Aussie, wie heeft er een!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Re: Aussie, wie heeft er een!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:17

Helemaal mee eens :j
Had voor Choco beide maar vond het makkelijker een halsband om te doen dan tuigje maar dat ligt vast aan mij := ze liep met beide netjes mee.
Geen idee waar straks de voorkeur naar uit zal gaan als pup wat ouder is.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:20

Ik heb eigenlijk altijd een jachtlijn, ik ben een beetje lui en Elmo loopt 99% van de tijd los, dus voor die ene keer dat hij aan de lijn moet heb ik geen zin om een halsband om te doen :') het tuig heb ik in het donker om voor het lampje, en de gemeente penning heb ik aan mijn sleutelbos haha

Pleeghondje trekt ook niet meer aan de lijn ondanks tuigje ( wat ik een vervelend tuigje vind, maar goed niet mijn hondje )

Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:23

Haha dat is wel handig zo'n lijn!

Ik had voorheen voor Choco zo'n politielijn maar geen idee waar die is gebleven, hoop dat ik m nog keer terugvind :')

Wat voor tuigje is dat?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:26

Gewoon een simpel tuigje, je ziet m op die foto alleen niet :') zit onder haar jasje.
Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:28

Oh wat een lieve foto <3

Leuk hondje ook! Heb je die tijdelijk als pleeghond of kans dat ie blijft?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:32

Nee tijdelijk, ze is al geadopteerd. Het asiel waar ze vandaan komt wil echter dat ze eerst gesteriliseerd wordt voor ze naar haar nieuwe gezin gaat, dat wordt morgen gedaan en dan even kijken hoe ze zich voelt na een paar dagen en dan mag ze verhuizen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:39

Mooi dat ze bij jou heeft kunnen wonen ipv het asiel. Hopelijk krijgt ze een fijn nieuw plekje.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:39

Zamora schreef:
In dit geval is het idd voor in de auto. Aangezien hij straks ook mee gaat naar mijn werk en dus in de auto moet.
Ik ben ervan op de hoogte verder wat een tuigje kan doen bij onjuist gebruik ervan. Is niet mijn eerste hond :o

Super dank je wel.

Nou een tuigje is een tuigje hoor gelijk hoe het eruit ziet maar als zowel de hondenschool als de fokker dit ten zeerste afraadt dan zal het toch wel niet goed zijn voor een pup. Ik ga hun vakkundigheid niet tegenspreken. :D
En was blij dat men fokster dit vertelde toen bij men eerste pup bij haar want wist dit helemaal niet.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:46

Ik denk dat je het dan verkeerd begrepen hebt, ze heeft mij aangegeven dat bepaalde tuigen niet goed zijn voor de ontwikkeling van de gangen omdat ze geen bewegingsvrijheid geven. Een goed tuig is echt niet slecht... zoals jij het zegt ben ik dus al 3 jaar lang mijn hond goed aan het verpesten... en dat in het begin in samenwerking met een hondenschool voor hulphonden :(:)

Zamora; ja is wel dankbaar om te doen, ze komt van de straat is pas 10 mnd, echt nog een puppy in gedrag omdat ze niet anders kent. Ze komt bij hele fijne mensen die al een hondje via de stichting hebben

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:50

Maar je hond is toch geen drie jaar pup :')

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:52

Elmo wel..
maar ik ben bij hem begonnen met tuigje, en je hebt imo meer kans om schade als een pup continu een klap krijgt op zn nek als ie enthousiast wordt ipv een tuigje die correct zit en de drukverdeling beter is

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:54

Bizar dat een Hondenschool een tuig afraad! Trekken heeft absoluut niks te maken met halsband of tuig, en als ze dat wel vinden dan hanteren ze nog het idee van de stenen tijdperk dat een halsband minder prettig is en dus minder trekken geeft. Lijkt me ook niet de manier om je beste nieuwe vriend iets aan of af te leren.. met ongemak.

Heb je wel eens een beschrijving gezien van op welke plaats een halsband drukt op de nek?
Ik zou een pup nooit een halsband omdoen, totdat het niet (meer) trekt of het maar (zonder trekken) kleine stukjes vast hoeft van huis naar bos etc. Een y-tuig is veel beter voor het lichaam dan welk eender tuig of halsband ook.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:06

Dit is nochtans niet zo lang geleden geplaatst door onze fokster mossel.

Afbeelding

Afbeelding

Nou ja ieder moet dit voor zichzelf en zijn hond maar weten.
En idd in onze school mag je niet met een tuig trainen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:09

Waar staat dan dat een tuig slecht is, ik mis de clue een beetje :o? Ik zou bij een puppy, die die spieren echt nog niet zo ontwikkeld heeft en enthousiast in de riem kan hangen geen halsband aanraden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:12

Zie je fots, die zegt hetzelfde als mij. Een y-tuig op maat. Afgebeeld tuig is geen ytuig. Over de sterkte van de nek zijn de meningen verdeeld, strottenhoofd luchtpijp zit net zo voorop bij de hond als bij de mens. Een halsband zal daar altijd op drukken bij gewicht op de lijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:15

Waarom hanteert je hondenschool geen regel op maat? Wel goed dat je het hier plaatst. Mag eigenlijk wel meer gedegen onderzoek naar gaan plaatsvinden.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:15

Van de vier pups zijn er bij mij drie opgegroeid met een tuig en een met halsband. Degene die opgegroeid is met de halsband trekt het meest van allemaal.

Ze leren niet trekken door het tuig maar door hetgeen het opleverd.

Verder heb ik inderdaad liever dat ze in hun speelse onwetende bui een keer in een tuig hangen dan in de halsband met die groeiende en gevoelige nekjes. Een goed passend tuig kan dan al een groot deel opvangen en druk verdelen.

