Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 07:16

is er hier toevallig nog iemand die grote Orpingtons heeft en een hen wil verkopen? Ik wil graag een hen erbij

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 07:44

Ja ik heb zeker 2 cream legbar te koop. Van de Orpington blauw gezoomd is nog even afwachten wat haan is. Maar gaat er 1 houden rest is verkoop.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:29

Het 1e jaar heb ik ook vaker dubbeldooiers van mijn jonge hennen gehad. Vorig jaar helemaal niet, dit jaar nog geen idee hihi. Maar ik heb ook een hen (olijflegger) die legt ook echt enorme eitjes (gemiddeld 75 gram), nu zijn er vorige week 3 van haar eitjes uitgekomen en daarvan was er ook een echt huge met uitkomen.
Mijn uitkomst was zowieso enorm goed :D van mijn eigen eitjes had ik 17 barnevelder eitjes en 5 eitjes van de olijflegger in de broedmachine gedaan samen met 8 eitjes araucana die ik gekocht had (maar 2 bevrucht) en 4 eitjes leghorn (maar 1 bevrucht).
Ik ben uitgekomen nu op 16 barnevelder kuikens (1 ei was niet bevrucht), 3 olijfleggers (1 niet bevrucht en 1 overleden net voor uitkomst) en niks van de araucana of leghorn. Maar mijn eigen eitjes hebben het dus echt enorm goed gedaan.

Ik heb zaterdag avond ook 4 van die kuikens (4 barnie haan kuikens) onder een broedse hen gestoken als proef en dat gaat ook super goed, gisteren heeft ze ze voor het eerst mee naar buiten genomen <3 <3 Ik ben benieuwd of ik rond slachttijd verschil ga zien tussen de kuikens opgegroeid met de hen en de kuikens die opgroeien de eerste weken in de kuikenbak.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:43

Mooie uitkomst, wij hadden vier van 7.
En een vd hanen is gisteren helaas op wintersport gaan. Bleef aanvallen naar ons en de kleine en was hardnekkig naar de hennen.
Dus we hebben er nog 7 in totaal nu.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:05

xxLiesjuhxx zo schattig kuikens onder de hen, maar hoe weet je dat die allemaal haan zijn?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:25

Marcella schreef:
Ja ik heb zeker 2 cream legbar te koop. Van de Orpington blauw gezoomd is nog even afwachten wat haan is. Maar gaat er 1 houden rest is verkoop.

Als je een Orpington hen kwijt wilt tzt dan hou ik me aanbevolen

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 08:31

horsii, altijd jammer met hanen maar hier gaan ze dan ook. Helaas zijn ze niet allemaal geschikt voor de woonruimte die ik ze kan bieden (+/- 650 m2, tuin oprit, schuur, terras, tussen de fruitbomen en tot de deur), daar ik ook kweek en mijn doel buiten het ras verbeteren ook zeker is om dieren te kweken die ook in tuinen kunnen leven zonder dat de hanen dan agressief worden, kan ik ook zelf geen agressieve haan houden.

Mer, ik heb barnevelders, daarbij kan je meteen als ze opgedroogd zijn aan de borstkleur zien wie welk geslacht is. :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:37

Groot gelijk, soms is het niet anders. Hier had hij anders ook echt mogen blijven.
Maar hij vond 2000m2 niet genoeg haha.
De andere zijn nu wat zoekende.
De andere haan staat onder aan de pikorde.

Afbeelding

Deze links is op wintersport, prachtig was hij.
Afbeelding

En Lucky de Netflix kip. Dit is de enige welke veel is opgetild ivm aanval door een kraai en hele open kop. Heeft drie weken bij m'n zus in huis gezeten.
Een haan die met de tijd meegaat en zich hen voelt.Afbeelding
Althans ik denk een haan.

Leuk Barnevelders en handig al zo vlot geslacht zichtbaar.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:50

Hier zijn de hanen ook zo tam, tot ze hun hennen gaan beschermen }:)
De haan die nu bij de hennen zit snapt gelukkig dat wij de baas zijn IN de ren, maar als er gaas tussen zit probeert hij het soms toch nog.

We gaan achter de schuur een gedeelte afzetten voor de hanen, momenteel 8 hanen bij het jonge spul, dus hok vol en je hebt er niets aan. Maar dochterlief gunt ze nog een leven zonder hen, dus kippengaas besteld (extra hok is er nog) :=

Wij hebben 3 kwarteleitjes gekregen, nu in de broedmachine (terwijl we toch echt gezegd hadden dat we zouden stoppen voor dit jaar) 8-)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:55

Fijn, een hanenclub.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:04

Ik heb nu een cream legbar haan lopen die niet verwante is aan de hen kuikens. Heb die gekregen.

Eindstand 21 kuikens en broedmachine uit. Helaas de laatste 2 wel bevrucht en mooie ontwikkelingt, maar voortijdig afgestorven.

Schijndelaar was het slechtste met zeker 3 van de 6 onbevrucht.

Van de marans 2 dood geboren, een voortijdig afgestorven en 3 levend.

Cream legbar waren 12 eieren en 7 kuikens.

