Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:51

Volgens velen is vijf jaar oud. Maar mijn ervaring is dat ze heus ouder worden. Mijn kipjes lopen gemiddeld een jaar of tien rond. Maar eieren leggen doen ze dan allang niet meer natuurlijk

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:58

Wat een schattige kuikens allemaal!!
Ik vroeg me af hoe vaak jullie je kippen wieken. Ze kunnen hier nog niet vliegen maar ze komen steeds hoger :P

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:00

Niet, wij wieken niet ik weet dat de zijdehoenders niet vliegen maar de reds wel...

nee ik vind 5 jaar ook niet oud maarja het is zo

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:47

Wij kortwieken kippen niet.

Al onze dode kippen gaan de kliko in, in de zomer wikkelen wij ze goed in om zo min mogelijk zuurstof erbij te laten. Wij mikken het in de bak die als eerste wordt geleegd :=
Qua maden; als het erg warm is in de zomer, komen er hoe dan ook wel eens maden in door al dat vergane eten. Ook zonder dode kip :=

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:43

Ik wiek ze ook niet.
Dode kippen begraaf ik diep in het weiland. Zo diep dat de vos ze niet meer aan kan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:48

yeah ook ik heb de kuikens al. 3 dagen vroeger dan verwacht maar goed. ik was het hok aan het schoonmaken en mevrouw was aan het grommen naar me :') hoorde ik toch ineens gepiep eronder vandaan. dan schrik je toch best wel hihi.
Afbeelding
eerst 3 gespot, bij verplaatsen naar de bench waren het er al 6. een ei ligt er nog maar verwacht er niks van. al dacht ik dat er eigenlijk maar 4 waren bevrucht. beetje meer oefenen dus. gelukkig niks weggedaan in mijn geval.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:44

PBA, gefeliciteerd! Wat een leuke kuikens.
is de kip een new hampshire ?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:42

Ons oudje brahma is het weekend helaas overleden. Moeit ik zeggen dat ze al minstens 10 jaar oud geworden is.

Nu nog enkel jonkies. Of is 3 ook al oud?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:59

Ligt echt aan het ras en de fokwijze.
Leghybrides worden bijvoorbeeld niet zo oud, omdat ze zo doorgefokt worden op het 'leggen'. Sierkippen worden meestal wel wat ouder.
Je hebt ook vrij sterke rassen, meestal krielkippen van oud hollands soort.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:00

Ik vind kuikens 1 van de mooiste jonge dieren! Zo eigenwijs al met die kraaloogjes en snaveltje, maar ondertussen zo'n lief pluizig piepend bolletje. Ik smelt....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:33

Hielkebro, dit is een wyandotte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:32

Wat een lieve foto met die kuikentjes die onder de mama uitpiepen

Hier zijn de 19 kuikens alweer 10 dagen, gaat prima en ze hebben al best veel veren

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:35

Ach wat een leuke kuikenfoto alweer!
Ik wil ook kuikens...... *trekt een pruillip*
Maar goed, mag niet klagen, want gisteren raapte ik zomaar 7!!!! eieren! Ze hebben het begrepen!!! Hoera, ik ben blij!!

Zielige kip zorgt dat ze uit de buurt blijft van de gemene grijze troela's en herstelt voorspoedig. De bruintjes komen voort naar buiten en zo is er geen herrie in het kippenhok.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:19

Ik heb sinds vorig jaar kippen en nooit problemen gehad met kuikens. Omdat ik geen enorme nesten kuikens meer wil, heb ik dit jaar mijn broedse kippen elk 2 eitjes gegeven om uit te broeden. Bij de ene is alles goed gegaan, twee mooie kuikens, maar de tweede bleef maar op de eieren zitten zonder resultaat. Daarop heb ik er nog twee eitjes onder gestopt van een andere kip. Nu is er uit 1 eitje (een dag of 3 geleden) een kuiken gekomen, maar blijft de kip gewoon op de overige eitjes in het nest broeden. Stopt ze vanzelf wel met broeden als er uit de rest geen kuikens komen , of moet ik de overige eitjes weghalen opdat ze zich om haar ene kuikentje zou bekommeren (dat nu dus de hele dag bij de moeder in het nest blijft)?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:34

Andere eieren weg halen als je zeker weet dat er niets in zit wat bijna uit komt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:03

Ik zou ze even doorlichten, dan kun je zien of er wat in groeit. Je kan het ook wel voelen als je een klein beetje met het ei wiebelt.

