Puppy Erbij 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:43

Nee hij hoeft er tot nu toe 's nachts niet uit. De laatste voerbeurt is vlak voor ik op bed ga en dan gaat hij daarna nog even eruit.
Gisterenavond vond hij het met de wind te koud om lang naar buiten te gaan en in de garage wilde hij niet op een matje poepen dus maar mee naar huis genomen met het idee hij maakt me wel wakker als hij eruit moet.
Hele nacht doorgeslapen en netjes gewacht tot we buiten waren vanmorgen :)
Moet zeggen dat Otis ook nooit eruit moest 's nachts.
Scheelt misschien dat ze hier kvv eten, dat scheelt zoveel poep.

_HS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:37

Ivy is drachtig van Chief. Ik ben superblij *\o/*
Nog een paar weken geduld tot de pupjes komen.

Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:52

Leuk dat je een hond hebt gevonden.
Ik hoop dat de ouders dna getest zijn op onder andere DM? Gezien dit in beide rassen voorkomt en bij testen voorkomen kan worden

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:04

Zoe_97 schreef:
Ik hoop dat de ouders dna getest zijn op onder andere DM? Gezien dit in beide rassen voorkomt en bij testen voorkomen kan worden

Mama is tijdens de zwangerschap gescand aan de heupen en was in orde (Ze dachten dat er een pup vastzat in het bekken, dus ineens de heupen erbij gedaan). Ellebogen niet.
Ouders van de mama zijn 10 jaar en lopen nog steeds fit en vrolijk rond op de boerderij.

Papa is een lang verhaal, maar hij zou volledig in orde moeten zijn. Maar door omstandigheden zijn de papieren nooit tot bij de nieuwe eigenaar geraakt.

Het is een berekend risico dat ik neem. Zóveel verhalen gelezen van volledig geteste ouders, en toch heeft de pup ed en/of hd....
Niks is zeker en risico ga je altijd hebben :) .

Alles overlegd met mijn dierenarts en ze staat er achter achter dit nest. Een vriendin (ook dierenarts) neemt er ook een pup van, dus die zal véél kritischer kijken nog :o .

Sirius_

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:08

Ik lees mee, zometeen terug lezen. Wat een aparte kruising Omany, althans ik had er nog nooit van gehoord. hopelijk heb je hier veel geluk mee!

De verwachting is dat er de komende twee jaar twee pups bij komen. Dit jaar een pup voor mij, een Havanezer. We staan op de wachtlijst en de hoop is dat er komend voorjaar iets voor ons tussen zit. Zo niet, dan wachten we daar nog een paar jaar mee.
Ergens in 2023 worden er Flatcoats verwacht, bij hele goede vrienden van ons. Dit wordt de opvolger van onze bedrijfshond :D we hebben namelijk al een Flatcoat van bijna 8 die door de weeks met mijn man mee gaat naar het werk.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:11

Sirius_ schreef:
Ik lees mee, zometeen terug lezen. Wat een aparte kruising Omany, althans ik had er nog nooit van gehoord. hopelijk heb je hier veel geluk mee!

De verwachting is dat er de komende twee jaar twee pups bij komen. Dit jaar een pup voor mij, een Havanezer. We staan op de wachtlijst en de hoop is dat er komend voorjaar iets voor ons tussen zit. Zo niet, dan wachten we daar nog een paar jaar mee.
Ergens in 2023 worden er Flatcoats verwacht, bij hele goede vrienden van ons. Dit wordt de opvolger van onze bedrijfshond :D we hebben namelijk al een Flatcoat van bijna 8 die door de weeks met mijn man mee gaat naar het werk.

Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar in de vs razend populair blijkbaar. Je vind er enorm veel over terug :D .
https://nl.acelenakliye.com/australian- ... epherd-mix

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:23

Ze zien er leuk uit! Maar zou je niet juist na je huidige hond met zoveel ellende eentje nemen waarvan je meer over de gezondheid weet? Snap deze keuze niet zo goed...

