De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:24

Ik heb daar de ruime niet voor helaas.
Daar heb ik zeker over nagedacht. Heb ook al gedacht om 1 van de 2 weg te doen maar ik kan dat gewoon niet over mijn hart verkrijgen.
Wel heb ik de optie om er 1 mannetje bij de zetten en dat is ook iets wat ik overweeg. Maar ik wil eerst de meiden laten helpen en daarna zie ik wel verder

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:46

Ai vervelend van Pip en Pebbels, hoe oud zijn de dames nu? Gaat inderdaad wel vaker fout..

Ik hoop nog altijd dat de jonkies hier niet voor problemen gaan zorgen, gelukkig krijgen ze af en toe op hun kop van Billy :')
Verder zijn ze heel lief voor elkaar gelukkig, Ginny gaat meestal bij Pepper liggen als ze alleen ligt, zo lief! <3

Afbeelding
Hier is goed op te zien hoe slecht de achterpootjes van Pepper zijn, zit niks van bespiering meer op :( Maar we blijven doorgaan zolang zij nog wil!

Afbeelding
M'n knappe groepje <3

charrr91

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:53

De meiden zijn 7 en 8 maanden oud, pubers dus. Dat is ook het grootste probleem.
Het was al een aantal dagen klieren. Ze renden veel achter elkaar aan en enorm veel rijden.
Ik controleer de dames altijd op plakpoep en kwam per toeval die wonden tegen.
Uiteraard naar de dierenarts geweest en het was duidelijk dat Pip was gebeten. Arm beest, ze was ook steeds heel bang voor Pebbles. Steeds stampen als ze te dichtbij kwam. Scheiden was de enige optie, ze weg doen heb ik overwogen maar ik kan dat niet. Ben gek op ze!
Ik wil ze laten helpen, maar is er dan een kans dat ze weer gekoppeld kunnen worden? Zijn van nature absoluut niet agressief, T zijn die rot hormonen

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:16

Dat kan je van tevoren echt niet zeggen. Mijn dame is nog steeds even dominant, ook al zijn de hormonen weg.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:56

Nee zoiets kan je ook niet zeggen.
Pip is ook al 2 keer schijnzwanger geweest, Pebbles nog nooit. Het zijn wel de hormonen. De ene keer kunnen ze goed met elkaar en de andere keer is het vechten.
Geloof het of niet maar momenteel lopen ze beide los in de kamer (moet volgens de da kunnen zolang ik ze goed in de gaten hou) en liggen ze samen te slapen onder de tafel. Ik ben overdag aan het werk en kan ze dus niet in de gaten houden. Ik ben steeds als de dood dat ik er 1 zwaargewond aantref.. Pip is al behoorlijk gehavend.. Zit niet fijn op mijn werk. Ik weet niet waar ik goed aan doe: ze gescheiden houden met het risico op vechten of ze apart houden..

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:51

Ik zou ze apart houden en overwegen om een ram erbij te laten koppelen! Ik ben bang voor je dat de castratie van beide dames niet gaat werken maar dat kun je van te voren niet weten helaas ..

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:58

Hoevaak schijnzwanger zegt ook niks. Napoleon is misschien 4x schijnzwanger geweest op 8 jaar. En dat is net de meest dominante. Terwijl Wokkels bijna om de maand wel schijnzwanger was, nu nog af en toe na haar castratie. En zij laat zich door alles en iedereen doen.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:10

Ik heb ze wel apart inderdaad maar de ruimte is nu zo beperkt dat een ram voor beide dames te krap wordt
Dat is precies waar ik mee zit. Ze hebben beide nu een ruimte van bijna 1,5m2, dit vind ik persoonlijk al te klein.
Ik wil ze zo graag meer ruimte geven maar die ruimte heb ik niet. Daarom twijfel ik zo erg of ik er goed aan doe om ze te houden of dat ik een beter plekje voor ze ga zoeken.
Ik kan alleen geen afstand van ze doen. Ik ben zo vreselijk gek op ze. Ik woon alleen en de dames zijn mijn kindjes, mijn alles. Ik ben er ook echt kapot van, ik weet niet meer waar ik goed aan doe |(

CoconutJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:01

Lastig zeg. Wel heel akelig zo. Een ram erbij kan voor veel rust zorgen.

