Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:14

Vandaag zijn mijn eieren aangekomen. Allemaal heel!
Vanavond de broedmachine in en drie weken wachten..... ;-)

Andere machine ligt vol met nu nog 34 serama eieren (6 onbevrucht van de 40). Komen als goed is 23 mei uit :-)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:01

Die foto's. Smelt!

Ze zit ook gewoon te broeden tussen de andere kippen. Dan zou het dus misschien gewoon goed gaan als we ze bij elkaar houden? Anders moet ik de broedse kip straks verplaatsen. Dat zal ze niet grappig vinden.
Eerst maar eens kijken of er iets uitkomt. Nog een weekje.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:48

hier ook nog een weekje. vind het reuze spannend

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:25

Allereerst sorry dat ik hier zomaar kom binnen vallen!
Ik heb even een vraag. Is iemand van jullie bekend met een kippenopvang ofzo? Wij hebben hier zojuist een hele grote Brahma haan voor de deur gevonden. Super rustig en tam...maar moeders gaat het niet echt leuk vinden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:14

Zit je in België of Nederland?
Hier in Nederland haalt de dierenambulance hem wel op.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:25

Nee die willen helaas geen moeite ervoor doen. Hebben al gebeld. :(
Hij zit nu tijdelijk bij de kippen van een vriendin, maar daar kan hij ook niet blijven.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:12

Ik denk dat mijn nieuwe haan het iets te druk had. Gisteren zat hij ineengedoken . Ik heb 3 van de 5 hennen weg gehaald en hij ging meteen eten, veel eten. Vandaag doet hij het weer goed.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:37

voorheen zat ik continue in dubio om wel of geen haan te nemen. gewoon dat ik een trauma heb opgelopen door een vreselijke haan. als ik ze dan observeer ben ik zo blij dat ik het wel heb gedaan. hij laat ons met rust, de kat jaagt hij bij de kippen weg en hij voert zijn kippies. erg leuk om te zien.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:54

Lienepien95 schreef:
Allereerst sorry dat ik hier zomaar kom binnen vallen!
Ik heb even een vraag. Is iemand van jullie bekend met een kippenopvang ofzo? Wij hebben hier zojuist een hele grote Brahma haan voor de deur gevonden. Super rustig en tam...maar moeders gaat het niet echt leuk vinden.

Neem anders even contact op met www.redeenlegkip.nl zij hebben vast wel opvang adressen. Succes!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:40

Vanmorgen had 1 van de 3 eitjes al een stukje los zitten!

Ben erg blij als ik straks naar huis kan :+

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:33

gister was ik even bij de kippen op stal (hebben ze heel veel kippen en hanen), en daar zaten 2 kippen te broeden, 1 kip die zat op een bak (onderkant van een konijnenkooi met dikke laag zaagsel) en daar lagen wel 20 eieren onder.. ben benieuwd of er iets uitkomt :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:15

20!! Dat zijn er wel heel erg veel! Grote kip of kleine eitjes?

De hen die ik gisteren heb teruggezet (jeweetwel die met het gat in haar kop) werd vandaag flink aangevallen. Ik weet eigenlijk niet meer wat ik ermee moet. Als ik haar weer apart zet en daarna terugplaats, beginnen ze haar opnieuw te pikken. Maar als ik haar laat zitten dan haalt ze het waarschijnlijk niet.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:05

@ Lienepien, welke dierenambulance heb je gebeld? Die van de dierenbescherming?
Want toen ik daar stage liep kwamen er regelmatig gevonden hanen binnen. Gingen wel naar een andere opvang, welke geen idee. Want ze hebben daar geen plek voor ze, wel tijdelijk.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:13

Pieteritus1 schreef:
20!! Dat zijn er wel heel erg veel! Grote kip of kleine eitjes?

De hen die ik gisteren heb teruggezet (jeweetwel die met het gat in haar kop) werd vandaag flink aangevallen. Ik weet eigenlijk niet meer wat ik ermee moet. Als ik haar weer apart zet en daarna terugplaats, beginnen ze haar opnieuw te pikken. Maar als ik haar laat zitten dan haalt ze het waarschijnlijk niet.

Was vrij donker, dus kon het niet helemaal zien maar de kip paste er nooit op, arm ding :')
Eieren lagen allemaal bij elkaar, zullen wel eieren van andere kippen tussen zitten.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:08

Amaris schreef:
Vanmorgen had 1 van de 3 eitjes al een stukje los zitten!

Ben erg blij als ik straks naar huis kan :+

En en en ? *\o/*

20 eieren ? maak je borst maar nat :') of mamma kip beter gezegd.