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:30

Tigress schreef:
_classic schreef:
Knappe pups allemaal zeg!

En wat goed nieuws Korlieke, duimen dat de teef snel loops is!

Sterkte nogmaals met Zhiva Nayomie, hopelijk knapt ze wat op met een goed dieet. Maar dat moet vast goed komen met de hulp van Ekowolf <3

Ik begin second thoughts te krijgen over welk geslacht ik eigenlijk wil haha.
Ik was altijd heilig overtuigd van een teef, maar ik ben bang dat een reu beter zal gaan passen met ons huidige duo teven :

Een vlekje van een puspiemel is makkelijker weg te werken dan de incontinentie die sommige teven hebben _O- Hoe ranzig Jarv zn mannendingen ook kunnen zijn, ik ben dol op reuen en neem het voor lief _O-
Maar ik kan me er ook wel in vinden tussen de bij tijden toch best pittige tantes die je hebt :j

Ik kan incontinentie beter handelen als puspiemels ben ik bang :))

KimD schreef:
_classic schreef:
Knappe pups allemaal zeg!

En wat goed nieuws Korlieke, duimen dat de teef snel loops is!

Sterkte nogmaals met Zhiva Nayomie, hopelijk knapt ze wat op met een goed dieet. Maar dat moet vast goed komen met de hulp van Ekowolf <3

Ik begin second thoughts te krijgen over welk geslacht ik eigenlijk wil haha.
Ik was altijd heilig overtuigd van een teef, maar ik ben bang dat een reu beter zal gaan passen met ons huidige duo teven :

Als je 'lastige' teven hebt dan is een reu waarschijnlijk beter maar reu en teef kan net zo mismatchen als reu en reu of teef en teef. Als je teven gewend bent dan kan een reu best tegenvallen, ze zijn absoluut leuk maar anders leuk.

Ik dacht dat ik nooit teven wilde maar nu ik teven heb wil ik nooit meer reuen. :+ Bij ons is het gelukkig heel simpel, hond voor mij? Is het een teef! Hond voor Kay? Is het een reu. :D

Mijn ene teef valt wel onder de noemer lastig en enorm pittig.
Maar reuen trekt ze ook niet altijd even goed. Dus het zal toch ook per individu afhangen.

Mijn ene teef is wel lichtelijk incontinent, nu 5 jaar en (medisch noodzakelijk) gecastreerd met 11 maanden oud.

Kwa honden mand ben ik helemaal fan van onze nieuwe, orthopedische sofa van MaxxNobel <3

Omany: bijzondere kruising en beetje gekke site ook. Staan wel wat fabels en gekkigheden in, waar ik zelf mijn research niet op zou basseren.
Ook ik snap niet zo goed dat je, na de ellende met je buitenlander met ED, nu bewust weer voor een niet geteste hond gaat.
Ja ook met testen kunnen er medische zaken optreden, maar geen HD of ED die genetisch bepaald is.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:32

Oef. Die kruising is wel een grote gok. Ik hoop dat het geluk aan je kant staat bij deze pup. :Y)

Ik heb een stamboekloze Aussie die notabene bij een broodfokker vandaan komt. Was dit een hele slimme keus? Nee, natuurlijk niet. Maar ik heb hier wel van geleerd. De volgende Aussie word een eentje met stamboom die weinig angst in het karakter heeft zitten.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:34

Kaus schreef:
Ze zien er leuk uit! Maar zou je niet juist na je huidige hond met zoveel ellende eentje nemen waarvan je meer over de gezondheid weet? Snap deze keuze niet zo goed...

Ik wil er verder niet teveel over kwijt, het is een berekend risico en risico's zijn er altijd.
Ik heb al genoeg verhalen gelezen en niks is waterdicht :o .

Ik voel er mij goed bij, en ik zou dit ook zo willen houden :) .

