist deze laatste heb ik twee keer op film vast kunnen leggen :D

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:45

hahaha dat laatste filmpje! geweldig!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:08

LauraMc schreef:
Dus iedere onervaren student mag zelf dieren uitzoeken om uit te proberen of het een goede combinatie wordt? -O-

Uh, helaas komt dat daar op neer inderdaad.
Je zoekt twee muizen uit, laat het goedkeuren door de leraar, en voor de rest moet je zelf het hele programma doen.. -O-

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:56

Jaaa Laura, maiskolf komt er ook vandaan :P Worteltjes waren per 2 en maiskolf per een. Waren van europet knaaghoutjes dus je kan ze vast ook wel ergens via internet bestellen :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:11

Wat een superleuk idee Lies_Miek!
Leuke filmpjes Laura, die laatste vooral haha.

Ben vanaf vrijdag weg geweest en kwam vandaag weer thuis. De ratten waren echt súper blij om me te zien, zo schattig <3
Ze kregen wel aandacht van mijn broertje en zijn vriendin en ze kregen eten van mijn vader, maar ze zijn dan toch extra blij om mij te zien haha.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:11

Ik kom ook weer even binnen vallen want ik zit met een probleempje.
1 van mijn ratjes heeft een ontstoken oogje en daar voor heb ik oogdruppels van de dierenarts gekregen.
Het in het oog druppelen gaat wel maar vervolgens gaat hij zijn oog weer helemaal poetsen en daardoor ben ik bang dat hij het er weer uitpoetst...
Wat zou ik hier aan kunnen doen...?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:56

Ik heb even met de dierenarts gebeld maar die zei dat de oogdruppels meteen in het oog worden opgenomen dus het maakt gelukkig niet zoveel uit dat Binkie daarna zijn oog gaat poetsen.

Voor wie het leuk vind, ik heb op dit moment 2 nestjes en ik wilde je jullie dit filmpje niet onthouden.
Helaas een beetje onscherp maar ik heb geen goede filmapparatuur ;(

Voor mensen die meer willen weten is dit mijn site: ratslove.simpsite.nl

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:39

Ach wat schattig Arrabel!