Nou dames.... Ik krijg er een voedster bij :=
Plan is om haar binnen te houden en te koppelen (misschien in voorjaar en gelijk in nieuwe hok naar buiten).
Kon het niet laten, vind het zo ontzettend sneu ook...

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:08

Er kan wel een ram bij maar niet voor beide dames 1.
Ik heb hiervoor een gecastreerde ram gehad en een voedster. Ging ook niet goed.
Hebben ook gescheiden in een ren naast elkaar geleefd, die waren super gelukkig.
Ik vind het lastig. Straks haak ik er een ram bij en gaat dat ook niet goed. Dan zit ik straks met 3 gescheiden konijnen..
Ze lopen nu samen los in de kamer en dat gaat super! Zodra ze samen in 1 ren gaan gaat het fout. Wat vreemd is want ze hadden voorheen meer dan genoeg ruimte.
Misschien omdat ze in de ren een territorium hadden. In huis hebben ze dat niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:11

Lastig lastig , het ene kwaad het andere kwaad .

Van harte Coconut :D

Ik blijf diep in mijn hart een kinderwens hebben voor Lilo , niet nu over minimaal een jaar als ze uitgegroeid is en ze 100% zeker geen erfelijke gekke ziektes of afwijkingen .

Komt puur door spijt uit het verleden , de leukste konijnen had ik zo graag een 2de van willen hebben -O- . Utopia had ik gelukkig geholpen nadat Dobby ontsnapt was en zij zwanger (haar bouw etc was niet zo goed , dat heb ik eruit laten halen met eventuele koters en al ) Nynke was ook niet geschikt voor eventuele fok , die had ik ook geholpen en van Takkie had ik Kerst en Takkie is dood gegaan aan baarmoederkanker .. Stel 1 nest dan moet Lilo geholpen worden , moet minimaal 1 ram uit haar nest geholpen worden en dan later ook een dochter van haar . Voor de rest een huis zoeken , het houd mij zo bezig . Tegen mijn natuur in , maar toch een groot verlangen om niet weer een dier uit 1000den kwijt te raken -O-

Negeer mij maar , ik heb super slechte verlangen {:)-:(

CoconutJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:22

Snap dat het heel lastig is. Goed over nadenken en bepalen waar de rest van het nestje heen kan.

Beste beestenboel hier dan. Gaat ook echt de rem op. Drie konijnen (straks 4) en vier caafs. Gelukkig buiten wel de ruimte :=

Als ze er is zal ik foto's plaatsen. Voorlopig zit ze nog even alleen wegens zoeken naar een maatje.
Misschien maar even in de woonkamer kan ze in de avond uit de kooi los lopen als we thuis zijn.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:28

Heb ze nu los in de kamer gehad samen en nu zitten ze apart in de ren.
Ze lijken er weinig last van te hebben. Eten supergoed hun groentes op.
Pip lijkt een stuk ontspannender dan afgelopen dagen. Die is natuurlijk ook flink te grazen genomen door Pebbles en Pip had ook totaal geen rust. Ze negeerde Pebbles sowieso al en als ze te dicht in de buurt kwam van Pip, stampte Pip keihard net zolang tot Pebbles weg ging. Dat ze gescheiden zitten lijkt ze weinig te doen. Heb zelf ook geen rust gehad de afgelopen nachten, omdat ze de hele boel afbraken samen en omdat ik zo bang was dat ze elkaar nog meer zouden verwonden. Ik ben ook echt kapot. Ze kunnen nog gewoon contact hebben. Ze zien elkaar, ruiken elkaar en kunnen elkaar nog door de tralies likken als ze willen. Ze zitten gewoon in 1 ren, alleen met een stuk tralie ertussen.
Ik ga kijken of ik wat kan aanpassen zodat ze wat meer ruimte hebben. 1,5m2 vind ik vrij klein, al zijn het ook maar kleine konijntjes. Ik ga ze sowieso ook laten steriliseren en dan probeer ik ze opnieuw te koppelen. Samen is toch leuker dan alleen. Gelukkig zitten ze binnen, krijgen ze alle liefde van mij die ik heb en ook alle aandacht. Besteed elke minuut die ik heb aan ze. Mocht het koppelen niet lukken dan behoed ik ze wel voor een hele erge ziekte, alleen daarvoor doe ik het al. Vereenzamen zullen ze niet. Daar geef ik ze teveel aandacht voor en daarom heb ik ze wel gewoon zo dicht mogelijk bij elkaar gelaten. Ik doe mijn meisjes niet zomaar weg. Daarvoor zijn ze mij te dierbaar.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:54