Ik heb de mensen overladen met vragen, doodeerlijke mensen en het voelde echt gewoon goed :) .

De ouders ook uitgebreid geaaid en hun karakter bekeken. Fantastisch lieve reu en teef, enorm sociaal ook.
Laatst bijgewerkt door Omany op 07-01-22 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:37

CupCakes_ schreef:
Oef. Die kruising is wel een grote gok. Ik hoop dat het geluk aan je kant staat bij deze pup. :Y)

Ik heb een stamboekloze Aussie die notabene bij een broodfokker vandaan komt. Was dit een hele slimme keus? Nee, natuurlijk niet. Maar ik heb hier wel van geleerd. De volgende Aussie word een eentje met stamboom die weinig angst in het karakter heeft zitten.

Bedoel je de kruising Duitse herder met een Aussie? Is net een hele populaire kruising, zeker niks random :j

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:40

@Classic: die site was uiteraard maar een voorbeeld, je vind er veel meer over en uiteraard mij niet gebaseerd op 1 site :Y) .

Ohja, veel gelezen hoor over geteste ouders en de pup toch hd/ed jammer genoeg. Kans is kleiner, maar zeker niet onbestaande :) .

Kunnen we het nu laten rusten? :o
Laatst bijgewerkt door Omany op 07-01-22 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:41

Maar zou een slecht gevoel erover krijgen niet betekenen dat er ook een reden is om dat gevoel te hebben? Mensen kunnen je neem ik aan geen slecht gevoel aanpraten als er geen reden is voor een slecht gevoel. Maar goed, dat is mijn idee erbij.

Mijn keuze zou het niet zijn, zo'n ongeteste kruising. En al helemaal niet gezien de ellende met je huidige hond.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:43

Omany schreef:
Zoe_97 schreef:

Mama is tijdens de zwangerschap gescand aan de heupen en was in orde (Ze dachten dat er een pup vastzat in het bekken, dus ineens de heupen erbij gedaan). Ellebogen niet.
Ouders van de mama zijn 10 jaar en lopen nog steeds fit en vrolijk rond op de boerderij.

Papa is een lang verhaal, maar hij zou volledig in orde moeten zijn. Maar door omstandigheden zijn de papieren nooit tot bij de nieuwe eigenaar geraakt.

Het is een berekend risico dat ik neem. Zóveel verhalen gelezen van volledig geteste ouders, en toch heeft de pup ed en/of hd....
Niks is zeker en risico ga je altijd hebben :) .

Alles overlegd met mijn dierenarts en ze staat er achter achter dit nest. Een vriendin (ook dierenarts) neemt er ook een pup van, dus die zal véél kritischer kijken nog :o .

Wat een nul verhaal met rechtpraten wat krom is.
1) dierenartsen kunnen geen dna zien
2) je jankt nu over een hond met DM die je moet laten inslapen die je toen dus ongeteste gekocht heb want de is 100% te vermijden met een dna test. En je koopt nu weer een pup uit een risico combi op DM (om maar 1 risico te noemen)
3) nee dit is geen bekende kruising in UsA maar een broodfok verhaaltje als ze het ras van de vader nieteens juist kunnen benoemen ook.
4) je vergelijkt appels met peren ED en HD heeft niets met DM te maken en is niet gewoon erfelijk maar is ook grotendeels omgevingsfactoren

Anyway. Ik kan hier nog zoveel over zeggen. Zo hou je dus onverantwoorde fok in de hand en kan je over een tijdje opnieuw komen janken dat je een hond met DM hebt |o |o |o

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:44

Wat een combinatie, kan ik echt geen begrip voor hebben. Zeker niet als een dierenarts zo'n kruising neemt, juist een dierenarts moet de grote risico's aan anatomie hier toch wel van inzien. En eens met Kaus, ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je bewust voor zo'n kruising kiest als je thuis twee keer ellende hebt rondlopen... En dan ook nog van ongeteste ouders, juist doordat je bekend met de ellende zou je toch veel kritischer moeten kijken? Ik zou op zijn minst je pup dan full panel laten testen, als er ellende is kun je je er alvast op voorbereiden.

