_classic schreef:Ik denk dat we allen gewoon onze mening over deze kruising geven. Omdat hij populair in Amerika is, betekent het niet dat het een doordachte of slimme kruising is.
Ook is HD en ED gewoon erg sneu voor je hond, dat merk je nu zelf denk ik wel met je hond.
Zoals ik zei, testen op HD en ED sluit uit dat de pups het uit genetische wegen kunnen krijgen. Of ze het dan vanuit trauma of een niet slim beweeg beleid krijgen, ligt dan bij je zelf.
Ik vind het zelf gewoon gek dat je zo'n groot risico wil nemen, omdat je laatst nog zo verdrietig was dat je hond ED heeft en zo'n dure operatie nodig heeft.
Dit klopt NIET!
HD en ED is NIET genetisch te testen. Uit ED vrije ouders kunnen gewoon pups met ED komen net als dat uit HD-A honden pups met HD-D kunnen komen. Wel verkleint testen op deze aandoeningen bij ouderdieren en verdere lijnen erachter testen. Maar dan heb je t wel over vele generaties. En nog steeds geen garantie.
In geval van DNA testen, dus DM bijv inderdaad is vrij ook garantie op vrij. Want op DNA vrije ouders kunnen geen dragers of lijders geven.
Wat wel een dingetje is, in NL ben je wettelijk verplicht als fokker om te screenen wat in het ras(of rassen) voorkomt. Dus bij deze rassen kun je een flinke lijst opstellen aan screening, zowel HD als ED, DNA testen en ik gok op ECVO. Bij herders denk ik ook rug.
Wat ook in zekere zin betekend dat als pupkoper je ook bewust moet kiezen voor een fokker die test. Aangezien je als pupkoper een onderzoeksplicht hebt. Dat laatste kom je bij ellende nog wel eens onderuit. Tenzij de fokker je berichten hier uit t topic zou vissen in haar verdediging
Ik ben in t algemeen niet tegen kruisingen. Maar een fokker die bewust niet screent daar kan ik 0,0 begrip voor opbrengen. Je bent verantwoordelijk voor wat je op de wereld zet. En wel verdienen aan pups maar niet testen heb ik geen goed woord voor over helaas.
Maar goed, je hebt je keuze gemaakt. Ik wens je heel veel plezier en geluk met je pup.