Dat heb je toch hartstikke goed opgelost zo. Ze mogen blij zijn dat ze bij jou wonen! En dat zijn ze vast ook.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:25

Ik hoop het zo.
Twijfel er vreselijk aan, maar ik kan en wil ze niet missen. Ze zijn zo gehecht aan mij en anders om ook. En het is dan ook weer de vraag waar ze terecht komen. Het kan beter maar ook slechter.
De ruimte die ze hebben is niet optimaal en had het graag anders gewilt, maar de liefde die ze van mij krijgen, zoveel liefde krijgen ze nooit bij iemand anders..

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:50

Ik heb nu tweemaal twee voedsters bij elkaar gehad. Het eerste koppel heeft nooit problemen gehad. Mijn huidige koppel kreeg op een gegeven moment te veel last van de hormonen. Bij dat koppelen heeft de castratie veel rust terug gebracht en nu zijn het de beste vriendinnen. Ik durf natuurlijk niet te zeggen of het bij jouw konijnen zal helpen, maar bij mij pakte het goed uit.

Mijn zus had nu weer eens iets nieuws...haar twee konijnen hadden nog nooit ontsnappogingen gedaan, maar nu zijn ze vannacht beide over het hek gesprongen en zaten ze in de woonkamer bij elkaar. Nu heel hard hopen dat de voedster niet drachtig is. Volgens de dierenarts was de kans wel klein omdat ze beide 15 weken zijn, maarja je weet het nooit :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:52

Dat is wel het belangrijkste Coconut minimaal 10 mensen die dan een kleine Lilo willen , zou net wat voor mijn ouders zijn ..

Maar financieel moet het kunnen , de dracht en geboorte brengen risico's met zich mee . Dus heel veel nadenken :)) , de ram word dan een volle FH .

Charr lastig lastig , ik kan begrijpen dat je ze niet weg wilt doen ..

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:17

Ik laat ze sowieso steriliseren, daar twijfel ik niet eens over, ook vanwege de kans op kanker na het 2e levensjaar.
Ik kan natuurlijk altijd kijken of ze, als ze zijn hersteld van de operatie, weer bij elkaar kunnen.

Ik wil ze nu sowieso niet meer bij elkaar hebben, ook vanwege de verwondingen van Pip en de angst dat ze opnieuw wordt gegrepen. Ze kunnen gelukkig wel samen los in de woonkamer met toezicht, dus helemaal alleen zijn ze zeker niet.
Het zijn altijd de beste vriendinnetjes geweest. Nooit mot of gezeik gehad. Tot Pip schijnzwanger werd. Toen begon alle ellende. Ze hebben beide een geweldig karakter, zullen mij nooit grijpen. Gezien de plek van de verwondingen is Pip in alle waarschijnlijkheid op de kop van Pebbles gaan rijden en die heeft toen van zich af gebeten, dus echt vechten was het niet. Ze is er nu redelijk vanaf gekomen. Maar ik durf ze niet meer zo bij elkaar te zetten, zeker omdat ik overdag ook moet werken en ik geen toezicht kan houden.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:45

De kans op kanker stijgt pas na het 4de levensjaar. Maar het is altijd goed te castreren, dat raad ik iedereen aan!

En Rebecca, ik fok zelf ook en het is niet altijd rozegeur en maneschijn jammer genoeg. Ben zelf van de zomer met mijn konijn naar de DA kunnen rijden omdat de bevalling niet doorzette. 40 euro kwijt en 3 dode baby's. Dan moest ze gelukkig nog geen keizersnede. De 2de keer is gelukkig wel goed gegaan en dan weet ik terug waarom ik het doe. Overigens was ik ook al veel geld kwijt aan de dekking en dan nog niet te spreken over al het voer enz.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:54

Ach arme Pepper Tarzan, sterkte met haar :(:)

