CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:14

De aller-allerleukste survival die ik ooit gedaan heb was die in Denemarken. Begin juni is het weer dacht ik. Het is een heel weekend en ze hebben er een soort Animal Event omheen georganiseerd. Onwijs gaaf en heel toffe prijzen en een loterij.
Het was een flinke reis maar ook een heel leuk weekend. Hier een verslag van vorig jaar (en wij komen ook nog even voorbij :D ).
https://fb.watch/k9Wd_VJvWQ/

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:13

Kim, daar houd ik je aan tzt. _O- Dat vind Jipperd alleen niet leuk.

Jip weegt ongeveer tussen de 37-39 kilo. Voordat we daar een hoop over ons heen krijgen; hij is groter en steviger gebouwd dan de gemiddelde Aussie. Daarnaast wil ik hem terug hebben naar de 35 kg, maar dat wil niet lukken. Hij heeft een jaar op medicatie gestaan waarvan hij veel aankwam. :=

kanjerroos

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:30

Dankjulliewel! Ik heb ons ingeschreven.
Hij weegt 18 kg dus is qua gewicht echt goed te doen, hij vindt het alleen wat spannend om opgetild te worden dus doen dat niet zo vaak, is ook niet nodig want hij klimt en springt graag en goed. We kijken wel en anders slaan we ze inderdaad over!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:34

Dagahra schreef:
We hebben vandaag ontzettend veel plezier gehad met de dogsurvival. Hardlopen hield ik al veel beter vol, dan de vorige survival. Ook wel stukken gewandeld tussendoor.

https://www.instagram.com/reel/CrY0dALA ... MyMTA2M2Y=

Hier was ik ook bij :D
Samen met mijn mini standaard teckel. Zeewolde wilde ik graag lopen met de ander, alleen zij is helaas dan net 3 dagen te jong. Maar Yoshi is bloedfanatiek, mijn eigen conditie is ruk, maar wat Dagahra ook al zij, deze ging een stuk beter dan Ede.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:48

x_Jeanine_x schreef:
Dagahra schreef:
We hebben vandaag ontzettend veel plezier gehad met de dogsurvival. Hardlopen hield ik al veel beter vol, dan de vorige survival. Ook wel stukken gewandeld tussendoor.

https://www.instagram.com/reel/CrY0dALA ... MyMTA2M2Y=

Hier was ik ook bij :D
Samen met mijn mini standaard teckel. Zeewolde wilde ik graag lopen met de ander, alleen zij is helaas dan net 3 dagen te jong. Maar Yoshi is bloedfanatiek, mijn eigen conditie is ruk, maar wat Dagahra ook al zij, deze ging een stuk beter dan Ede.

We waren een topteam!! Jammer dat je er in Zeewolde er niet bij bent :(

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:49

Geweldig, met een teckel <3

Kanjerroos, goed zo! Gewoon doen en genieten.

Cupcakes, wow Jip is dan wel flink groot ja! Ik heb gelijk even op je insta gespiekt. Wat doen jullie veel leuke dingen. Jip is knap!
Honden laten afvallen kan zo moeilijk zijn. Is hij gecastreerd? Mijn Podenco is ook een hele tijd te zwaar geweest, ondanks veel bewegen en juiste voeding. Uiteindelijk bleek ze een traag werkende schildklier te hebben maar het duurde erg lang voor we daar achter kwamen. Ik heb mezelf helemaal gek gemaakt om haar af te laten vallen. Ik vind het zo slecht voor hun lijf.
Mijn reuen zijn dan weer niet dik te krijgen. Die husky heb ik jarenlang te schraal gehad, ik kreeg er niks op. Die stopt gewoon met eten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 17:59

Ik moet stiekem wel lachen trouwens hoe we allemaal bezig zijn over het deel: niet kunnen tillen van onze grotere en zwaardere honden zoals met obstakels als in de foto’s.

Wat anders dus:
ik zou mezelf daar niet eens omhoog getild krijgen _O- heb een keer een outdoor training gedaan en wekenlang bont en blauw geweest van top tot teen. Dat klimmen tegen zulke dingen aan is niet voor me weggelegd ben ik achter gekomen :') misschien wanneer ik hopelijk eens wat fitter ben en nog wat meer kilo’s kwijt hahaha.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:52

Nu kan ik ook niks met mijn armen CB, ik kan mezelf welgeteld nul keer opdrukken. :') Dat wil mijn partner nu trainen bij mij, zodat ik niet op voorbaat al hindernissen moet overslaan haha.