Stamboom en testen geven inderdaad geen garantie dat je hond nooit iets krijgt, maar het geeft wel garantie dat je hond een hele hoop zeker niet krijgt. Dat is dan gewoon genetisch vastgelegd.

Doodeerlijke mensen totdat er dadelijk iets met je pup is en je nergens kunt aankloppen want dan zijn ze vast niet thuis...

Ik hoop dat je veel plezier van je pup mag hebben.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:44

Ik denk dat we allen gewoon onze mening over deze kruising geven. Omdat hij populair in Amerika is, betekent het niet dat het een doordachte of slimme kruising is.

Ook is HD en ED gewoon erg sneu voor je hond, dat merk je nu zelf denk ik wel met je hond.

Zoals ik zei, testen op HD en ED sluit uit dat de pups het uit genetische wegen kunnen krijgen. Of ze het dan vanuit trauma of een niet slim beweeg beleid krijgen, ligt dan bij je zelf.

Ik vind het zelf gewoon gek dat je zo'n groot risico wil nemen, omdat je laatst nog zo verdrietig was dat je hond ED heeft en zo'n dure operatie nodig heeft.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:52

En even daargelaten dat het vader ras niet eens bestaat.
Ik wens je alle geluk van de wereld en ik wil je echt niet van je roze wolk afrukken maar ik zou toch eerlijk zeggen dat gezond technisch het al geen goede zet is maar karakter eigenschappen die totaal niet goed met elkaar overweg kunnen. Dat iets in Amerika een hype is wil niet zeggen dat het goed is. Daar worden ook teckels met pitbulls gekruist ….

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:54

Ik zou niet op basis van populariteit een mix kiezen. Zelfde als doodles. Geen ras, ook niet gegarandeerd vrij van allergieën, maar razend populair. Liever verantwoord iets passends zoeken. En geteste ouders geeft geen garantie, maar niet getest geeft nog meer onzekerheid. Dat stukje onzekerheid na je vorige ervaring, zou ik toch niet nemen. :o

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:02

candalisa schreef:
Ik wens je alle geluk van de wereld en ik wil je echt niet van je roze wolk afrukken maar ik zou toch eerlijk zeggen dat gezond technisch het al geen goede zet is maar karakter eigenschappen die totaal niet goed met elkaar overweg kunnen. Dat iets in Amerika een hype is wil niet zeggen dat het goed is. Daar worden ook teckels met pitbulls gekruist ….

Daarover gesproken :') :')

Afbeelding

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:02

_O-

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:03

_O- _O-

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:14

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is
Laatst bijgewerkt door xingridx op 10-01-22 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

Zoe_97

:)* breng ze niet op ideeën := :=

cursebreaker

KimD schreef:
candalisa schreef:

Daarover gesproken :') :')

[ [url=m/UMTe6f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik was al aan’t wachten hahaha

Maar ben het wel eens met wat iedereen zegt. Ik zou zelf Juist als het in Amerika populair is niet willen want zeker met herders en kruisingen zijn ze daar echt maf bezig maar goed. Als er gekruist wordt zou je zeker medisch gezien gewoon met deze rassen (waarvan je je sowieso heel serieus moet af vragen waarom je deze rassen kruist) lijnen van de ouders in moeten kunnen kijken mbt heupen en elleboog onderzoeken oa, en karakters van ouders is ook niet echt geloofwaardig iets van te maken na 5min aaien natuurlijk. Hopelijk dat het allemaal mee gaat vallen al is het een grote gok zo, een lot uit de loterij. Het lijkt me persoonlijk idd geen handige zet als je juist iets gezonds wil en iets van garantie wil hebben dat je met deze kruising dan toch zo weinig weet qua achtergrond en medische testen. Jammer en hopelijk dat het gaat meevallen voor je.