Vandaag weer ringtraining gehad, niet heel intensief maar toch zijn ze er elke keer behoorlijk moe van..
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door XxDiandraxX op 10-02-19 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:17

Maar heb ik toch ook niet gezegd, alleen dat het slecht voor het gestel is bij een pup, wat veel mensen niet weten en ik dus ook niet wist.
Eigenaardig dat jullie zich zo direct aangevallen voelen. Ik dacht dat dit een info forum was.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 10-02-19 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:17

Fotsy dat artikel bekrachtigd toch nergens de argumenten die jij noemt? En benadrukt toch juist dat er geen algemeen advies te geven is en we niet meteen moeten oordelen over alles? Imo haal je hiermee je eigen argumenten juist onderuit.

Overigens is ook zeker het ene tuig het andere niet. Qua pasvorm, bevestigingspunten voor de lijn en drukverdeling zijn er zoveel verschillen onderling. Dus ook je uitspraak 'een tuig is een tuig' vind ik niet op gaan.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:20

Fotsy schreef:
Maar heb ik toch ook niet gezegd, alleen dat het slecht voor het gestel is bij een pup, wat veel mensen niet weten en ik dus ook niet wist.
Eigenaardig dat jullie zich zo direct aangevallen voelen. Ik dacht dat dit een info forum was.

Niemand voelt zich aangevallen, maar correcte info verstrekken is wel fijn

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:43

Ik adviseer ook een halsband, en geen tuig. Waarom omdat je veel beter kunt begelijden en sturen. Als ze goed getraind zijn zeg ik kun je best een tuig nemen. Maar bij training zeg ik zeker een halsband. Meeste honden scholen willen pok gewoon een halsband wat ik ook zeer logische vind. Maar trekken heeft niet speciaal met tuig of halsband van doen. Want trekken dat train je er uit, maar een halsband is wel je stuur. Karin mulder die heel wat ervaring geeft ,ook met probleem Aussies adviseerd een halsband en geen tuig. Zo iemand adviseerd dat met zulke ervaring niet voor niks

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:47

keona schreef:
Ik adviseer ook een halsband, en geen tuig. Waarom omdat je veel beter kunt begelijden en sturen. Als ze goed getraind zijn zeg ik kun je best een tuig nemen. Maar bij training zeg ik zeker een halsband. Meeste honden scholen willen pok gewoon een halsband wat ik ook zeer logische vind. Maar trekken heeft niet speciaal met tuig of halsband van doen. Want trekken dat train je er uit, maar een halsband is wel je stuur. Karin mulder die heel wat ervaring geeft ,ook met probleem Aussies adviseerd een halsband en geen tuig. Zo iemand adviseerd dat met zulke ervaring niet voor niks

Ik heb bij Karen gewoon getraind met tuig hoor ;)
Sterker nog, ik heb van haar een tuig ivm hulphond zijn( geweest )

Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:02

Mossel schreef:
keona schreef:

Ik heb bij Karen gewoon getraind met tuig hoor ;)
Sterker nog, ik heb van haar een tuig ivm hulphond zijn( geweest )

[ [url=m/ueELoc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nou andere die daar trainen word een band geadviseerd. Dan weet ik het ook niet. Ik ben voor een band en adviseer dat ook

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:11

Ik heb tuigen en halsbanden voor de honden ... als trainer laat ik iedereen vrij als ze maar weten hoe ze het gebruiken. Als ze komen van mijn hond trekt Mn armen eraf en hond heeft een simpele tuig zeg ik begin dan maar met een tuig met een ring aan de voorkant als je graag een tuig gebruikt want dan kan je het beter geleiden ... voor het speuren gebruik ik ook een tuig maar mijn honden lopen netjes aan de lijn en trekken niet.
Kwa trainingen zeg ik ook niet dat er iets goed is of iets slecht ik heb alle cursussen doorlopen van Martin gaus aan toe ... en enige waar ik me aan stoor is dat het tegenwoordig een trend is geworden ... je kan niet 1 dezelfde trainings methode op elke hond toepassen want elke hond is anders en kwa voer wil ook niet zeggen dat elke hond het beter doet op 1 type voer.
Zo had ik laatst een lesklant die met een labradoodle kwam die met 9 weken al beet hoe ze dit moest aanpakken? Was haar eerste hond en ze had een labradoodle genomen want ja die gebruiken ze voor hulphonden dus dat moest wel makkelijk zijn. Hier kan ik soms zo gefrustreerd van raken ...

Maar ja ik leef naar het moment toe dat mijn prupske komt <3

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:52

Fotsy schreef:

Maar je verstrekt wel onvolledige info, vind ik. Eigenlijk neem je informatie als waar aan die anders in elkaar zit. Trekken an sich is voor iedere hond slecht, hetzij daarvoor getraind met speciaal tuig (oa slede).
Of een pup/hond trekt met halsband of met tuig is minstens bij beide net zo slecht. En wel/niet trekken heeft verder niets te maken met wat je gebruikt. Net als een paard trekken aan de mond van een paard minstens net zo slecht is met ketting, dubbelgebroken, ongebroken of appelbit. Het zal bij allemaal minstens evenveel schade toebrengen aan de lagen.

Eigenlijk zou een onderzoek naar drukmetingen moeten plaatsvinden. We weten dat er honden zijn met weefselschade aan/in de nek. Hoeveel druk met een halsband en waar, en hoeveel druk met een goed passend y-tuig en waar. De vraag of een goed passend y-tuig alsnog té hoge druk geeft/kan geven op het borstbeen vind ik eigenlijk een heel belangrijke! Ik ga daar is ff naar neuzen.