Onze eerste week van het Non Stop trainingsprogramma zit er op! Fitz heeft er lol in :)) Afbeelding
Afbeelding
(Laatste foto wandelen we)

Gister voor het eerst de bungeelijn geprobeerd. Hij trekt nog niet maar kan nog wel ineens opzij schieten en dan is dit voor ons beide wat comfortabeler.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:31

Wat gaaf die survivals! Ik zie mezelf nou niet echt als een heel sportief mens, maar wie weet, gaan we het canicrossen zo leuk vinden dat we onze horizon nog verder gaan verbreden.

Afbeelding

Vanmorgen ons eerste rondje gedaan. Het Freemotion tuig past en staat hem goed, los in m'n handen vond ik het ook erg veel tuig maar als hij het draagt is het perfect. Ik heb eerst een kwartier gewandeld, daarna training van 20 minuten van Evy, en toen nog terug naar de auto gewandeld, dus een mooie training met warming up en cooling down. Hij deed het super voor de eerste keer, die voorwaardse drang zit er echt wel in dus dat helpt enorm.

Oh ja, enige waar ik over twijfelde of ik het laatste stukje tuig (dus waar de gesp aan haakt) nu niet te kort gemaakt heb? De losse bandjes/eindjes ga ik nog inkorten, eerst even de goede afstelling vinden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 17:00

Leo
Opdrukken lukt me wel, heb ik an zich niet echt problemen mee, maar mezelf omhoog hijsen bij zo’n obstakel wel, maar ik ben ook niet echt mega fit en heb wat overgewicht en dat helpt ook niet mee in mijn geval. Met fitness/trainen kan ik ook altijd niet goed weg met de oefeningen waarbij ik mezelf omhoog moet hijsen aan de stang e.d. haha maar opdrukken lukt dan weer wel. Maar goed, ik vind het ook niet erg om obstakels te skippen in zo'n geval, het gaat om het plezier. Maar wanneer een parcours wel voor 80% uit dat soort obstakels zou bestaan, zou ik er idd geen 2u enkel voor gaan rijden :'). Maar een paar uit de zovelen zou ik dan idd gewoon skippen, no Problem. En heerlijk lekker zo aan de slag met Fitz! En ja bungee is idd echt veel comfortabeler, ook met lopen aan de gordel.

tanec_meisje
Oeh ja de NS ziet er stoer uit bij ‘m, fijn dat ie goed bevalt tot dusverre! En grappig, mij sprak de survival juist eerst aan, voordat ik met joggen - canitrail in ons geval dan - begon. Maar wie weet wat de toekomst brengt. Het is wanneer je met canicross bezig bent en wat opgebouwd heb, ook wel tof om zo’n survival parcours te lopen dus misschien toch gewoon eens proberen in de toekomst xD Evt met iemand samen, altijd gezellig! Succes nog met het vinden van een goede afstelling, dat kan idd even nodig hebben. Sowieso fijn om dan idd tijdens gebruik even te kijken wat het doet en aan de hand daarvan nog aan te passen - en misschien wist je het al, maar NS zelf heeft ook wel duidelijke filmpjes met instructies ook waarin je kunt zien hoe je ze het beste passend krijgt. En op Youtube anders ook nog :)

--

Iemand hier nog interesse in Inlandsis tuigen?
Ik heb nog 4 nieuwe tuigen liggen, model: Polar Quest, niet verstelbaar.
2 zijn met netje erbij ook, 2 zonder - zoals op de foto.

Afbeelding

2x Blauw/rood | XXL
1x groen/zwart | XXL
1x roze/zwart | L-XL

Kan gepast en opgehaald worden in Heerlen maar ik kan ook verzenden (met vrijwel alles)
Voor meer foto's, stuur maar een pb :j

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:51

Wow wat steekt dat oranje mooi af op de Weim zeg!