Vandaag was ik getuige van het baren van een ei. De geluidjes die de hen maakte, waren vertederend (of pijnlijk).
Jammer genoeg had ik mijn camera niet bij me.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:26

Ik heb vanmorgen de eitjes doorgelicht, maar ik was te laat. In de overige eitjes groeide niks, maar het ene kuikentje dat wel uit zijn ei was gekomen is helaas gestorven.
Nu alle eitjes weggehaald en weer eentje van andere kip onder gestopt, derde keer goede keer? Ik hoop dat ze het overleeft.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:04

Maar de hen kan niet 6 weken op het nest zitten broeden... of zijn die eieren al bebroeid.

Overigens ik ook veel pech. Maar 9 of 10 (één weet niet zeker) eieren van de 30 bevrucht die ik via de post had laten komen. Eieren waren ook veel te oud in mijn ogen. Ik noem een ei van 16 dagen geen broedei meer en zou ik ook zeker zelf nooit aan iemand verkopen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:11

Het ei komt uit het nest van een andere kip die (nog) niet broeds is en is dus redelijk 'vers'. De broedse kip zit echt al lang op haar nest en als ze vanzelf stopt met broeden ben ik ook blij, want ik hoef eigenlijk geen kuikens meer. Ik heb ze er onder gestopt omdat ze gewoon niet stopt met broeden.

Ik heb ook nog een verdwenen kip :+ ze heeft vorig jaar een hele rits eieren verloren gelegd, dus ze zou nog wel kunnen terugkomen, maar ze is al best lang weg, dus ik hoop dat ze niet opgegeten is.

Ik had overigens het idee dat de kip net wilde stoppen met broeden toen dat kuiken er was :+ toen ben ik haar nog op haar nest gaan zetten -O- . Arme kip, dat ze maar snel weer vrolijk rondscharrelt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:45

Ik krijg van middag een kuiken een eenden kuiken. Ben zo benieuwd. Denk dat ik er nog een bij koop voor gezelschap .

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:18

wij zitten al 2 dagen iedere 10 minuten te kijken naar onze broedse kip als we thuis zijn. Maar nog geen kuikens. Schouwen hebben we nog niet gedaan. Doen we wel als er van het weekend nog niets uit komt.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:33

Iedere 10 min. ? :') arme kip :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:40

Je kan een hen niet zo lang laten broeden, ze kan wel doodgaan
Ik zou haar broedsaf maken

Ik heb vandaag 20 broedeieren binnengekregen
Ze gaan morgen in de machine

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:10

Lord_Ik schreef:
Iedere 10 min. ? :') arme kip :D

hihi I know.
Hangt er iedere zoveel tijd zo'n lelijk hoofd boven je broedbak..... :P
Kip is blij dat ik vandaag op mijn werk zit

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:58

Lord_Ik schreef:
Het ei komt uit het nest van een andere kip die (nog) niet broeds is en is dus redelijk 'vers'. De broedse kip zit echt al lang op haar nest en als ze vanzelf stopt met broeden ben ik ook blij, want ik hoef eigenlijk geen kuikens meer. Ik heb ze er onder gestopt omdat ze gewoon niet stopt met broeden.

Is een dood kuiken niet voldoende? Vooral doorgaan met eieren eronder leggen, dan houdt ze vanzelf een keer op met broeden. |o