De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NAIWHL

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:32

Hopelijk lukt het dan snel. Ik ga hier dinsdag ook bij de dierenarts informeren voor een vroegcastratie (frühkastration) en wanneer het kan. Als 1 of beiden van Gonnie rammen blijken te zijn. Want dan kunnen ze wel verder in de groep blijven aldus in elk geval de Duitse informatie die ik allemaal tegen ben gekomen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:06

Pff
Ik heb helaas nog geen tijd gehad een afspraak voor castratie te maken bij dierenarts. Er kwam telkens iets tussen namelijk.

Maar probleem is dat door de hormonen ze beide niet meer zindelijk zijn en hun hele hok ziet wit door urine.
Kan ik het hout behandelen met iets waardoor het waterafstotend wordt?

Ze zitten nu al een maand in de buitenren met schuilhuisje zodat het hok goed kan drogen en de geur er zo veel mogelijk uit trekt.
Maar als het koud wordt of erg gaat stormen wil mijn vader ze liefst weer in de villa zetten. Dus graag een oplossing als die bestaat.

Afbeelding
Afbeelding

Het meisje hangoor Esperanza is gisteren geopereerd, beide snijtanden bovenkant zijn getrokken. Donderdag worden de onderste getrokken dus zij zit voorlopig thuis binnen in een kooi omdat ze moet aansterken, ze is nog steeds best mager.
Ze eet wel goed. Krijgt naast korrel ook elke dag groenten en verse kruiden.
Alleen heb ik haar nog geen hooi zien eten.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:58

Waterafstotend is geen probleem, maar urine bijt overal doorheen. Je zou kunnen lakken met bootlak en dan regelmatig schoonmaken.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:04

Max is net begonnen aan het bouwen van een nest. Is overigens geen gezicht met haar bek vol hooi.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:46

dalena schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met bewust een nestje fokken? Dit zou eenmalig zijn, wil graag een nakomeling van Millie.
Maar als ik kijk hoeveel konijntjes er zonder baasje zijn, ga ik enorm twijfelen.
Ze zou dan gedekt worden door een loffelohr ook. Dus er is wel vraag naar het ras.

Ik heb ooit een oeps nestje gehad uit Pip en Snooze. En dat heeft me onder andere Knorretje "opgeleverd". (Zie profielfoto).

Graag geen hatelijke reacties. Maar wel gewoon eerlijk. Ik wil het beste voor mijn konijn(en)

Ik fok eens in de 3 jaar ongeveer een nestje. Om mijn lijn in stand te houden. Het is heel leuk maar heb ook al veel pech gehad, dus daar moet je ook wel tegen kunnen. Of toch beseffen dat het niet altijd gemakkelijk gaat.
Dit nest is nu de 5de generatie. :)
Als je specifieke vragen hebt, mag je me altijd PB'en hoor!

@banjer: hier zijn ze ook redelijk eenkennig. Mensen die ze kennen is ok, maar laatst vroegen de buren of ze de konijntjes eens mochten zien met hun kindje en de helft ging in het verst mogelijke hoekje zitten. :') woeps..

@art: oef, zoveel pipi. Ik zou het proberen af te schuren en dan het hok opnieuw bijtsen?
Ben blij dat Herbie dat niet doet. *hout vasthouden dat het zo blijft*

@NAIWL: spannend! Met pels ook al? Of enkel hooi?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:10

Ook met pels, dat trekt ze ook driftig uit. Max is dan wel degene die met wegen niet aangekomen was. Of ik heb niet goed gewogen. Dus we wachten maar gewoon af.
Wat is jouw ervaring met pels trekken hoe lang het dan nog ongeveer duurt?

En als er konijntjes komen ben ik wel heel benieuwd wat we uit een kruising van een kleurdwerg met een Duitse reus komt.
1 kilo met 4,5 kilo. En hoe de oren dan worden.
Gonnie en Niki/Hazeltje zit dichter bij elkaar

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:43

Max een uurtje hier. Pels trekken doen ze hier altijd vlak voor de bevalling.

En ja dat is idd een heel groot verschil. Ben ook wel benieuwd.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:53

Ooh dat maakt het wel heel spannend. We laten haar nu verder in elk geval met rust en zullen morgen de status nog even controleren bij Max. Of ze inderdaad bevallen is dan of nog niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 01:51

Spannend NAIWHL.

Hier beetje in dubio, Esperanza eet goed. Maar zag net dat 1 oogje erg vies is. Heb het uitgewassen voorzichtig. Maar is het normaal dat dit kan voorkomen na een operatie?
Ze zit nu wel tijdelijk alleen (ivm voedselopname ook in oog houden) dus geen ander konijn die haar oogjes kan uitwassen nu. En leeftijd is ook onbekend.

Het is ook echt maar 1 oogje.
Afbeelding

Ik kan morgen de dierenarts wel bellen. Ze zei me dat ik ook zondags gerust mag bellen indien er iets moest zijn.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 06:56

Ik durf niet te zeggen of het normaal is na een operatie, maar Ricciardo heeft er hier ook wel eens last van. Vooral toen hij hier net was. Kan mij voorstellen dat stress wel een trigger is.
Hier krijg ik altijd oogdruppels en dan is het eigenlijk snel voorbij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:05

Ik denk idd ook dat stress en de operatie dit veroorzaken, heeft toch invloed op de weerstand lijkt me.

