Pareltjes schreef:Indien nodig kunnen ze worden doorverwezen. Gewoon een simpele praktijk voor meerdere diergroepen. Maar ik begrijp dat dát kennelijk niet meer “ sexy” is...
Ja eens. Maar de mensen willen ook andere dingen dan x aantal jaar geleden.
Voorbeeld, dit stond onlangs op bokt.
Ik geloof dat het een kat was. Die werd naar de DA gebracht voor gebitsreiniging. Tijdens die behandeling is de kaak gebroken. Super vervelend. Maar: daarom maak ik eerst een foto. Met een kieswortel ontsteking kan de kaak zo dun worden, dat je bij de minste druk al een breuk in de kaak krijgt. Hoe dik het bot nog is, dat zie je alleen op een foto.
Natuurlijk moet dat overlegd worden, maar zo’n foto is geen overbodige luxe, geldklopperij of “omdat we het gewoon leuk vinden”. Bittere noodzaak.
De tijd van “we geven een prik en kijken of hij de nacht haalt”, is allang voorbij. Zo’n patiënt gaat naar een ziekenhuis of wordt ingeslapen. Ik ga een dier geen lijdensweg laten doormaken. Bv een benauwde patiënt met een hartruis. Ja, die moet gewoon voor hartecho. Ik ga zo’n dier niet laten stikken (letterlijk). En die echo kost geld en moet bij een arts die dat goed kan. Dus dan moet je vaak ook nog een stuk rijden.
En soms kan je het dan nooit goed doen. Laat ik bovenstaande patiënt inslapen, staat er op FB dat de dierenarts hem dood wilde. Stuur ik door, dan ben ik een geldklopper…