Faverolle waren 2 eieren, maar had er 3 gekregen bij de broedmachine. Verrassing ei was ook niet bevrucht.

Orpington waren 10 eieren en 8 kuikens.

Ik zie wel welke haan ik uiteindelijk ga houden.

Gisteren mijn overbuurman die is dus gestopt en heb zijn soepkippen erbij gekregen dus heb weer wat te slachten.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:13

Knap dat je het kunt. Ik heb het uitbesteed aan de buurman.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:03

Tja leef ook op het sociaal minimum dus een beetje kosten besparing. Deel soepkippen gaan naar de hond en katten.

Soms zou ik willen dat ik gewoon kan kopen hoor.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:45

Ik gun mijn hanen ook aan mensen die het moeilijker hebben, dus er zijn wel eens wat weg gegaan. Als het uit kan om de hier op te halen, ben je welkom ;)

Bij ons waren de Schijndelaars degene die het beste uit kwamen. Twee weken geleden 9 eieren uitgebroed, 5/5 Schijndelaars en 3/4 Eastereggers, dus nu weer schattige pluizebolletjes. Eerste keer onder de hen, dat bevalt prima (al hebben we tussendoor nog wel van hen moeten wisselen, de eerste ging van het nest)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:26

Hier begint m'n eerste kip te broeden.
Meneer haan is nu fel op kippen die niet bij z'n toom horen.

Laten jullie een kip altijd broeden of soms ook niet?

Kuikens zijn welkom maar de broedse kip is ook de enige die legt eigenlijk. Dilemma :+ .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:30

Dan heb je dus zometeen dochters van een goed leggende kip?
Zou dus goede kans op meer eieren geven volgend jaar.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:36

Zo had ik het nog niet bekeken :') .
Zal haar dan maar laten broeden. In de hoop dat de haan zich met haar heeft bezig gehouden. Hij heeft namelijk een duidelijke voorkeur voor een andere kip (die niet legt) :P .

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:43

Marcella schreef:

Ik wil heel graag nog Cream legbar hebben, maar alleen hennetjes, geen hanen, dat vindt mijn Jerommeke echt niet ok :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:49

Op het moment rij ik even wegens gezondheid geen grote afstanden. Hendrik-Ido-Ambacht - Alblasserdam is voor nu even ver zat. Ben eigenlijk ook nog wat 30x30 stenen nodig, maar begin ik ook even niet aan.

Moeder en dochter zijn nu om de beurt broeds, maar staan nominatie slacht. Met dat ik nu totaal 35 kuikens heb dus daar maar eerst uit selecteren wat mag blijven. Misschien dat ik een keer gaat kijken voor wildcamera en die op de legnesten zodat ik kan controleren wie legt en wie niet.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:34

Santos_05 schreef:
Hier zijn de hanen ook zo tam, tot ze hun hennen gaan beschermen }:)
De haan die nu bij de hennen zit snapt gelukkig dat wij de baas zijn IN de ren, maar als er gaas tussen zit probeert hij het soms toch nog.

Precies hierom doe ik echt 0,00000 pogingen om de hanen tam te maken. Ik voer ze zelfs niet uit de hand terwijl ik dat wel met de hennen doe. Mijn 1e haan zat altijd op mijn schouder toen hij jong was maar toen hij volwassen werd, konden we niet meer zonder bezem de voordeur uit komen of over het terein lopen. Dit wil ik niet door laten vererven omdat mijn doel tuinkip is kwa kweken.
Van de andere kant was mijn haan wel echt geweldig voor de hennen, niet te ruig ook en ook de jonge hanen was hij heel goed mee. Zijn broertje, die bij de buren woont heeft hetzelfde karakter maar leeft in een weide. Hij heeft door het karakter zichzelf en enkele hennen wel al bij 4 vossen aanvallen in leven gehouden. Het karakter is dus niet slecht maar niet geschikt voor een tuin en dat wil ik wel :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 22:35

Precies lekker laten lopen idd.
Hier strooi ik gewoon op de grond.
De haan die er nu nog is staat nog onderaan in pikorde.

Slim wild camera om te selecteren.

Ons gezelschap

Afbeelding

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:43

Wij hebben ook een camera in het hoh, gewoon eentje voor binnen (met lampje en geluid).

Soms een dag wat vaker op de app kijken, maar hij kan ook op de tv (via een app).

Sinds vorige week maar 2-4 eieren per dag.... We hebben toch echt 8 hennen aan de leg :+

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:19

lletam schreef:
Ren en binnenhok maak ik elke dag even poep vrij, om stank te voorkomen en gewoon om het een beetje netjes te houden. Sinds een paar dagen mogen ze ook los in de tuin, valt me reuze mee wat betreft kaal eten of sloopwerkzaamheden:)

Wat niet is kan nog komen... :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:40

Santos hoe duur was die.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:40

Santos_05 schreef:
Wij hebben ook een camera in het hoh, gewoon eentje voor binnen (met lampje en geluid).

Soms een dag wat vaker op de app kijken, maar hij kan ook op de tv (via een app).

Sinds vorige week maar 2-4 eieren per dag.... We hebben toch echt 8 hennen aan de leg :+

Hier ook, maar dat is logisch want ze zijn in de rui :j