Charr91: ik denk dat je het belang van een maatje wel onderschat. Daarnaast vraag ik me een beetje af waarom je hebt gekozen voor twee dames terwijl je toendertijd al wist dat dat een grote kans heeft tot fout gaan en je niet de mogelijkheid hebt om voor beide een ram erbij te nemen?
Je zegt dat ze nooit zoveel liefde kunnen krijgen als bij jou, maar is dat wel waar? Je kan nooit een ander konijn vervangen, en als er tralies tussen hun inzit kunnen ze nooit gewassen worden, tegen elkaar aanliggen, spelen met elkaar. Bedenk dat ze zo dan moeten leven zo'n 10 jaar lang...
Naar mijn mening getuigt het van veel meer liefde al je dan voor één een heel goed plekje zoekt, MET maatje. Hoe moeilijk dat ook is op dat moment, maar je doet dan wel het beste voor het konijn imo.

Rebecca: goed over nadenken inderdaad. Ik denk er eigenlijk zo over: zolang de konijnenopvangen nog steeds vol zitten, niet doen. Ik heb het idee dat men jonge schattige konijntjes veel makkelijker aanschaft zonder er echt heel goed over na te denken, dan de mensen die naar een opvang gaan om konijnen aan te schaffen. Ik zou me persoonlijk dan ook heel veel zorgen maken over de kleintjes of ze wel hun hele leven op een goed plekje zitten...

Hier een dure eerste kerstdag gehad, Fluffy was plots heel verkouden en daardoor benauwd, gelukkig was er een dierenarts beschikbaar voor spoed maar dat tikt wel aan, consultkosten op een feestdag :+
Ze krijgt nu een antibioticakuur, gelukkig zit ze al bijna klaar ervoor als ik er aan kom en wil bijna het spuitje erbij opeten :') Verder eet en drinkt ze nog goed dus ga er vanuit dt het ondanks haar leefijd over een paar dagen wel weer beter gaat, kuur lijkt al wel aan te slaan.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:38

Neemt een castratie/sterilisatie van een voedster niet heel veel risico’s met zich mee? Want ik begrijp dat jullie dit laten doen uit voorzorg?

Even egopost van Rosa en Bob <3

Afbeelding

Vanmorgen liepen deze donders los rond in de tuin, ook liep voedster Blackie uit het andere koppel erbij die Bob toch wel erg interessant vond. Morgen halen we een schapenhek, zodat we nieuwe verblijven kunnen maken met hoge omheining.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 16:45

Rosa en Bob zijn koel 8-) .

Sjips Air, dit soort dingen bedenken ze altijd buiten kantooruren, nu weer helemaal opgeknapt?

@Charr, ik zou wel heel goed nadenken over gescheiden houden. Ik merkte aan Stoffer dat ie wel echt blij was met zijn maatje, ook al is dat een (halve) man. Wij kunnen de konijen niet de dingen geven die zij het hardst nodig hebben, een wasbeurt, een warme plek om tegenaan te liggen of om samen mee te stoeien.

Ik merk dat ik vooral personeel ben met die 2 monsters :') . Maar ik krijg wel genoeg liefde van ze terug hoor :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:52

Rosa en Bob zijn prachtig <3

Daar hou ik rekening mee Air , en heb zeker die mening ook . Alleen ja heb zo vaak te vroeg een dier moeten afgeven en Lilo haar lijn wil ik zo graag doorgeven . Optie 2 is de tuin helemaal omheinen en Lilo-Tarzan en kids allemaal bij elkaar houden , maar dan moet ik de loterij winnen :+ . Eerst mag ze uitgroeien :))

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:24

noviceh schreef:
Neemt een castratie/sterilisatie van een voedster niet heel veel risico’s met zich mee? Want ik begrijp dat jullie dit laten doen uit voorzorg?

Het is inderdaad iets ingrijpender dan een castratie bij een ram, maar zoveel risico is het nu ook weer niet. Dit is een operatie die een dierenarts heel vaak uitvoerd. Ze voelen zich vaak wel een paar dagen minder goed, maar daarna zijn ze zo weer de oude. En als je konijn baarmoederkanker krijgt en je bent er te laat bij, is ze verloren. Dus ik laat mijn konijntjes allemaal castreren als ze 4 jaar zijn, want vanaf dan word het risico groter.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:34

Ah, dank voor de uitleg!