Ik denk dat iedereen hier er alleen het beste mee voor heeft en je wil helpen om je goed in te lichten. Die link wat gedeeld werd is ook wel echt zo’n opgezet artikel om mensen helemaal hyped te krijgen, die intro alleen al is cringe worthy, sorry dat ik het zeg. Jammer genoeg nemen veel mensen het voor waar aan wat er geschreven wordt in zulke artikels waardoor deze kruisingen alleen maar populairder worden en blijft de broodfok ellende in stand als er dan niet eens eens getest wordt ook.

Je kunt idd zeker niet 100% garantie hebben dat geteste ouders geen HD/ed krijgen maar juist deze rassen en dan niet testen en zo laconiek ermee omgaan snap ik ook echt niet. Hoe onverantwoord wil je het hebben.

HD/ed, even daarop verder gaand, is ook nog beïnvloedbaar door andere factoren na geboorte of course maar het testen, vastleggen van onderzoeken en goed kijken wat voor ouder combi je gebruikt kan echt enorm schelen en juist als je idd al ervaring met zulke ellende hebt wil je dit toch zoveel mogelijk proberen uit te sluiten met een toekomstige pup.

Maar wat kiwi zegt, je keus is gemaakt dus alsnog veel succes en plezier met je pup gewenst :)

Side note: Het verbaast me echt werkelijk dat ook dierenartsen hier zo blind in zijn en zelf zo’n hond aanschaffen onder het mom dat dit allemaal een goed plan van aanpak is zo :o
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 07-01-22 19:28, in het totaal 3 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 19:20

_classic schreef:
Ik denk dat we allen gewoon onze mening over deze kruising geven. Omdat hij populair in Amerika is, betekent het niet dat het een doordachte of slimme kruising is.

Ook is HD en ED gewoon erg sneu voor je hond, dat merk je nu zelf denk ik wel met je hond.

Zoals ik zei, testen op HD en ED sluit uit dat de pups het uit genetische wegen kunnen krijgen. Of ze het dan vanuit trauma of een niet slim beweeg beleid krijgen, ligt dan bij je zelf.

Ik vind het zelf gewoon gek dat je zo'n groot risico wil nemen, omdat je laatst nog zo verdrietig was dat je hond ED heeft en zo'n dure operatie nodig heeft.

Dit klopt NIET!

HD en ED is NIET genetisch te testen. Uit ED vrije ouders kunnen gewoon pups met ED komen net als dat uit HD-A honden pups met HD-D kunnen komen. Wel verkleint testen op deze aandoeningen bij ouderdieren en verdere lijnen erachter testen. Maar dan heb je t wel over vele generaties. En nog steeds geen garantie.

In geval van DNA testen, dus DM bijv inderdaad is vrij ook garantie op vrij. Want op DNA vrije ouders kunnen geen dragers of lijders geven.

Wat wel een dingetje is, in NL ben je wettelijk verplicht als fokker om te screenen wat in het ras(of rassen) voorkomt. Dus bij deze rassen kun je een flinke lijst opstellen aan screening, zowel HD als ED, DNA testen en ik gok op ECVO. Bij herders denk ik ook rug.
Wat ook in zekere zin betekend dat als pupkoper je ook bewust moet kiezen voor een fokker die test. Aangezien je als pupkoper een onderzoeksplicht hebt. Dat laatste kom je bij ellende nog wel eens onderuit. Tenzij de fokker je berichten hier uit t topic zou vissen in haar verdediging ;)

Ik ben in t algemeen niet tegen kruisingen. Maar een fokker die bewust niet screent daar kan ik 0,0 begrip voor opbrengen. Je bent verantwoordelijk voor wat je op de wereld zet. En wel verdienen aan pups maar niet testen heb ik geen goed woord voor over helaas.

Maar goed, je hebt je keuze gemaakt. Ik wens je heel veel plezier en geluk met je pup.