Ik vind het er niet heel extreem uitzien, mooi schoon houden en eventueel druppeltjes vragen, denk dat t dan wel goed komt.

Ik zit lekker in de tuin te genieten van de bunnies die hun hooi zitten te knagen. Zo rustgevend, dieren die eten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:29

Ja heerlijk hè?
Of slapende dieren, ook heerlijk om naar te kijken.
Hier houden ze lekker een middag dutje <3

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:44

Dat is ook lekker he.

Max hier had trouwens een nest van hooi met aantal plukjes haar gemaakt, maar nog niet een echt werpnest. Dus we zullen verder moeten afwachten bij die twee.

Hebben er wel een camera op gezet nu. Dan kunnen we altijd kijken zonder dat we hoeven te storen.

Norris speelt ook al buiten. Zari (kleinste van de twee) speelt vooral nog in het hok. En Norris kan gelukkig ook zelf weer naar binnen toe.

Afbeelding

Voor de cavia’s stond konijn op het menu
Afbeelding

En moeder en kind
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:29

Omg net zo groot als de cavia's <3.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:32

En dan is dat de grote van de twee. :') :Y)

Max haar nest was uiteindelijk niks tot nu toe. Hij ligt overhoop en kijkt er niet naar om. Dus hoop dat Max niet dragend is. Maar we wachten rustig verder af. Ga straks Checo nog eens wegen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:29

NAIWHL schreef:
Dat is ook lekker he.

Max hier had trouwens een nest van hooi met aantal plukjes haar gemaakt, maar nog niet een echt werpnest. Dus we zullen verder moeten afwachten bij die twee.

Hebben er wel een camera op gezet nu. Dan kunnen we altijd kijken zonder dat we hoeven te storen.

Norris speelt ook al buiten. Zari (kleinste van de twee) speelt vooral nog in het hok. En Norris kan gelukkig ook zelf weer naar binnen toe.

[ [url=m/pQOLOU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor de cavia’s stond konijn op het menu
[ [url=m/GqApvm.jpg]Afbeelding[/url] ]

En moeder en kind
[ [url=m/0cqzrJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super schattig <3 !

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:45

Niki en Hazeltje zijn weer terug van de castratie. Mogen in huis tot morgenochtend om te zorgen dat het niet te koud is voor ze. Ze stellen nog niet veel voor en zijn vooral nog heel erg moe.

Afbeelding

Alles staat voor ze klaar aan eten, drinken en paar lekkere brokjes. Straks maar even kijken hoe ze er dan aan toe zijn.

De dierenarts komt hier voor het vaccineren als Zari en Norris geschat 8 weken zijn. Dat de hele meute in 1x kan en wij niet maar heen en weer hoeven te rijden. En dan kijkt hij meteen naar het geslacht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:51

Vanmorgen bij dierenarts geweest. Heb antibiotica meegekregen voor esperanza haar oogjes. Moest het niet helpen krijg ik alsnog oogzalf. Maar ze moet overmorgen sowieso terug binnen bij de dierenarts voor de onderste tandjes. Dan maken ze gelijk oogjes proper en vacht rondom ook goed proper.

Moet ook dringend afspraak maken voor mijn 2 mannen te laten castreren. :')

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:22

Hopelijk is het snel over met haar oogje.

En hier zijn de heren weer bijgekomen. Ze zitten nu lekker in het zonnetje op het gras.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 14:58

Heb je nog iets speciaals gedaan om hen elkaar te accepteren na castratie?

Of maakt het hen niet uit dat ze anders ruiken (naar dierenarts, medicatie etc)?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 17:57

Gek genoeg zijn deze broertjes altijd al goede vrienden geweest. Ook voor de castratie zaten ze bij elkaar in de groep. Dus het was samen uit en samen thuis.

Was dat niet het geval, dan had ik ze apart gehouden en waarschijnlijk niet eens durven proberen te koppelen twee rammen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:33

Ah OK.
Ja die van mij zitten ook vredig samen, ondanks hun hormonen . Maar omdat ze achteraf dan anders ruiken ben ik wat bang voor ruzie.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:46

Oke, ik heb ze gewoon bij elkaar gelaten. Ze gingen in 1 bench heen en slaperig in 1 bench mee naar huis. Hier geen problemen in elk geval.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:19

Hoe gaan jouw baby’s gigi?

Hier hebben nog geen tweede nest, maar kan nog steeds, dus wachten af. Max en Checo gaan elke dag even op de weegschaal. Checo was gister voor het eerst even niet aangekomen, maar is net een saucijzenbroodje als je haar ziet liggen.

Afbeelding

En Zari en Norris doen het goed. Eten nu ook brokjes mee.

Afbeelding

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:19

Hier eten ze ook sinds deze week brokjes! Uit de namen ben ik nog steeds niet uit. haha
Ze doen het heel goed, zijn heel speels en komen altijd wel als ik ze roep en in de namiddag doen ze een dutje in de tunnel met zen 3'en. Ze drinken ook liever uit mama haar fles haha.
Afbeelding
Volgende week worden ze gevaccineerd en dan ga ik het geslacht nakijken.