Wij hebben vanmorgen een kort rondje met 'haas' op de fiets gedaan. Dan loopt Koda echt als vanzelf, heerlijk! Ik kan er zo van genieten <3 Aangezien ik met haas niet hoef te werken aan het lopen zelf kunnen we dan fijn commando's oefenen. En ondanks dat hij echt heeeeeel graag achter mijn vriend aan wil kan ik hem wel remmen/stoppen en weer 'go' wanneer ik dat wil. Zeer tevreden dus!

Ik ben wel benieuwd of jullie tips hebben om hem te leren zijn energie te verdelen. Hij blaast zich nu echt nog gigantisch op en als de tank leeg is, is die ook echt leeg. Leert hij dat vanzelf naarmate we meer ervaring opdoen, moet ik hem (nog) meer remmen? Of moet ik hem echt actief leren doseren? Maar hoe dan? :+ Hoe gaan jullie daar mee om?

We hebben zijn tuig uit gedaan en zijn los terug gewandeld naar de auto. En dan heeft hij nog genoeg puf om met stokken te slepen en door het water te sjeezen, ik heb hem niet helemaal de grond in getraind, geen zorgen :o

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:33

Leuk Eelmo, superbraaf al!
Mijn hond is ook slecht in doseren maar ook nog erg jong. De eerste kilometer laat ik hem knallen en daarna gaan we op interval over. Stukken harder en dan weer rustiger, inderdaad afremmen. Als hij moe wordt doe ik even een pauze maar daarna ga ik wel verder. Hij moet echt gaan leren te doseren. Ik train ook nooit tot hij echt niet meer kan.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:48

Mn bijna twaalf jarige kan nu nog steeds niet doseren, dus sinds kort gestopt
Herder luistert na de eerste km perfect na easy en doseert dan
Volgt mijn temp aanduiding.
Eerste jaar ging ze alleen maar vol gas.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 14:08

Hier ook een jonge energieke hond die ik voor zichzelf moet beschermen. Hij raakt snel overprikkeld, dus ik moet goed kijken wat hij aankan. Wat ik nu doe is eerst een warming up, dus een stuk stevig doorwandelen en hem even zijn behoeftes laten doen. Zodra ik zie dat hij het goed doet, spoor ik hem heel rustig aan om te gaan draven. Vooral niet te gek en wild. Zodra hij door heeft dat hij mag, laat ik hem tempo maken en spoor ik hem met mijn stem aan dat hij het goed doet. Zodra ik zie dat hij meer gaat slingeren of echt gekke sprongen gaat maken, ga ik weer wandelen. Even weer rust in de kop. Zodra hij weer herpakt is, ga ik weer verder. Zo voorkom ik dat hij oververmoeid of overprikkeld raakt.
Ik denk dat het per hond verschilt wat ze wel en niet aankunnen. En dat je goed naar je hond moet blijven kijken. Voor Vidar is namelijk stokken pakken of gek doen juist een teken dat hij oververmoeid of overprikkeld is. Ook heb ik altijd koekjes mee, zodat ik hem uit z'n bubbel kan halen en hem even naast kan laten lopen.

We hebben vandaag echt een mooi stuk gelopen. Gisteren vond ik de luchtvochtigheid te hoog. We wonen in het bos, dus in huis is de vochtigheid en de temperatuur soms heel verschillend met buiten. Ik merk dat Vidar het dan lastig vind om te acclimatiseren. Daarom heb ik vanochtend eerst een lang stuk gewandeld, om te kijken of hij het aankon. Daarna echt goede stukjes gecrosst, heel braaf, geen overprikkeling en hij ging echt goed gecontroleerd hard! Zo blij. Samen vliegen we door het bos *\o/* na afloop mocht hij lekker even de sloot in. En nu ligt hij flat out te snurken op de bank.
Morgen komt de nieuwe lijn binnen. Ik heb er een laten maken bij justfordogs (in knaloranje natuurlijk, want dat is ook onze kleur haha). Een stuk korter wat ik nu heb, maar kan uitrekken tot 2m, dus lang zat. Ben benieuwd en ga hem van de week even testen :D

Afbeelding

Afbeelding

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:29

Eelmo thanks, vind ik ook! Sowieso een toffe kleur, heb geen spijt van het 'grove' freemotion tuig in ieder geval.