Hier groeien de kuikens erg hard.
het eind totaal is 13 kuikens geworden.
2 hennen met ieder 6 kuikens en 1 hen met 1 kuiken.

en er zitten kleine krullen bij *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en een gladde :
Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:01

Zo.
. Even een 20 pagina's bijgelezen, boel pluisjes erbij en een afscheid :(:)

Las trouwens iets over eieren die breken tijdens het koken.
Sinds ik de eieren niet meer in de koelkast bewaar heb ik dat nog maar zelden.
Koelkast maakt de schil brozer/droger waardoor eieren sneller klappen.
Ook kun je nog kiezen voor een eierprikker. Daar prik je de kant van het ei mee aan waar de kamer zit waardoor er in het ei meer ruimte is voor het wit en dooier om uit te zetten

Of een scheutje azijn in het water, dan loopt het ei niet echt meer uit de schil als het scheurt.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:14

gister aangevallen door een haan op stal :=

op stal hebben ze dus heel veel kippen en hanen, en ik wist dat deze haan aan kon vallen.
gister hield ik m al in de gaten, toen bleef die bij me, en wanneer je dan een schijnbeweging maakt dan springt die omghoog, nou.. gister liep ik weg, vloog die bij me op en had mn jas beet.

perongeluk uit reflex hem een schop na gegeven, en hij is gister gelijk naar iemand gebracht die er wel even mee redt :=

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:31

ik had vroeger ook een haan die aanviel was niet leuk die heeft regelmatig vliegles gehad

Wij zijn op vakantie en gisteren appte mijn vader dat een van de kipjes niet lekker was. De buurman vanochtend even gekeken en helaas overleden dus mijn vader checkt alles even vandaag desnoods maar uit voorzorg antibiotica door het water doen. Wij zijn pas over 2 weken thuis...

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:57

Mijn lievelingshaan viel werkelijk alles en iedereen aan die vreemd op de wei was. In tegenstelling tot wanneer hij mij zag dan kwam hij aanrennen en vloog zo mijn armen in <3

Rot dat een van je kippies is overleden Mando! Had je een speciale band met de kip?

Wat doen jullie met overleden kippen? Begraven, cremeren, kliko?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:37

Drie eitjes uitgekomen <3

Bij thuiskomst was een tweede aangepikt, maar de eerste had nog niet veel vordering gemaakt.... uiteindelijk is de eerste om 23.00 uur uit het eitje gerold, en een uur later de tweede. Derde eitje deed nog niets. Maar de volgende ochtend ook aangepikt en gisteren om 20.00 uur rolde die uit zn eitje!

De eerste is een blauwe, dat is Peanut. De tweede is zwart, dat is Floki (voor de Vikings kenners onder ons) en de derde heeft zojuist op buitenrit een naam gekregen van een vriendinnetje: Lazy. Omdat die een dag langer in het ei bleef.

Foto's volgen nog wel.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:42

Nee geen speciale band... al is het wel een van of de eerste kipjes die bij ons kwamen wonen of eentje van eigen broed... ik weet het niet
Ik had Red Island Rhode kippen tot de haan dood ging en toen heb ik er een Zijdehoen haan bij gekregen en die leefde samen met 5 red hennen en het laatste jaar ook 3 zijdehoen hennen erbij
Ik heb nog 9 zijdehoen mini schuivuitjes in een aparte ren zitten maar weet nog niet wat dat gaan worden. Die zijn nu een maand of 3 denk ik en die gaan in de toekomst ook in de ren wonen

2 kippen (1 red en 1 zijdehoen) zijn helaas een maand of 2 geleden gepakt door een roofvogel en nu wonen ze verplicht in de ren.
Dus ik had nu 3 reds en 2 zijdehoen hennen en Flip de haan...

Vind het sneu maar ja het gebeurt

Wij gooien ze in de kliko hoor vooral als ze gepakt zijn door een beest en deze neemt mijn vader mee en gooit hem in zijn kliko

ik heb niet echt een band met ze, ik vind ze leuk en gezellig en als er kippen bij ons komen wonen gaan ze er ook dood want wegdoen zal ik niet doen

Ahhhhhhhh leuk Amaris ben benieuwd naar de foto's... kuikens zijn zo schattig.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 23:18

Iemand enig idee vanaf welke leeftijd kuikens (jonge kippen) bij een groepje volwassen kippen geplaatst kunnen worden? Kan er een paar krijgen maar doe het liever niet als ze gelijk kapotgepikt gaan worden.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 07:22

Als je ze kan scheiden door eens stukje gaas ( zodat ze elkaar wel zien , maar niet bij elkaar kunnen komen) van de oudere kippen kan het best snel goed gaan. Als je ze direct bij de andere zet hebben de jonge kipjes niet veel kans.
Jammer van je kippetje mando!
Wij begraven de kippen. Ik vind de kliko een naar idee, maar dat is maar een idee....mijn paarden worden na hun dood opgehaald door rendac, veel verschil is dat niet met de kliko. :oo

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:53

Hier gaat niets de kliko in. Dan hebben we weer volop maden :r

Mijn vriend heeft gister een gaas hekje gemaakt voor de mogelijke kuikens. Vanaf morgen verwachten we de eerste. Áls er iets uitkomt Ik vertrouw die Chaamse kippen voor geen 5 cent met dat jonge spul. Die hebben ook al eens een mus vermoord geloof ik. Weinig moeder gevoelens aanwezig.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:58

Als ik kuikens heb en die krijg ik bv in mei dan gaan ze er bij mij pas rond augustus/september bij niet eerder. Mijn reds zijn nogal krengen en pas als ze wat groter zijn kunnen ze zich verweren.

Hahaha nee daar is geen verschil in.. dus gewoon de kliko in

Volgens de buurman is de kip van ouderdom overleden ze was dan 5 bedenk ik me
Is dat oud voor kippen??????