Baby koningspythons verwacht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:06

[/quote]

Wat voor fuzzies voer je? Ik start hier direct met ratten fuzzy's of halfwas muizen. Voer de eerste maaltijd altijd zo'n 12,5% van het lichaamsgewicht. Later kun je ook het beste tussen de 10-15% aanhouden. Als ze groter zijn bouw je dat af en als ze te dik worden ook. Meer hoef je nooit te voeren, want dit is al redelijk veel.

Volwassen dieren hoeven niet meer dan een 100 grams ratje per 2-4 weken te krijgen. Alleen als je gaat kweken is het verstandig om in die periode meer te voeren om ze wat reserves op te laten bouwen. Volwassen pythons worden snel te dik.[/quote]

Denk ratten fuzzys, ze zijn ongeveer drie cm lang met net wat haar er op...

Onze ball van vorig jaar krijgt nu ratten van 90 gram idd, om de 12 dagen ongeveer, hij is nog geen jaar oud.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 13:13

BarbaraNova schreef:

Wat voor fuzzies voer je? Ik start hier direct met ratten fuzzy's of halfwas muizen. Voer de eerste maaltijd altijd zo'n 12,5% van het lichaamsgewicht. Later kun je ook het beste tussen de 10-15% aanhouden. Als ze groter zijn bouw je dat af en als ze te dik worden ook. Meer hoef je nooit te voeren, want dit is al redelijk veel.

Volwassen dieren hoeven niet meer dan een 100 grams ratje per 2-4 weken te krijgen. Alleen als je gaat kweken is het verstandig om in die periode meer te voeren om ze wat reserves op te laten bouwen. Volwassen pythons worden snel te dik.[/quote]

Denk ratten fuzzys, ze zijn ongeveer drie cm lang met net wat haar er op...

Onze ball van vorig jaar krijgt nu ratten van 90 gram idd, om de 12 dagen ongeveer, hij is nog geen jaar oud.[/quote]

Ik zou zeggen, weeg de python en reken even uit hoeveel hij dan nodig heeft. Fuzzies verschillen redelijk in gewicht soms. Als je 10-15% uitrekent zit je altijd goed :)

BarbaraNova

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:20

thanks, ga ik doen als ik een weegschaaltje heb, want ik heb zon ouderwets ding met een klok idee zeg maar

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 13:21

Fly_high schreef:
Animal schreef:
Baby 10 is ook uit het ei! Hij heeft wel de eizak halfvol afgestoten en deze leek wat verkleurd. Hij heeft dus straks mogelijk wel wat extra aandacht nodig omdat hij minder voedingsstoffen heeft opgenomen dan de rest.

Hij oog wel gezond en gedraagt zich zoals het hoort! En hij is knap! Weten jullie de morph?

[ [url=m/aBP9Nh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sowieso banana en qua alienheads denk ik aan Enchi (?). Voor pastel lijkt me te donker. Knap kind in ieder geval :)

Ik zat naar aanleiding van dit topic gisteravond naar slangen te zoeken, mijn vriend heeft er helemaal niets tegen dus dan maar nog goed inlezen en ff doorsparen :):)

Wat mij wel opvalt is dat redelijk veel slangen die online te koop worden aangeboden, ook door kwekers die het grootschalig lijken te doen, er niet heel florisant eruit zien en in - naar mijn idee - ongeschikte verblijven (zoals rack met alleen droog zaagsel daarin oid) worden gefotografeerd. Ik kan me voorstellen dat net zoals bij honden en katten er ook broodfokkers (broodkwekers?) tussen zitten, hoe kun je deze als beginner het beste vermijden? Waar moet je op letten in het verhaal van de kweker om te weten dat het geen ellende en snelle broodfok ten koste van het dier is?

Je hebt het goed! Banana Enchi klopt helemaal :D

Wat voor kleur zou je het liefste willen? Misschien weet ik nog wel iemand die zoiets heeft.

Qua gezondheid is het lastig. Ik heb nu al 2x een dier met nidovirus gekocht en koop regelmatig een dier waar parasieten op blijken te zitten. Dat komt best wel veel voor. Ik zou als je op een beurs koopt dus eventueel een bezoekje aan de reptielenarts adviseren. Tenzij je in de provincie Groningen woont. Daar is geen reptielenarts en ik wil best even de mest onder de microscoop leggen en bij een afwijking de juiste middelen bij mijn reptielenarts bestellen (die zit in Baarn).

Ik denk dat je met zaagsel in dit geval lignocel of aspen bedoelt. Dit is prima geschikt, mits de kamer wordt bevochtigd voor een juiste luchtvochtigheid. Voor terraria is dit ongeschikt omdat lampen zorgen voor extra verdamping.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 13:22

BarbaraNova schreef:
thanks, ga ik doen als ik een weegschaaltje heb, want ik heb zon ouderwets ding met een klok idee zeg maar

Werkt ook prima toch? :D Ik gebruik ook een afgedankte keukenweegschaal :D Die zijn voldoende nauwkeurig. Een paar gram meer of minder maakt niet zoveel uit.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:22

oh mooi! Dank je wel

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:23

Afbeelding

Onze Shiloh

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 13:37

BarbaraNova schreef:
[ [url=m/UbdI7s.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze Shiloh

Mooi beestje! Pastel Yellowbelly?
Ik doe even een wilde gok hoor :D

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:48

Animal schreef:
BarbaraNova schreef:
[ [url=m/UbdI7s.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze Shiloh