Pippa13 Hoe hard loop je dan, als je zegt goed gecontroleerd hard? Gewoon nieuwsgierig. Ik ben echt nog maar vanaf 0 aan het opbouwen dus erg hard gaan we nog niet..

Morgen ga ik voor de derde keer. Vooralsnog kan hij het goed doseren heb ik het idee, loopt op een rustig drafje voor me uit, wijkt soms ff uit om te snuffelen, dit probeer ik wel eruit te trainen uiteindelijk. Maar voor hoe het nu gaat ben ik super tevreden, hij heeft van zichzelf een goede voorwaardse drang dus dat is echt ideaal. Ik vind het super leuk om te doen, heb ook echt zin om morgen weer te gaan. Wie had dat gedacht, ik, zin om te gaan sporten :+

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:42

Nee, trainen tot hij echt niet meer kan is echt niet de bedoeling! Het moet voor hem ook wel een beetje leuk blijven natuurlijk. Hij is net 2, dus misschien ook gewoon nog een beetje jong en onbezonnen :) Hij moet ook echt nog wel een stukje conditie en kracht trainen. Maar hij kwam vanmorgen echt wel even de man met de hamer tegen.

Pippa, Koda vindt dat stokken = leven, maar het is idd wel opletten dat hij niet doorschiet. Behalve koekjes neem ik ook eigenlijk altijd een tugtoy mee om te belonen en even te spelen als we klaar zijn. Dat helpt hem ook wel om even te ontladen. Mooie ronde hoor, en als dat vanuit huis vertrokken is: wat woon je mooi!

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:20

@Tanec_meisje veel plezier morgen! Ik hoop dat de paden een beetje te doen zijn na al die regen van vanmiddag. :)
Onze snelheid moet ik nog eens meten, daar ben ik zelf ook wel benieuwd naar. Dacht dat dat wel met de tractive kon, maar dat kan alleen als ik live op m'n telefoon kijk. Als we op ons hardst gaan, dan trekt hij goed, in galop, en kan ik harder lopen dan zonder hond. Ik ga dus echt over mijn eigen tempo heen. Maar heb nog wel de controle dat ik hem weer terug kan nemen wanneer ik wil. Wij zijn ook nog beginners. Een maand geleden trok Vidar nog helemaal niet en was hij nog heel onwennig. Hij is ook nog jong, volgende week 2. Dus we doen dit maar kleine stukjes. Rustig opbouwen. :j
En hier ook één die het nodig vindt om ineens te bedenken dat hij die ene boom moet markeren terwijl we net een lekker drafje hebben _O-

@Eelmo ja we wonen prachtig. <3 Ik kan kilometers lopen en niemand tegenkomen. Vanochtend ook, prachtig weer en het verbaasde me dat ik niemand tegenkwam.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:57

Wat prachtig dat Oranje tuig!

Heerlijk al die foto's en positieve berichten

Dat markeren herken ik van mijn reu....vooral in het begin. wij wonen in het bos, bij een parkeerplaats. Komen natuurlijk veel honden langs en de eerste meters moet alles natuurlijk even gecontroleerd worden.
Maar ook heeft hij een dennenappel fetisj, niet handig als je in t bos woont.

Afgelopen vrijdag een klein rondje gemaakt was echt genieten, maar als snel warm.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:04

Markeren mogen ze hier alleen de eerste paar minuten. Daarna moeten ze door. Ik heb twee reuen dus ik word er anders gillend gek van, moeten ze ook over elkaar heen pissen :roll:
Voor ik op het strand kan kom ik door losloopgebied, daar kunnen ze plassen wat ze willen en daarna moeten ze wel blijven lopen tot de pauze.