Volgens mij alleen Pastel, maar vond haar aliens zo mooi geel oranje. Vader is een banana chocolate en moeder is een Pastel

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 13:52

BarbaraNova schreef:
Animal schreef:

Volgens mij alleen Pastel, maar vond haar aliens zo mooi geel oranje. Vader is een banana chocolate en moeder is een Pastel

Dan heb je wel een hele mooie inderdaad! Met hele mooie blushing en met wat weggevaagde keyholes. En mooie stipjes op het geel her en der :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:55

Animal schreef:
Je hebt het goed! Banana Enchi klopt helemaal :D

Yay :D

Animal schreef:
Ik denk dat je met zaagsel in dit geval lignocel of aspen bedoelt. Dit is prima geschikt, mits de kamer wordt bevochtigd voor een juiste luchtvochtigheid. Voor terraria is dit ongeschikt omdat lampen zorgen voor extra verdamping.

Dat zag voor mij uit als gewoon zaagsel, net wat men voor hamsters heeft, maar lignocel kan ook nu dat ik eraan denk. Nooit geweten dat het in een rack wel geschikt was als bodembedekking voor slangen, weer wat geleerd :)

Qua kleuren end moet ik me nog orienteren, maar er zijn heel wat banana morphs die ik prachtig vind. Al is het sowieso eerst netjes alle informatie verzamelen, en daarna pas een slang in huis halen :)

Ik zit in de Randstad trouwens, dan moet er een DA met verstand van slangen binnen redelijke reisafstand te vinden zijn lijkt me.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:56

Ik heb totaal geen kijk op morphs of zo, kijk puur naar wat mij zelf trekt haha...t is een leuk ding, ze eet gelukkig goed want ze zat op levende spring muisjes ofzo?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:34

Dat gepraat onder de slangenkenners hier is wel grappig! Ook zo met een specifiek taalgebruik waarbij een leek zich afvraagt waar het nou in godsnaam over gaat.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:44

Ja misschien is het 'leuk' om een overzichtje te maken van de verschillende benamingen van het voer en wat ze dan daadwerkelijk krijgen(spring muisjes, fuzzies, pinkies etc)

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 17:09

Animal schreef:
Wat nu als je door dit topic toch wel heel graag een koningspython als huisdier zou willen?

Nou nee. Wees maar niet bang hoor :')
Rete-interessant om te lezen, maar ik gruwel bij het idee dat ze in mijn huis zouden zitten _O-

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 17:15

Ik zou bang zijn dat ik zo'n toch wel groot dier geen voldoende huisvesting zou kunnen bieden.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:18

Andere vraag: hoe doe je dat met vakanties?

Als je ze eens in de twee weken moet voeren zou je in principe twee weken weg kunnen.

Maar dan zou ik bezorgd zijn of de lampen het wel goed doen, en of de luchtvochtigheid voldoende is (bestaan vast moderne opties voor, maar toch).

De gemiddelde buurvrouw zal dit niet willen / kunnen doen.

Lijkt me helemaal lastig met de uitgebreide hobby van TS.

En stel je wil een maand weg? Wat doe je dan?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 20:35

Luxorvalkje schreef:
Andere vraag: hoe doe je dat met vakanties?

Als je ze eens in de twee weken moet voeren zou je in principe twee weken weg kunnen.

Maar dan zou ik bezorgd zijn of de lampen het wel goed doen, en of de luchtvochtigheid voldoende is (bestaan vast moderne opties voor, maar toch).

De gemiddelde buurvrouw zal dit niet willen / kunnen doen.

Lijkt me helemaal lastig met de uitgebreide hobby van TS.

En stel je wil een maand weg? Wat doe je dan?

Goede vraag :D
Op dit moment hebben we geen vakanties gepland staan, dus we hebben die zorg nog niet. Anders vraag ik mijn zusje of een vriend die ook kweekt en in de buurt woont.

Uiteindelijk wil ik na het volgende kweekseizoen sowieso graag even kijken of ik iemand kan vinden die op zaterdag een paar uurtjes komt werken. Dan hebben we waarschijnlijk wat meer budget en ook nog weer wat meer dieren. Misschien een student van een mbo dierverzorging bijvoorbeeld. Die kan ik dan rustig inwerken en mogelijk kan die dan ook wat dagen de verzorging doen als we eens weg gaan.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 21:03

Alles is ondertussen uit het ei! :D

Afbeelding

Afbeelding

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:07

Animal wat mega interessant allemaal. Ik ga dit weekend even de tijd nemen om alles terug te lezen wat betreft de kleuren. Ik vind de pastel nog steeds erg cool al vindt ik Snorrie ook onwijs knap.

Jammer dat je zo ver weg woont, anders had ik best willen helpen verzorgen en meer over je prachtige slangen willen leren _/-\o_

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:10

Ik lees stiekem ook al een tijdje mee. Vind het wel erg interessant.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 21:15

Snorrie heeft zijn naam trouwens met een reden :))

Afbeelding

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:23

Haha _O-

Ik vind de zwarte vlek aan de bovenkant van zijn kopje wel wat op een vlinder lijken.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:26

Wat mooi dat ze allemaal geboren zijn! Ze zien er ook heerlijk bol :') en gezond uit.
Krijgen ze ook allemaal een naam?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:36

Animal schreef:
Snorrie heeft zijn naam trouwens met een reden :))

[ [url=m/cp9FoD.jpg]Afbeelding[/url] ]

das duidelijk haha *\o/* *\o/*