Eelmo, misschien kwam het ook door de warmte en hoge luchtvochtigheid. Mijn honden moeten er ook altijd aan wennen als de temperatuur stijgt. Ook al vermijd ik de echte warmte, die lucht hangt er vaak al en zijn ze eerder moe. Ik neem vaak wat water mee onderweg of ik plan dat we langs meertjes lopen waar ze even kunnen baden en drinken.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:04

Lisitano, hij gaat idd vrij slecht op de warmte. Daarom waren we echt al vroeg in het bos. Ik denk dat hij gewoon verzuurde van het trekken. Het was echt halverwege ons laatste interval, hij galoppeerde nog wel door maar trekken zat er echt niet meer in. Op zich wel goed ingeschat wat de max op dit moment is. Hij is vandaag weer fris en fruitig iig, alsof we gisteren niets gedaan hebben *\o/*

Markeren e.d. tijdens het hardlopen is hier ook not done. Dan is het 'nee, door' en gaan we ook door. Jammer de bammer.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:09

Max doseert ook niet, maar blijft ook gewoon doorgaan. Die moet ik echt beschermen tegen zichzelf.

We wandelen ook gewoon vaak met trektuig, maar 3 uur trekt hij nog steeds ;( :')

Nu heeft sowieso flinke conditie, door alleen de standaard beweging wat hij al krijgt op een dag.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:33

Hoe doen jullie dat dan met gewoon wandelen? Ik vind dat nog wel een lastig dingetje. Normaal loop ik met een tuigje (ook non-stop toevallig) en een lange lijn van 5 meter, geen flexi. Ik wil wel echt een duidelijk onderscheid voor hem kunnen maken: Freemotion tuig = trekken, gewoon tuig en lange lijn = niet trekken. Lastig bij een jachthond, maar iig niet sleuren zoals bij het trailen dus.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:40

Ik houd het dragrattan tuig (sporttuig) echt voor het sporten. Ik heb dan ook zijn halsband mee voor inloop en uitloop. Jip is een verdomd slimme hond en die legt zo de verkeerde link. Voor de gewone wandelingen en/of hikes heb ik een apart normaal tuig met lange lijn.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:48

Ik heb het niet direct gelinkt aan een tuig maar aan de elastische lijn. Dat heb ik vanaf dat hij een pup was al uitgebreid toegelicht. Stukjes druk zetten aan de elastische lijn en als er geen elastiek aan zit gewoon normaal en dan corrigeer ik ook door om te draaien of stil te staan als hij trekt. Pas als hij de druk eraf haalt lopen we door. Met tuig mag hij wel altijd voorop lopen. Ongeacht welk tuig.

Overigens laat ik nooit trekken met halsband. Halsband is altijd doorhangende lijn, anders sta ik weer stil.

Ik wandel nooit meer met zijn trektuig, ik word dan echt voortgesleurd. Hij wordt 20 cm lager en tijgert als een soort krokodil met rabiës op speed over alle paden, niet normaal. Hij stopt ook niet meer hè, ik wandel regelmatig 2 uur door mul zand en hij blijft gaan :') Met normaal tuig (Non Stop line) heb ik net even meer controle. Hij luistert dan ook een stuk beter naar mijn aanwijzingen. Die kop gaat met dat trektuig op “vol gas vooruit” en eigenlijk vind ik dat wel goed. Hij moet ook vol gas als we gaan rennen dus dat hij zelf die link heeft gelegd vind ik wel mooi.

Hem heb ik vanaf pup dus al het verschil geleerd. Mijn oudere reu heeft het later geleerd en dat is ook prima gegaan. Consequent blijven is de sleutel.
Elastisch = gaan. Altijd even aanmoedigen en belonen. En bij de niet elastische, of in jouw geval sleeplijn, consequent corrigeren op trekken.
Ze voelen dat verschil in lijn bij mij al met de eerste passen dus die link leggen ze echt wel.
Mijn kleine reu heeft dus ook associatie met de verschillende tuigen. Bij mijn grotere merk ik dat niet zo, maar die trekt dan ook niet zo graag.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:52

tanec_meisje schreef:
Hoe doen jullie dat dan met gewoon wandelen? Ik vind dat nog wel een lastig dingetje. Normaal loop ik met een tuigje (ook non-stop toevallig) en een lange lijn van 5 meter, geen flexi. Ik wil wel echt een duidelijk onderscheid voor hem kunnen maken: Freemotion tuig = trekken, gewoon tuig en lange lijn = niet trekken. Lastig bij een jachthond, maar iig niet sleuren zoals bij het trailen dus.

Met gewoon wandelen aan trektuig, trekt ie ook.

Met normaal tuig en lijn niet. Nu heb ik daar vanaf pup gewoon mee gelopen en hij kent het verschil goed.